Gå til innhold

Mat etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å trene hvor målet er ned i vekt samt strammere kropp og kanskje litt større rumpe, ihvertfall mer fylde på sidene. 

Så da er spørsmålet mitt: hva burde jeg spise etter trening? Hva er et godt og balansert måltid som gjør at jeg kan bygge litt muskler? 

Hvis jeg har skjønt det riktig skal man kun spise ekstra mye den dagen man trener styrke....?

Anonymkode: d47e2...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis noe som har både karbo og proteiner etter en treningsøkt. Jeg går ofte for gresk joghurt / kesam, med en frø- og kornblanding jeg har blandet selv (av chia frø, linfrø, havre, div. nøtter ++) og masse bær og frukt. En smoothietallerken er også godt. Ellers holder det også med knekkebrød/brød med noe proteinrikt oppå, en banan o.l.. Hvis mulig trener jeg like før lunsj, så lunsjen blir måltidet etter trening.

Man skal ikke overdrive inntaket av mat selvom man trener styrke, men man skal passe på at man får i seg nok proteiner og karbohydrater så glykogenlagrene får fylt seg opp igjen, og for å forebygge proteintap.

En idé kan jo være å trene like før middag, ta deg en banan/shake/sjokolademelk rett etter trening, og så middag når du har kommet seg hjem.

Skrevet
3 minutter siden, KaDust skrev:

Spis noe som har både karbo og proteiner etter en treningsøkt. Jeg går ofte for gresk joghurt / kesam, med en frø- og kornblanding jeg har blandet selv (av chia frø, linfrø, havre, div. nøtter ++) og masse bær og frukt. En smoothietallerken er også godt. Ellers holder det også med knekkebrød/brød med noe proteinrikt oppå, en banan o.l.. Hvis mulig trener jeg like før lunsj, så lunsjen blir måltidet etter trening.

Man skal ikke overdrive inntaket av mat selvom man trener styrke, men man skal passe på at man får i seg nok proteiner og karbohydrater så glykogenlagrene får fylt seg opp igjen, og for å forebygge proteintap.

En idé kan jo være å trene like før middag, ta deg en banan/shake/sjokolademelk rett etter trening, og så middag når du har kommet seg hjem.

Det der hadde ikke vært nok for de dagene jeg har vært på trening, iallfall.

Om det har vært en lettere økt, eller yoga eller noe sånt så funker det fint. Men om planen er å trene "ordentlig"(altså mer intensivt og gjerne tyngre styrke) så holder ikke en smoothiebowl. 

Skal man trene ordentlige økter er det og endel som vil ha behov for å fylle på energilagrene før trening så man klarer de tyngre øktene uten å bli fort slapp og dermed trene halvveis.

Men dette kommer jo så an på treningsformen, som sagt hadde den menyen ikke vært noe problem de dagene jeg velger ordinær yoga eller andre mindre krevende økter. 

Anonymkode: d709f...bd5

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde ikke vært nok for de dagene jeg har vært på trening, iallfall.

Om det har vært en lettere økt, eller yoga eller noe sånt så funker det fint. Men om planen er å trene "ordentlig"(altså mer intensivt og gjerne tyngre styrke) så holder ikke en smoothiebowl. 

Skal man trene ordentlige økter er det og endel som vil ha behov for å fylle på energilagrene før trening så man klarer de tyngre øktene uten å bli fort slapp og dermed trene halvveis.

Men dette kommer jo så an på treningsformen, som sagt hadde den menyen ikke vært noe problem de dagene jeg velger ordinær yoga eller andre mindre krevende økter. 

Anonymkode: d709f...bd5

Det spørs jo hva du har oppi og hva du lager det av. En vanlig smoothie vil absolutt ikke være nok, det er jeg helt enig i, men det er mange måter å få en smoothiebowl til å være nok. 

Jeg snakker ikke om små porsjoner her heller, som en vanlig yoghurt du får kjøpt på butikken. Såklart er ikke det nok.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...