Ms.Parker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Hjelp! Jeg må styrke kjernemuskulaturen min, sånn at min stakkars vonde korsrygg får bedre støtte. Har veldig mild skoliose pga skjevt bekken/en fot som er noen mm lengre enn den andre, og nå har det begynt å gjøre vondt! Har vært hos legen, og har fått henvisning til fysio, men siden det er så lang ventetid anbefalte han meg å sette i gang så fort som mulig. Har også hatt noen PT-timer, men jeg er ikke fornøyd med programmet eller treneren. Noen av øvelsene jeg har fått er greie nok, mens andre har jeg i etterkant fått beskjed om at jeg absolutt ikke skal gjøre mtp de problemene jeg har i ryggen. Er det noen her som har noen tips til gode øvelser som styrker kjernemuskulatur, uten å belaste ryggen for mye? Bonusspørsmål: Når jeg prøver meg på "planken", det være seg sidevariant, vanlig, strake armer eller på underarmen, så gjør det så sykt vondt i skuldrene, og armene begynner å skjelve. Gjør jeg noe feil, eller er jeg bare kjempesvak? Takknemlig for alle svar, og er klar over at det er vanskelig å gi meg konkrete råd over nett, men jeg tar likevel imot tips
Iguana Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 En ryggøvelse jeg lærte på gruppetrening, var å ligge på magen og strekke hendene fremmover, løft de opp, fortsatt strake, så bøyer du armene utover og bak mot skuldrene, også tilbake igjen. Gjenta 15 ganger, pause, og så 15 ganger til. Planken er super, men du kan ta mildere varianter. Treneren viste oss noen varianter for de som var mindre trent, f.eks.a t du kan godt hvile på kneet, jo mer trent du er, jo strammere kan du ha kroppen, men er du nybegynner så hjelper det å ha nede nede når du tar planken. På youtube finner du øvelser om du søker på trening av rygg.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Hva med yoga, magedans eller riding? Litt morro trening ved siden av ren styrketrening Anonymkode: f0aa9...714
Ms.Parker Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #4 Skrevet 1. februar 2017 Takk for tips! Den ryggøvelsen hørtes ganske super ut, så den skal jeg absolutt sette meg inn i Har saumfart youtube, tenkte jeg skulle prøve å sette sammen et eget program nå i natt, rolig på jobb si! Yoga har jeg faktisk begynt med, fant en nydelig youtube-kanal som jeg følger. Fine program som fungerer strålende som smertestillende når jeg har det som verst. Er superallergisk mot hester, hadde det ikke vært for det, så hadde det definitivt blitt det! Magedans? Oh lord, jeg syns jeg ser meg selv :D
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Har skoliose og vond korsrygg og det som har hjulpet meg aller mest er å stramme magen skikkelig når jeg trener, ellers tar korsryggen over all belastningen. Mageøvelser som har hjulpet meg: Lying leg raises på benk (presser ned korsryggen i benken og strammer magen skikkelig) Planken Sideplanken Finn noen lettere versjoner av planken Sikker på at du får vondt i skuldrene og ikke bare blir sliten? Prøvd å varme opp skuldrene først? Anonymkode: 99fdf...130
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 Ligg på ryggen, trekk beina inn mot rumpa slik knærne blir bøyd. Løft rumpa, løft så ett bein strakt frem, og deretter litt ut til siden. Fordi du må holde balansen så skal visst dette være en god øvelse for å styrke ryggen og kjernemuskulaturen. Også lurt å trene nedtrekk og sittende roing. Et tips er å låne boken Frisk rygg på biblioteket. Der får du mye god info. Anonymkode: 2c490...244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå