AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Går det an å sette b12 selv? Jeg har fått resept på en kur der, og om jeg kan unngå å stresse meg til legekontoret hadde det vært praktisk. Skal spørre legen neste uke, men om noen her vet hadde det vært greit Anonymkode: 034a6...5c3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Går det an å sette b12 selv? Jeg har fått resept på en kur der, og om jeg kan unngå å stresse meg til legekontoret hadde det vært praktisk. Skal spørre legen neste uke, men om noen her vet hadde det vært greit Anonymkode: 034a6...5c3 Jeg gjør det selv. Er 18, går helse- og oppvekst og har lært om sånt på skolen. Har også en mamma, mormor og tante som er sykepleier, flere vernepleiere og leger i familien. Vil ikke anbefale å gjøre det selv om du ikke har erfaring med det, da du kan treffe feil Anonymkode: fa019...5c5
boblevann Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Etter opplæring av spl kan du sette selv ja. Vet mange som gjør det uten helsefaglig bakgrunn, men de har fått opplæring først
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Den typen injeksjoner skal du ikke sette selv. Der er ting som kan gå galt, som anafylaktisk sjokk eller feilstikking. Da risikerer du mye ved å gjøre dette selv. Anonymkode: c7581...36c 1
Silfen Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 JEg satt på meg selv for noen år tilbake. Endte opp med å treffe feil med en så gikk med blåmerke i månedsvis og var svakere i foten i et par år. Siden har jeg fått andre til å sette, hehe. Og jeg kan sette altså, er bare ikke det samme å sette intramuskulære på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Jeg er sykepleier men setter ikke b12 på meg selv. Synes det er ekkelt å få rett teknikk når jeg skal stikke bak på rumpa. Men det er jo ikke sånn veldig avansert å lære det. Men greit å treffe muskelen og ikke isjiasnerven. La noen andre gjøre det du! Anonymkode: 5f2b7...915
randomnickname Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 (endret) . Endret 31. januar 2017 av randomnickname Feilpost
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Jeg satt andre dose av de 5 første b12-injeksjonene selv til tross for at jeg vet risikoen med at man kan utvikle allergi og i verste fall få anafylaktisk reaksjon hjemme. Da jeg etter andre dose fikk grusomme utslett over hele kroppen tok jeg resten av legen. Nå blir jeg mer og mer uvel for hver dose jeg tar i tillegg til disse utslettene til tross for at jeg da tar antihistaminer på forhånd i et forsøk på å dempe reaksjonen. Skal ta hver 2 måned inntil 2 år fremover pga at tarmtottene må få reparere seg før jeg slutter (cøliaki), og er nervøs for neste dose og hvordan jeg reagerer på den altså. Mitt svar blir derfor at du bør sette den på legekontoret, for du vet aldri om du utvikler allergi. Anonymkode: 5545d...dd3 Endret 1. februar 2017 av Sulosi Yrkestittel fjernet i hht regler
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier og satt andre dose av de 5 første b12-injeksjonene selv til tross for at jeg vet risikoen med at man kan utvikle allergi og i verste fall få anafylaktisk reaksjon hjemme. Da jeg etter andre dose fikk grusomme utslett over hele kroppen tok jeg resten av legen. Nå blir jeg mer og mer uvel for hver dose jeg tar i tillegg til disse utslettene til tross for at jeg da tar antihistaminer på forhånd i et forsøk på å dempe reaksjonen. Skal ta hver 2 måned inntil 2 år fremover pga at tarmtottene må få reparere seg før jeg slutter (cøliaki), og er nervøs for neste dose og hvordan jeg reagerer på den altså. Mitt svar blir derfor at du bør sette den på legekontoret, for du vet aldri om du utvikler allergi. Anonymkode: 5545d...dd3 jeg har fått beskjed om at b12 er i nedre referanseområde og at de ønske at jeg skal få opp b12 litt fort, og derfor bør ta injeksjoner, venter bare på å høre fra fastlegen når han får brevet fra sykehuset om dette. Men hvordan foregår det, får jeg brev og der det står han har skrevet ut resept, så må jeg bare møte opp og få en av sekretærene til å sette sprøyten?Jeg har frikort, må jeg likevel betale for at de skal sette sprøyta? Anonymkode: 2ef91...32a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har fått beskjed om at b12 er i nedre referanseområde og at de ønske at jeg skal få opp b12 litt fort, og derfor bør ta injeksjoner, venter bare på å høre fra fastlegen når han får brevet fra sykehuset om dette. Men hvordan foregår det, får jeg brev og der det står han har skrevet ut resept, så må jeg bare møte opp og få en av sekretærene til å sette sprøyten?Jeg har frikort, må jeg likevel betale for at de skal sette sprøyta? Anonymkode: 2ef91...32a Her må du ta kontakt med fastlegen selv, fremfor å sitte og vente. Anonymkode: c7581...36c
GammelKaktus Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 Jeg tør ikke å sette på meg selv jeg. Jeg går på legekontoret og så gjør en av legesekretærene jobben. Du betaler en liten egenandel på materiellet de bruker, er vel en femtilapp.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #12 Skrevet 2. oktober 2019 hvorfor er intramuskulært mye vanskeligere enn subkutant? man kan jo finne illustrasjoner om hvor det er? Anonymkode: 11c8b...e8d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #13 Skrevet 2. oktober 2019 Det kan du helt fint gjøre hvis du kan å sette intramuskulære injeksjoner, og hvis du ikke kan så be om å få opplæring av noen som kan det. B12 må ikke nødvendigvis settes bak på rumpa, du kan også sette den i den store lårmuskelen, litt lettere når du skal gjøre det selv. Anonymkode: e21a1...a80
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #14 Skrevet 2. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan du helt fint gjøre hvis du kan å sette intramuskulære injeksjoner, og hvis du ikke kan så be om å få opplæring av noen som kan det. B12 må ikke nødvendigvis settes bak på rumpa, du kan også sette den i den store lårmuskelen, litt lettere når du skal gjøre det selv. Anonymkode: e21a1...a80 Er vel vanskeligerer på låret enn skinka? Er ikke så lett å se hvor på låret en blodåre er, og hvis man treffer en åre så er det jo ikke så bra. Anonymkode: 11c8b...e8d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #15 Skrevet 2. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: hvorfor er intramuskulært mye vanskeligere enn subkutant? man kan jo finne illustrasjoner om hvor det er? Anonymkode: 11c8b...e8d Fordi kanylen er lengre og det er større sjanse for å stikke feil sted. Subcutant kan i teorien settes overalt, mens intramuskur må settes i en muskel. Også risiko for å treffe isjasnerven Anonymkode: 2a769...aae
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #16 Skrevet 2. oktober 2019 B12 oralt som adenosylkobalamin og metylkobalamin er det beste. Anonymkode: e7bcb...1e5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: B12 oralt som adenosylkobalamin og metylkobalamin er det beste. Anonymkode: e7bcb...1e5 Hvorfor ikke hydroxykobalamin? Anonymkode: 11c8b...e8d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 På 31.1.2017 den 23.10, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier men setter ikke b12 på meg selv. Synes det er ekkelt å få rett teknikk når jeg skal stikke bak på rumpa. Men det er jo ikke sånn veldig avansert å lære det. Men greit å treffe muskelen og ikke isjiasnerven. La noen andre gjøre det du! Anonymkode: 5f2b7...915 Det er vel det samme som å sette sprøyter mot blodpropp? Da jeg brakk beinet måtte jeg sette sprøyter på meg selv hver dag. Anonymkode: c0ba6...92b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er vel det samme som å sette sprøyter mot blodpropp? Da jeg brakk beinet måtte jeg sette sprøyter på meg selv hver dag. Anonymkode: c0ba6...92b Nei, de settes subkutant, og ikke intramuskulært. Anonymkode: 74b87...0ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå