Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Trenger jeg reiseforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og skal kjøpe meg en reiseforsikring. Noen sier det ikke er vits å ha en helårs reiseforsikring, men jeg synes det kan være greit. Jeg er usikker på hvilken jeg vil ha. Noen anbefalinger? 

Anonymkode: 81d81...d04

Skrevet

Jeg tar bare den billigste som betaler for sykehus og hjemtransport når jeg er i utlandet. Det er det som kan bli alvorlig dyrt.

Anonymkode: d4ecd...b68

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og skal kjøpe meg en reiseforsikring. Noen sier det ikke er vits å ha en helårs reiseforsikring, men jeg synes det kan være greit. Jeg er usikker på hvilken jeg vil ha. Noen anbefalinger? 

Anonymkode: 81d81...d04

Hva du trenger er avhengig av hvilken sikring du ønsker og hvor du reiser. Vi har reiseforsikring som dekker fra entredøren lukkes og til den åpnes igjen, hjemme, uansett hvor vi skal. Den er uten egeandel, og er en superforsikring hos Tryg.no. 

Den koster ca en hundredelapp for måneden og er en god trygghet å ha. Hva du trenger og hva du ønsker å betale er vanskelig å vurdere med så lite info. 

Betaler du en reise med minimum 50 % fra et kredittkort, så får du og reiseforsikring der. 

Men resier du utenlands, og særlig til USA eller utenfor EU så er det galskap å ikke ha en god forsikring. Husk og på at i bil så er du automatisk forsikret via bilansvarsforsikringen. Mens i privat båt så er du ikke dekket på noen måte ut over dine egne forsikringer. Unntaket er dersom båteier har tegnet dyr forsikring for passasjerer, noe de ferreste gjør. Da er og reiseforsikring gull verdt, men du må da ha en som dekker fra du går ut hjemmefra. 

Anonymkode: 2df41...dcd

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du trenger er avhengig av hvilken sikring du ønsker og hvor du reiser. Vi har reiseforsikring som dekker fra entredøren lukkes og til den åpnes igjen, hjemme, uansett hvor vi skal. Den er uten egeandel, og er en superforsikring hos Tryg.no. 

Den koster ca en hundredelapp for måneden og er en god trygghet å ha. Hva du trenger og hva du ønsker å betale er vanskelig å vurdere med så lite info. 

Betaler du en reise med minimum 50 % fra et kredittkort, så får du og reiseforsikring der. 

Men resier du utenlands, og særlig til USA eller utenfor EU så er det galskap å ikke ha en god forsikring. Husk og på at i bil så er du automatisk forsikret via bilansvarsforsikringen. Mens i privat båt så er du ikke dekket på noen måte ut over dine egne forsikringer. Unntaket er dersom båteier har tegnet dyr forsikring for passasjerer, noe de ferreste gjør. Da er og reiseforsikring gull verdt, men du må da ha en som dekker fra du går ut hjemmefra. 

Ikke alle land har bilansvarsforsikring som du beskriver. I f.eks USA bør man ikke sette seg bak et ratt uten å sørge for å ha egen forsikring først, der er forsikring heftet på sjåfører ikke biler.

TS, forsikringene dekker ulike lengder på reiser, ulikt om bagasje, ansvar, hjemreise, ulykker. Les vilkårene. En forsikring for reiser f.eks  inntil 8 uker er stort sett tilstrekkelig. Om du da skal på en reise som varer lengre, så husk å utvide. Min reiseforsikring gjelder også på reiser innenlands, nyttig hvis det skjer noe med bagasje på vei fra enhver A til B.

Skrevet

Hvis du er student, og ikke har meldt adresseendring i folkeregisteret, er det gode muligheter for at du fremdeles er dekket av dine foreldres forsikring. Dette kan være forskjellig fra forsikringsselskap til forsikringsselskap, og mange opererer med aldersgrense på typisk 21, men er verdt å sjekke opp - spesielt om du er ganske ung. 

Ellers så anbefaler jeg sterkt å ha helårsreiseforsikring ja, selv som student. Man har mye ferie som student og reiser gjerne på litt turer gjennom året, ofte litt spontant. I tillegg så gjelder jo forsikringen ikke bare på reise, men hver gang du går ut døra, selv en rask tur på butikken. Jeg ble frastjålet en jakke på et utested da jeg var student, og fikk denne igjen på reiseforsikring uten problemer. 

Skrevet

Reiseforsikringen er veldig grei å ha. Min dekker bare jeg er en tur på butikken lissom. Har heldigvis ikke ofte bruk for den, men ble frastjålet lommeboken en gang på det lokale kjøpesenteret. Mistet bla 5000kr i kontanter og fikk dette igjen på reiseforsikringen.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, ViljaH skrev:

Ikke alle land har bilansvarsforsikring som du beskriver. I f.eks USA bør man ikke sette seg bak et ratt uten å sørge for å ha egen forsikring først, der er forsikring heftet på sjåfører ikke biler.

TS, forsikringene dekker ulike lengder på reiser, ulikt om bagasje, ansvar, hjemreise, ulykker. Les vilkårene. En forsikring for reiser f.eks  inntil 8 uker er stort sett tilstrekkelig. Om du da skal på en reise som varer lengre, så husk å utvide. Min reiseforsikring gjelder også på reiser innenlands, nyttig hvis det skjer noe med bagasje på vei fra enhver A til B.

Nå pratet jeg om bilansvarsforsikring og båt i Norge.

Jeg presiserte og at det er galakap å reise uten god reiseforsikring til USA og utenfor EU uten forsikring. Så da har jeg vel mine ord i behold, dersom du leser det jeg har skrevet? 

Skrevet

Hvorfor skal du ha reiseforsikring hvis du er fattig og ikke reiser utenlands? Skal du forsikre deg for hver minste ting som kan skje? Kjøper du mobiltelefonforsikring, kaffemaskinforsikring, sokkeforsikring? Hvis du er fattig, bør du ikke reise utenlands før du ikke lenger er fattig. Da trenger du ikke reiseforsikring. Det mener jeg i hvert fall.

Anonymkode: df5aa...8a5

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå pratet jeg om bilansvarsforsikring og båt i Norge.

Jeg presiserte og at det er galakap å reise uten god reiseforsikring til USA og utenfor EU uten forsikring. Så da har jeg vel mine ord i behold, dersom du leser det jeg har skrevet? 

Joda, greit. Du satte det sånn rett under det å reise til USA/utenfor EU, og jeg har lest at mange driter på draget på dette, spesielt unge. Så da ville jeg presisere i folkeopplysningens ånd. Og presiserer litt mer at bilforsikringer/motoriserte kjøretøy sjeldent er inkludert i vanlig reiseforsikring, må kjøpes som tillegg når man leier bil eller scooter, eller ha utvidet reiseforsikring. Skal man leie scooter i Thailand så bør man passe på å ha forsikring for skade på scooter + skade på andre kjøretøy/personskade. Ellers kan det bli en dyr ferie. Håper det er greit for deg at jeg bruker teskje til ungdommen på akkurat dette :)

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ha reiseforsikring hvis du er fattig og ikke reiser utenlands? Skal du forsikre deg for hver minste ting som kan skje? Kjøper du mobiltelefonforsikring, kaffemaskinforsikring, sokkeforsikring? Hvis du er fattig, bør du ikke reise utenlands før du ikke lenger er fattig. Da trenger du ikke reiseforsikring. Det mener jeg i hvert fall.

En båttur til Kiel er da innen rekkevidden for de fleste og det er neppe særlig billig å bli fraktet med ambulansefly derifra.

Ellers vil sykereise i Norge også kunne bli dyrt.

Synes det er uhørt å sammenligne med forsikringer for smågjenstander. Dette er tap som kan bæres lett og konsekvensen er da lave. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at hun er fattig? Man kan fint ha råd til å reise som student, faktisk er det jo noe mange prioriterer fremfor sparing når man er student. 

• Liker 1
Skrevet

53 minutter siden, Illuminatum skrev:

En båttur til Kiel er da innen rekkevidden for de fleste og det er neppe særlig billig å bli fraktet med ambulansefly derifra.

Ellers vil sykereise i Norge også kunne bli dyrt.

Synes det er uhørt å sammenligne med forsikringer for smågjenstander. Dette er tap som kan bæres lett og konsekvensen er da lave. 

Litt enig med h*n du siterte, altså. Synd det ikke finnes en ren sykdom/ulykkesforsikring ved reise (så vidt jeg vet). Jeg reiser uansett ikke med dyrere eiendeler enn jeg har råd til å erstatte for egen regning, og liker ikke å måtte betale for andres svindel og ansvarsløshet.

Anonymkode: 12311...383

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel nettopp de som ikke er sterkt bemidlet som bør ha reiseforsikring?
Jeg synes det er greit å vite at jeg ikke må spare ett år igjen for å kjøpe ny god vinterjakke dersom min blir stjålet.
Som student er bøker en stor utgift, er det ikke da smart å faktisk få det dekket om det blir stjålet fra skapet?
Om man er uheldig å skader andre, så er det ganske greit å ha rettshjelp.
Du var kanskje bemidlet nok som student til å ha råd til å erstatte sykler i haug og dung som stjeles på campus, men de fleste andre setter pris på at dette dekkes av reiseforsikringen.
Det å måtte kjøpe ny pc eller telefon er bortimot umulig for noen som ikke er bemidlet, hva er forslaget ditt siden du fraråder forsikring på dette?

Skrevet

For et par år siden kunne man få en slags samlepakke ganske billig, den var beregnet på studenter/unge voksne som har flyttet hjemmefra. Den inneholdt reise-, innbo- og ulykkesforsikring, relativt ok prismessig, men nå veit jeg ikke så mye om vilkårene. 

Jeg har imidlertid klart meg fint uten reiseforsikring i flere år nå, men jeg har heller ikke vært på utenlandsferie (drar jeg på ferie, så har jeg reiseforsikring!). Det jeg tenker er avgjørende er hvor godt du føler du vil forsikre deg. Vil du forsikre deg for hver minste lille ting som kan skje mens du er utafor døra, så er det kjekt med en reiseforsikring som dekker dette. Men om du kan dekke tapet av den jakka som blir frastjålet på byen, så sparer du 1400kr i året (nok til å evtuelt kjøpe en ny jakke). Jeg har blandende erfaringer med de dyre forsikringene som vrir seg unna og ikke dekker ting allikevel (av typen "det var uforsiktig av deg, så det dekker vi ikke" eller "hvis noen dultet borti deg ved et uhell slik at du mistet telefonen din i bakken, så dekker vi det ikke, men hadde noen tatt tlf din og kastet den i bakken med vilje så hadde vi dekket det" = du står igjen med en ubrukelig tlf og får ikke dekket det uansett), så jeg valgte å si opp og klare meg uten. 

Det kommer altså helt an på hvilket liv du lever, hvor mye du reiser, og hvor mye verdier du vanligvis har med deg ut av huset i hverdagen. 

Skrevet

En reiseforsikring som dekker én spesifikk reise i 14 dager, er uforholdsmessig dyr. Den koster ca det halve av en helårs reiseforsikring som dekker det meste som kan skje så snart du forlater hjemmet. 

En svensk ung mann dro på ferie til Tyrkia uten reiseforsikring. Han hadde en stupeulykke der han brakk nakken og en ryggvirvel. Familie og venner måtte låne og samle inn penger for at han skulle få operasjon i Tyrkia, og for å få ham sendt hjem med ambulansefly. Det kostet flere hundre tusen. 

Ta helårs, så er du dekket hele året. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...