Gå til innhold

Bilforsikring og kilometerstand

FruSmith

Anbefalte innlegg

Har hatt Frende halvkasko bilforsikring i ca 3 år. Har vel 30% bonus der nå. Det jeg nylig fant ut er at jeg står oppført med bare 8000km i året på forsikringen. Jeg kjører vel rundt 17000km i året. Hva vil skje hvis jeg nå melder forandring, vil det gjelde fra i dag? Eller vil de måle et gjennomsnitt fra tidligere?

Er min forsikring gyldig per dags dato pga jeg har kjørt over 8000km?

Hvis jeg bare ønsker lavest mulig forsikringsavgift, kan jeg si jeg kun kjører f.eks, 1000km i året? Det er vel bedre for min del hvis alikevel ikke forsikringen vil dekke noen skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herre min hatt. Her må du ta grep med en gang. 

Når du melder endring må du oppgi nåværende km stand på bilen. Skjer det noe når du kjører, kræsj av noe slag eller havari, så vil km standen bli rapportert og da er du ille ute. I praksis vil du måtte betale en god slump fordi du ikke har fulgt med, i verste fall har du en ugyldig forsikring, kommer an på hvor lenge og hvordan saken vutderes. Aktsomhetsgrad.

Anonymkode: 4810a...a10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FruSmith skrev:

Har hatt Frende halvkasko bilforsikring i ca 3 år. Har vel 30% bonus der nå. Det jeg nylig fant ut er at jeg står oppført med bare 8000km i året på forsikringen. Jeg kjører vel rundt 17000km i året. Hva vil skje hvis jeg nå melder forandring, vil det gjelde fra i dag? Eller vil de måle et gjennomsnitt fra tidligere?

Hvis jeg bare ønsker lavest mulig forsikringsavgift, kan jeg si jeg kun kjører f.eks, 1000km i året? Det er vel bedre for min del hvis alikevel ikke forsikringen vil dekke noen skader.

Da kjører du jo uten forsikring nå. Og det er ikke lov. Du blir avskiltet hvis du blir stoppet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo lett å fikse, bare bytt selskap. Da får du høyere bonus også.

Skjønner ikke hvorfor folk gidder begrenset kjørelengde da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Bytte selskap løser ingenting. Nytt selskap innhenter opplysninger fra gammelt selskap, og like fullt må hun oppgi nåværende km stand, og blir avslørt. Bonusen overføres fra selskap til selskap. Så dette er et svar i blinde fra brukeren over. Ja, jeg har nylig byttet selskap og vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bytte selskap løser ingenting. Nytt selskap innhenter opplysninger fra gammelt selskap, og like fullt må hun oppgi nåværende km stand, og blir avslørt. Bonusen overføres fra selskap til selskap. Så dette er et svar i blinde fra brukeren over. Ja, jeg har nylig byttet selskap og vet. 

Det er ikke så lenge siden det funket fint å velge 4000km og bytte selskap hver måned for å spare penger, så dette må være relativt nytt. Tviler egentlig på det. Dessuten trenger du ikke oppgi kilometerstand hvis du kjøper ubegrenset, så da kan man jo bare velge det en måned og så bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koster ikke så mye mer, bare ring og få oppjustert kilometerantallet. 

Anonymkode: 0b34b...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ikke så mye mer, bare ring og få oppjustert kilometerantallet. 

Anonymkode: 0b34b...5bc

Men havner jeg i fengsel for det da? Høres jo ut som om politiet står klar for å ta bilen min for ulovelig forsikring. Tørr ikke ringe å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også et spm til. Har kanskje tenkt å selge bilen snart. Vil de finne ut om min ugyldige forsikring slik at jeg havner i fengsel ved et salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FruSmith skrev:

Bare vær ærlig på denne bommerten som du har oversett. Du må bare betale inn det som mangler av kjørte km, med at du oppgir dagens km.stand på bilen, deretter for du en giro på det du skal betale. Du blir ikke straffet eller noe nå, men den dagen det smeller og du har skylda, DA kommer smellen :) 

Går så fint så. Er flere som ikke har fulgt med på dette ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, FruSmith skrev:

Men havner jeg i fengsel for det da? Høres jo ut som om politiet står klar for å ta bilen min for ulovelig forsikring. Tørr ikke ringe å si fra.

Interessant...

Man havner ikke i fengsel for å mangle forsikring. De tar skiltene dine fra deg.

Men hvis du krasjer uten forsikring (selv om det er noen andres skyld) så vil du ikke få noe som helst. Da kan du ende opp med å tape flere hundre tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjensidige, 20 000 km i året. Betaler 7000 kr i året for det (ingen bonus :( ). Kanskje det hadde vært noe? De virket i hvert fall relativt OK da jeg snakket med dem. 

Hadde vært interessant å vite hvordan de ligger an prismessig sammenlignet med andre som dekker det samme

Anonymkode: 4323f...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenlikne forsikring på nett. :) Våre biler, begge på 16000km/år, ligger på rundt 3k kr med 70% rabatt.

Anonymkode: 26627...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.1.2017 den 19.41, amativeReflection skrev:

Fordi de fleste kjører mindre enn 30.000 km i året. 

Forsikringen din er ikke ugyldig, men ved ulykke kan du få avkortning i utbetaling pga dette. ring forsikringsselskapet, så hjelper de deg å justere dette. Mitt selskap kjører aldri etterbetaling, de bare øker premien for fremtiden, og nekter meg å sette ned km igjen før jeg er ajour. 

Anonymkode: af861...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...