Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til daglig jobber jeg innen rekruttering. Rekrutterer til massevis av stillinger, og får derfor henvendelser fra mengder av ulike mennesker.

En ting jeg aldri blir klok på er: HVORFOR svarer ikke jobbsøkere når de blir oppringt? Du sender en søknad, får en telefon,men gidder hverken svare eller ringe opp. Hva er vitsen? 
Noen får man etterhvert tak i skriftlig, og da sier de gjerne at de ikke svarte fordi de ikke visste hvem som ringte. Altså, når du søker på en jobb, kommer det til å ringe fremmede nummer. Det er ikke moren din som ringer da.

Dette gjelder jo såklart ikke alle, men overraskende mange. Det er ikke rart mange ikke får seg jobb, når det er sånn de holder på. 

Anonymkode: 9bac9...3d0

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er desverre mange som sliter med telefonangst, og generelt sett er det greit å avtale når man skal ringe på forhånd da ikke all er tilgjengelig til enhver tid. Det er jo det søkere må gjøre når de skal ringe arbeidsgivere, så hvorfor ikke den andre veien også? Mange er jo allerede i jobb også og kan ikke bare plukke opp en telefon om en annen jobb mens de er på jobb. Det kan være mange andre grunner også til at folk ikke tar telefonen uten at det ikke nødvendigvis betyr at de er useriøse søkere.

Endret av KaDust
  • Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, KaDust skrev:

Det er desverre mange som sliter med telefonangst, og generelt sett er det greit å avtale når man skal ringe på forhånd da ikke all er tilgjengelig til enhver tid. Det er jo det søkere må gjøre når de skal ringe arbeidsgivere, så hvorfor ikke den andre veien også? Mange er jo allerede i jobb også og kan ikke bare plukke opp en telefon om en annen jobb mens de er på jobb. Det kan være mange andre grunner også til at folk ikke tar telefonen.

Men da kan man iallefall svare når man får en sms/e-post. Ikke alle gjør det. Er det altså så artig å skrive søknader at man bare sender de ut i hytt og pine?

Og man velger selv å søke på en jobb, da må man være litt fleksibel når man blir oppringt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i jobb og kan ikke ta tlf før etter kl 17. Prøver å sjekke i lunsjen, men ofte blir det ikke tid til lunsj da jeg har betalt pause og må være tilgjengelig. Generelt syns jeg det er veldig greit å heller få en mail med forslag om tidspunkt for intervju.

En gang ble jeg ringt av en som ville rekruttere meg til en jobb jeg ikke hadde søkt på. Ringte opp igjen flere ganger, men vedkommende svarte ikke. Sendte så mail, men fikk aldri svar. Det kaller jeg useriøst.

Anonymkode: cb6d4...64d

• Liker 5
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan man iallefall svare når man får en sms/e-post. Ikke alle gjør det. Er det altså så artig å skrive søknader at man bare sender de ut i hytt og pine?

Og man velger selv å søke på en jobb, da må man være litt fleksibel når man blir oppringt. 

Nå var jo hovedinnlegget om telefonsamtaler. Selv kan jeg ikke svare på telefon når jeg er på jobb eller når jeg sitter i en forelesning, og jeg må derfor ha en skriftlig avtale på når en telefonsamtale skal ta plass i sånne sammenhenger. Man er bare så fleksibel som omstendighetene tillater.

Når det kommer til skriftlige hendvendelser er jeg mer enig, da burde man jo ta kontakt. Enten om det er sånn at man ikke lenger er på leting - da er det vel greit å si ifra, eller hva enn det måtte være. Nå er det nok mange distrè mennesker som sikkert åpner meldingen/e-mailen og som ikke har mulighet til å svare i øyeblikket og senere glemmer det også. Det er mange forskjellige personligheter.

Uansett får du vel bare være glad for at noen ikke svarer, da luker de jo seg selv ut?

Endret av KaDust
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til daglig jobber jeg innen rekruttering. Rekrutterer til massevis av stillinger, og får derfor henvendelser fra mengder av ulike mennesker.

En ting jeg aldri blir klok på er: HVORFOR svarer ikke jobbsøkere når de blir oppringt? Du sender en søknad, får en telefon,men gidder hverken svare eller ringe opp. Hva er vitsen? 
Noen får man etterhvert tak i skriftlig, og da sier de gjerne at de ikke svarte fordi de ikke visste hvem som ringte. Altså, når du søker på en jobb, kommer det til å ringe fremmede nummer. Det er ikke moren din som ringer da.

Dette gjelder jo såklart ikke alle, men overraskende mange. Det er ikke rart mange ikke får seg jobb, når det er sånn de holder på. 

Mange jobbsøkere er opptatt med jobb, studier, hobbier og sosialt om dagen. Da er det ikke alltid de kan ta telefonen.

Anonymkode: 7f3fa...df9

• Liker 2
Skrevet

Til deg som jobber i rekrutteringsbransjen:

1. Jobbsøkere er ikke supermennesker, selv om de har måttet gi inntrykk av det i søknaden, fordi dere krever det.

2. Jobbene dere i rekrutteringsbransjen tilbyr søkere er langt under hva søkerne er kvalifisert for. Vi håper å få en jobb vi kan trives med. Derfor har vi søkt for å komme inn i systemet. Dessverre har dere som regel kun resepsjonsjobber, kantine el. l. Fine jobber, men ikke alle trives i de.

3. Det kan hende, at noen søker i vei for å ha noe å fylle ut på NAVs jobblogg.

Anonymkode: 04f90...127

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

D, som rekrutterer, kjenner jo til at mange av de søkerne du ringer opp er i jobb. Det betyr at de ikke alltid kan ta sin private mobil i løpet av arbeidstide.

Da legger du igjen beskjed på svareren til den søkeren du ringer opp. I den beskjeden du legger igjen så fortller du hvem du er, og hva det gjelder, samt ber vedkommende om å ringe deg opp.

Når du har gjort det, så kan du forvente å bli ringt opp av søkeren. 

Så er det slik at du kanskje sitter i et intervju med en annen søker til en annen stilling når du blir oppringt?

Jeg får et inntrykk av at du er mindre profesjonell enn du forsøker å gi inntrykk av. Jeg tror aldri jeg har møtt noen som påstår seg å være rekrutterer og som akker og okker seg på diskusjonsfora over mennesker som bidrar til at rekruttere har jobb.

Anonymkode: 6c80a...94b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt OK å ikke svare på oppringninger så lenge man ringer tilbake. Enten er man i jobb, i møte, i forelesning, sover, trener eller hva enn. Man har ikke alltid mulighet til å svare, og jeg synes det er urimelig å bli sint på jobbsøkere av denne grunn. 

Men ja, som en annen skriver er det mange som sliter med telefonangst. Dette er ikke til å kimse av. Selv om de gjerne skulle ha ønsket å ta telefonen klarer de ikke på grunn av angsten. Noen synes det er bedre å ringe opp selv, og for enkelte er selv det vanskelig. Dette har ikke noe med seriøsitet å gjøre. Dette er en reell begrensning i livet. 

Ellers finnes det jo de som søker på mye, men som egentlig ikke er så interessert. 

Anonymkode: 179c5...c26

• Liker 4
Skrevet

Jeg er den anonyme som sliter med å få jobb, ring meg da vel, jeg tar telefonen og kommer på intervju, problemet er bare at du aldri ringer meg. 😛

Anonymkode: f2e57...79e

• Liker 4
Skrevet

Ut ifra kommentarene i denne tråden å dømme, forstår jeg hvorfor folk i dette landet ikke får jobb! 

Flere av kommentarene her mener altså at det er ok ikke å svare, og heller ikke ringe opp. Virker også som om noen av dere ikke leser hva som står. Ref:  "Du sender en søknad, får en telefon,men gidder hverken svare eller ringe opp".

Hele problemet er at folk ikke en gang ringer opp igjen. For jada, noen er på skole og noen er på jobb. Men ring opp. Og man må faktisk være tilgjengelig for å ta den telefonsamtalen i normal arbeidstid (det vil da si at man også ringer opp innenfor dette tidsrommet). Man velger selv å søke på en stilling, da må man være litt fleksibel.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ut ifra kommentarene i denne tråden å dømme, forstår jeg hvorfor folk i dette landet ikke får jobb! 

Flere av kommentarene her mener altså at det er ok ikke å svare, og heller ikke ringe opp. Virker også som om noen av dere ikke leser hva som står. Ref:  "Du sender en søknad, får en telefon,men gidder hverken svare eller ringe opp".

Hele problemet er at folk ikke en gang ringer opp igjen. For jada, noen er på skole og noen er på jobb. Men ring opp. Og man må faktisk være tilgjengelig for å ta den telefonsamtalen i normal arbeidstid (det vil da si at man også ringer opp innenfor dette tidsrommet). Man velger selv å søke på en stilling, da må man være litt fleksibel.

Jeg ringer kun opp de som har telefonen registrert på noe fornuftig. Det er mange rekrutteringsfirmaer som er blitt merket som telefonspam/selgere o.l. i opplysningssidene, så da ringer jeg såklart ikke tilbake hvis det er det jeg får av informasjon. Det går an å sende en melding også "jeg har prøvd å få tak i deg, blablabla". Ellers er vel resten av de som ikke ringer opp ikke lenger interessert av ulike årsaker.

Anonymkode: 61d78...bbc

• Liker 8
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, det har med respekt å gjøre. Jeg hadde prioritert slike telefoner.

Anonymkode: 8326a...20a

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til deg som jobber i rekrutteringsbransjen:

1. Jobbsøkere er ikke supermennesker, selv om de har måttet gi inntrykk av det i søknaden, fordi dere krever det.

2. Jobbene dere i rekrutteringsbransjen tilbyr søkere er langt under hva søkerne er kvalifisert for. Vi håper å få en jobb vi kan trives med. Derfor har vi søkt for å komme inn i systemet. Dessverre har dere som regel kun resepsjonsjobber, kantine el. l. Fine jobber, men ikke alle trives i de.

3. Det kan hende, at noen søker i vei for å ha noe å fylle ut på NAVs jobblogg.

1: Visste ikke at man måtte være supermenneske for å inneha normal høflighet.

2; Jobber ikke med slike stillinger. Men vil anbefale deg å søke på jobber du vil ha. Evt er villig til å ta. Alle må starte et sted. Kanskje du begynner som resepsjonist, men ender i økonomiavdelingen i et spennende firma fordi det er du det kan, og viser at du er en god og flink ansatt!

3: Disse finnes såklart. Husk at mange arbeidsgivere samarbeider med NAV. Dvs at vår kontakperson får en e-post ang disse menneskene. Dette setter NAV pris på ;)  

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

3: Disse finnes såklart. Husk at mange arbeidsgivere samarbeider med NAV. Dvs at vår kontakperson får en e-post ang disse menneskene. Dette setter NAV pris på ;) 

Hva mener du med dette?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

Ble du nervøs nå? :laugh:

Skrevet

Jeg har telefonangst :P men ikke så mye at jeg ikke svarer eller ringer tilbake i en periode der jeg har sendt jobbsøknader. Setter likevel pris på om jeg får en SMS om jeg ikke har svart med spm om når det passer. Noen dager er jeg ikke ledig for tlf-samtale før langt utpå ettermiddagen. 

Men om det er sånn at unnskyldningen til folk er at de ikke visste hvem det var som ringte så burde de manne seg opp litt. Det er jo ikke så skummelt når samtalen først er over. Seriøse arbeidsgivere vil også dukke opp på 1881, så det er lett å skjønne hvem som har ringt. Jeg sjekker alltid opp numre som har ringt på 1881 før jeg ringer tilbake. Er det telefonsalg eller skjult nr ringer jeg ikke tilbake.

Anonymkode: 194f2...e37

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du nervøs nå? :laugh:

Ja, selvfølgelig hvis dere er en råtten bransje som går bak ryggen til jobbsøkere. Tørk av deg fliret. Å sende inn ifo til NAV om en intetanende person, er helt uakseptabelt.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig hvis dere er en råtten bransje som går bak ryggen til jobbsøkere. Tørk av deg fliret. Å sende inn ifo til NAV om en intetanende person, er helt uakseptabelt.

Det er vel ulovlig?

Anonymkode: 8326a...20a

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, når folk rett ut sier at de kun sender søknad for å få penger fra NAV, ja da sier jeg rett ut til vedkommende at jeg videreformidler dette til NAV.

Når man mottar penger fra NAV (og før hylekoret kommer; jeg snakker ikke om de som er syke eller noe sånt, dette er kun de som har vondt i vilja), skal man faktisk ta jobber man får tilbud om. Du kaster bort arbeidsgivers tid på denne måten, og det er faktisk ikke akseptabelt. Ingen syntes det er morsomt å dra på jobb hver dag, og at det da sitter folk å lurer til seg støtte er ikke ok. NAV setter pris på tips der folk forsøker å lure til seg penger de ikke har krav på. Forstår du ikke det, er du kanskje en av de som har litt vondt i vilja selv.. Det blir betalt ut enorme menger i ytelser, skattepenger skal gå til de som trenger det, ikke de som ikke gidder å jobbe.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...