Gjest Gregor Clegane Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Når vi har vært på butikken å handlet, trenger vi gjerne en eller flere plastposer for å ha noe å oppbevare de innkjøpte varene i. Dette burde etter min mening være gratis og kommet som en ekstra service fra butikken sin side. Vi har tross alt handlet for mye mer enn det en pose koster. Det er ikke handleposer butikkene går i overskudd av. Dessuten blir det jo feil at vi skal betale for å gå rundt å reklamere for de respektive butikkjedene. I så fall måtte de fjernet deres logo fra posene, for at det argumentet skulle falle bort.
Leo Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Tvert i mot burde de ha kostet minst 10 kroner stykket. Da ville jeg, og en god del andre late mennesker, ha begynt å bruke handlenett som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer som går rett i søpla når jeg/vi kommer hjem. 26
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 2 timer siden, Leo skrev: Tvert i mot burde de ha kostet minst 10 kroner stykket. Da ville jeg, og en god del andre late mennesker, ha begynt å bruke handlenett som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer som går rett i søpla når jeg/vi kommer hjem. Dønn enig. Anonymkode: 346fa...be2 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Er egentlig ikke enig. Det blir veldig mye plastposer etterhvert. Vi har vel alle den posen som er fyllt opp med andre poser Ta med deg et par av de og ha de liggende i bilen. Anonymkode: 0357f...63d 2
Serana Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 2 timer siden, Leo skrev: Tvert i mot burde de ha kostet minst 10 kroner stykket. Da ville jeg, og en god del andre late mennesker, ha begynt å bruke handlenett som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer som går rett i søpla når jeg/vi kommer hjem. Bæreposene mine går ikke rett i søpla, først blir de fylt opp med mer søppel, også går de i søpla. Men ja, jeg er enig. Det verste er at jeg har handlenett, men glemmer det alltid når jeg skal på butikken. Om posene var dyrere, så hadde jeg garantert blitt flinkere til å huske å ta det med meg eller i det minste gjenbruke de posene jeg allerede har. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 2 timer siden, Leo skrev: Tvert i mot burde de ha kostet minst 10 kroner stykket. Da ville jeg, og en god del andre late mennesker, ha begynt å bruke handlenett som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer som går rett i søpla når jeg/vi kommer hjem. Utrolig enig. Jeg har x-antall handlenett og har alltid minst tre i vesken, en i lommen osv. De fleste er faktisk fra Rema, koster 15 kr, tar ingen plass sammenbrettet, varer utrolig lenge, og det beste: de rommer mer enn vanlige bæreposer og de kan bæres på skulderen slik at man klarer å bære tyngre. Bhutan har hatt forbud mot plastposer i flere år, forbilledlig. Anonymkode: 83882...1c8 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 2 timer siden, Leo skrev: Tvert i mot burde de ha kostet minst 10 kroner stykket. Da ville jeg, og en god del andre late mennesker, ha begynt å bruke handlenett som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer som går rett i søpla når jeg/vi kommer hjem. De går ikke i søpla, søpla legges i posen Anonymkode: 641f0...f9b 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De går ikke i søpla, søpla legges i posen Anonymkode: 641f0...f9b Så mye søppel har ikke jeg. Jeg bruker som sagt alltid handlenett til matvareinnkjøp og ofte til andre ting også, likevel hoper det seg opp med plastposer. Jeg kildesorterer papir, glass, metall og plast, dermed er det bare matavfall jeg trenger plastpose/søppelpose til. Anonymkode: 83882...1c8 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Leo Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Jeg kjøper søppelposer fordi vanlige handleposer ikke passer søppelsorteringssystemet her og da går bæreposene, som jeg da altså er så sløv at jeg kjøper hver gang jeg handler fordi de ikke koster nesten ingenting, stort sett i søpla. MEN jeg tror jeg skal bli flink og kjøpe minst fire handlenett neste gang jeg handler! :-) Det er jo ikke vanskelig!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #11 Skrevet 31. januar 2017 2 minutter siden, Leo skrev: Jeg kjøper søppelposer fordi vanlige handleposer ikke passer søppelsorteringssystemet her og da går bæreposene, som jeg da altså er så sløv at jeg kjøper hver gang jeg handler fordi de ikke koster nesten ingenting, stort sett i søpla. MEN jeg tror jeg skal bli flink og kjøpe minst fire handlenett neste gang jeg handler! :-) Det er jo ikke vanskelig! På min Rema ligger de ved kassen, så det er superduperenkelt! Anonymkode: 83882...1c8
momo Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 Jeg bruker handlenett minst 80% av gangene jeg handler, og allikevel har jeg mer poser, enn hva jeg trenger å bruke til søpla. Så jeg burde bli flinkere enn hva jeg er. Har noen handlenett fra kitchn, som jeg er utrolig fornøyd med. 3
Gjest End Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 Plastposene burde egentlig fjernes for godt og erstattes med gjenbruksposer med returpant. Posene må være billige og kunne returneres på samme måte som tomflasker.
Leo Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På min Rema ligger de ved kassen, så det er superduperenkelt! Anonymkode: 83882...1c8 De gjør vel det i stort sett alle matbutikker, men jeg er altså s.l.ø.v.
Gjest WeirdAlien Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Uenig. Butikkene betaler for plastposene så de har noe å tilby kundene så kundene får ha noe å ha varene i. Ingen butikker får gratis plastposer av produsentene. For hver plastpose som en kunde ber om å få gratis, så taper butikken penger og sløsingen øker. Kjøp handlenett så slipper du å irritere deg over at du faktisk må betale for et produkt.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 Jeg jobbet tidligere i matbutikk. Der prøvde vi oss på gratis poser en periode. En eske poser som vanligvis holdt en hel lørdag ble tom etter 2 timer. Folk klarer ikke styre seg når ting er gratis. Anonymkode: 9ea6e...a64 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #17 Skrevet 31. januar 2017 Jeg bruker mine plastposer fra butikkene til restavfall så de hoper seg ikke opp her. Jeg også synes det er tåpelig å betale for å ta med hjem varer fra en butikk jeg nettopp støttet opp. De er sikkert ikke gratis å produsere og ikke er de miljøvennlige så for all del. Disse posene er langt i fra den mest irriterende avgiften samfunnet har. Bompenger derimot... vi betaler da veiavgift en gang i året. Anonymkode: a0bd6...0b0 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 31. januar 2017 #18 Skrevet 31. januar 2017 Nei, posene bør bli dyrere! Hadde de vært gratis hadde folk forsøplet enda mer! Jeg var egentlig veldig FOR poseavgiften, slik at folk skjerper seg. Jeg tar som regel alltid poser med meg hjemmefra og bruker de igjen. Får av og til noen blikk, men det driter jeg i. Altfor mye plast her i verden. Nordmenn er late, i Kina hadde alle med seg handlenett på butikken. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #19 Skrevet 31. januar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig enig. Jeg har x-antall handlenett og har alltid minst tre i vesken, en i lommen osv. De fleste er faktisk fra Rema, koster 15 kr, tar ingen plass sammenbrettet, varer utrolig lenge, og det beste: de rommer mer enn vanlige bæreposer og de kan bæres på skulderen slik at man klarer å bære tyngre. Anonymkode: 83882...1c8 Ja, jeg er enig. Jeg bruker sekk og handlenett, noe som er langt mer behagelig å bære i. Anonymkode: 91c6e...9d9
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 31. januar 2017 #20 Skrevet 31. januar 2017 (endret) 3 timer siden, Leo skrev: Tvert i mot burde de ha kostet minst 10 kroner stykket. Da ville jeg, og en god del andre late mennesker, ha begynt å bruke handlenett som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer som går rett i søpla når jeg/vi kommer hjem. Nja, de fleste bruker(og skal bruke i henhold til kildesorteringsveileder) plastposer til restavfallet. Ergo har vi ikke et avfallsproblem med bruk av plastposer i Norge. Hadde vi brukt utelukkende handlenett måtte vi hatt egne plastposer fra renovasjonsselskapene til restavfallet. Plast er hovedsakelig (hos oss) et problem med tanke på emballasje og diverse andre produkter, samt mikroplast i produkter. Men plastemballasje kan også gjøre at mat blir mer holdbart = mindre matsvinn= bedre miljøeffekter gitt at vi kildesorterer den osv. Endret 31. januar 2017 av NorahLudoAllis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå