Gå til innhold

Ost til dessert. Anbefalinger og tilbehør?

Anbefalte innlegg

Gjest Valmue i.i.
Skrevet

Jeg skal invitere et par venninner på en bedre middag og har tenkt å avslutte med to tre oster etter en lett dessert.

Har noen anbefalinger på gode og gjerne litt spesielle oster? (ikke "tamme" oster ala Brie og div smøreoster)

Gjerne en blåskimmel av et eller annnet slag samt en eller to til. (skal servere søtlig dessertvin til)

Annet tilbehør? Fikk engang en type fikenmarmelade/pure med valnøtter til ost på restaurant. Har noen tilfeldigvis oppskrift på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ingen her som har peiling på ost? :-?

Skrevet

Desverre, men tror man skal servere ost før desserten. :)

Skrevet

Jeg tror kanskje heller du skal spørre i butikken, på en god butikk. Der vil de vite hva som passer til vinen du har valgt og du kan forklare hva slags typer ost du vil ha.

Gjest Anonymous
Skrevet
Desverre, men tror man skal servere ost før desserten.  :)

Mulig det er det mest korrekte, men jeg vil ha osten en god stund etter desserten, nærmest som litt nattmat! :-)

Får ta meg en tur på Jakobs i morgen. Der burde de ha peiling.

Skrevet

OK :)

de kan sikkert hjelpe deg på Jakobs. Flinke der.

Skrevet

Ja, Jacobs er en flott butikk! Bare så synd vi bor så langt unna. :-( Gidder ikke kjøre 50 minutter fra andre siden av byen. Heldigvis har vi Ultra og Centra da, klarer meg med det. :)

Skrevet
Fikk engang en type fikenmarmelade/pure med valnøtter til ost på restaurant. Har noen tilfeldigvis oppskrift på dette?

Fikenmarmelade til ost er jo såååå godt. :PHer er en oppskrift.

Gjest Valmue i.i.
Skrevet

Tusen takk Nilma, dette skal jeg definitivt prøve!

Skrevet

Jeg har ikke prøvd den selv, så hadde vært kjekt med en tilbakemelding! :)

Skrevet

Og nå i disse førjulstider kan jeg anbefale pepperkaker med blåmuggost :sikle: Dersom du liker blåmuggoster av ymse slag må denne kombinasjonen prøves!!

Gjest Anonymous
Skrevet

[quote=Nilma]

Fikk engang en type fikenmarmelade/pure med valnøtter til ost på restaurant. Har noen tilfeldigvis oppskrift på dette?

Fikenmarmelade til ost er jo såååå godt. :PHer er en oppskrift.

Gjest Anonymous
Skrevet

Stiltonost og chevre med honning og nypepure ved siden av er veldig godt og smaksrikt. Velg en tyktflytende honning.

nero

Gjest Anonymous
Skrevet
Og nå i disse førjulstider kan jeg anbefale pepperkaker med blåmuggost :sikle:  Dersom du liker blåmuggoster av ymse slag må denne kombinasjonen prøves!!

Jeg så en oppskrift i et blad forleden på pepperkakepai med blåmuggost - kanskje det er noe å prøve!?

Må innrømme at jeg rynket litt på nesa og bladde videre med en gang :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...