AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Hei, velger å skrive denne anonymt og håper noen kan veilede eller vise til dommer eller lovhjemler som omhandler temaet. Mor og far har gått fra hverandre, mor har hovedomsorg og far samvær med barna. Foreldrene har hver sin høst/vinter/påske/jul/vinterferie annenhvert år. I år er feks vinterferien uken far skal ha samvær, men ferie overtrer vanlig samvær. Vanligvis har mor barna i partallsuker og far i oddetallsuker. Eksempelvis. Uke 1 - fars ukeuke 2 - mors uke uke 3 - vinterferie, mor har denne i år men den faller på fars uke sånn at barna får ikke samvær med far denne ukeuke 4 - mors uke (far mener at han skal ha barna på mors uke). uke 5 - fars uke Far mener at han skal ha barna uken etter vinterferie på mors uke (partallsuke), han mener at slike endringer skal komme etter hver ferie. Dette mener mor er en lite optimal løsning på sikt ift planlegging av ferier frem i tid med barna, samt mulighet for å dra avgårde og gjøre noe uten barna uken far har barna. Det har tidligere oppstått samme situasjon hvor det var far som fikk ferieuke + sitt samvær, før barna skulle 3 dager til mor før fars dag i hans uke kom igjen og de ble borte en uke igjen uten at mor skapte noen sak av det. Hva er vanlig praksis? Ved ferie skal vel ikke samværet forskyves men holdes på opprinnelig uke? For meg virker det virkelig rart å skulle bytte ukene etter hver ferie da dette må gjøres opptil flere ganger per år, for å tenke langsiktig må man mer eller mindre sette seg ned med kalender og merke av hvor mange ganger i løpet av ett år man skal endre ukene imellom etter feriesamvær. Kan noen hjelpe? Anonymkode: 17834...d84
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Dommer i denne typen saker er unntatt offe tligheten, så de kan ingen referere til på noen måte. Jeg regner og med at din dom er unntatt offentligheten? Det er nemlig hovedregelen i denne typen saker. Ved at du legger ut saken din her, så har du offentliggjort saken, og dermed gjort noe meget dumt. Søk hjelp enten hos advokaten eller hos familievernkontoret for å få tolket dommen din. Anonymkode: 49490...263
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Jeg som mor ville byttet etter hver ferie, fordi jeg synes tre uker uten barna hadde blitt altfor lenge. Hvis det kun er ferieplanlegging som gjør det vanskelig så synes jeg du er litt urimelig. Hvis det er jobbturnus så blir det derimot noe annet, og da er det viktig å holde på partalls eller oddetallsuker uavhengig av hvem ferieuken faller på. Anonymkode: 5e742...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, velger å skrive denne anonymt og håper noen kan veilede eller vise til dommer eller lovhjemler som omhandler temaet. Mor og far har gått fra hverandre, mor har hovedomsorg og far samvær med barna. Foreldrene har hver sin høst/vinter/påske/jul/vinterferie annenhvert år. I år er feks vinterferien uken far skal ha samvær, men ferie overtrer vanlig samvær. Vanligvis har mor barna i partallsuker og far i oddetallsuker. Eksempelvis. Uke 1 - fars ukeuke 2 - mors uke uke 3 - vinterferie, mor har denne i år men den faller på fars uke sånn at barna får ikke samvær med far denne ukeuke 4 - mors uke (far mener at han skal ha barna på mors uke). uke 5 - fars uke Far mener at han skal ha barna uken etter vinterferie på mors uke (partallsuke), han mener at slike endringer skal komme etter hver ferie. Dette mener mor er en lite optimal løsning på sikt ift planlegging av ferier frem i tid med barna, samt mulighet for å dra avgårde og gjøre noe uten barna uken far har barna. Det har tidligere oppstått samme situasjon hvor det var far som fikk ferieuke + sitt samvær, før barna skulle 3 dager til mor før fars dag i hans uke kom igjen og de ble borte en uke igjen uten at mor skapte noen sak av det. Hva er vanlig praksis? Ved ferie skal vel ikke samværet forskyves men holdes på opprinnelig uke? For meg virker det virkelig rart å skulle bytte ukene etter hver ferie da dette må gjøres opptil flere ganger per år, for å tenke langsiktig må man mer eller mindre sette seg ned med kalender og merke av hvor mange ganger i løpet av ett år man skal endre ukene imellom etter feriesamvær. Kan noen hjelpe? Anonymkode: 17834...d84 Hjelpes for et intensivt opplegg!! Si meg er det NOEN av dere skilte foreldre som noengang stopper opp og TENKER hva er slikt opplegg gjør med barna deres? Anonymkode: bd043...c36 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Det har vært nødvendig å ha det slik grunnet turnusarbeid. Og mor har forsøkt å komme til enighet med far om at når det blir slik med lange uker imellom grunnet samvær og ferie at mor og far kan bli enig om dager hvor barna kan komme å være hos mor/far slik at det ikke blir så lenge imellom. Jeg er en omtenksom og GOD mor for mine barn du som skriver som anonym, på ingen måte skal barna lide og de skal få se både sin mor og far. Anonymkode: 17834...d84
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved at du legger ut saken din her, så har du offentliggjort saken, og dermed gjort noe meget dumt. Anonymkode: 49490...263 Dommen er på ingen måte offentliggjort og i høyeste grad anonymisert. Slike dommer er unntatt offentlighet ja, men det finnes saker som legges ut og er anonymisert. Advokat støtter meg men det hjelper lite da far ikke ønsker dialog om dette. Anonymkode: 17834...d84
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Kjenner ikke til regler, men vi har annenhver uke, og det praktiseres hele året, uavhengig av ferier. De fleste ferier er på en uke uansett. Ellers gjør vi sånn at i år har han julaften, mens jeg har nyttårsaften, og omvendt neste år. Og sommerferien som er på 8 uker, deler vi opp etter behov. Vi praktiserer annenhver uke der også, med mindre en av partene har planlagt ferie lenger enn én uke, hvor vi da tar to uker hver. Vi samarbeider i utgangspunktet ikke så bra, men fordi vi begge prioriterer barnet først, er det aldri vanskelig å bli enig om helligdager ol. Anonymkode: 3831b...b98 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 Jeg må si jeg forstår begge parter.. forstår jeg det rett at retten dømte 50-50? Anonymkode: d9147...0eb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 Hvis dere ikke har 50-50 syns jeg far burde få ha samvær uken etter vinterferie og fortsette med sine uker.. Anonymkode: d9147...0eb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 Jeg synes far skal få ha barna uken etter ferien. 3 uker uten å se barna sine, og for barna og ikke se far/mor høres lenge ut. Her jeg bor har vinterferien alltid vært uke 8 og høstferien uke 40. Hvis far for eksempel har partallsuker, vil jo det si at annen hvert år vil mor ha 3 uker samvær med de og far miste samvær. ( 2 ganger i året) mens året far selv skal ha feriesamvær vil samværet gå som vanlig. (?) Barnet mitt har samvær med far annen hver helg, men det hender vi må bytte også mtp ferier. Så ja du burde skaffe deg en kalender å skrive ned. Du vil jo ha 2 uker med barna hvor du kan reise på tur hvis du ønsker, og 2 uker ute barna hvor du kan finne på ting alene. Anonymkode: 72890...da8 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 I høst og vinterferie praktiserer vi at hvis det er fars helg I min vinterferie så reiser barnet til far den helgen, men ellers går den andre sin helg bort I de andre feriene. Litt usikker om vi gjør det samme i påsken, men i hvertfall sommer og jul har vi hele uker. Og det stemmer at feriesamvær går over vanlig samvær og tas ikke igjen uten at foreldrene er enig om dette. Men vi er ikke vanskelige hvis vi trenger å justere. Jeg reiser ikke bort I ferier uten at kabalen går opp og hvis far skal så gjør ikke jeg meg vanskelig hvis en helg går bort hos han da dette er sjeldne tilfeller. Anonymkode: 4d23c...876
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #12 Skrevet 1. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, velger å skrive denne anonymt og håper noen kan veilede eller vise til dommer eller lovhjemler som omhandler temaet. Mor og far har gått fra hverandre, mor har hovedomsorg og far samvær med barna. Foreldrene har hver sin høst/vinter/påske/jul/vinterferie annenhvert år. I år er feks vinterferien uken far skal ha samvær, men ferie overtrer vanlig samvær. Vanligvis har mor barna i partallsuker og far i oddetallsuker. Eksempelvis. Uke 1 - fars ukeuke 2 - mors uke uke 3 - vinterferie, mor har denne i år men den faller på fars uke sånn at barna får ikke samvær med far denne ukeuke 4 - mors uke (far mener at han skal ha barna på mors uke). uke 5 - fars uke Far mener at han skal ha barna uken etter vinterferie på mors uke (partallsuke), han mener at slike endringer skal komme etter hver ferie. Dette mener mor er en lite optimal løsning på sikt ift planlegging av ferier frem i tid med barna, samt mulighet for å dra avgårde og gjøre noe uten barna uken far har barna. Det har tidligere oppstått samme situasjon hvor det var far som fikk ferieuke + sitt samvær, før barna skulle 3 dager til mor før fars dag i hans uke kom igjen og de ble borte en uke igjen uten at mor skapte noen sak av det. Hva er vanlig praksis? Ved ferie skal vel ikke samværet forskyves men holdes på opprinnelig uke? For meg virker det virkelig rart å skulle bytte ukene etter hver ferie da dette må gjøres opptil flere ganger per år, for å tenke langsiktig må man mer eller mindre sette seg ned med kalender og merke av hvor mange ganger i løpet av ett år man skal endre ukene imellom etter feriesamvær. Kan noen hjelpe? Anonymkode: 17834...d84 Jeg skjønner ikke problemet her? Dere får jo to uker hver hvis du har din uke, uke 2 + vinterferie. Far får da din uke, uke 4 + uke 5. Da går jo alt opp i opp og dere begynner med annenhver uke igjen etter det. Anonymkode: d1dae...c6f 3
Outlander Skrevet 1. februar 2017 #13 Skrevet 1. februar 2017 Så du virkelig mener at du skal ha barna i 3 ukene? Så lenge du er helt ok at barna er også borte 3 uker når ferie faller mellom fars sine samværsuker så greit. Men om dette fører til at du får mye mer samvær med barna er dette ikke en bra løsning for far. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #14 Skrevet 1. februar 2017 Jeg har skrevet ganske tydelig i innlegget mitt at far ikke lager sak av det når han får de lange ukene med sitt samvær og greier. Det er kun ett problem når disse feriene gjør at det er han som må vente. Det er ikke idømt 50/50 samvær nei. Ts Anonymkode: 17834...d84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #15 Skrevet 1. februar 2017 Med sitt samvær og ferier* Ts Anonymkode: 17834...d84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #16 Skrevet 1. februar 2017 Ved ferieavvikling utgår det såkalte normale samværet. Den vanlige ordningen kommer man tilbake igjen etter ferien. Dersom far har oddetallsuker før ferien, så skal far også ha oddetallsuker etter ferien. Dette endres ikke pga ferieavvikling. Anonymkode: 3b6f6...ace 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå