Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det egentlig karakterene fra de to halvårene blir lagt i sammen?

Jeg fikk en 4 nå i halvårsvurderingen i historie. Dersom jeg skulle jobbe godt å få en 5 for dette halvåret, vil jeg fortsatt bare få en 4 i sluttkarakteren da? :icon_frown:For man får vel bare 1 karakter i hvert fag eller vil det stå 1 karakter for hvert halvår på karakterkortet? :vetikke:

Anonymkode: 938f0...bca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er i hovedsak en vurdering lærer gjør. Faget det gjelder vil også ha en relevant betydning. Noen lærere ser kun på karakterene fra våren, noen lærere teller alle vurderingene likt mens andre legger mest vekt på karakterene fra våren, men ser også på karakterene fra høsten. Det er derfor vanskelig å gi et konkret svar. 

Jeg vil anbefale deg at du tar initiativ til en karaktersamtale med læreren din. Da vil det også være naturlig å legge frem målet ditt i faget, og be om innspill på hvordan du kan komme dit. Generelt sett ser jeg ikke et problem med å komme deg opp på en 5'er etter å ha fått 4 til høsten. 

Og ja, du vil kun få én karakter i faget. 

Anonymkode: 62271...d89

Skrevet

Det står kun en standpunktkarakter i hvert fag på vitnemålet. Regelen er at det er sluttkompetansen som skal telle mest, dvs at du har gode muligheter til å forbedre karakteren din dette halvåret. Allikevel ser de fleste lærerene på helheten, slik at de færreste setter en 6 hvis man strøk halvåret før. Har du jevn framgang i faget og har flere 5- og 5 (eller bedre) vil du ha mulighet til å få en 5 for dette halvåret, som er det som blir standpunktkarakteren din hvis faget er avsluttende i år. Altså får du to karakterer, den du nå har fått er veiledende for deg selv og læreren og skal brukes til motivasjon til å forbedre deg. Den som blir satt i mai/juni er den endelige og siste karakteren for faget i år som også blir den gjeldende karakteren 

Anonymkode: 7dbc8...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...