ei321 Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Hei! Skal snart til legen på grunn av kvisene mine. Har vel egentlig mild akne, men har merket at det begynner å danne seg arr! Sånn «nedsenka» greier.. har også plagelig akne på ryggen. Det jeg lurer på er om det er sånn at du må ha prøvd alt av antibiotika før du får lov til å begynne på isotretinoin. Har tenkt grundig igjenom det og har komt fram til at jeg vil begynne på isotretinoin om jeg får lov. Vet dere om jeg får lov, eller må jeg begynne med antibiotika først? Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Jeg hadde prøvd alle kremer som fås på resept og antibiotika. Alikevel fantes det en siste krem på resept jeg ikke hadde prøvd, iso på tube om man vil.. Og det måtte prøves før han i det hele tatt ville diskutere iso. Samme med en venninnne . Opplevdes nesten som om dem ikke kunne gi det på første besøk, man må prøve noe annet først.. Anonymkode: 2003e...38a
Million Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Sønnen min gikk to år på Tetracyklin. Så ville legen avslutte det, fordi det egentlig var for lenge å gå på antibiotika. Forslaget til legen var da å bytte til isotretinoin. Så vi hadde ikke prøvd "alt" av antibiotika, vi hadde brukt kun denne ene, før han så fikk tilbud om å gå over på isotretinoin. Antibiotikaen virket veldig godt den også, kvisene var så godt som borte. Noen få unntak kunne blusse opp en sjelden gang. På isotretinoin har han vært helt kvisefri hele tiden. Positiv bivirkning er at det er ikke bare huden din som slutter å være fet, det gjelder håret også. Han får rett og slett ikke fett hår lengre, uansett. Endret 31. januar 2017 av Million
Djungelvrål Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Sønnen min hadde ikke prøvd annet enn enn lotion med antibiotika for kvisene og han fikk Isotretinoin med en gang. han har blitt mye bedre, gått på de i ca 3 mnd. Er fremdeles rød men det er pga. arrene fra alle kvisene og huden vil se mye finere ut om noen måneder.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Usikker på om jeg svarer på rett spørsmål egentlig. Men jeg har ikke prøvd, før legen sa du skal prøve Airol. Aller helst ville hun at jeg skulle ta pillekur, men det ville ikke jeg så fikk prøve Airol krem. Funker fint for meg.huden blir veldig flassete, men har ikke kviser lenger. Egentlig var jeg hos legen for noe helt annet, en hun syns ikke en dame på 30 skal gå med kviser, så det var hun som foreslo det. Mener kremen er en litt mildere variant av samme greie. Hvis ikke se bort fra svaret mitt. Anonymkode: 554d6...32c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 1 time siden, ei321 skrev: Hei! Skal snart til legen på grunn av kvisene mine. Har vel egentlig mild akne, men har merket at det begynner å danne seg arr! Sånn «nedsenka» greier.. har også plagelig akne på ryggen. Det jeg lurer på er om det er sånn at du må ha prøvd alt av antibiotika før du får lov til å begynne på isotretinoin. Har tenkt grundig igjenom det og har komt fram til at jeg vil begynne på isotretinoin om jeg får lov. Vet dere om jeg får lov, eller må jeg begynne med antibiotika først? Takk for svar. For å få refundert en del av utgiftene til Isotretinion må du ha brukt antibiotika først uten effekt. Nå har regjeringen lagt om og angivelig forenklet hva diverse refusjonsting hos Helfo. Så om du fortsatt får refundert deler av utgiftene til Isotretinion er jeg usikker på. Anonymkode: 99225...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Datteren min har ikke forsøkt noen andre midler mot kviser/uren hud før hun fikk henvisning til hudlege som mente Isotretinoin var eneste middel som ville fungere. Hudlegen søkte samtidig om refusjon fra Helfo, noe som ble innvilget umiddelbart. Anonymkode: 3d6e0...9c7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 Er det fastlegen du skal til? Da vil du nok bli nødt til å prøve en hel masse rart. Få deg time hos hudlege. De kan naturligvis mest, og kan si om isotretinoin er rett for deg eller ikke. De går ikke nødvendigvis veien om alle andre behandlingsformer først, heller. Anonymkode: 7090c...472
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 Jeg prøvde noen kremer hos fastlege, men flere år senere gikk jeg til hudlege og fikk gå rett på isotretinoin. Men da hadde jeg jo hatt sammenhengende akneplager i over ti år, hadde tydelige arr, og var godt voksen. Så det var kanskje en totalvurdering av at dette var akne som ikke ville gi seg så lett, like greit å gå rett på den mest effektive behandlingen. Anonymkode: eaac8...9ea
ei321 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2017 Takk for alle svar. Skal til fastlegen, ja. Håper jeg får begynne på iso med en gang, men har lite tro på det da..
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 2 minutter siden, ei321 skrev: Takk for alle svar. Skal til fastlegen, ja. Håper jeg får begynne på iso med en gang, men har lite tro på det da.. Det får du høyst sannsynlig ikke. De færreste fastleger har lov til å skrive ut resept på isotretinoin, så du må be om henvisning til hudlege (eller gå privat). Anonymkode: 7090c...472
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 På February 1, 2017 den 15.25, ei321 skrev: Takk for alle svar. Skal til fastlegen, ja. Håper jeg får begynne på iso med en gang, men har lite tro på det da.. Jeg ville faktisk bare løyet hvis du har vært plaget i lang tid. For antibiotika hjelper jo faktisk ikke når du slutter på det, det bedøver betennelsen, men fjerner ikke årsaken. Har selv prøvd ALT og brukte 5-6 år nå på å få bedre hud, og har endelig begynt på Iso. Nå har jeg bare gått noen uker, men det har hjulpet, og jeg har tro på at det vil holde seg ånn også. Anonymkode: cec20...151
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #13 Skrevet 2. februar 2017 På Tuesday, January 31, 2017 den 18.29, AnonymBruker skrev: Datteren min har ikke forsøkt noen andre midler mot kviser/uren hud før hun fikk henvisning til hudlege som mente Isotretinoin var eneste middel som ville fungere. Hudlegen søkte samtidig om refusjon fra Helfo, noe som ble innvilget umiddelbart. Anonymkode: 3d6e0...9c7 Helfo har lagt om rutinene for refusjon fra 1.1.17. Det er ikke sikkert der er refusjon lengre for Isotretinoin. I tillegg ts, bør du være klar over at denne behandlingen er en hestekur for kroppen og leveren din. Anonymkode: 5a04f...e17 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 På Wednesday, February 01, 2017 den 15.25, ei321 skrev: Takk for alle svar. Skal til fastlegen, ja. Håper jeg får begynne på iso med en gang, men har lite tro på det da.. Det legemiddelet har ikke fastlegen lov å skrive ut. Du må til hudspesialist. Og det er een omfattende behandling, der du blant annen må bruke sikker prevensjon, avlegge urin og blodprøver ofte, og det koster deg en hel del. Anonymkode: 5a04f...e17 1
Djungelvrål Skrevet 2. februar 2017 #15 Skrevet 2. februar 2017 Det koster 345 kr for 30 tabletter. Du får dosering av hudlegen i forhold til vekt. Må du ta 3 tabl daglig koster det da 34,5 pr dag. Ganger du det med 6 mnd blir det 6200 kr.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #16 Skrevet 2. februar 2017 Jeg var hos hudlege for noe helt annet, men spurte ham om han hadde noen tips mot kviser. Fikk bare utskrevet Isotretinoin og beskjed om at jeg måtte komme og avlevere blodprøve, ingen forklaring eller refusjonssøknad. Skjønte ikke helt hvor kraftig dette legemiddelet er før alle bivirkningene meldte seg. Jeg er like plaget i dag som jeg var da, men er fremdeles veldig plaget med tørr hud som jeg fikk av Iso. Anonymkode: b88bb...60d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #17 Skrevet 3. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var hos hudlege for noe helt annet, men spurte ham om han hadde noen tips mot kviser. Fikk bare utskrevet Isotretinoin og beskjed om at jeg måtte komme og avlevere blodprøve, ingen forklaring eller refusjonssøknad. Skjønte ikke helt hvor kraftig dette legemiddelet er før alle bivirkningene meldte seg. Jeg er like plaget i dag som jeg var da, men er fremdeles veldig plaget med tørr hud som jeg fikk av Iso. Anonymkode: b88bb...60d Hvilke bivirkninger fikk du? Jeg går på isotretinoin, og jeg har ingen bivirkninger. Anonymkode: 7090c...472
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #18 Skrevet 16. april 2017 På Wednesday, February 01, 2017 den 15.25, ei321 skrev: Takk for alle svar. Skal til fastlegen, ja. Håper jeg får begynne på iso med en gang, men har lite tro på det da.. Hva skjedde hos legen? Anonymkode: 5a04f...e17
ei321 Skrevet 17. april 2017 Forfatter #19 Skrevet 17. april 2017 På 16.4.2017 den 11.44, AnonymBruker skrev: Hva skjedde hos legen? Anonymkode: 5a04f...e17 Måtte først prøve Differin i en måned. Det var null effekt. Nå bruker jeg Skinoren. Har brukt det i rundt en måned med litt effekt. Fikk ikke begynne på iso. Legen sa at først måtte jeg prøve ulike kremer osv, og hvis ikke det funka skulle jeg bli henvist til hudlege...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå