Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter studietid og noen år i jobb skal jeg endelig flytte til hjembyen. Har kjøpt en leilighet som ligger ca 4 km fra foreldrene mine. 

Dere som bor i nærheten av foreldrene deres, evnt annen familie, hvordan er det med besøk ol? Har dere noen "regler"? Foreldrene mine skal ha nøkkel til min leilighet, men jeg tenker at den skal kun brukes når jeg er borte når de skal hente noe, vanne blomster, ta inn post ol. Sier man i fra om dette, eller er dette underforstått? 

Jeg er heller ikke begeistret for uanmeldte besøk. Er dette ok å ta opp? De har for vane å kikke innom folk uten å si fra først, jeg derimot kan ikke tenke meg noe værre. Tenk om jeg har guttebesøk og de plutselig dukker opp søndag morgen? :fnise: 

Anonymkode: 304fc...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine skal ha nøkkel til min leilighet

Anonymkode: 304fc...364

åh, wow

da hadde aldri jeg følt meg trygg iallfall

• Liker 5
Skrevet

Den gang jeg bodde i samme by som mine foreldre så hadde vi ikke avtalt noen regler. Begge parter tok det for gitt at "kommer vi på besøk, så ringer vi på". Mine foreldre hadde nøkkel til leiligheten min, men brukte den aldri med mindre jeg var bortreist og de hadde lovet å ta inn post og vanne blomster. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hadde ALDRI latt de ha nøkkel til min leilighet ihvertfall. 

Gjest canacas
Skrevet

Har reservenøkler hos mine foreldre, og jeg har deres. Det er en backup i tilfelle mine nøkler blir borte. Jeg bruker nøkkelen deres oftere enn de bruker min (de bruker aldri min, det tør de ikke). Alt deres er mitt, alt mitt kan de glemme. Funker fint. :)

Skrevet

Jeg bor 300m fra min far. Han har nøkler til mitt hus og jeg til hans - hvis det skulle være noe en gang.

Han kommer sjelden eller aldri uanmeldt. Må som regel invitere han :fnise: Selv synes jeg det er hyggelig å stikke innom i døren ett par ganger i uken, bare for å se hvordan han har det. 

Kan ha noe med at jeg er enebarn og kun har far som lever.  Men, vi trør ikke ned dørene hos hverandre på noen måte :) 

Anonymkode: 1df6f...32d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du skal regne noe for underforstått, jeg. Folk har så utrolig forskjellig oppfatning om hva som er god latin. Om foreldrene dine er av typen som liker uanmeldte besøk og kan oppfatte flyttingen som at nå har veslejenta deres kommet hjem, ville jeg i alle fall tatt en revurdering på den nøkkelutleveringen.

Skrevet

Merkelig at du må spørre oss fremmede om hvordan du skal omgås dine egne foreldre. Ikke vondt ment, synes bare det er ekstremt merkelig at dere har et så dårlig forhold.

Anonymkode: c583d...d62

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, canacas skrev:

Har reservenøkler hos mine foreldre, og jeg har deres. Det er en backup i tilfelle mine nøkler blir borte. Jeg bruker nøkkelen deres oftere enn de bruker min (de bruker aldri min, det tør de ikke). Alt deres er mitt, alt mitt kan de glemme. Funker fint. :)

Du er voksen og selvstendig nå. Ditt barndomshjem er ikke fritt frem for deg nå, hvis dine foreldre ikke uttrykkelig har sagt det.

• Liker 1
Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Du er voksen og selvstendig nå. Ditt barndomshjem er ikke fritt frem for deg nå, hvis dine foreldre ikke uttrykkelig har sagt det.

Pfff, det skal i alle fall du ta lang fart og drite i! :filer:

Skrevet (endret)

To av mine barn har nøkkel til min leilighet. Jeg har nøkler til deres hus. Den ene av dem bor i nabobyen, ikke så langt fra meg. Vi gjør alltid avtaler. Det forekommer ikke at noen av oss låser oss inn uten forutgående avtale.

Endret av Arabella
Justert litt.
Skrevet

Vi kan ikke vite hvilket forhold du har til foreldrene dine. Kanskje de er de mest snurte særegne personlighetene som finne si Norge

I mitt tilfelle har det vært null problem å si fra om at vi ikke liker uanmeldte besøk. Vi blir heller ikke mast på for å komme på besøk, dette mest fordi mine foreldre har gode sosiale antenner og vet det er en uting.

Anonymkode: bee98...2a7

Skrevet
2 minutter siden, canacas skrev:

Jeg er jammen glad for at du ikke er min datter! Du må ha vært ufordragelig i oppveksten og dine foreldre unnfallende, som ikke har lært deg å ha respekt for andres eiendom.

• Liker 4
Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Jeg er jammen glad for at du ikke er min datter! Du må ha vært ufordragelig i oppveksten og dine foreldre unnfallende, som ikke har lært deg å ha respekt for andres eiendom.

:jepp:

Skrevet
6 minutter siden, canacas skrev:

Åh.. du ej så tøff assa! Ikke har du noe fornuftig å si, annet enn at du utnytter dine egne foreldre. Creds til deg, spoiled brat

Anonymkode: c583d...d62

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nøkkel til mine foreldres hus, og både jeg og mine voksne brødre kommer og går som vi vil. Foreldrene mine kommer også uanmeldt på besøk, men vi løper ikke til hverandre i tide og utide, det kan gå uker mellom hver visitt. Bor 2,5 mil fra hverandre, jeg jobber i byen der de bor. Noen ganger har jeg "død-tid" imellom slagene, og da kan jeg godt låse meg inn hos dem å slenge meg på sofaen for å se på TV mens jeg slår ihjel tid, uten å ha sagt ifra på forhånd. Mine foreldre sier ingenting på dette, de har gjort det klart at alle kan komme og gå som de vil hos dem. 

Men det kommer selvsagt helt og holdent an på hvilket forhold man har til hverandre og hvordan man er som familie. Kjenner plenty av folk som behandler foreldrene sine som bekjente etter at de er blitt voksne. Rart i mine øyne, men så er der sikkert noen som synes det er rart at jeg fortsatt nesten føler at barndomshjemmet er litt mitt enda. 

Anonymkode: 4106a...b06

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo finne ut hvordan du vil ha det og ta praten med dem om dette? Bedre det enn at det plutselig oppstår komplikasjoner.

Skrevet

Jeg har aldri kommet på tanken å ha regler engang, eller at det skal være noe problem å bo i samme by som dem. 

Mine fikk reservenøkkelen min, med tanke på at det er greit at noen andre har nøkkel om jeg mister min og låser meg ute. De har bare brukt den for å vanne blomster og hente post når jeg har vært veldig lenge borte, aldri elleres. På samme måte som jeg heller ikke låser meg inn til dem uten lov, selv om jeg fremdeles har nøkkel til heimen. 

De kommer heller aldri på uanmeldt besøk, det gjør aldri jeg heller. 

Dette er en selvfølge for oss. Du kjenner da foreldrene dine, og vet om de er sånne som kommer uanmeldt? Jeg er oppvokst med at man alltid skal ringe og spørre om det er greit at man stikker innom, og at alle har rett til privatliv, så om man har fått en nøkkel bruker man den bare om man har fått spesifikk beskjed om å låse seg inn. 

Anonymkode: d5204...961

Skrevet

Nå bor jeg et godt stykke unna mine foreldre, men hadde jeg flyttet til samme område, hadde de antakelig fått nøkkel. Praktisk i tilfelle det skulle være noe, tenker jeg. Jeg har nøkkel til deres hus, men jeg er på et vis fortsatt så ung at det er "mitt" hjem. Riktignok kjenner jeg mine foreldre godt nok til å vite at de ikke ville rent ned dørene her. Om du er usikker, snakk med dem. Da unngår du eventuelle ubehagelige situasjoner. 

Anonymkode: 8359c...e3d

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 31.1.2017 den 20.44, Arabella skrev:

Jo er fritt frem hos mine. Kan til og med låse meg inn når de ikke er der og rote rundt. Jeg avslører alle hemmelighetene deres og om det er noe jeg lurer på angående hemmelighetene, sender jeg sms.  Her for en tid siden oppdaget jeg kjærlighetsbrevene til faren min og forsikringsutbetalingen til moren min. Skrev straks sms til dem. "Jøss, litt av en sum du fikk utbetalt av forsikringsselskapet. Hva var det basert på?" og "Pappa var da søt med alle disse kjærlighetsbrevene sine"

Jeg hadde tenkt til å gå igjennom huset fra lofte til kjelleren, men tar det gradvis, siden det er så mange ting.

Endret av Evilposelos
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...