AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Hei alle sammen! Jeg har alltid tenkt på å bli lærer, men valgte heller å studere journalistikk på fagskole i 2011. Jeg fullførte journalistikkutdannelsen og har nå jobbet fast som journalist i 3,5 år. Har altså ingen bachelor siden jeg gikk på fagskole. Jeg hadde planer om å ta PPU (Praktisk pedagogisk utdanning) slik at jeg kunne undervise i medier- og kommunikasjon på videregående skole. Problemet er at medier- og kommunikasjon nå har gått fra å være et yrkesfaglig utdanningsprogram til studieforberedende. Derfor kan jeg ikke ta PPU for yrkesfag. Er det noen her som har noen ideer om hva jeg bør/kan gjøre? Hvilken vei ville dere gått for å bli medielærer? Å gå på lærerhøyskolen (4 år) frister ikke så veldig mye, for jeg har egentlig lyst å komme meg ut i jobb som medielærer i løpet av 2-3 år. Har fått beskjed fra den videregående skolen her jeg bor at det om 2 år vil være et stort behov for medielærere. Så hva bør jeg gjøre for å stille sterkt som søker der? Jeg har jo en del yrkesfaglig erfaring, men bør kanskje ha noe annet i bunn. Beklager hvis dette ble rotete! Anonymkode: f8efe...403
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Hva med PPU for mediefag? Vet at UiO tilbyr dette på deltid. Finner sette på UiO sine hjemmesider: Mediefag (tilbys kun på deltid) 60 studiepoeng innenfor medier og kommunikasjon, massekommunikasjon eller filmvitenskap. Fullført journalistutdanning av minimum to års varighet godkjennes også. Anonymkode: f943b...a09
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 PPU for mediefag er mitt tips og. Men du bør absolutt få deg et undervisningsfag eller to i tillegg, kan være vanskelig å få jobb ellers. Vet ikke om samfunnsfag blir godkjent med det du har nå, men med den riktige fagkombinasjonen kan du nok få undervisningskompetanse i både samf. og historie. I tillegg må du bare gjøre alt du kan for å få tatt vikartimer ved den vgs-en hvor du vil jobbe. Utrolig mye lettere å få jobb når de kjenner deg fra før enn å søke sammen med hundrevis av andre. Anonymkode: 0e36e...986
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Du blir ikke samfunnsfaglærer med mediefag, nei. Vil på det sterkeste anbefale deg å ta årsstudium i et fellesfag (norsk, engelsk, matematikk eller fremmedspråk) i tillegg, for det er maaaaaange om de få jobbene på mediefag, og mange har både bachelor, master og variert arbeidserfaring fra TV, radio osv. Også er det veldig ålreit å kunne undervise i litt forskjellig, og å ha forskjellige klasser og trinn Anonymkode: 50296...c7a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Tusen takk for tips folkens! Skal sjekke dette opp :-) Tror dere det kan være greit å ha f.eks pedagogikk også? At jeg tar et årsstudium eller noe. Anonymkode: f8efe...403
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: PPU for mediefag er mitt tips og. Men du bør absolutt få deg et undervisningsfag eller to i tillegg, kan være vanskelig å få jobb ellers. Vet ikke om samfunnsfag blir godkjent med det du har nå, men med den riktige fagkombinasjonen kan du nok få undervisningskompetanse i både samf. og historie. I tillegg må du bare gjøre alt du kan for å få tatt vikartimer ved den vgs-en hvor du vil jobbe. Utrolig mye lettere å få jobb når de kjenner deg fra før enn å søke sammen med hundrevis av andre. Anonymkode: 0e36e...986 Ser PPU for mediefag må tas deltid. Hadde håpet at jeg kunne tatt det på heltid bare for å bli ferdig med det. Men skal sjekke litt rundt:-) Men da er PPU for mediefag og PPU for medier- og kommunikasjon to forskjellige ting da? For de fleste skoler fjerner PPU-utdanningen for medier- og kommunikasjon nå. Når det gjelder vikartimer på VGS, så føler jeg ikke at jeg den dag i dag er klar for å undervise siden jeg ikke har noe pedagogikk. Dersom jeg ikke tar PPU for mediefag, så kan det kanskje være greit å ta vanlig pedagogikk? Anonymkode: f8efe...403
Gjest Annetnavn_ Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Bare så du vet: Snart kreves det master for å komme inn på PPU. Du har fram til 2019.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 14 timer siden, Strixa skrev: Bare så du vet: Snart kreves det master for å komme inn på PPU. Du har fram til 2019. Ja, det har jeg lest. Men takk for at du likevel sier fra :-) TS Anonymkode: f8efe...403
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå