AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Hei! Tenker å ta med meg kjæresten på en skiferie en eller annen plass i Europa. Noen som har noen anbefalinger eller erfaringer å dele? Tenker i forhold til hvilken flyplass, hvor langt fra flyplassen opp i fjellene, leiebil eller buss fra flyplassen? Er det normalt å ta med seg eget skiutstyr eller leier man? Noen som feks har leid leilighet igjennom Airbnb eller bor dere på hotell? Takk for svar Anonymkode: afbea...061
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Jeg var i de franske alpene en gang (Valfrejus). Det var et billig-tilbud (og siste liten, på tampen av sesongen), men da bodde jeg i et annet mellomeuropeisk land, og det var en 6-7 timer med buss for å komme seg dit. Vi hadde det kjempegøy, og pga at det var et lite sted, var alle leilighetene nært heisene, og alt av butikker, puber etc var innen kort gangavstand. Jeg tror at så lenge du velger et tradisjonelt vintersportssted, som har eksistert lenge, så tror jeg det vil bli bra. Jeg synes det er viktig at det ser trivelig ut, og boligene er koselige, og det er koselige puber å stikke innom om kvelden. Jeg ville vært litt skeptisk til å prøve helt nye skisteder i Øst-Europa, uten å vite mer om dem først. Anonymkode: c5440...859
gard Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Jeg har vært på skiferie i Italia noen ganger og det har vært fantastisk. Jeg liker godt italiensk mat og vin så for mn del er det en drøm å kunne stå på ski og stoppe innom restauranter for å få nydelig mat selv uti løypene. Jeg har vært i Courmayeur i Aosta og i Madonna Di Campiglio. Du kan se et reisebrev fra Courmayeur på http://gardkarlsen.com/Courmayeur_trip_report.htm
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 28 minutter siden, gard skrev: Jeg har vært på skiferie i Italia noen ganger og det har vært fantastisk. Jeg liker godt italiensk mat og vin så for mn del er det en drøm å kunne stå på ski og stoppe innom restauranter for å få nydelig mat selv uti løypene. Jeg har vært i Courmayeur i Aosta og i Madonna Di Campiglio. Du kan se et reisebrev fra Courmayeur på http://gardkarlsen.com/Courmayeur_trip_report.htm Høres fint ut! Jeg elsker Italia selv, så en skiferie der hadde vært topp egentlig! Hvor langt i fra flyplassen er det opp til disse fjellene? Er disse to plassene store skisteder? Kan de sammenlignes med de største i Norge eller er de ennå større? Er det hotell i nærheten av bakken? Anonymkode: afbea...061
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Stort sett vil det lønne seg å bestille "pakkereise" hos f.eks. STS Alpereiser eller Slopetrotter Skitours. Men det spørs jo litt hva slags skikjøring dere er på jakt etter, og hvor stort budsjettet er... Anonymkode: c3f9b...06a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stort sett vil det lønne seg å bestille "pakkereise" hos f.eks. STS Alpereiser eller Slopetrotter Skitours. Men det spørs jo litt hva slags skikjøring dere er på jakt etter, og hvor stort budsjettet er... Anonymkode: c3f9b...06a Hvorfor lønner det seg egentlig? Fly + hotell bør ikke koste mer enn 6-9K pr hode. Har ikke akkurat det største budsjettet, men hadde håpet det er mulig å få en okei til fin plass for den prisen Anonymkode: afbea...061
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #7 Skrevet 1. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lønner det seg egentlig? Fly + hotell bør ikke koste mer enn 6-9K pr hode. Har ikke akkurat det største budsjettet, men hadde håpet det er mulig å få en okei til fin plass for den prisen Anonymkode: afbea...061 De har faktisk veldig gode priser til mange steder i Europa, og både fly, transfer, hotell og heiskort er inkludert i prisen. I noen tilfeller får man også hel/halvpensjon inkludert. Ta en titt på nettsidene deres. Et veldig fint alternativ om man ikke er kjent med destinasjonen. Guidene møter deg på flyplassen og kjører deg helt til døra på hotellet. I tillegg arrangerer de guidet skikjøring (i løypene, vel å merke) og andre sosiale happenings. Enklere blir det ikke! Til sammenligning så har jeg selv bestilt tur til Østerrike i februar. Betaler da 3200 kr for fly tur/retur, 6500 kr for enkeltrom på hotell (enkleste standard), 1000 kr for transfer til/fra flyplass og ca. 3000 kr for heiskort. Det koster fort penger... Anonymkode: c3f9b...06a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har faktisk veldig gode priser til mange steder i Europa, og både fly, transfer, hotell og heiskort er inkludert i prisen. I noen tilfeller får man også hel/halvpensjon inkludert. Ta en titt på nettsidene deres. Et veldig fint alternativ om man ikke er kjent med destinasjonen. Guidene møter deg på flyplassen og kjører deg helt til døra på hotellet. I tillegg arrangerer de guidet skikjøring (i løypene, vel å merke) og andre sosiale happenings. Enklere blir det ikke! Til sammenligning så har jeg selv bestilt tur til Østerrike i februar. Betaler da 3200 kr for fly tur/retur, 6500 kr for enkeltrom på hotell (enkleste standard), 1000 kr for transfer til/fra flyplass og ca. 3000 kr for heiskort. Det koster fort penger... Anonymkode: c3f9b...06a Det var jo mye for heiskort! Er det for en uke? Anonymkode: afbea...061
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var jo mye for heiskort! Er det for en uke? Anonymkode: afbea...061 Det er for 8 dager... Anonymkode: c3f9b...06a
Marikken Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 (endret) Heiskort i alpene er ikke billig - men du får mye for pengene Eksempel på heiskortpriser Oversikt heiskortpriser St Anton Jeg har kun vært i Østerrike - flere steder der som kan anbefales - men det kommer også litt an på type skikjøring dere ønsker? Er det kun enkel løypekjøring så funker de aller fleste steder, skal dere sikte mot flest mulig baksider og mest mulig pudder så begrenser det seg mer. Her er det en kort oversikt fordelt på de ulike stedene i Europa som oppsummerer litt på ulike typer ønsker, her er det en annen god side som hvor du kan gå inn på de ulike stedene og få opp samme oversikten. Husk også at det er svært mange overnattingssteder (hvertfall i Østerrike) som nå kun tillater booking lørdag - lørdag. I år har vi leid leilighet via Airbnb - i fjor ble det "last minute" og litt styr med å bytte rom underveis da vi kun reiste for en langhelg. Endret 2. februar 2017 av Marikken
gard Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres fint ut! Jeg elsker Italia selv, så en skiferie der hadde vært topp egentlig! Hvor langt i fra flyplassen er det opp til disse fjellene? Er disse to plassene store skisteder? Kan de sammenlignes med de største i Norge eller er de ennå større? Er det hotell i nærheten av bakken? Anonymkode: afbea...061 Det er ca 2 1/2 time kjøring fra Milano til Courmayeur. Courmayeur er nok ikke det største skistedet men en kan stå på ski fra 2600 meter ned til byen på rundt 1200 meter. Se løypekart på http://www.courmayeur-montblanc.com/?q=system/files/skirama_web_0.pdf Det er hoteller i selve bykjernen - eller med landsbykjernen for det er ikke store byen. Men det er små hoteller, en del butikker og en del restauranter, Like i nærheten er det et anlegg med varme kilder og det var herlig å ligge i varmt vann og de på de majestetiske fjellene rundt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå