Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper å få råd til å pusse opp kjøkkenet i min nye leilighet, men tviler på at jeg vil ha råd til å legge i veldig mye mer enn ca 100 000 totalt. Jeg vet at det vil gå mye til elektriker av den summen. I tillegg må det beregnes varmtvannsbereder og rørlegger i summen også.

Kjøkkenet er lite og vil innredes i L-form. Antar ca 2,5 meter ut ifra hjørnet i hver retning. Å få mest mulig kjøkken på tilgjengelig plass er viktig. I tillegg vil hjørneskapet i benken gå til varmtvannsbereder. Kommer ikke til å prioritere integrerte hvitevarer da det er noe jeg kan klare meg uten. 

Ellers har jeg følgende ønsker:

- gjerne mulighet for annen farge enn hvitt eller grått på fronter

- smarte løsninger og skuffer fremfor skap

- vil ha overskap og de må gå til taket. Gjerne mulighet for vitrineskap.

- ikke folierte fronter. Høyglans er uaktuelt. 

Er det mulig å få til dette på ganske trangt budsjett?

Hvilke råd har du i en slik situasjon?

Hvilken kjøkkenleverandør vil du anbefale og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksisterende innredning består av:

- frittstående oppvaskmaskin

- benkeskap under vask

- hjørneskap med bereder

- åpning uten innhold

- skufferekke (tipper 40cm)

- frittstående komfyrer 

+ overskap 

Har bod ved siden av kjøkkenet så har egentlig godt med lagringsplass :)

Skrevet

Ikea har mange bra løsninger og er billig, i tillegg til bra kjøkken. Jeg ville startet der. Der får du alt du trenger, men vær obs på at noen rørleggere ikke vil installere blandebatteri fra Ikea så det kan derfor være lurt å kjøpe utenom.

Skrevet
4 minutter siden, Serafina. skrev:

Ikea har mange bra løsninger og er billig, i tillegg til bra kjøkken. Jeg ville startet der. Der får du alt du trenger, men vær obs på at noen rørleggere ikke vil installere blandebatteri fra Ikea så det kan derfor være lurt å kjøpe utenom.

Tusen takk for svar :)

IKEA er absolutt en av mulighetene jeg ser på, men er foreløpig ikke forelsket i noen av modellene deres 😕 synes også det er kjipt at de har begrenset utvalg i mål på underskap.

Mitt store håp er egentlig at siden jeg trenger såpass lite skuffer og skap er det flere leverandører som kan være overkommelige på pris, spesielt siden jeg akkurat nå drømmer om blått kjøkken 😁

Skrevet

For 100k, kan du lett få et drømmekjøkken fra Ikea. De har kanskje ikke de mest hi-tec løsningene, men er absolutt verdt en tanke. Selv valgte jeg Ikea da jeg bygde hus i sommer. Angrer ikke. Fikk alt jeg ville, til en rimelig penge.

Anonymkode: 368cd...48a

Skrevet

Jeg tror du får Norema-kjøkken via Expert og Epoc-kjøkken via Elkjøp/Lefdal. Har du sett på noen av disse?

Skrevet

Hvor mye går til rørlegger (bereder) og elektriker da?

20 000?

Anonymkode: f8d1c...fa3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

20 000?

Det er vanskelig å svare på når man ikke vet hvor mye som skal gjøres. Trengs det nye kurser, mange nye punkter, skal noe av vann eller koketopp flyttes etc. Det beste er å få rørleggere og elektrikere til å se på jobben og komme med prisoverslag.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

20 000?

Ganske sikker på at det blir mye mer... Borti 50 000 tenker jeg, kanskje mer... Lillebror er elektriker så selv om jeg ikke vet nøyaktig pris vet jeg at det blir dyrt... da har jeg beregnet ca 10 000 til rørlegger inkludert bereder. Skal ikke bytte plass på noe, så sånn sett er det ikke den helt store rørleggerjobben

Endret av must
Lagt til mer info
Skrevet
2 timer siden, Serafina. skrev:

Jeg tror du får Norema-kjøkken via Expert og Epoc-kjøkken via Elkjøp/Lefdal. Har du sett på noen av disse?

Det har jeg. Av disse vurderer jeg Epoq, liker ikke Expert sine Norema-kjøkken utseendemessig 😕

Skrevet
25 minutter siden, Serafina. skrev:

Det er vanskelig å svare på når man ikke vet hvor mye som skal gjøres. Trengs det nye kurser, mange nye punkter, skal noe av vann eller koketopp flyttes etc. Det beste er å få rørleggere og elektrikere til å se på jobben og komme med prisoverslag.

Det er planen, men først må jeg få solgt leiligheten jeg bor i så jeg vet hvor mye jeg har å rutte med 😁

Skrevet

Har akkurat skiftet bereder, i tillegg til bereder og diverse koblinger/rør så MÅTTE jeg he en slags alarm som stopper vannet ved lekkasje, den kostet litt over 2500, er visst pålagt å innstallere sånn når de skifter bereder. De brukte fire timer på alt. Så ble iallfall her mer omfattende enn skru av den gamle og på den nye som jeg hadde sett for meg......

Kan du ikke få broren din til å hjelpe deg med det elektriske mot en middag/ferie/kveld på byen? Så lenge du kjøper inn alt av materiell?

Anonymkode: 56dfd...190

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat skiftet bereder, i tillegg til bereder og diverse koblinger/rør så MÅTTE jeg he en slags alarm som stopper vannet ved lekkasje, den kostet litt over 2500, er visst pålagt å innstallere sånn når de skifter bereder. De brukte fire timer på alt. Så ble iallfall her mer omfattende enn skru av den gamle og på den nye som jeg hadde sett for meg......

Kan du ikke få broren din til å hjelpe deg med det elektriske mot en middag/ferie/kveld på byen? Så lenge du kjøper inn alt av materiell?

Anonymkode: 56dfd...190

Hmmm, da er det bare å belage seg på at rørlegger blir dyrere også 😕

Går ikke å  gi jobben til bror. Han bor åtte timer unna, elektrojobben er ganske stor og det er ikke snakk om at jeg vil ha gjort en sånn jobb uten å få papirer på den...

Skrevet

Jeg fikk montert oppvaskmaskin, bereder og ny vask til 7500 på fastpris inkludert aquastop til både vvb og oppvaskmaskin. I tillegg måtte elektriker koble bereder rett på punkt sa det ikke er lov med stikkontakt når bereder har mer enn 1999 kWh. 

Husk at integrerte hvitevarer ikke er dyrere, men 1000 ganger penere, og lettere å rengjøre. Mindre sprekker mellom innredning og hvitevarer. 

Anonymkode: 43b3f...bbc

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk montert oppvaskmaskin, bereder og ny vask til 7500 på fastpris inkludert aquastop til både vvb og oppvaskmaskin. I tillegg måtte elektriker koble bereder rett på punkt sa det ikke er lov med stikkontakt når bereder har mer enn 1999 kWh. 

Husk at integrerte hvitevarer ikke er dyrere, men 1000 ganger penere, og lettere å rengjøre. Mindre sprekker mellom innredning og hvitevarer. 

Takk for erfaring med pris på rørlegger! Greit å vite omtrent hva jeg kan forvente. 

Grunnen til at jeg egentlig har slått fra meg integrerte hvitevarer er at jeg håpet å slippe å kjøpe nye når de jeg allerede har kan brukes 😉

Skrevet
3 timer siden, must skrev:

Takk for erfaring med pris på rørlegger! Greit å vite omtrent hva jeg kan forvente. 

Grunnen til at jeg egentlig har slått fra meg integrerte hvitevarer er at jeg håpet å slippe å kjøpe nye når de jeg allerede har kan brukes 😉

Bare hyggelig! Ser den, men hva med å fortsette å bruke oppvaskmaskin og kjøleskap (frittstående kjøleskap har langt bedre plass), og kjøp front og ekstra sokkel slik at du senere har muligheten til å integrere en oppvaskmaskin.

Integrert platetopp og stekeovn anbefaler jeg å prioritere. Dette fordi det øker gjensalgsverdien. I min første leilighet gikk jeg for billig stekeovn fra gorenje og platetopp fra Electrolux. Fungerte like fint som de tre ganger så dyre hvitevarene jeg kjøpte andre gang jeg pusset opp kjøkken 😊

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig! Ser den, men hva med å fortsette å bruke oppvaskmaskin og kjøleskap (frittstående kjøleskap har langt bedre plass), og kjøp front og ekstra sokkel slik at du senere har muligheten til å integrere en oppvaskmaskin.

Integrert platetopp og stekeovn anbefaler jeg å prioritere. Dette fordi det øker gjensalgsverdien. I min første leilighet gikk jeg for billig stekeovn fra gorenje og platetopp fra Electrolux. Fungerte like fint som de tre ganger så dyre hvitevarene jeg kjøpte andre gang jeg pusset opp kjøkken 😊

Ikke dumme innspill. Skal definitivt vurderes! Alle forslag om hvor det lønner seg å spare og hvor man bør koste på mottas med takk ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...