Gjest Uten bil nå..... Skrevet 7. desember 2004 #1 Skrevet 7. desember 2004 Jeg kolliderte med bilen idag. Ikke så veldig alvorlig, men bilen fikk trykt inn fronten en snau halvmeter, så litt kraft var det jo. Heldigvis ble det ingen personskade, og barna mine var ikke med i bilen, men stolene deres var der. Bør stolene byttes uansett etter en kollisjon? Selvom den ikke "var i bruk"? Dekker forsikringen(delkasko) innkjøp av nye stoler i så fall?
Cr@sh Skrevet 7. desember 2004 #2 Skrevet 7. desember 2004 JA!!! Etter hva jeg har hørt skal man allttid bytte bilstol, så lenge den har vært utsatt for den belastningen en kollisjon er! Uansett mener nå jeg at det er bedre å bytte en gang for mye enn en gang for lite... Hilsen Cr@sh
Gjest Twigi ulogget Skrevet 7. desember 2004 #3 Skrevet 7. desember 2004 Synes det kanskje høres litt vel forsiktig ut. HVilken belastning har stolene blitt utsatt for - selene har jo ikke vært i bruk, og det har ikke vært noen vektbelastning noe sted? Hør med et bilverksted (du skal sikkert innom nå :cry: ) De vet sikkert litt om det er noen grenser, kanskje knyttet opp mot farten i trefføyeblikket etc. Jeg har vært utsatt for en liten kræsj, og selv om farten var under 10 km/t så var det jamen store materielle ødeleggelser. Husk at bilen (ihvertfall hvis den er ganske ny) er konstruert for å gå i stykker utvendig for å lage minst mulig "trøkk" inne i bilen - det bør jo også beskytte bilstolene.
sommerfuglene Skrevet 7. desember 2004 #4 Skrevet 7. desember 2004 Jeg hadde kontaktet butikken som fører bilstolene hva de mener. Og høre med forsikringsselskapet om hva som er vanlig, om det blir dekket osv. Er det babystol det er snakk om som har fått seg enstøt, tror nok jeg ville ha byttet den ja!
Cr@sh Skrevet 7. desember 2004 #5 Skrevet 7. desember 2004 Er det babystol det er snakk om som har fått seg enstøt, tror nok jeg ville ha byttet den ja! Jeg tok visst forgitt at det var snakk om en babystol, jeg! :oops:
Plonk Skrevet 7. desember 2004 #6 Skrevet 7. desember 2004 JA!!! Etter hva jeg har hørt skal man allttid bytte bilstol, så lenge den har vært utsatt for den belastningen en kollisjon er! Uansett mener nå jeg at det er bedre å bytte en gang for mye enn en gang for lite... Bilstoler er dyre greier, jeg ville sjekket med produsenten (de sier kanskje du skal bytte uansett...) og forsikringsselskapet (de vil kanskje at du ikke skal bytte...). Hvis ingen satt i setene er de jo ikke blitt belastet. Kanskje litt som å kjøpe ny sykkelhjelm fordi den lå i sekken da du ramlet på sykkel...?
Gjest Tex Skrevet 7. desember 2004 #7 Skrevet 7. desember 2004 Dersom det hadde sittet barn i ville jeg byttet, men om det nå ikke satt noen der hadde jeg ikke byttet.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #8 Skrevet 7. desember 2004 Jeg tar det for gitt at det er snakk om barneseter. Etter en kollisjon av denne størrelse (altså litt mer enn en liten bulk) skal du skifte alle barnestoler som sto montert i bilen da du kolliderte. Det samme gjelder alle bilbelter som var i bruk. Det vil si bilbelter som ble brukt til å sikre mennesker, last eller barneseter/bagger. Sier Tispa -som har jobba med dette i mange år.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #9 Skrevet 7. desember 2004 Hvis ingen satt i setene er de jo ikke blitt belastet. Kanskje litt som å kjøpe ny sykkelhjelm fordi den lå i sekken da du ramlet på sykkel...? Jo. Sjøl om ingen satt i setet er det belasta! Innfestingene, bolter, remmer osv er belasta, og sannsynligvis skadd. Skaden kan være så stor at de ryker neste gang, når ungen sitter der. Ungen er mer verdifull enn en ny barnestol (1000 til 2000 kroner), ikke sant? A propos sykkelhjelm: Mister du en sykkelhjelm på flatt gulv fra en meters høyde er den ødelagt. Det er fordi det ikke er noe hode inni som kraften fra fallet kan fordeles til. Resultatet er at lakken, skallet eller isoporen sprekker. Det er ikke sikkert sprekken er synlig, men du vil merke det den dagen du velter på sykkel. (Og ja, det stemmer at lakken er en sikkerhetsmessig viktig del av hjelmen)
Tule Skrevet 7. desember 2004 #10 Skrevet 7. desember 2004 Dersom det hadde sittet barn i ville jeg byttet' date=' men om det nå ikke satt noen der hadde jeg ikke byttet.[/quote'] hei les svaret over, bletene og festepunktene og remene blir belastet uansett, men jeg er enig med deg kanskje vis det var et pute med rygg hilsen
Tule Skrevet 7. desember 2004 #11 Skrevet 7. desember 2004 Jo. Sjøl om ingen satt i setet er det belasta! Innfestingene, bolter, remmer osv er belasta, og sannsynligvis skadd. Skaden kan være så stor at de ryker neste gang, når ungen sitter der. Ungen er mer verdifull enn en ny barnestol (1000 til 2000 kroner), ikke sant? A propos sykkelhjelm: Mister du en sykkelhjelm på flatt gulv fra en meters høyde er den ødelagt. Det er fordi det ikke er noe hode inni som kraften fra fallet kan fordeles til. Resultatet er at lakken, skallet eller isoporen sprekker. Det er ikke sikkert sprekken er synlig, men du vil merke det den dagen du velter på sykkel. (Og ja, det stemmer at lakken er en sikkerhetsmessig viktig del av hjelmen) hei når du sier seter som var fastmontert mener du da at man ikke haddetrengkt og bytte pute med rygg vis det hadde vert det. foresten vis det dreier seg om et acta /Graco sete som står løst i bilen når det ikke sitter et barn der som banret byruker et blete rudt seg ogsetet når det sittter der må det også byttes. jeg yns svaret til tex var litt uansvarlig hilsen
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #12 Skrevet 8. desember 2004 A propos sykkelhjelm: Mister du en sykkelhjelm på flatt gulv fra en meters høyde er den ødelagt. Det er fordi det ikke er noe hode inni som kraften fra fallet kan fordeles til. Resultatet er at lakken, skallet eller isoporen sprekker. Det er ikke sikkert sprekken er synlig, men du vil merke det den dagen du velter på sykkel. (Og ja, det stemmer at lakken er en sikkerhetsmessig viktig del av hjelmen) Tviler ikke på at du har greie på dette, og at en sykkelhjelm potensielt kan ha fått en strukturell skade etter å ha falt 1 meter ned på gulvet. MEn hvor stor er egentlig sjansen? Sikkerhetstangegangen kan trekkes ut i det absurde - og mot et argument som "er ikke barnet ditt verdt x antall kroner?" gir de fleste foreldre tapt. Dette er selvfølgelig drømmen for de som produserer slikt utstyr. La meg minne om at for 20 år siden syklet barn uten hjelm - og nå i 2004 skal vi jammen kjøpe ny hjelm hver gang vi mister den i gulvet også.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #13 Skrevet 8. desember 2004 Jeg svarer på begge de to siste innlegga under ett: En barnestol som står helt løst kan ha fått strukturelle skader av slag mot bilinteriøret i kollisjonsøyeblikket, så den ville jeg bytta. En stol som er festa med bilbeltet kan ha fått skadet i innfestingspunkta. Trolig er det bilbeltet som har fått størst skade. På grunn av relativt skarpe kanter på bøyler etc vil beltet kunne flises opp og dermed ryke ved lavere belastning neste gang. Slike skader er ofte ikke synlige fordi fibrene i beltet er svært tynne. Hvis det er synlige skader på beltet må det alltid byttes!! Så til sykkelhjelm: Sjansen (eller risikoen om du vil) for at sykkelhjelmer (eller motorsykkelhjelmer for den del) skal ha fått skade etter et en meters fall er stor. Større enn du aner. Hvis du ser en sprekk i lakken etter et slikt fall bør du bytte ut hjelmen. Hvis du ikke ser noe bør du være obs. Hvis hjelmen får "bank" mange ganger vil skadene bli større etter hvert, men det er kanskje ikke nødvendig å bytte den ut med en gang. Sunn fornuft har hjulpet de fleste før. En skadd hjelm beskytter for øvrig atskillig bedre enn ingen hjelm. Jeg sykla uten hjelm i oppveksten, og har klart meg bra. Det er slett ikke alltid jeg husker på hjelmen når jeg sykler nå heller. (Samme hvor råtøff den er.) -Men den med at unger sykla uten hjelm for tjue år sia for du dra litt lenger bak i tid med. Da jeg fikk barn for atten år sia ble vi dynga ned med sikkerhetsinformasjon. Den gangen "skulle" faktisk friske, normale småbarn bruke hjelm inne så de ikke slo hodet om de falt eller løp på bordkanter og skapdører. Helt sant :grøss:
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #14 Skrevet 8. desember 2004 Sjansen (eller risikoen om du vil) for at sykkelhjelmer (eller motorsykkelhjelmer for den del) skal ha fått skade etter et en meters fall er stor. Større enn du aner. Siden du åpenbart har mye greie på dette kan du kanskje si noe om hvor stor risikoen er(utover "større enn du aner"). Jeg finner det påfallende at de ikke klarer å produsere sykkelhjelmer som tåler fall fra 1 meters høyde. Kan det være fordi de gjerne vil selge flere? Jeg driver selv med klatring - og der har man i lang tid fått høre at utstyr må byttes med jevne mellomrom/hvis det får slag/støt etc. Uavhengige tester har vist at advarslene som følger med fra produsentene i høy grad er overdrevne. -Men den med at unger sykla uten hjelm for tjue år sia for du dra litt lenger bak i tid med. Dengangen jeg gikk i førsteklasse på skolen (1980) var det ikke en eneste person på den skolen jeg gikk på som brukte hjem. Tviler på at det kan være så omfattende forskjeller på hva slags sikkerhetsutstyr som ble anbefalt.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #15 Skrevet 8. desember 2004 Gjest: Jeg kan ikke uten videre dokumentere hvor stor risikoen er, da dette er kunnskap jeg har fra en jobb jeg har slutta i. Jeg har dermed ikke tilgang til korrekte tall, og vil ikke hente tall ut av løse lufta for å gjøre deg fornøyd. Gå tilbake til mitt første innlegg og se hva jeg skriver der. Det er ytre påvirkning på en tom hjelm det gjelder. Og bare så det er sagt: Jeg har aldri jobba for noen produsent av sikkerhetsutstyr. Det stemmer nok at det var svært få som brukte hjelm i 1980. Deretter skjedde svært mye på kort tid, og på midten av åttitallet var dessvere store miljøer hysteriske. Stakkars unger som hadde foreldre som ikke turde stå imot, sier nå jeg.
Plonk Skrevet 8. desember 2004 #16 Skrevet 8. desember 2004 :o Skal si denne debatten sporet av! Det var meg som nevnte sykkelhjelm, beklager det... jeg nevnte det som en liten sammenligning - "inni en sekk", altså ikke rett ned på gulvet, og jeg mente uansett ikke at vi skulle begynne å diskutere når man skifter ut sykkelhjelmer i stedet for barneseter. Litt typisk for KG-diskusjonene, jeg skulle ha visst bedre...
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #17 Skrevet 8. desember 2004 Sånn er det på diskusjonsforum, Plonk.
Tule Skrevet 14. desember 2004 #18 Skrevet 14. desember 2004 Jeg svarer på begge de to siste innlegga under ett: En barnestol som står helt løst kan ha fått strukturelle skader av slag mot bilinteriøret i kollisjonsøyeblikket, så den ville jeg bytta. En stol som er festa med bilbeltet kan ha fått skadet i innfestingspunkta. Trolig er det bilbeltet som har fått størst skade. På grunn av relativt skarpe kanter på bøyler etc vil beltet kunne flises opp og dermed ryke ved lavere belastning neste gang. Slike skader er ofte ikke synlige fordi fibrene i beltet er svært tynne. Hvis det er synlige skader på beltet må det alltid byttes!! Så til sykkelhjelm: Sjansen (eller risikoen om du vil) for at sykkelhjelmer (eller motorsykkelhjelmer for den del) skal ha fått skade etter et en meters fall er stor. Større enn du aner. Hvis du ser en sprekk i lakken etter et slikt fall bør du bytte ut hjelmen. Hvis du ikke ser noe bør du være obs. Hvis hjelmen får "bank" mange ganger vil skadene bli større etter hvert, men det er kanskje ikke nødvendig å bytte den ut med en gang. Sunn fornuft har hjulpet de fleste før. En skadd hjelm beskytter for øvrig atskillig bedre enn ingen hjelm. Jeg sykla uten hjelm i oppveksten, og har klart meg bra. Det er slett ikke alltid jeg husker på hjelmen når jeg sykler nå heller. (Samme hvor råtøff den er.) -Men den med at unger sykla uten hjelm for tjue år sia for du dra litt lenger bak i tid med. Da jeg fikk barn for atten år sia ble vi dynga ned med sikkerhetsinformasjon. Den gangen "skulle" faktisk friske, normale småbarn bruke hjelm inne så de ikke slo hodet om de falt eller løp på bordkanter og skapdører. Helt sant :grøss: hei når det gjelder det der med bilbelter skal ikke de atid byttes ut vis det har sittet noen eller noe i dem under en kollisjon det har vel ikke bare med flising og gjøre jeg mener jeg har hørt at elastiteten kan vere bli borte hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå