Gå til innhold

Når starter barnebursdag? (Alder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en som snart fyller tre år. Han har venner i barnehagen, men ingen spesielt nære venner og vi kjenner ennå ikke foreldrene så godt heller (vi flyttet hit i sommer). Han har jevngamle søskenbarn som han kjenner og leker godt sammen med. Språket hans er ikke så veldig godt ennå heller. Er det "feil" og slemt av meg å hoppe elegant over barnebursdag i år, og kun invitere familie og søskenbarna til "barnebursdag" så det blir barnas dag... uten en skokk unger fra barnehagen?

Når er det vanlig å begynne ståheien med å feire barnebursdager og invitere mange barn, ordne skattejakt og godteposer? 3? 4 år? Eldre?

Anonymkode: 3b366...2af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 ÅR! Vær så snill.. ikke mens de går i barnehagen :( Det er alt for tidlig, og foreldrene må være med dem..

Når ungene ikke kan dra helt selv, er det for tidlig. Siste bursdagen jeg var i sendte mora/faren avgårde en 4/5-åring i bursdagen. Hun bare grein og ville ikke være der aleine så de måtte hente henne.

Vent til skolealder :)

Anonymkode: 3e715...a31

• Liker 2
Skrevet

Her er det vanligste 4 år, veldig sjelden at det er barnebursdag før det.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

6 ÅR! Vær så snill.. ikke mens de går i barnehagen :( Det er alt for tidlig, og foreldrene må være med dem..

Når ungene ikke kan dra helt selv, er det for tidlig. Siste bursdagen jeg var i sendte mora/faren avgårde en 4/5-åring i bursdagen. Hun bare grein og ville ikke være der aleine så de måtte hente henne.

Vent til skolealder :)

Det er ingen her som er sammen med barna sine i barnebursdager. Med noen få unntak klarer 4-6-åringer fint å være uten foreldre i bursdager. 

• Liker 1
Skrevet

I vår omgangskrets starter mange med å feire 4-årsdagen, "alle" feirer 5-årsdagen. En sjelden gang feires 3-årsdagen, men da hovedsakelig der barnet har mange venner blant 4-åringene, og derfor blir invitert i de bursdagene, og "inviterer tilbake".

Anonymkode: fb3c3...b04

Skrevet

Her er det også vanlig med første barnebursdag når barnet fyller fire.

Det er stas for barna, og hyggelig for de voksne som er med. Har vært i en 3-årsdag, og det mener jeg var for tidlig. Barna i alderen 2-3 år skjønte liksom ikke helt konseptet.

Skrevet

Her har det vært vanlig med 3årsdag i barnehagen, foreldrene er selvfølgelig med. Men de har alltid bare vært 4 stykk som er like gamle så det gjorde ikke noe å ha barnebursdag med 3 gjester og deres foreldre. :) Når vi hadde 3årsdag så inviterte vi de fra barnehagen først på dagen og familie og venner litt senere samme dag.

Anonymkode: 453fa...104

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en som snart fyller tre år. Han har venner i barnehagen, men ingen spesielt nære venner og vi kjenner ennå ikke foreldrene så godt heller (vi flyttet hit i sommer). Han har jevngamle søskenbarn som han kjenner og leker godt sammen med. Språket hans er ikke så veldig godt ennå heller. Er det "feil" og slemt av meg å hoppe elegant over barnebursdag i år, og kun invitere familie og søskenbarna til "barnebursdag" så det blir barnas dag... uten en skokk unger fra barnehagen?

Når er det vanlig å begynne ståheien med å feire barnebursdager og invitere mange barn, ordne skattejakt og godteposer? 3? 4 år? Eldre?

Jeg kjenner ingen som invitert til bursdagsselskap for å feire en tre-åring. Vi har alle hoppet glatt over. 

Skrevet

TS her, tusen takk for mange svar. Vi har hittil ikke blitt invitert i noen barnebursdager og to på avdelingen har fylt tre år nå etter nyttår. Da regner jeg med normen er 4+ heromkring, så får vi hoppe elegant over barneselskap og holde det til familien i vår. Og se litt an og kanskje høre med foreldrene i barnehagen til neste år. :) For slik jeg kjenner barnet mitt, så tror jeg heller ikke han vil helt ta konseptet.

Er førstemann (og eneste) og jeg er bare redd for å bli sett på som sær og outsider siden jeg også er ny på stedet. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

foreldrene må være med dem..

Og det er et problem fordi.....? 

Skrevet

Vi droppet treårsdag, og begynner tidligst ved 4 år.

Forsøker utsette det så lenge som mulig.

Anonymkode: a3d6c...f91

Skrevet

Eldste her ble nettopp tre og det var uaktuelt å be til barnebursdag i år. Ville tatt det opp med foreldrene i barnehagen når dere evt begynner, så blir det likt for alle. De fleste jeg kjenner begynner det året de fyller fem, synes selv det høres helt greit ut. Har vært i noen barnebursdager hos venninners barn hvor det kun har vært tre-fire unger av de man omgås på fritida, det blir litt annet enn å invitere hele barnehagegruppa.

Skrevet

Vi hadde fra 1 år, men det var like mye fordi vi synes det var hyggelig å samles foreldrene også.

Skrevet

Der vi bodde før var det 1 i kullet til barnet vårt som startet ved 2-årsdagen og resten ved 3-årsdagen. Men tror det var litt tilfeldig ettersom nesten ingen i kullet hadde familie på stedet, så de hadde ikke så mange andre å invitere. Pluss at de fleste barna i kullet bodde i samme gate og kjente hverandre godt. (Lite sted.)

Her vi bor nå startet omtrent halvparten ved 4-årsdagen og de fleste andre ved 5-årsdagen. Noen få ventet til 6-årsdagen også.

Anonymkode: f81ba...e24

Skrevet

Hos oss startet de på 2-års dagen, men da selvsagt MED foreldre. Ungene koste seg og vi inviterte kun de som var født samme år på avdelingen. Da ble de 5 stk. Det var faktisk en hyggelig ettermiddag for alle sammen.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, tusen takk for mange svar. Vi har hittil ikke blitt invitert i noen barnebursdager og to på avdelingen har fylt tre år nå etter nyttår. Da regner jeg med normen er 4+ heromkring, så får vi hoppe elegant over barneselskap og holde det til familien i vår. Og se litt an og kanskje høre med foreldrene i barnehagen til neste år. :) For slik jeg kjenner barnet mitt, så tror jeg heller ikke han vil helt ta konseptet.

Er førstemann (og eneste) og jeg er bare redd for å bli sett på som sær og outsider siden jeg også er ny på stedet. 

4 år er helt vanlig. Jeg husker at mitt aller første barneselskap hadde jeg på 4-årsdagen. Ja, jeg husker det faktisk, men ikke så godt. Jeg vet at det var syv voksne og 12 barn inkludert meg og min søster. Det eldste barnet var kanskje 7 år, mens de yngste var 2 år. Jeg har det skrevet i babyboka mi :Pmen jeg husker at jeg syntes det var litt spesielt og kanskje litt "voldsomt".

Det kan komme litt an på barnet også tror jeg, men det er vanligst å starte med barneselskap fra 4 år etter min erfaring. Å vente til 6 år synes jeg er unødvendig, men som sagt så kommer det jo kanskje også litt an på barnet og barnets ønsker. Noen barn synes det er lenge og slitsomt å være i/ha barneselskap i den alderen og senere, andre synes det er helt ok. For meg var det slitsomt, men søstrene mine frydet seg alltid. Vi var 12 barn på 4-årsdagen min, og jeg hadde mine største selskap (antall gjester) fram til jeg var 8 år. De neste årene før jeg ble for stor (siste gang 12 år), hadde jeg bare seks venninner i ett selskap, og enkelte andre venninner (fra andre bydeler) i etterpå-selskap. Dette lå nok også litt på at mamma og pappa skilte lag, og at vår nye leilighet ikke var så stor. den gang var det ikke vanlig å feire bursdagen "ute" kan man si. Skolebarna her har stort sett "alle eller ingen", og selskapene ofte ute i større lokaler som på bowling, lekeland, e.l. Men nå er jeg vel langt utafor tema her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...