AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Vi har en som snart fyller tre år. Han har venner i barnehagen, men ingen spesielt nære venner og vi kjenner ennå ikke foreldrene så godt heller (vi flyttet hit i sommer). Han har jevngamle søskenbarn som han kjenner og leker godt sammen med. Språket hans er ikke så veldig godt ennå heller. Er det "feil" og slemt av meg å hoppe elegant over barnebursdag i år, og kun invitere familie og søskenbarna til "barnebursdag" så det blir barnas dag... uten en skokk unger fra barnehagen? Når er det vanlig å begynne ståheien med å feire barnebursdager og invitere mange barn, ordne skattejakt og godteposer? 3? 4 år? Eldre? Anonymkode: 3b366...2af
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 6 ÅR! Vær så snill.. ikke mens de går i barnehagen Det er alt for tidlig, og foreldrene må være med dem.. Når ungene ikke kan dra helt selv, er det for tidlig. Siste bursdagen jeg var i sendte mora/faren avgårde en 4/5-åring i bursdagen. Hun bare grein og ville ikke være der aleine så de måtte hente henne. Vent til skolealder Anonymkode: 3e715...a31 2
Arkana Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Her er det vanligste 4 år, veldig sjelden at det er barnebursdag før det. 1
Arkana Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 6 ÅR! Vær så snill.. ikke mens de går i barnehagen Det er alt for tidlig, og foreldrene må være med dem.. Når ungene ikke kan dra helt selv, er det for tidlig. Siste bursdagen jeg var i sendte mora/faren avgårde en 4/5-åring i bursdagen. Hun bare grein og ville ikke være der aleine så de måtte hente henne. Vent til skolealder Anonymkode: 3e715...a31 Det er ingen her som er sammen med barna sine i barnebursdager. Med noen få unntak klarer 4-6-åringer fint å være uten foreldre i bursdager. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 I vår omgangskrets starter mange med å feire 4-årsdagen, "alle" feirer 5-årsdagen. En sjelden gang feires 3-årsdagen, men da hovedsakelig der barnet har mange venner blant 4-åringene, og derfor blir invitert i de bursdagene, og "inviterer tilbake". Anonymkode: fb3c3...b04
Eliza Doalot Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Her er det også vanlig med første barnebursdag når barnet fyller fire. Det er stas for barna, og hyggelig for de voksne som er med. Har vært i en 3-årsdag, og det mener jeg var for tidlig. Barna i alderen 2-3 år skjønte liksom ikke helt konseptet.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Her har det vært vanlig med 3årsdag i barnehagen, foreldrene er selvfølgelig med. Men de har alltid bare vært 4 stykk som er like gamle så det gjorde ikke noe å ha barnebursdag med 3 gjester og deres foreldre. Når vi hadde 3årsdag så inviterte vi de fra barnehagen først på dagen og familie og venner litt senere samme dag. Anonymkode: 453fa...104
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en som snart fyller tre år. Han har venner i barnehagen, men ingen spesielt nære venner og vi kjenner ennå ikke foreldrene så godt heller (vi flyttet hit i sommer). Han har jevngamle søskenbarn som han kjenner og leker godt sammen med. Språket hans er ikke så veldig godt ennå heller. Er det "feil" og slemt av meg å hoppe elegant over barnebursdag i år, og kun invitere familie og søskenbarna til "barnebursdag" så det blir barnas dag... uten en skokk unger fra barnehagen? Når er det vanlig å begynne ståheien med å feire barnebursdager og invitere mange barn, ordne skattejakt og godteposer? 3? 4 år? Eldre? Anonymkode: 3b366...2af Jeg kjenner ingen som invitert til bursdagsselskap for å feire en tre-åring. Vi har alle hoppet glatt over.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 TS her, tusen takk for mange svar. Vi har hittil ikke blitt invitert i noen barnebursdager og to på avdelingen har fylt tre år nå etter nyttår. Da regner jeg med normen er 4+ heromkring, så får vi hoppe elegant over barneselskap og holde det til familien i vår. Og se litt an og kanskje høre med foreldrene i barnehagen til neste år. For slik jeg kjenner barnet mitt, så tror jeg heller ikke han vil helt ta konseptet. Er førstemann (og eneste) og jeg er bare redd for å bli sett på som sær og outsider siden jeg også er ny på stedet. Anonymkode: 3b366...2af
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: foreldrene må være med dem.. Anonymkode: 3e715...a31 Og det er et problem fordi.....?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #11 Skrevet 31. januar 2017 Vi droppet treårsdag, og begynner tidligst ved 4 år. Forsøker utsette det så lenge som mulig. Anonymkode: a3d6c...f91
Favole Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 Eldste her ble nettopp tre og det var uaktuelt å be til barnebursdag i år. Ville tatt det opp med foreldrene i barnehagen når dere evt begynner, så blir det likt for alle. De fleste jeg kjenner begynner det året de fyller fem, synes selv det høres helt greit ut. Har vært i noen barnebursdager hos venninners barn hvor det kun har vært tre-fire unger av de man omgås på fritida, det blir litt annet enn å invitere hele barnehagegruppa.
Måbarefåsiat... Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 Vi hadde fra 1 år, men det var like mye fordi vi synes det var hyggelig å samles foreldrene også.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 Der vi bodde før var det 1 i kullet til barnet vårt som startet ved 2-årsdagen og resten ved 3-årsdagen. Men tror det var litt tilfeldig ettersom nesten ingen i kullet hadde familie på stedet, så de hadde ikke så mange andre å invitere. Pluss at de fleste barna i kullet bodde i samme gate og kjente hverandre godt. (Lite sted.) Her vi bor nå startet omtrent halvparten ved 4-årsdagen og de fleste andre ved 5-årsdagen. Noen få ventet til 6-årsdagen også. Anonymkode: f81ba...e24
Wit Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Hos oss startet de på 2-års dagen, men da selvsagt MED foreldre. Ungene koste seg og vi inviterte kun de som var født samme år på avdelingen. Da ble de 5 stk. Det var faktisk en hyggelig ettermiddag for alle sammen.
Millimani Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, tusen takk for mange svar. Vi har hittil ikke blitt invitert i noen barnebursdager og to på avdelingen har fylt tre år nå etter nyttår. Da regner jeg med normen er 4+ heromkring, så får vi hoppe elegant over barneselskap og holde det til familien i vår. Og se litt an og kanskje høre med foreldrene i barnehagen til neste år. For slik jeg kjenner barnet mitt, så tror jeg heller ikke han vil helt ta konseptet. Er førstemann (og eneste) og jeg er bare redd for å bli sett på som sær og outsider siden jeg også er ny på stedet. Anonymkode: 3b366...2af 4 år er helt vanlig. Jeg husker at mitt aller første barneselskap hadde jeg på 4-årsdagen. Ja, jeg husker det faktisk, men ikke så godt. Jeg vet at det var syv voksne og 12 barn inkludert meg og min søster. Det eldste barnet var kanskje 7 år, mens de yngste var 2 år. Jeg har det skrevet i babyboka mi men jeg husker at jeg syntes det var litt spesielt og kanskje litt "voldsomt". Det kan komme litt an på barnet også tror jeg, men det er vanligst å starte med barneselskap fra 4 år etter min erfaring. Å vente til 6 år synes jeg er unødvendig, men som sagt så kommer det jo kanskje også litt an på barnet og barnets ønsker. Noen barn synes det er lenge og slitsomt å være i/ha barneselskap i den alderen og senere, andre synes det er helt ok. For meg var det slitsomt, men søstrene mine frydet seg alltid. Vi var 12 barn på 4-årsdagen min, og jeg hadde mine største selskap (antall gjester) fram til jeg var 8 år. De neste årene før jeg ble for stor (siste gang 12 år), hadde jeg bare seks venninner i ett selskap, og enkelte andre venninner (fra andre bydeler) i etterpå-selskap. Dette lå nok også litt på at mamma og pappa skilte lag, og at vår nye leilighet ikke var så stor. den gang var det ikke vanlig å feire bursdagen "ute" kan man si. Skolebarna her har stort sett "alle eller ingen", og selskapene ofte ute i større lokaler som på bowling, lekeland, e.l. Men nå er jeg vel langt utafor tema her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå