Gå til innhold

Referanser- før eller etter at beslutning er tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 2.gangs intervju på torsdag. Ringte arbeidsgiver nå om de ønsket at jeg informerte referansene mine eller ikke. Fikk beskjed om at de ikke hadde tatt beslutning enda og at de skulle ta kontakt så fort de kjente til dette. 

Jeg trodde at referansene ble kontaktet før beslutning tas? Tilbakemeldingen høres ut som om de ikke har tenkt å innstille meg i det hele tatt? 

Anonymkode: 7bb1f...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være at dem er usikker på om dem skal bruke tid på deg og dine referanser.
Det kan nok høres ut som du ikke er noe soleklart førstevalg i alle fall, men det trenger heller ikke bety at du er uaktuell!
Det er ofte dem ringer referanser først etter beslutningen egentlig er tatt, bare for å få bekreftet opplysninger.
Jeg snakket med begge mine referanser etter dem var oppringt (hadde selvfølgelig snakket med dem på forhånd også), og begge sa at det virket som avgjørelsen allerede var tatt.

Anonymkode: cffc3...3cc

Skrevet

Som regel ringer man kun referanser hvis man har bestemt seg for å ansette - eller hvis man står mellom kandidater som er gjevngode. Det kan jo hende de ikke har tatt besluttning på hvem som er de beste kandidatene ennå, eller at de fremdeles holder på med intervjuer.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være at dem er usikker på om dem skal bruke tid på deg og dine referanser.
Det kan nok høres ut som du ikke er noe soleklart førstevalg i alle fall, men det trenger heller ikke bety at du er uaktuell!
Det er ofte dem ringer referanser først etter beslutningen egentlig er tatt, bare for å få bekreftet opplysninger.
Jeg snakket med begge mine referanser etter dem var oppringt (hadde selvfølgelig snakket med dem på forhånd også), og begge sa at det virket som avgjørelsen allerede var tatt.

Anonymkode: cffc3...3cc

Jeg trodde beslutningen alltid ble tatt etter referanse-sjekk. Tar jeg feil? Jeg håper jo det, man blir jo så lei seg

Skrevet

På 1.gangsintervju hadde jeg tatt med liste og kontaktinformasjon til referansene mine og gitt til bedriften. Etter intervjuet hadde jeg kontaktet referansene mine og informert om at jeg hadde vært på intervju, og at de kunne blir kontaktet. Å ikke ha gitt noen referanse etter to intervju virker veldig merkelig, nesten som at du ikke ønsker de skal kontakte noen om deg. Og det er vanlig å kontakte referanser før avgjørelsen er tatt, i alle fall for de to-tre som er øverst på lista. Men når du ikke har gitt fra deg noe (kan lure på hva du skjuler) og de ikke vil ha det når du ringer, så lover dt ikke veldig godt for ansettelse. Men alltid lov å krysse fingrene frem til du hører noe annet. 

Anonymkode: b6969...0a2

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på 2.gangs intervju på torsdag. Ringte arbeidsgiver nå om de ønsket at jeg informerte referansene mine eller ikke. Fikk beskjed om at de ikke hadde tatt beslutning enda og at de skulle ta kontakt så fort de kjente til dette. 

Jeg trodde at referansene ble kontaktet før beslutning tas? Tilbakemeldingen høres ut som om de ikke har tenkt å innstille meg i det hele tatt? 

Anonymkode: 7bb1f...0be

Hva mener du med dette? Du spør jo referanser før du oppgir dem i søknader om det er ok å føre dem opp som referanser? Og du informerer ikke referanser om at du har vært til intervju? 

Hadde jeg fått et spørsmål fra en jobbsøker om hun skal informere referansene sin om at andre intervju er avsluttet, så hadde jeg straks blitt skeptisk til om du har uavhengige referanser. 

Her tror jeg du har gjort noe som medfører at du ikke får jobben. 

Anonymkode: aaaec...328

Skrevet

Jeg har vært brukt som referanse et par ganger. Jeg har selvsagt blitt spurt på forhånd, men jeg vil også gjerne vite når kandidaten har vært til intervju, slik at jeg vet sånn omtrent det kan være aktuelt å få en telefon. Ansettelsesprosesser kan ofte ta uendelig lang tid og jeg kan ha glemt at jeg har sagt ja til å være referanse og å få en telefon og si sånn "hvem ringte? Fordi?" - å ja, stemmer det, er bare flaut.

Selv oppgir jeg også referanser kun på forespørsel. Skriver det aldri i søknaden!

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På 1.gangsintervju hadde jeg tatt med liste og kontaktinformasjon til referansene mine og gitt til bedriften. Etter intervjuet hadde jeg kontaktet referansene mine og informert om at jeg hadde vært på intervju, og at de kunne blir kontaktet. Å ikke ha gitt noen referanse etter to intervju virker veldig merkelig, nesten som at du ikke ønsker de skal kontakte noen om deg. Og det er vanlig å kontakte referanser før avgjørelsen er tatt, i alle fall for de to-tre som er øverst på lista. Men når du ikke har gitt fra deg noe (kan lure på hva du skjuler) og de ikke vil ha det når du ringer, så lover dt ikke veldig godt for ansettelse. Men alltid lov å krysse fingrene frem til du hører noe annet. 

Anonymkode: b6969...0a2

De fikk referanseliste allerede sammen med søknad. På 2.gangs intervjuet ba jeg dem si ifra til meg før de kontakter referansene, slik at jeg vet. Har aldri skjult noe, men ønsker heller ikke at referansene ringes i hytt og pine. 

Skrevet

Hva mener du med dette? Du spør jo referanser før du oppgir dem i søknader om det er ok å føre dem opp som referanser? Og du informerer ikke referanser om at du har vært til intervju? 

Hadde jeg fått et spørsmål fra en jobbsøker om hun skal informere referansene sin om at andre intervju er avsluttet, så hadde jeg straks blitt skeptisk til om du har uavhengige referanser. 

Det er mine nærmeste ledere som er referanser. Og de er også årsaken til at jeg ønsker å bytte jobb. Hvilket forhold tror du de får til meg når de finner ut av at jeg ønsker å bytte jobb? Og worst case; om jeg ikke får den? Da er det bedre at jeg har hatt en samtale med dem i forkant av telefonen. 

Skrevet

Det er mine nærmeste ledere som er referanser. Og de er også årsaken til at jeg ønsker å bytte jobb. Hvilket forhold tror du de får til meg når de finner ut av at jeg ønsker å bytte jobb? Og worst case; om jeg ikke får den? Da er det bedre at jeg har hatt en samtale med dem i forkant av telefonen. 

Skrevet
55 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg har vært brukt som referanse et par ganger. Jeg har selvsagt blitt spurt på forhånd, men jeg vil også gjerne vite når kandidaten har vært til intervju, slik at jeg vet sånn omtrent det kan være aktuelt å få en telefon. Ansettelsesprosesser kan ofte ta uendelig lang tid og jeg kan ha glemt at jeg har sagt ja til å være referanse og å få en telefon og si sånn "hvem ringte? Fordi?" - å ja, stemmer det, er bare flaut.

Selv oppgir jeg også referanser kun på forespørsel. Skriver det aldri i søknaden!

Takk. Men vet du noe om de tar beslutning før innhentelse av referanser eller etter?

Skrevet

Referanser oppgis på forespørsel.

Referansene er på forhånd spurt om å være referanse bortsett fra feks nåværende leder. 

Referanselisten overrekkes når den blir forespurt. Be om å få komme tilbake med siste referansen, da denne ikke er spurt enda og du ønsker å informere før de får en telefon. Avklart raskt og oppgi siste referansen. 

I de jobbene de har spurt om referanser fra meg har jeg fått jobben.

Lykke til, om du kommer til 2 gangs intervju er du en sterk kandidat og vil nok få jobb uansett før eller siden. 

Anonymkode: 7b6f1...da5

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Referanser oppgis på forespørsel.

Referansene er på forhånd spurt om å være referanse bortsett fra feks nåværende leder. 

Referanselisten overrekkes når den blir forespurt. Be om å få komme tilbake med siste referansen, da denne ikke er spurt enda og du ønsker å informere før de får en telefon. Avklart raskt og oppgi siste referansen. 

I de jobbene de har spurt om referanser fra meg har jeg fått jobben.

Lykke til, om du kommer til 2 gangs intervju er du en sterk kandidat og vil nok få jobb uansett før eller siden. 

Anonymkode: 7b6f1...da5

Takker så mye for svar. 

Det var derfor jeg ba om en avklaring idag; hvorvidt jeg skulle formidle dette til siste referansen min. Fikk da beskjed om at de ikke har tatt en beslutning, men at de kommer så snart som mulig tilbake til meg. Og det er dette jeg ikke skjønner. Hvis de ikke vil at jeg skal si ifra til referansen, er det indikasjon på at de ikke vil innstille meg? For referanseinnspill innhentes før beslutning er tatt? Eller hentes de etter at beslutning er tatt? Forvirret og kvalm. 

Skrevet
3 timer siden, perplexed skrev:

Som regel ringer man kun referanser hvis man har bestemt seg for å ansette - eller hvis man står mellom kandidater som er gjevngode. Det kan jo hende de ikke har tatt besluttning på hvem som er de beste kandidatene ennå, eller at de fremdeles holder på med intervjuer.

Det hørtes egentlig sånn ut ja Perplexed. Jeg får krysse fingrene videre. Vil bare så inderlig ha denne jobben. 

Tusen takk for svar!

Skrevet

Vi ringer stort sett kun referanser dersom vi ønsker å gå til ansettelse av en person. Så hender det jo at man ikke ansetter pga svar fra referanser.

Bruker kun tid på referanser til den/de vi vil ansette.

Anonymkode: 453ba...c60

• Liker 2
Skrevet

Jeg tolker det dithen at de tar en beslutning uten å ta kontakt med referansene mine. Og da betyr det jo forsåvidt at de heller ikke vil innstille meg. 

Huff og huff.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ringer stort sett kun referanser dersom vi ønsker å gå til ansettelse av en person. Så hender det jo at man ikke ansetter pga svar fra referanser.

Det er akkuratt det jeg er redd for. Da kan jeg bare glemme denne jobben😞

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger blitt nr. 2 og 3. i runder med 5-6 på intervju. Referansene mine har alltid blitt ringt. Og vet forsåvidt at de ikke har vært skyld i at jeg ikke ble nr. 1, for de var knallfornøyde, men hadde dessverre ikke midler til fast ansettelse.

Anonymkode: 87913...759

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger blitt nr. 2 og 3. i runder med 5-6 på intervju. Referansene mine har alltid blitt ringt. Og vet forsåvidt at de ikke har vært skyld i at jeg ikke ble nr. 1, for de var knallfornøyde, men hadde dessverre ikke midler til fast ansettelse.

Anonymkode: 87913...759

Men i mitt tilfellet virker det som om de ikke er interessert i referansene. Og det er ikke bra når de sier at de tar beslutning om kort tid.

Skrevet

Nå er du i det stadiet at du krisemaksimerer, Bobly.

Uansett hvilken beslutning den potensielle arbeidsgiver kommer til, så får du ikke gjort mer enn du har gjort.

Du har vært på 2dre gangs intervju. Det var du ikke helt alene om, dere har vært minst en til, men ikke så veldig mange. 

2dre gangs intervjuet var på torsdag. I dag er det tirsdag. Vet du for sikkert at du var den siste som var til 2dre gangs intervju? 

Slutt krisemaksimeringen din. Lag deg en kopp kaffe. En kopp te. Du har gjort ditt beste, nå er det opp til din potensielle nye arbeidsgiver å sluttføre sin del av prosessen, du får ikke påvirket prosessen mer nå. 

Ikke ta hverken gevinst eller sorg på forskudd. Du blir nødt til å innfinne deg med å vente inntil du hører noe.

Akkurat den venteperioden er et helvete, men det er ingen vei utenom.

Sender deg en god elektronisk klem og tenker det kan gå bedre enn du nå tegner opp i en tråd på KG.

:klemmer:

Anonymkode: 5e5c6...957

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...