Gå til innhold

Vil ikke invitere vennepar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ble sammen med kjæresten min ble jeg også inkludert i hans massive vennegjeng. De er veldig hyggelige mennesker, og de fleste av dem har jeg blitt veldig glad i. Men så er det to par i denne gjengen som får meg til å føle meg så fryktelig usikker. De har aldri vært spesielt imøtekommende, aldri vist noen interesse for meg, har jeg prøvd å bli med i samtaler, så er det akkurat som om de skrur seg av. De svarer høflig, men det er aldri noen ordentlig respons. Vi har vært ute med bare disse to parene noen ganger, og alle gangene har jeg følt meg fullstendig oversett og nærmest latterliggjort. Kjæresten min har gjort sitt beste, og har flere ganger - uoppfordret - unnskyldt vennenes oppførsel i ettertid.

Nå skal vi gifte oss! Og det gleder jeg meg så veldig til :) Men så er det dette med gjestelisten. "Hans" side er allerede mye større enn "min", og jeg kjenner at jeg virkelig, virkelig ikke vil ha disse to parene der. Det er noe med måten de oppfører seg på som får meg til å føle meg så fryktelig liten og ubetydelig, og jeg vil ikke ha den følelsen på min store dag. Samtidig er dette venner som kjæresten min setter veldig pris på og som han gjerne vil ha der. Jeg går som sagt godt overens med de andre, det er bare disse fire menneskene som jeg ikke...klikker med, antar jeg. Han har sagt at dersom jeg ikke vil, så trenger vi ikke å invitere dem, spesielt fordi han har sett hvor usikker jeg blir rundt dem. Samtidig vil det garantert bli snakket om, og i verste fall skape konflikt.

Hva i all verden gjør jeg?

Anonymkode: f1894...198

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår veldig godt at situasjonen du er i er vanskelig. Utifra det jeg leser og det du skriver føler jeg egentlig du har svaret på spørsmålet i hovedinnlegget ditt. Dette er deres store dag, og kun deres og du bør ikke invitere mennesker du egentlig ikke ønsker å ha der. Du har iallefall en veldig forståelsesfull kjæreste og det er bra at han ser det fra ditt ståsted, men også forståelig at han ønsker å invitere sine venner. Kan du se for deg på bryllupsdagen at du kan gå hele dagen uten å "bry" deg om disse vennene og at det kanskje kan gå bra eller er du ganske sikker på at det kan ødelegge hele dagen din? Hvis du føler sistnevnte så hadde jeg droppet det. Ingen skal behøve å ha føle seg dårlig og usikker i sitt eget bryllup. Uansett hva det blir til så håper jeg dere får et veldig fint bryllup!:)

Anonymkode: 553dd...f9e

• Liker 21
Skrevet

Enig med anonym bruker over (det første svaret på HI) så derfor bare en tilleggskommentar.

Hvis noen i min vennegjeng hadde oppført seg slik mot kjæresten min, ville jeg tatt det opp med dem på en saklig måte. Det er ikke greit at de behandler deg slik.

Til lykke med bryllupet! 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Inviter dem. Med mange gjester vil det være minimal anledning til å føle seg "oversett" av disse parene. Kanskje det kan løse opp stemningendere i mellom med en invitasjon?  Å ikke invitere noen få av en vennegjeng skaper garantert konflikt. 

Anonymkode: cab0b...609

• Liker 19
Skrevet

Jeg hadde tenkt at det er ikke bare min dag, men kjærestens også. Er de viktige for han hadde jeg innvitert de, men satt de på et bord langt fra meg. Det er nok av folk som vil snakke med brudeparret og nok unnskyldninger hvis de prøver å elge seg innpå så du trenger ikke være noe mer enn kort og høffelig mot de hele kvelden.

• Liker 19
Skrevet

Ikke inviter og gi beskjed om at dere måtte korte ned på gjestelisten på hans side pga det ble så mye sammenlignet med din. Husk å gi beskjed på grei måte, beklage at det ble sånn, da blir det ingen konflikter i etterkant. 

Skrevet (endret)

Hvis utfallet fra å invitere de tærer på forholdet og forholdet til vennene i gjengen ville ha svelget noe kameler og bare inviterte de - men sette de sammen med barn på barnebordet da! :) lol 

Endret av Outlander
  • Liker 3
Skrevet
23 timer siden, O.G. skrev:

Ikke inviter og gi beskjed om at dere måtte korte ned på gjestelisten på hans side pga det ble så mye sammenlignet med din. Husk å gi beskjed på grei måte, beklage at det ble sånn, da blir det ingen konflikter i etterkant. 

Enig. Noen er uspiselige, da kommer dannelsen inn, bare beklage og holde avstand.

Anonymkode: c1d8b...cda

• Liker 1
Skrevet

Om du uansett må omgås dem etter bryllupet så hadde jeg invitert dem, fordi det vil gi enda dårligere stemning mellom dere å ikke gjøre det. Det kan til og med bli bedre, og som flere sier over her - plasser dem langt unna og bruk lite tid på dem. 

Om tanken er å ikke invitere dem i bryllupet og så la det "fade" ut, så er det jo egentlig bare å la være.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er uenig i anbefalingene om fremgangsmåte.

Ikke bare ville jeg invitert de, jeg ville gjort de to kvinnene til brudepiker og forventet at alle fire holder taler i bryllupet.

Anonymkode: 106df...a29

• Liker 2
Gjest ClickB4it
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i anbefalingene om fremgangsmåte.

Ikke bare ville jeg invitert de, jeg ville gjort de to kvinnene til brudepiker og forventet at alle fire holder taler i bryllupet.

Hahaha, det er ganske utspekulert :-D

Skrevet

På den ene side tror jeg dagen din kommer til å bli spesiell uansett og at disse menneskene kommer til å "forsvinne litt i mengden". I tillegg betyr det kanskje en del for din kjæreste å ha dem der, og dere sparer dere for en del potensielle konflikter i ettertid.

På den annen side; hvis oppførselen deres er så tydelig at også din mann reagerer (og kanskje andre også?), så er det kanskje på tide å sette ned foten og markere litt. Og de vil vel kanskje mest sannsynlig i såfall vite selv også hvorfor de ikke ble invitert? Men da tenker jeg det bør handle om at de har en tydelig ufin oppførsel og ikke bare at dere har litt dårlig kjemi...

Jeg var forresten i en litt lignende situasjon da jeg giftet meg. Jeg var student og hadde havnet i en vennegjeng med fire andre jenter. To av dem likte jeg veldig godt, men de to siste hadde jeg egentlig ikke noe god kontakt med. Vi hadde dårlig kjemi og jeg følte meg aldri helt bra nok sammen med dem. Jeg kan ikke påstå at de gjorde noe galt mot meg egentlig, men det var mer de uuttalte holdningene som gjorde at jeg aldri følte meg vel sammen med dem. Jeg ønsket ikke å ha dem i bryllupet mitt, men visste samtidig at jeg på en måte ville "splitte" vennegjengen dersom jeg ikke inviterte. Jeg valgte å stå for mine egne meninger og bare invitere de to jeg ønsket.  De to andre sa aldri noe om det, og kontakten skled etterhvert helt ut. Det tror jeg egentlig ikke hadde noe med bryllupet å gjøre, da. Ville nok skjedd uansett. Men det føltes egentlig veldig greit å markere at jeg var "sterk nok" til å stå opp for meg selv (litt dårlig forklart kanskje, men jeg følte meg litt som en liten dritt sammen med disse to). 

Anonymkode: 06f34...12f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man entrer en kameratgjeng  som noens kjæreste, så skal det mye til for at man kommer overens med alle kjerringene til kameratene. Husk det.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i anbefaliangene om fremgangsmåte.

Ha ha ha ha. NYDELIG IDE

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke DIN store dag, det er DERES store dag. Det betyr at du må ta hensyn til hans ønsker like mye som til dine ønsker. Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke har tatt opp med dem for lenge siden at de behandler deg dårlig dersom det er tilfellet. Tror ikke du kan forvente at det automatisk bedrer seg om dere lar være å innvitere dem i bryllupet. Dersom hele gjengen skal forsette å ha noe med hverandre å gjøre i fremtiden, kan det bli sørdeles ubehagelig for dere hver gang dette blir nevnt, i verste fall er det dere som fades ut på sidelinjen og ender opp venneløse. 

Som en digresjon til hun som kun inviterte to av fire venninner, så kan jeg fortelle om en lignende situasjon. Vi var en venninnegjeng på fire som hadde hengt sammen i flere år, og da førstemann skulle gifte seg inviterte hun bare en av oss andre. Ingen grunn eller noe, annet enn "plassmangel" (foreldrene hennes har svært god råd og betalte hele skiten, så det handlet ikke om penger).  Etter bryllupet forventet hun at alt skulle være som før, men det var det såklart ikke. Vi som ikke ble invitert fant på mer og mer sammen oss to, og etterhvert sammen med venninnen om var invitert. Pr i dag er det ingen av oss som har kontakt med bruden fra den gang, mens vi tre andre fortsatt er gode venner.

Anonymkode: c698f...97f

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre som du føler er rett TS, men det du trenger å vite er at din verdi skal ikke defineres av andre. Selv om disse to ikke liker deg, så sier det ikke noe OM deg. Det kan være sjalusi, eller misunnelse, det kan være hva som helst, men jeg lover deg, det er ikke fin feil at de har bestemt seg for å oppføre seg som to fjortiser.

Så om du inviterer de på din store dag, så kos deg og vit at deres oppførsel trenger ikke definere hvordan du har det denne dagen, fordi det betyr ingen ting.

Anonymkode: 97b05...668

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det vil skape større problemer i ettertid dersom dere lar være å invitere de, fordi dere gir et så tydelig tegn på at "dere liker vi ikke". Det er venner av samboeren din, og jeg synes derfor at han bør få invitere dem. Det er ingen selvfølge at alle damene til en kompisgjeng skal bli bestevenner. 

Anonymkode: 98edf...0a2

• Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke bare invitere de. Du trenger ikke snakke med de.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bare latt være å invitere de, hvis de spør så hadde jeg egentlig sagt at i mitt bryllup ville vi ha venner og famile og ikke utbrodert noe mer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også du bør invitere dem. At du føler der utenfor betyr ikke at de faktisk går inn for å holde deg utenfor. Det betyr bare at dere har lite til felles. 

Anonymkode: 5f3b6...f87

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...