Aamu Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Eller sko? Jeg gjør faktisk ikke det. Har lav terskel for å gi det til tekstilinnsamling (ikke sko assa). Men hvor vanlig er det å fikse ødelagt tøy? I gamledager måtte man jo gjøre det. Men jeg kunne virkelig vært flinkere til det... Nå bruker jeg mye jersey (stretchstoff), så det er ikke bare-bare å lappe det om det kommer et svært høl midt på et eller annet sted. Lappen vil jo synes.. Så det er unnskyldningen min
Kvist Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Jeg fikser sømmer som går opp, knapper som løsner, falder som faller ned og sånne småting. Sånt som gjør at plagget ser "nytt" ut igjen når det er fikset. Jeg har også sydd inn eller opp plagg så de passer bedre og lagt til små legg for å bedre passform. Jeg lapper derimot ikke klærne mine. Går det hull som ikke kan sys igjen uten at det synes blir plagget stort sett kastet (resirkulert). Gode sko fikser jeg også, jeg legger penger i skokjøp og ønsker å ta vare på dem. Jeg kan bytte hældingsen på høyhælte sko og lime løse innvendige såler og sånt selv, resten tar skomakeren seg av. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Lapper ikke sammen klær med mindre det er treningstights Da bryr jeg meg ikke om det viser Anonymkode: 3dceb...588
Gjest Mayana Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Har sydd i noen knapper og noen sømmer hvis det er sydd dårlig, har også fikset et par sko, men vanligvis så fort det blir hull i et plagg så går det rett i søppelkassen.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Når jeg tenker meg om er det veldig sjelden jeg trenger det, selv om jeg går med "billigmerker" som kappahl og h&m. Kan ikke huske sist jeg hadde et ødelagt plagg og jeg har bukser som er 3 år gamle. Kaster det som blir slitt og stygt. Anonymkode: 01b1c...699
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 19 minutter siden, Aamu skrev: Eller sko? Jeg gjør faktisk ikke det. Har lav terskel for å gi det til tekstilinnsamling (ikke sko assa). Men hvor vanlig er det å fikse ødelagt tøy? I gamledager måtte man jo gjøre det. Men jeg kunne virkelig vært flinkere til det... Nå bruker jeg mye jersey (stretchstoff), så det er ikke bare-bare å lappe det om det kommer et svært høl midt på et eller annet sted. Lappen vil jo synes.. Så det er unnskyldningen min Hva som fikses kommer an på hva det er og om det er noe jeg liker og prisen på plagget eller skoene/veskene. Anonymkode: 374a7...d4a
Gjest antbug Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Noen ganger. Favorittplaggene fikser jeg når det er snakk om sømmer som har revnet, hull i lommer eller knapper som mangler. Når det er slitasje på stoffet havner det vanligvis i Fretex-containeren. Det hender jeg tar vare på de hele delene av stoffet og lager noe nytt av dem, men da må det være et spesielt fint stoff.
momo Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 Sømmer og knapper fikser jeg. Legger opp kjoler, som er lette å legge opp. Jeg er lav, så kjoler må ofte legges opp. Har en kjole bestilt fra USA, som jeg bare elsker, og den er nå så blass i stoffet, at jeg kan ikke bruke den mer. Og kjolen får man selvfølgelig ikke kjøpt mer. Klær jeg er veldig glad i, gjør jeg nok mer for å fikse. Har og en 5 år gammel vår kåpe, som jeg elsker. Så den og er både sydd, og alle knappene er forsterket.
KaDust Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 Spørs hva det er. Hvis det er et plagg jeg er glad i og som jeg bruker mye så fikser jeg det. Er det noe jeg ikke bruker så mye og ikke bryr meg så mye om, går det til UFF.
Nuith Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 fikser alt av ull og det meste i rent bomull, samt noe annet barnetøy - inkludert lapping. syr på knapper og syr sømmer gjør jeg uansett type plagg untatt sokker og undertøy. sistnevnte går rett i søpla. men enkelte ting som stretch og topper til meg selv får jeg bare ikke pent uansett.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #12 Skrevet 3. februar 2017 Ja jeg fikser klærne mine, jeg syr inn mine jeans. Blitt ganske flink til å lage sømmene fine på jeansene. Jeg fikser hempene i jeansen som hender ryker når jeg drar på meg de strammeste jeansa. Ellers knapper å andre småting også. Anonymkode: 4c9b7...14c
SPOCA Skrevet 4. februar 2017 #13 Skrevet 4. februar 2017 Sømmer og knapper fikser jeg. Hvis glidelåsen er ødelagt kan det hende jeg tar plagget til skredder hvis det er et plagg jeg er veldig glad i, ellers gir jeg det bare vekk. Gidder ikke å bruke mye penger på å fikse plagg hvis det ikke betyr veldig mye for meg. F.eks hadde jeg en bukse hvor glidelåsen ble ødelagt. Det kostet mindre å kjøpe ny enn å få glidelåsen reparert. Siden buksen uansett hadde begynt å bli for stor valgte jeg å gi vekk buksa og kjøpte ny i en mindre størrelse.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #14 Skrevet 4. februar 2017 Har fått fikset hælen på et par boots ved 2 anledninger fordi de var så utrolig gode! Ellers går ting rett i søpla når det blir ødelagt og jeg får en unnskyldning til å shoppe litt. Anonymkode: 4eae0...512
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #15 Skrevet 4. februar 2017 Knapper, sømmer og små hull fikser jeg gjerne, så lenge stoffet ikke ellers er utslitt. Jeg lapper ikke store hull, det ser som regel ikke pent ut. Anonymkode: d079e...e39
Cata Skrevet 4. februar 2017 #18 Skrevet 4. februar 2017 Nei. Dvs. jeg syr jo på knapper igjen om de ramler av, og er det en søm som mangler noen sting så fikser jeg naturligvis det, men er det omfattende reparasjonsarbeide som må til så gjør jeg det ikke.
-jk- Skrevet 4. februar 2017 #19 Skrevet 4. februar 2017 Jeg leverte faktisk en Ecco-sko til skomakeren på Oslo City i går for å fikse en søm som hadde gått opp. 250 kroner for å fikse et par fine sko som koster over 1500,- nye synes jeg er en god deal fremfor å kjøpe nye. Ellers er kona heldigvis flink med symaskinen
Emelisse Skrevet 4. februar 2017 #20 Skrevet 4. februar 2017 Jeg fikser også knapper, sømmer og falder hvis tilstanden på plagget for øvrig tilsier at det kan brukes en stund til. Det samme med sko av god kvalietet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå