Lillesnupps Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Har fått de rådene jeg trenger!:) Endret 31. januar 2017 av Lillesnupps
Gjest Jessica Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Yup. Du er egoistisk. Det er din nevø. 1 gang i uken. Skjerp deg
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Kan være greit å vende seg til å ikke måtte liste seg rundt når lille snupps skal sove.. Der gjør dere dere virkelig en bjørnetjeneste.. Når det er sagt; fryktelig dårlig gjort å ta det som en selvfølge at du kan passe fast en dag hver uke. Hvilken skole har fri en dag i uken forresten? Anonymkode: 1a73a...d38 5
Silfen Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Så du har en kravstor søster, en utakknemlig unge og er lei det hele? Først; om du lærer barnet ditt å sove med lyd rundt seg så gjør du deg selv en kjempetjeneste. Hysjing er bare dumt. Deretter: gå ut? Ta turen ut i naturen, på biblioteket, på lekeland og diverse. Få din søster til å betale for dette. For det tredje; du har en unik sjanse til å skape et godt forhold til tantebarnet ditt. Bruk den! Og til sist; si fra til din søster hva du tenker og finn løsninger sammen. Syns dere er urimelige begge to. 10
skruf Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan være greit å vende seg til å ikke måtte liste seg rundt når lille snupps skal sove.. Der gjør dere dere virkelig en bjørnetjeneste.. Når det er sagt; fryktelig dårlig gjort å ta det som en selvfølge at du kan passe fast en dag hver uke. Hvilken skole har fri en dag i uken forresten? Anonymkode: 1a73a...d38 Flere småskoler "på bøgda" har ordning med fridager. Der venninnen min bor så har 1-4 trinn fri hver onsdag. Fra 5-7 trinn har de fri annenhver onsdag. Barneskole og ungdomskole er i samme bygget. Jeg synes det er rart at skolen til ts sin tanteunge ikke har SFO-tilbud. Trodde at alle skoler skulle ha tilbud om SFO jeg etter forrige reform. Ang ts så synes jeg søsteren var frekk som ikke spurte, men at hun bare gikk utifra at ts kan være dagmamma. Men igjen, ts bør være litt raus, det er tross alt bare 1 dag i uken, og det er tanteungen det er snakk om å passe. Ungen til ts har også godt av å venne seg til at ikke alle må liste seg rundt henne. Det er jo endel man kan finne på selv om man har baby. Det går jo an å putte babyen i vogna og trille til en lekeplass, gå på tur i skogen med babyen i bæretøy hvis det ikke er vognvennlige skogsveier. Så sant det ikke er mange minusgrader ute så har babyer godt av å komme seg ut også.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Jeg synes at det er såpass tøft å være hjemme med baby at jeg ikke hadde hatt overskudd til det! Anonymkode: 13c86...8c6 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 20 minutter siden, Lillesnupps skrev: Hei! Mitt første innlegg og skal prøve å skrive nøytralt. Er det jeg som er egoistisk eller er min søster urimelig? For et par mnd siden fikk jeg mitt første barn. Det snudde jo selvsagt livet på hodet, men jeg storkoser meg hjemme! Jeg er nok en av de overbekymrede og overbeskyttende førstegangsmødrene, og gjør alt jeg kan for at min lille skal ha det best mulig. Jeg legger opp dagen etter hennes behov i forhold til søvn og mat og presser inn egne behov der det passer. Både kjæresten, jeg og lille snupps trives med det. Min søster fikk i høst tilbud om drømmejobben. Hun har tidligere jobbet deltid, men denne var 100%. Problemet er bare at sønnen på 7 år har skolefri en gang i uken, og skolen har ikke SFO-tilbud. Hun har dermed tatt det som en selvfølge at jeg kan være dagmamma. Hun har aldri spurt direkte og når hun fortalte om jobben så la hun til "det var jo bare flaks at du var i permisjon i år og kunne passe!" Det er snakk om en gang i uka frem til sommeren. Jeg har holdt på siden i høst og føler virkelig ikke det fungerer. Jeg ønsker jo selvfølgelig å hjelpe. Jeg vet at det er hennes drømmejobb og at hun virkelig trenger hjelp. Men jeg synes rett og slett dette er for mye å be om? Vi bor i en liten leilighet med åpen løsning. Lille snupps sover i gangen og våkner lett. Det er derfor begrenset med aktiviteter vi kan drive på meg mens hun sover. Det er jo ikke lett for en 7åring stakkars å være stille, og jeg blir fort den kjipe tanta som bare hysjer.. Når lille snupps er våken går det i amming og stelling, og jeg vil jo gjerne leke litt med henne også. Så da blir nevøen "forlatt" igjen. Jeg har prøvd å forklare min søster at jeg ikke klarer å "underholde" begge to. Jeg får da til svar at det er helt normalt å ha to barn og at alle andre klarer det. Det er jo forsåvidt sant, men det er jo noe eget med dine egne? Når jeg først har muligheten til å leke litt med han er det utrolig lite å finne på. Jeg har jo ingen leker han synes er gøy.. Han liker ikke å bli lest for, ikke å tegne, ikke spille brettspill, vil ikke bake eller hjelpe å lage middag og det er vanskelig å leke ute da lille snupps hater å ligge i vogn. Så da blir det ofte iPad og TV, noe som jeg ikke mener kan være sunt i 8 timer... Han har ingen glede av min lille jente, og synes det er så utrolig kjedelig å være hos meg. Noe jeg har full forståelse for.. Jeg går rundt med dårlig samvittighet hele dagen og stresser for å prøve å gjøre det greit for begge to, men føler ikke jeg strekker til for verken den ene eller den andre. Jeg har lyst til å si at dette ikke går som en fast ordning, men at jeg kan hjelpe til en gang i blandt. Jeg vet min søster kommer til å bli utrolig sur og true med at hun aldri vil stille opp for mitt barn når jeg ikke vil hjelpe henne. Det er ikke tilfelle da jeg mer en gjerne hjelper henne, og har passet masse opp igjennom årene, men nå er det ikke like enkelt å sitte barnevakt lengre.. Hva synes dere? Er jeg egoistisk eller er hun urimelig? Jeg får foresten ikke betalt, ikke at det hadde endret situasjonen noe særlig uansett. Altså, gjør ungen din en tjeneste og slutt å kall a lille snupps!!... Anonymkode: 6e2c9...453 12
Lillesnupps Skrevet 31. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2017 (endret) . Endret 31. januar 2017 av Lillesnupps
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 Har ikke skolen SFO? Jeg synes du virker veldig hysterisk i forhold til ungen din. Den er faktisk mobil og kan bli med på ting. Mat kan den få hvor som helst. Puppa dine er tross alt med deg alle steder Og babyen har godt av å komme seg litt ut, og ikke minst oppleve litt støy. Drive sånn å hysje fordi babyen liksom ikke tåler den minste lyd. Jeg har en gutt på tre år som sov seg daglig gjennom gravmaskinstøy( gravearbeid på tomta vår) og traktor som brøytet gårdsplassen vår. Men over til den store ungen. Hva med å få søstera di til å foreslå ting dere kan finne på med han? Anonymkode: 8c0b5...827
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Det hadde vært fullstendig uaktuelt. For øvrig er SFO et tilbud alle kommuner er lovpålagt å ha, så det tullet hun kommer med om at det ikke er SFO-tilbud til 7-åringen er pisspreik og kun en måte for din griske søster å spare penger på. Anonymkode: 58829...573 6
Lillesnupps Skrevet 31. januar 2017 Forfatter #11 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Ja, jeg vet jeg er litt hysterisk. Er førstegangs og hun har en sjelden diagnose. Fikk beskjed på sykehuset om å skjerme henne for mye støy og inntrykk. Jevnt støy som TV, biler og stemmer går helt fint, er plutselig hyling og skriking som ikke fungere. Som sagt fungere ikke vogn +kulde. Andre aktivitetstiltak tas i mot med takk! Endret 2. februar 2017 av Lillesnupps
Lou Salome Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 8 minutter siden, Lillesnupps skrev: Ts her. Det er selvfølgelig ikke sånn at vi ikke kan si en lyd, de rolige aktivitetene jeg nevnte kan vi godt gjøre. Men å lege politi og røver når hun ligger rett ved siden er desverre ikke mulig.. Hun sover allerede veldig lite (3x40 min) så jeg ønsker virkelig at hun får sovet de små lurene sine. Blir veldig grinete om ikke og jeg må bære på henne hele dagen hvis ikke.. vi var masse ute i høst! Men nå er det for kaldt.. Lille snupps liker ikke vogna og det er for kaldt å ha henne utav posen i bæretøy. Jeg har iallefall ikke klart å finne vindtette/vanntette dresser i så små strørrelser. I tillegg blir det et problem med ammingen. Ønsker ikke å amme ute når det er kaldt og risikere brystbetennelse:( jeg vet min svigerinne, som har barn på han alder, sa nei fordi hun hadde nok med sine. Hvorfor er det ikke greit at jeg sier det samme? Dere virker dønn urimelige begge to. Hvorfor i himmelens navn har du begynt med en slik ordning når du ikke ønsker det? Selvfølgelig kan du si nei, men nå er dere jo helt i gang, MOT DIN VILJE? Det går da ikke an. Du må snakke med henne (og mannen?) asap, og finne en ny ordning etter vinterferien for eksempel. Dette har jo nå blitt ditt ansvar også. Du skulle da ha satt foten ned i det det ble foreslått. Så må du bare svelge det nederlaget det er å bli sett på som urimelig, overbeskyttende og "egoistisk" når det gjelder din lille "snupps". Men hva er det du vil med dette innlegget: Bare klage på din søster? Klage på hvor vanskelig det er å passe nevø, klage på hvordan du føler du ikke strekker til, be om gode råd når det gjelder aktivisering av 7-åring med baby i hus, eller råd om hvordan få sagt nei? Hva er målet ditt, vil du slutte å passe ham eller vil du ha det til å fungere? 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 Å fatte seg i korthet når man skriver er vikitgere enn å fatte seg nøytralt. Hi er så jangtekkelig at jeg gidder ikke lese. Anonymkode: 5636e...7e7 1
Karimamma Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 Her synes jeg det er søsteren din som er urimelig. Det er så innmari lett for andre å si at det bare er å venne babyen til litt bråk, bare å komme seg ut med vogn osv. Og det kan hende du får til litt etter hvert. Men det er ikke gjort i en fei for alle! Og det er spesielt typisk at de som har 2 eller flere barn sier slike ting. De husker nok best hvordan det var med sistemann, ikke hvordan det var som småstressa førstegangsmor. Jeg syns du godt kan si til søsteren din at ordningen ikke fungerer, og det er nok lurt å få med at det ikke er en god ordning for 7-åringen heller. Men kanskje ikke så lurt å si at du kan stille opp inni mellom..? Plutselig er det du som må passe nesten hver uke likevel.. Hva gjør andre som bor der dere bor? Kan hun samarbedie med andre foreldre som har barn i samme klasse? 3
vintage Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Hvorfor er betaling nevnt i overskriften hvis det ikke er hovedargumentet ditt? Og når "lille snupps" sover 3x40 min. så faller vel argumentet om at han må være så stille hele tiden bort? Hvor lenge skal denne ordningen vare? Ut skoleåret? 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 57 minutter siden, Lillesnupps skrev: Hei! Mitt første innlegg og skal prøve å skrive nøytralt. Er det jeg som er egoistisk eller er min søster urimelig? For et par mnd siden fikk jeg mitt første barn. Det snudde jo selvsagt livet på hodet, men jeg storkoser meg hjemme! Jeg er nok en av de overbekymrede og overbeskyttende førstegangsmødrene, og gjør alt jeg kan for at min lille skal ha det best mulig. Men både kjæresten, jeg og lille snupps trives med det. Min søster fikk i høst tilbud om drømmejobben. Hun har tidligere jobbet deltid, men denne var 100%. Problemet er bare at sønnen på 7 år har skolefri en gang i uken, og skolen har ikke SFO-tilbud. Hun har dermed tatt det som en selvfølge at jeg kan være dagmamma. Hun har aldri spurt direkte og når hun fortalte om jobben så la hun til "det var jo bare flaks at du var i permisjon i år og kunne passe!" Det er snakk om en gang i uka frem til sommeren. Jeg har holdt på siden i høst og føler virkelig ikke det fungerer. Jeg ønsker jo selvfølgelig å hjelpe. Jeg vet at det er hennes drømmejobb og at hun virkelig trenger hjelp. Men jeg synes rett og slett dette er for mye å be om? Vi har strevd en del med søvnen, og nattammer fortsatt en del. (Hun er prematur og er dårlig til dårlig til å suge/blir fort sliten, dermed fort sulten igjen) jeg pleier derfor å ta en lur på dagen. Min søster mener jeg bare kan legge meg tidligere, men legger meg allerede før 10, og synes det er kjedelig om det skal hå utover meg og kjærestens kvalitetstid. Vi bor i en liten leilighet med åpen løsning. Lille snupps sover i gangen rett ved siden. Vi må derfor drive med rolige aktiviteter mens hun sover. Men en gutt på 7 år vil jo helst hyle og hærje og jeg blir den kjipe tanta som hysjer... Når lille snupps er våken går det i amming og stelling, og jeg vil jo gjerne leke litt med henne også. Så da blir nevøen "forlatt" igjen. Jeg har prøvd å forklare min søster at jeg ikke klarer å "underholde" begge to. Jeg får da til svar at det er helt normalt å ha to barn og at alle andre klarer det. Det er jo forsåvidt sant, men det er jo noe eget med dine egne? Når jeg først har muligheten til å leke litt med han er det utrolig lite å finne på. Jeg har jo ingen leker han synes er gøy.. Han liker ikke å bli lest for, ikke å tegne, ikke spille brettspill, vil ikke bake eller hjelpe å lage middag og det er vanskelig å leke ute da lille snupps hater å ligge i vogn i tillegg til at det nå er for kaldt. Så da blir det ofte iPad og TV, noe som jeg ikke mener kan være sunt i 8 timer... Han har ingen glede av min lille jente, og synes det er så utrolig kjedelig å være hos meg. Noe jeg har full forståelse for.. Jeg går rundt med dårlig samvittighet hele dagen og stresser for å prøve å gjøre det greit for begge to, men føler ikke jeg strekker til for verken den ene eller den andre. Jeg har lyst til å si at dette ikke går som en fast ordning, men at jeg kan hjelpe til en gang i blandt. Jeg vet min søster kommer til å bli utrolig sur og true med at hun aldri vil stille opp for mitt barn når jeg ikke vil hjelpe henne. Det er ikke tilfelle da jeg mer en gjerne hjelper henne, og har passet masse opp igjennom årene, men nå er det ikke like enkelt å sitte barnevakt lengre.. Hva synes dere? Er jeg egoistisk eller er hun urimelig? Jeg får foresten ikke betalt, ikke at det hadde endret situasjonen noe særlig uansett. Hvilken kommune er dette da? Å ikke ha tilbud om SFO er faktisk lovstridig. Det finnes neppe en eneste kommune som ikke har SFO og der media ikke hat oppdaget at de bryter loven så til de grader. Konklusjonen min er at fakta i tråden ikke stemmer, eller ts mangler kunnskap om hvordan loven fungerer. Anonymkode: f0913...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #17 Skrevet 31. januar 2017 Jeg skjønner godt at du ikke orker å passe en 7-åring i tillegg til ditt eget 2 måneder gamle prematurfødte barn, samt at du kjenner at du ikke strekker til. Her ville jeg faktisk satt foten ned for søsteren din. Alle skoler skal ha SFO-tilbud, og dersom det stemmer at skolen ikke har det må det da være mange foreldre som har det samme problemet, ergo burde det være mulig å samarbeide med klassekameratene om pass av barnet. Uansett er ikke dette ditt problem. Hva har søsteren din tenkt til å gjøre når din permisjon er over og hun fortsatt mangler pass til barnet sitt en dag i uka? Da må hun jo finne alternative løsninger, så da kan hun like greit begynne nå i stedet for å legge byrden over på deg. Anonymkode: 579bf...dc8 1
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 31. januar 2017 #18 Skrevet 31. januar 2017 Jeg synes du skal ignorere de innleggene her fra folk som åpenbart ikke har erfaring med barn som sliter ordentlig med søvn natt og dag. De har ikke prøvd det ut, og de har hatt barn hvor diverse triks faktisk har hjulpet - ergo aner de ikke hva alternativet krever. Jeg hadde sagt klart ifra at dette ikke er mulig, og hun må nesten betale for en dagmamma selv. Det er helt OK at hun spør deg, men hun kan altså ikke ta dette for gitt. Du kjenner deres situasjon best, og hvilken kapasitet du har. Og så slutter du å lese i denne tråden med surmaga innlegg om hvordan hverdagen til "alle bare enkelt virker". Ikke begrunn masse ovenfor søsteren din - bare si tydelig nei, situasjonen hjemme hos dere tilsier at det ikke går. Om hun vil motargumentere masse så stopper du henne med å si at nei betyr nei,dessverre. Det er direkte ufint å ta for gitt at andre skal passe ens egne barn.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #19 Skrevet 31. januar 2017 1 time siden, Lillesnupps skrev: Har fått de rådene jeg trenger!:) Du endret både overskrift og innhold, for å være sikker på at tråden er fullstendig intetsigende? Du har misforstått dette med diskusjonsforum. Anonymkode: b3295...47c 4
Hactar Skrevet 31. januar 2017 #20 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Siden hovedinnlegget nå er slettet, har det ingen hensikt å la svaret stå heller. Endret 31. januar 2017 av Hactar 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå