AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Hvor ofte kan man ta en sobril, før man blir avhengig? Hvis det f.eks er 4 dager siden sist, kan jeg ta 1? Leger osv sier bare ikke for ofte, eller ikke hver dag Anonymkode: e724c...5c7
O-M Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Har bare tatt det en gang, husket ikke en dritt av hva som skjedde før jeg slokna.. ehm hvis du absolutt ikke husker noe av uka som gikk, kanskje du har tatt litt for ofte? 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Dette skal du KUN ta med legen din. Tråden er rapportert Anonymkode: bf1b8...247 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Akkurat nå, O-M skrev: Har bare tatt det en gang, husket ikke en dritt av hva som skjedde før jeg slokna.. ehm hvis du absolutt ikke husker noe av uka som gikk, kanskje du har tatt litt for ofte? 😊 Jeg husker hver dag...? Tok første gang på 6 måneder for 4 dager siden... Jeg får ikke særlig effekt av Sobril! Anonymkode: e724c...5c7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette skal du KUN ta med legen din. Tråden er rapportert Anonymkode: bf1b8...247 Sutre sutre Anonymkode: e724c...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker hver dag...? Tok første gang på 6 måneder for 4 dager siden... Jeg får ikke særlig effekt av Sobril! Anonymkode: e724c...5c7 Da blir du ikke avhengig av å ta en i dag, men hvis du ikke har effekt av det engang, hvorfor ta vanedannende medikamenter da? Anonymkode: e0655...219 1
Jerry Lee Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da blir du ikke avhengig av å ta en i dag, men hvis du ikke har effekt av det engang, hvorfor ta vanedannende medikamenter da? Anonymkode: e0655...219 Alt er individuelt. Noen trenger lengre tid enn andre for at medisin skal "sette" seg, og gi effekt.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Ved avhengighet kan du tenke sånn: hvis man tar et medikament og tar det på ny før det er helt ute av kroppen, er det sikre og farlige veien til avhengighet. Det skjer fordi kroppen vender seg til å ha stoffet i blodet, til enhver tid. Sobril har en halveringstid på 10-15 timer, det tar videre 5 ganger halveringstiden før det er helt ute av kroppen. Altså 50-75 timer. Dvs at om man tar stoffet oftere en dette over tid, vil man kunne bli fysisk avhengig. Men så har man det med psykisk avhengighet som er en sterk faktor, som er doseuavhengig.. Anonymkode: e0655...219 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da blir du ikke avhengig av å ta en i dag, men hvis du ikke har effekt av det engang, hvorfor ta vanedannende medikamenter da? Anonymkode: e0655...219 Jeg har effekt av det, men ikke stor effekt. Effekten er at angsten min dempes. Jeg blir ikke trøtt, eller avslappet, men får mindre angst. Kommer sikkert litt an på dosen og, da.. Tror jeg har veldig lav dose Anonymkode: e724c...5c7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved avhengighet kan du tenke sånn: hvis man tar et medikament og tar det på ny før det er helt ute av kroppen, er det sikre og farlige veien til avhengighet. Det skjer fordi kroppen vender seg til å ha stoffet i blodet, til enhver tid. Sobril har en halveringstid på 10-15 timer, det tar videre 5 ganger halveringstiden før det er helt ute av kroppen. Altså 50-75 timer. Dvs at om man tar stoffet oftere en dette over tid, vil man kunne bli fysisk avhengig. Men så har man det med psykisk avhengighet som er en sterk faktor, som er doseuavhengig.. Anonymkode: e0655...219 Ser den. Men dvs at etter 4 dager så skal det jo være ute av kroppen. Jeg har avtalt at jeg kun skal ta det ved "krisesituasjoner", f.eks hvis jeg får dødsangst. Det er på nippet nå så jeg sitter og vurderer. Natt til fredag tok jeg 1. Er vel 84 timer siden da. Forsøker å tenke på om det er noe annet som er angstdempende, men kommer ikke på noe. Noen mener paracet, men aldri opplevd det. Jeg har mye allergi. Kanskje det kunne vært noe å få resept på en allergimedisin jeg vet jeg blir drittrøtt av? Det er jo ikke vanedannende eller farlig... Loratadin ble jeg kjempetrøtt av sist jeg brukte det. Har cetirizin til vanlig, men de blir jeg ikke trøtt av merkelig nok (vet mange andre blir det) Anonymkode: e724c...5c7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #11 Skrevet 31. januar 2017 Copy & paste fra Felleskatalogen: "Benzodiazepiner anbefales ikke til primær behandling av psykose, og de bør (pga. risiko for å fremprovosere selvmordsforsøk) ikke brukes alene til behandling av depresjon eller angst i forbindelse med depresjon. Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1-2 uker. Pga. fare for tilvenning bør preparatet gis i et begrenset tidsrom. Risikoen for avhengighet øker med dose og behandlingsvarighet. Risikoen er også større for personer som lider av alkoholisme og/eller narkomani eller er disponert for narkomani, og må derfor forskrives med forsiktighet til personer som har rusproblemer eller er disponert for å utvikle rusproblemer." Det er riktig som mange skriver over her at du må spørre legen som har skrevet ut resept på Sobril. Det er forskjell på å ta Sobril 10 mg hver 4. dag i en kort periode og høydose hver 4. dag i lang tid, for eksempel. Dessuten vil jeg tro at det er forskjell på hvor disponert folk er til psykisk avhengighet vs fysisk, men i og med at jeg ikke er lege vet jeg ikke sikkert. Anonymkode: 9e4ff...a46 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 Når det står i Felleskatalogen "Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1-2 uker", betyr det nok hver dag i 1-2 uker og høye doser: Normaldosering: 15 mg 3-4 ganger daglig, som ved behov kan økes til 25 mg 3-4 ganger daglig. Ved lettere urotilstander: 10 mg 3-4 ganger daglig. Ved angst og uro i forbindelse med depresjoner: 25 mg 3-4 ganger daglig. Til eldre og svake pasienter: 10 mg 2-3 ganger daglig, ved behov en forsiktig økning til 15 mg 3-4 ganger daglig. http://www.felleskatalogen.no/medisin/sobril-pfizer-563995 Anonymkode: 9e4ff...a46
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den. Men dvs at etter 4 dager så skal det jo være ute av kroppen. Jeg har avtalt at jeg kun skal ta det ved "krisesituasjoner", f.eks hvis jeg får dødsangst. Det er på nippet nå så jeg sitter og vurderer. Natt til fredag tok jeg 1. Er vel 84 timer siden da. Forsøker å tenke på om det er noe annet som er angstdempende, men kommer ikke på noe. Noen mener paracet, men aldri opplevd det. Jeg har mye allergi. Kanskje det kunne vært noe å få resept på en allergimedisin jeg vet jeg blir drittrøtt av? Det er jo ikke vanedannende eller farlig... Loratadin ble jeg kjempetrøtt av sist jeg brukte det. Har cetirizin til vanlig, men de blir jeg ikke trøtt av merkelig nok (vet mange andre blir det) Anonymkode: e724c...5c7 Det stemmer. Bruken du har til nå, er helt uproblematisk sånn sett, men skjønner det her som at du har et vedvarende problem og da er det bare tullete å løse det med sobril, utover som krisehåndtering for svært kort tid, som bruken legen har anbefalt for deg. Paracet fungerer ikke, det kan bare ta littegrann topp av de fysiske smertene ved angst, men det er et svært farlig medikament å bruke til sånt, pga leverskadepotensialet det har. Allergimedisiner som er c-preparater er ikke så så dumt. De nye, er forbedret så man ikke skal bli så trøtt av dem, men den eldre generasjonen er bra til bruken du snakker om. Vallergan brukes hovedsaklig som søvnfremmede medikament men er angstdempende og beroligende. Phenergan er også beroligende. Begge egner seg best å ta på kvelden. Men du burde kanskje snakket med legen om hvordan du kan få behandlet angsten din? Enten med terapi, eller medikamenter som virker på angst, fremfor å symptomdempe? Anonymkode: e0655...219
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Bruken du har til nå, er helt uproblematisk sånn sett, men skjønner det her som at du har et vedvarende problem og da er det bare tullete å løse det med sobril, utover som krisehåndtering for svært kort tid, som bruken legen har anbefalt for deg. Paracet fungerer ikke, det kan bare ta littegrann topp av de fysiske smertene ved angst, men det er et svært farlig medikament å bruke til sånt, pga leverskadepotensialet det har. Allergimedisiner som er c-preparater er ikke så så dumt. De nye, er forbedret så man ikke skal bli så trøtt av dem, men den eldre generasjonen er bra til bruken du snakker om. Vallergan brukes hovedsaklig som søvnfremmede medikament men er angstdempende og beroligende. Phenergan er også beroligende. Begge egner seg best å ta på kvelden. Men du burde kanskje snakket med legen om hvordan du kan få behandlet angsten din? Enten med terapi, eller medikamenter som virker på angst, fremfor å symptomdempe? Anonymkode: e0655...219 Ja, jeg går til psykolog. Men dette er bare for en kortere periode, da angsten kommer som et symptom på en sykdom/tilstand i kroppen som, forhåpentligvis, kan behandles. Derfor vil angsten av seg selv minke i takt med at sykdommen/skaden holdes i sjakk. Om du skjønner. Så dette er helt spesielt, en helt spesiell periode. Normalt sett ville jeg ikke vurdert sobril engang, men når man har det jævlig så har man det jævlig. Og da blir man desperat. Jeg har god kustus på inntak av medisiner, heldigvis... Vallergan har jeg hørt om. De er ikke forsiktige med å skrive det ut? aner ikke hvilke allergimedisiner som ville "virket" på meg idag, så måtte prøvd meg frem - og i mellomtiden kan jeg jo bli bedre igjen, så.. hmm.. Tar en cetirizin nå i hvert fall. Anonymkode: e724c...5c7
etnavn Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Først tar du sobril for angsten, så får du angst for avhengighet. Angst for angsten. Jaja, det er jo slik angst fungerer. Det er ikke så farlig om du blir "avhengig" av sobril; da bare slutter du å ta det, så går det over. Det er faktisk ikke værre enn det. Sobril er relativt mildt, så avvenning selv om du er avhengig er ikke så vanskelig. Det er evt bare snakk om et par uker med litt ubehag. Men lytt til deg selv, kroppen din og legen din, og prat åpent med psykologen din om engstelsen for avhengighet. Så får du sikkert mye bedre råd enn noen her kan gi deg.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 1 minutt siden, etnavn skrev: Først tar du sobril for angsten, så får du angst for avhengighet. Angst for angsten. Jaja, det er jo slik angst fungerer. Det er ikke så farlig om du blir "avhengig" av sobril; da bare slutter du å ta det, så går det over. Det er faktisk ikke værre enn det. Sobril er relativt mildt, så avvenning selv om du er avhengig er ikke så vanskelig. Det er evt bare snakk om et par uker med litt ubehag. Men lytt til deg selv, kroppen din og legen din, og prat åpent med psykologen din om engstelsen for avhengighet. Så får du sikkert mye bedre råd enn noen her kan gi deg. HUn synes jeg har "fin bruk" av sobril. Jeg tar det jo ikke, i realiteten. Annet enn 1 gang i halvåret/i året. Men har fått med meg at leger osv er litt hysteriske angående sobril. Anonymkode: e724c...5c7
etnavn Skrevet 31. januar 2017 #17 Skrevet 31. januar 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: HUn synes jeg har "fin bruk" av sobril. Jeg tar det jo ikke, i realiteten. Annet enn 1 gang i halvåret/i året. Men har fått med meg at leger osv er litt hysteriske angående sobril. Anonymkode: e724c...5c7 Umiddelbart tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for. Jeg tar et angstdempende middel som er noe sterkere enn sobril. Begynte med det for seks år siden, fire ganger daglig. Dette er da et middel man blir avhengig av, og en dosering man blir avhengig av (Valium, 5 mg). Etter ca tre år (da var kroppen og sinnet mitt absolutt avhengig per definisjon), gikk ting litt bedre for meg, så jeg bestemte meg for å halvere dosen, dvs to tabletter daglig. Dette gikk helt fint. Etter ytterligere et år trappet jeg ned til èn tablett før leggetid. Også dette gikk problemfritt, i henhold til avhengighet og bivirkninger. I dag kan jeg ta en tablett ved behov, og da med ukers mellomrom, uten at kroppen reagerer med avhengighetssymptomer på det. Men hvis jeg hadde avbrutt dette brått i den perioden hvor kroppen min var avhengig og vant til å ta fire tabletter daglig, ville det ikke gått så bra. Så hvis du må ta mye over en lengre periode, er det også viktig at du bruker lang tid på å trappe det ned igjen også, så kroppen og sinnet får mulighet til å tilpasse seg. Men som du leser ut fra min historie, er det da snakk om relativt mye større dose over relativt lang tid. Tror ikke du har noe å bekymre deg for. Endret 31. januar 2017 av etnavn 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #18 Skrevet 31. januar 2017 7 minutter siden, etnavn skrev: Umiddelbart tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for. Jeg tar et angstdempende middel som er noe sterkere enn sobril. Begynte med det for seks år siden, fire ganger daglig. Dette er da et middel man blir avhengig av, og en dosering man blir avhengig av (Valium, 5 mg). Etter ca tre år (da var kroppen og sinnet mitt absolutt avhengig per definisjon), gikk ting litt bedre for meg, så jeg bestemte meg for å halvere dosen, dvs to tabletter daglig. Dette gikk helt fint. Etter ytterligere et år trappet jeg ned til èn tablett før leggetid. Også dette gikk problemfritt, i henhold til avhengighet og bivirkninger. I dag kan jeg ta en tablett ved behov, og da med ukers mellomrom, uten at kroppen reagerer med avhengighetssymptomer på det. Men hvis jeg hadde avbrutt dette brått i den perioden hvor kroppen min var avhengig og vant til å ta fire tabletter daglig, ville det ikke gått så bra. Så hvis du må ta mye over en lengre periode, er det også viktig at du bruker lang tid på å trappe det ned igjen også, så kroppen og sinnet får mulighet til å tilpasse seg. Men som du leser ut fra min historie, er det da snakk om relativt mye større dose over relativt lang tid. Tror ikke du har noe å bekymre deg for. ok Nei, dette er jo bare ved behov.. og terskelen er relativt høy. Anonymkode: e724c...5c7 1
Gjest Tekola Skrevet 1. februar 2017 #19 Skrevet 1. februar 2017 Tråden er ryddet og stenges i henhold til Sitat * Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Tekola, forumansvarlig.
Fremhevede innlegg