Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har vært i et forhold i veldig mange år, vi har to barn sammen, og har vært gift de siste årene. Nå er vi separert - det er jeg som vil ut av forholdet.

Problemet er mine "svigerforeldre": Har alltid hatt et godt forhold til de begge to. Etter at det ble kjent at min mann og jeg hadde problemer i forholdet, og etterhvert tok ut separasjon, har de ikke villet hatt kontakt med meg. All kontakt med sin sønn og barnebarna foregår via min eks-manns mobiltlf.

Vi bor på samme sted (lite), men de unngår meg, og viser seg ikke hjemme hos oss. De har uttalt til sin sønn (min eks) at de er så skuffet over meg, at de ikke klarer å forholde seg til meg.

Respekterer de for valget de har tatt, men burde ikke de også respektere meg?

Synes det er vanskelig å forholde seg til dette; at de ikke vil verken se eller høre meg. Er det bare å trykke på en knapp, og så er det ikke kontakt lenger?

Er det bare jeg som har spesielle svigerforeldre, eller er det flere som har lignende erfaringer? Hvordan utviklet det seg videre, i så tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Svigermor
Skrevet

Du kan ikke få i pose og sekk. Når du tar et så drastisk valg som å gå fra mannen din, så må du regne med reaksjoner, spesielt fra den eldre genrasjonen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Syns ikke du kan forvente at hans foreldre skal være der for deg. Jeg hadde ikke likt om mine foreldre hadde kontakt med min eks - ikke likt det i det hele tatt!

Hva hadde du forventet da? At de skulle trykke deg til sitt bryst etter at du går fra sønnen deres? Wake up!!

Skrevet

Nei, hun kan ikke forvente at det skal være et like nært forhold som tidligere, men alminnelig høflighet er jo likevel å forvente.

At de ikke kommer på besøk el. er jo helt naturlig - det ville de nok heller ikke fortsatt med om det var han som ønsket seg ut av forholdet.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Hvis separasjonen har skjedd nylig er det kanskje ikke så rart at de holder en smule avstand. Vi vet jo ikke hva ex'en har sagt heller - og jeg vet om mange forhold slik hvor ex-svigerforeldre pga barn har fått et noe mer avslappet forhold til "det hele" etterhvert.

Skrevet

Du kan nok ikke forvente at deres forhold skal være som før. MEN du er moren til deres barnebarn, så en viss kontakt skulle man tro at dem kunne ha for høflighetens skyld. Dette er jo ikke ungene sin feil. Selvsagt mener jeg ikke at man skal tilbringe lørdagskvelden sammen, eller slarve over en kaffekopp en ettermiddag. Men at man hilser når man treffes ute, eller ringer barna når dem er hos deg, DET er ikke mye forlangt...

Hadde du ikke hatt barn med sønnen dems, hadde det vært noe annet.

Men uansett så er det ikke for mye forlangt at voksne mennesker er høflige og eier folkeskikk...

Gjest Lilleulv
Skrevet

Det er litt snakk om å oppføre seg som voksne mennesker her synes jeg. De må jo respektere ditt valg, og så er det snakk om å gjøre det beste ut av det etterpå. Om ikke annet så for barnas skyld...

Skrevet

Du må nok bare respektere deres ønske om å ikke ha kontakt med deg.

Du har valgt å gå ifra din mann og det berører også dem personlig.

Normal høflighet må man likevel kunne forvente ikke minst m.t.p barna.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk høre at jeg var det jævligste menneske mine svigerforeldre noen gang hadde møtt, da jeg gikk fra min samboer. Jeg fikk også høre at jeg spredte rykter og løy.(selv om jeg ikke kjente noen der da)Jeg har ikke snakket med dem siden, og det er noen år siden nå, og vi bor på samme lille sted. Min eks ringer også for å forhøre sg om når jeg skal i butikken her så de ikke møter meg..Jeg tror aldri jeg noen gang kommer til å tilgi dem..

Skrevet

Klart man ikke kan forvente å ha et nært forhold til eks-svigerforeldrene når man har gått fra sønnen deres, men å hilse på deg og hoplde kontakten med deg på grunn av ungene deres ville nå jeg syntes var naturlig.

Jeg har fremdeles kontakt med min eks-svigermor og svigerfar fra 11 år tilbake på grunn av datteren min - jeg har dem ikke ofte på besøk, men vi snakkes på telefonen (de bor noen timer unna) og de stikker av og til innom hos oss når de er i området. Bare hyggelig det!

Det vil sikkert bedre seg etterhvert, men om det ikke gjør det ville jeg tatt det opp med eks-mannen din. Be ham snakke med foreldrene og sørge for at det ikke blir ubehagelig for barna (baksnakking osv.). De er trossalt viktigst...

Gjest eks.......
Skrevet

Blod er som kjent tykkere enn vann og det viser seg oftest ved samlivsbrudd.

Da jeg valgte å flytte fra min mann så fikk jeg høre sannheten om meg selv fra svigermor. Hvor forferdelig jeg var osv. Hun klaget ofte til meg over sønnen sin da vi var sammen men dette ble glemt i det øyeblikk jeg valgte å flytte.

Mine foreldre derimot har et greit forhold til mine brødres ex-koner, for de er også mødrene til deres barnebarn. Klart de ble såret da forholdene gikk i stykker, men har allikevel valgt å forholde seg til exene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg da min mann og jeg ble separert. Nå var kanskje situasjonen litt "værre" i og med at jeg hadde funnet meg en ny allerede.. Mine foreldre har derimot pleid omgang med min eks i alle årene etter samlivsbruddet. De har stadig invitert han på middag, kaffe, bedt han om hjelp osv.. DET synes jeg er ille. De vet at han ikke alltid behandlet meg like godt. Jeg føler på en måte at de har sviktet meg som datteren deres. Det har jeg også sagt til dem, med det svar at slikt bestemmer de selv.

Ja, det er ikke alltid greit med skilsmisser og sånt..

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger! Godt å høre om andre som har erfaringer på "området".

Jeg forstår jo selvsagt at de ikke absolutt må trykke meg til sitt bryst etter bruddet, men synes jo at det må gå an å forholde seg til hverandre og kommunisere litt.

Tenker jo også at jeg kommer til å bli svigermor en gang i fremtiden, og kan ikke tro at jeg kommer til å oppføre meg på denne måten i tilfelle et brudd mellom barn og svigerbarn.

Kanskje jeg blir klok av skade?

Skrevet

Jeg vlagt å avslutte forholdet til far til mine barn for tre år siden. Har ikke hørt eller sett noe til mine ex-svigerforledre siden da. Synes nok det har vært litt sårt, men nå går det greit. Verre er det at mine foreldre har min ex på middag minst en gang i uke ( det er jo ikke så enkelt for han å lage mat selv....)

I og med at vi bor i samme hus medfører dette at jeg treffer min ex oftere enn det jeg føler behov for. Irriterer meg noe grenseløst at han er invitert på middag, mens jeg blir på en måte redusert til ubetalt hushjelp som fikser alt de ikke klarer selv, f.eks skifte lyspærer, bære opp ved. male garasje osv.

Er møkk lei av at de fortsatt skal demonstrere sin lojalitet og medfølese til ham. Men har i det siste kjent at egentlig så bryr det meg mindre og mindre. Han framstår som rimelig patetisk som ikke klarer å lage en middag selv. Om de vil fortsete å ha ham på matbudjettet sitt, så versegod......

Gjest Anonymous
Skrevet

Gi dem litt tid.

Husk at du ikke bare separeres fra mannen, men også hans familie. Mine foreldre er skilt, men farmor og mamma ringer hverandre fremdeles på bursdager.

Veldig god tone i familien min.

Som sagt, gi dem tid så går det seg nok til ettergvert. MEN, ikke forvent for mye!

Gjest Toantine
Skrevet

Voksne mennesker burde holdt seg for gode til sånn oppførsel, tenker de ikke på hva de gjør mot barnebarna sine?

Gjest Anonymous
Skrevet
Tenker jo også at jeg kommer til å bli svigermor en gang i fremtiden, og kan ikke tro at jeg kommer til å oppføre meg på denne måten i tilfelle et brudd mellom barn og svigerbarn.  

Kanskje jeg blir klok av skade?

Ja, slik tenker jeg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...