Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ferdig utdannet denne våren, og vil sitte med en studiegjeld på omtrent 250 000 kr. Vil ha en årsølønn på minst 410 000 kr og skal leie billig av svigers fra høsten av frem til vi finner et sted å kjøpe. Så til det store spørsmålet: Ville du betalt ned mest mulig på studiegjelda mens du bor billig, eller spare mest mulig av mndlønn til en større egenkapital?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nedbetalte studielånet så fort som mulig. Har ikke angret siden.

Samtidig kjenner jeg folk i 50-60 årene som fortsatt sitter med studielån og klager på det.

Anonymkode: 80fc4...dbf

Skrevet

Hadde prøvd å betale ned studielånet fort. 

Anonymkode: 6d3dd...438

Gjest hva som helst
Skrevet

Siden du har tenkt å kjøpe bolig etter hvert: Ikke betal ned studielånet! Spar heller pengene i banken fram til da. 

Renten på studielånet vil som regel ligge lavere eller på samme nivå som det du må betale på annen gjeld. I tillegg har studielånet gunstige betingelser som utsettelse ved arbeidsledighet, blir slettet ved død etc. 

Skrevet

Det er mye bedre å spare opp nok egenkapital til bolig enn å betale ned på studielånet, men når/hvis du har nok egenkapital, så er det bedre å betale ned gjeld enn å ha mange hundre tusen på sparekonto.

• Liker 2
Skrevet

Spar opp egenkapital! Selv om studielånet ikke lenger har bedre rente enn de laveste boliglånsrentene så har det andre fordeler som 2 års betalingfritak hvis du ønsker og reduksjon ved lav inntekt. Du er avhengig av å ha endel egenkapital for å få kjøpt bolig nå, så jeg ville helt klart prioritert det. 

• Liker 4
Skrevet

Du trenger så mye penger som mulig til egenkapital. Betal minimumsbeløp til lånekassen og spar så mye som mulig. Dersom det viser seg at du får veldig mye penger til overs etter boligkjøp kan du vurdere på nytt om det lønner seg å betale ned ekstra på studielånet eller bygge opp en buffer (noe som er helt nødvendig). 

Anonymkode: 59102...446

• Liker 3
Skrevet

Bolig først. Studielånet er det mest gunstigste lånet å ha, og i det lengre løp vil du komme bedre ut av det med å spare opp en saftig egenkapital og eie så mye du kan av boligen din. 

Anonymkode: ed033...e88

• Liker 9
Skrevet

Hvor mye egenkapital har du fra før? Har du nok til de 15 prosentene banken krever? 

Anonymkode: f9b0d...459

Skrevet

Aldri betal ned en krone mer på studielånet enn du må. 

• Liker 11
Skrevet

Behold det hvis du vil kjøpe deg bolig og ikke har nok egenkapital ennå. Men det er ingen katastrofe å betale ned studielånet rimelig tidlig. Det er høyere rente på studielånet enn i sparekonto, så slik sett lønner det seg å betale ned studielånet. Men antageligvis er det litt høyere rente på boliglånet enn på studielånet, så rent matematisk så lønner det seg å betale ned ekstra på huslånet i stedet for å betale ned studielånet. Men dette dreier seg om et par hundre kroner i året i sparte renteutgifter. Altså ikke noe å bry seg om! Hvis det føles behagelig, så må du gjerne betale ned studielån. Det er sparing det også.

Anonymkode: 234aa...1dc

Skrevet

Jeg er ferdigutdannet i år. Vil ha en årslønn på omtrent 490 000 brutto.Vil også sitte igjen med ca. 250 000 i studiegjeld. Ønsker selvfølgelig egen bolig så fort som mulig, derfor vil jeg prioritere å spare opp egenkapital. Du får boliglån selv om du har studiegjeld, men du får ikke boliglån i banken uten 15% egenkapital.

Anonymkode: a6885...173

• Liker 1
Skrevet

Studielånet er gunstig og har mange fordeler. Bl.a. Kan du søke om å få det ettergitt om du en dag skulle bli ufør. Ved arbeidsledighet eller sykdom, kan lånet fryses (rentefritt? ). Det er lav rente. Jeg ville spart opp egenkapital i stedet for å betale ned ekstra på lån med såpass mange fordeler. 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behold det hvis du vil kjøpe deg bolig og ikke har nok egenkapital ennå. Men det er ingen katastrofe å betale ned studielånet rimelig tidlig. Det er høyere rente på studielånet enn i sparekonto, så slik sett lønner det seg å betale ned studielånet. Men antageligvis er det litt høyere rente på boliglånet enn på studielånet, så rent matematisk så lønner det seg å betale ned ekstra på huslånet i stedet for å betale ned studielånet. Men dette dreier seg om et par hundre kroner i året i sparte renteutgifter. Altså ikke noe å bry seg om! Hvis det føles behagelig, så må du gjerne betale ned studielån. Det er sparing det også.

Anonymkode: 234aa...1dc

Du glemmer de andre fordelene et studielån har i motsetning til et boliglån. Den viktigste er muligheten for sletting ved uførhet og død, men også muligheten til avdragsfrihet i perioder. Tenker man langsiktig, og ønsker å kjøpe bolig med lån på et tidspunkt, er det smartere å spare opp till egenkapital og betale minimumsbeløpet på studielånet. Og når man har boliglån, er det bedre å bruke ev. ekstra midler på boliglånet enn på studielånet. 

Anonymkode: 56107...346

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får boliglån selv om du har studiegjeld, men du får ikke boliglån i banken uten 15% egenkapital.

Dette er en veldig viktig setning.

Pga fordelene med studielånet (avdragsfrihet, sletting) vekter ikke banken dette lånet like tungt som f.eks. et forbrukslån. 

Anonymkode: 59102...446

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg og samboer har nok EK til å dekke 15% krav, men det kan jo aldri skade med mer. Så da blir det å spare mesteparten neste år :)

Skrevet (endret)

Er du ung nok og i jobb, spar i BSU ihvertfall! Suverene betingelser....

Man "lånefinansierer" så klart ikke banksparing. Det er rent tap. For å slå rentenivået på lån må man spare alternativt, eksempelvis aksjefond, BSU, forsikringssparing etc.

Endret av Ny Bruker
Skrevet

Det er logisk det nesten alle sier om at studielånet er det beste lånet å beholde, men jeg må innrømme at jeg har vel aldri følt meg friere enn jeg gjorde da jeg hadde kvittet meg med studielånet. 

Å dra på et studielån som det hver eneste måned skulle settes av penger til (den gangen var det 2 avdrag som skulle betales per år) var noe helt annet enn å betale på en leilighet hver måned.

Lykken var veldig stor da jeg hadde kvittet meg med studielånet. Om jeg fremdeles hadde hatt det å dra på så hadde det føltes som en møllestein rundt halsen.

Anonymkode: b5581...65e

• Liker 1
Skrevet

Spar EK. Studielånet er et veldig gunstig lån med gode betingelser og god rente :) 

• Liker 1
Skrevet
På 31.01.2017 den 9.15, studenten93 skrev:

Hei!

Ferdig utdannet denne våren, og vil sitte med en studiegjeld på omtrent 250 000 kr. Vil ha en årsølønn på minst 410 000 kr og skal leie billig av svigers fra høsten av frem til vi finner et sted å kjøpe. Så til det store spørsmålet: Ville du betalt ned mest mulig på studiegjelda mens du bor billig, eller spare mest mulig av mndlønn til en større egenkapital?

En annen argument for å betale ned ekstra på studielånet er det at manglende disciplin kan tillate noen å bruke av oppsparte midler, eller ikke være så streng med sparing. Mens det du har betalt ned på studielånet kan du ikke ta ut igjen. Så til slutt kan resultatet være mye bedre: man nedbetaler mye mer enn det man hadde klart å spare i samme periode.

Når det gjelder forskjell i rentesant, så må man ta i betraktning at man betaler 60 kr ekstra i omkostninger på hvert lån. Har man bare et boliglån, så sparer man 720 kr i året på omkostninger. Nå vet jeg ikke hva omkostningene på studielånet er da jeg aldri tok studielån under min 6 års utdanning, men jeg har 60 kr på boliglånet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...