Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når en potensiell arbeidsgiver spør "Og ellers da?? Er du frisk og rask"? De spør jo i en morsom tone, men det er jo lett å forstå at de ønsker å kartlegge helsesituasjonen din. Dette har de ikke lov til å spørre om, men hvis man sier det så spiller man også seg selv ut. Hva ville dere ha gjort? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ja, like frisk og rask som du er oppdatert på lovverket tenker jeg ;) " (blunk blunk i morsom tone)

Anonymkode: 075ec...c89

• Liker 15
Skrevet

Ja, jeg er jo her, så det er vel et godt tegn... 

Anonymkode: c515b...37f

• Liker 3
Skrevet

Uavhengig om jeg er syk eller ikke ville jeg ha sagt at jeg er frisk uten å kommentere det ytterligere. Jeg ville imidlertid ha blitt skeptisk til arbeidsgiver, og jeg ville ikke ha akseptert et jobbtilbud dersom jeg ikke måtte. Dette er uredelig opptreden fra intervjuer, og jeg har ikke et problem med at jobbsøker ikke er ærlig på spørsmål om sykdom, familieforøkning etc. 

Anonymkode: 43f6c...a25

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Ja, like frisk og rask som du er oppdatert på lovverket tenker jeg ;) " (blunk blunk i morsom tone)

Anonymkode: 075ec...c89

Da er du frekk. 

Er du ikke frisk og rask, så sliter du ved et slikt spørsmål. 

Anonymkode: f9d9f...5dc

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner godt at arbeidsgiver spør. Selv om det ikke er lov. I mange yrker er det ekstremt viktig med stabil arbeidsstokk. 

Du får enten lyve eller fortelle sannheten, da. Møter du forståelse, vet du at dette er riktig arbeidsgiver for deg. Lyver du, risikerer du en sjef som misliker deg STERKT når sannheten kommer frem. Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: 3597f...928

• Liker 9
Skrevet

Spørsmål de ikke har lovt til å stille, er ikke du påkrevd å svare ærlig på.

Anonymkode: 80490...9fa

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg ville stilt spørsmål tilbake om det med fravær pga sykdom var et problem hos dem siden de tar det opp som tema i et intervju, og om det betyr at jeg som potensiell nyansatt må regne med en ekstra belastning som en følge av dette?

Endret av Carrot
  • Liker 34
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at arbeidsgiver spør. Selv om det ikke er lov. I mange yrker er det ekstremt viktig med stabil arbeidsstokk. 

Du får enten lyve eller fortelle sannheten, da. Møter du forståelse, vet du at dette er riktig arbeidsgiver for deg. Lyver du, risikerer du en sjef som misliker deg STERKT når sannheten kommer frem. Hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: 3597f...928

En syk person som aksepterer et jobbtilbud fra en som stiller ulovlige spørsmål om sykdom under intervjuet er nok ganske avhengig av å ha den jobben. Jobb og en uprofesjonell sjef "som misliker deg STERKT" er bedre enn ingen jobb. 

Anonymkode: 43f6c...a25

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål de ikke har lovt til å stille, er ikke du påkrevd å svare ærlig på.

Anonymkode: 80490...9fa

Det er ikke lov å stille spørsmålet, men det motsatte kan koste så mye penger og tidsnødkriser at det ville vært uklokt å ikke stille spørsmålet.

Skrevet

Det er et uttrykk :fnise:

Men bra de stiller det, da får de et bilde av sosiale antenner. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, I Grosny skrev:

Det er ikke lov å stille spørsmålet, men det motsatte kan koste så mye penger og tidsnødkriser at det ville vært uklokt å ikke stille spørsmålet.

Det spiller jo ingen rolle da de som stiller på intervju enten lyver om en tilstand de faktisk har - eller som hos de fleste - ikke vet om de kommer til å rammes av sykdom.

"Skal du kanskje få kreft og dø fra familien din/skal du få isjas"? 

Jeg ljuger som bare faen på intervju, da jeg har kronisk sykdom. Den kan jeg potensielt sett blir ufør på grunn av en gang - men da jeg ikke har vært sykemeldt i nevneverdig grad(vi snakker noen uker på mange år) i de 10 årene jeg har jobbet så gidder ikke jeg svare på et ulovlig spørsmål.

Anonymkode: 9736e...b75

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller jo ingen rolle da de som stiller på intervju enten lyver om en tilstand de faktisk har - eller som hos de fleste - ikke vet om de kommer til å rammes av sykdom.

"Skal du kanskje få kreft og dø fra familien din/skal du få isjas"? 

Jeg ljuger som bare faen på intervju, da jeg har kronisk sykdom. Den kan jeg potensielt sett blir ufør på grunn av en gang - men da jeg ikke har vært sykemeldt i nevneverdig grad(vi snakker noen uker på mange år) i de 10 årene jeg har jobbet så gidder ikke jeg svare på et ulovlig spørsmål.

Anonymkode: 9736e...b75

Du må passe dine interesser, og arbeidsgiver passer sine. Han stiller ulovlige spørsmål, og du svarer usant på disse. Begge passer på sine interesser så godt de kan, og begge har gode hensikter. Jeg forstår begge og kritiserer ingen. 

• Liker 2
Skrevet

Lite smart arbeidsgiver. 

For kontorjobb er det bedre å spørre "Er sittestillende arbeid lengde om gangen utfordrende for deg? Er det noe du har erfaring med fra før?" eller om barnehage så kan man spørre "Har du hatt en tilsvarende aktiv jobb hvor du bruker kroppen mye?" (Hvis nei, spør hvordan personen tror en slik hverdag vil bli.). 

Det går an å spørre hvordan en person vil håndtere X utfordringer eller arbeidsoppgaver, statisk arbeid, tunge løft mm uten å nevne helse eller fysikk med et pip. 

Anonymkode: c3513...9a0

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, lady90 skrev:

Hva gjør man når en potensiell arbeidsgiver spør "Og ellers da?? Er du frisk og rask"? De spør jo i en morsom tone, men det er jo lett å forstå at de ønsker å kartlegge helsesituasjonen din. Dette har de ikke lov til å spørre om, men hvis man sier det så spiller man også seg selv ut. Hva ville dere ha gjort? 

Jo, en arbeidsgiver har lov til å spørre om helsetilstanden til kandidaten. Men det må gjøres i generell form, som for eksempel "hvordan vil du karakterisere helsetilstanden din?", alternativt "er det noe vi ikke har spurt som vi burde spurt om?". Da åpner man opp for å kunne snakke om ting som er viktige/relevante for arbeidsgiver å vite om. Uansett, en ryddig prosess kulminerer gjerne med gode referanse sjekker og der er fravær alltid et tema. Med andre ord, høyt sykefravær avdekkes i en eller annen form og for en arbeidssøker kan det være fornuftig å fortelle litt om slikt allerede i intervjufasen. Det kan være mange grunner til høyt sykefravær i periode, både gode og mindre gode. Det er en viss terskel hos proffe arbeidsgivere å definere sykefravær som diskvalifikasjonsgrunn alene, med mindre det er åpenbart. Og det vet jo kandidaten selv også dersom hun/han er et sunt selvbilde og en realitetsoppfatning innenfor normen. 

• Liker 5
Skrevet

Fant en god oppsummering på nettet:

Det står i utgangspunktet enhver privat arbeidsgiver fritt å ansette hvem hun/han vil. Men det finnes noen grenser for hva du kan og ikke kan spørre om i jobbintervjuer. Dette er regulert av Arbeidsmiljøloven, Likestillingsloven og Diskrimineringsloven.

Det er forbud mot å diskriminere søkere på grunnlag av alder, kjønn, etnisk opphav, hudfarge, funksjonshemming, religiøs overbevisning og politisk overbevisning. Brudd på dette kan føre til erstatningsplikt. Dersom arbeidssøker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at diskriminering har funnet sted, er det arbeidsgiver som må sannsynliggjøre at diskriminering ikke har skjedd.

Unngå spørsmål om graviditet, religion og politikk
Som arbeidsgiver har du lov til å spørre om sykefravær i søkerens tidligere jobb. Du kan også spørre om søkerens helse og fysikk, dersom det er relevant for arbeidets utførelse.

Hvis vedkommende skal utføre tungt arbeid, eller jobben innebærer mye reising eller mye nattarbeid, kan det for eksempel være lov å stille spørsmål om helse. Du har også lov til å spørre om sivilstand og nærmeste pårørende.

Du kan ikke spørre om en kvinnelig søker er eller planlegger å bli gravid. Dette gjelder selv om kvinnen søker på et barselvikariat. Du kan ikke spørre en søker om hans eller hennes seksuelle legning, politiske overbevisning, etniske opphav, fagforeningsmedlemskap eller fagforeningsaktiviteter.

Detaljer kan du finne i Arbeidsmiljøloven (§13-1), Likestillingsloven og Diskrimineringsloven. Det er imidlertid unntak for disse reglene hvis slike forhold er relevante for stillingen, for eksempel hvis man ansettes i en kirke, en etnisk forening, i en politisk rådgiverstilling eller på et krisesenter for kvinner.

Du kan leser mer om diskrimineringslovgivningen her.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite smart arbeidsgiver. 

For kontorjobb er det bedre å spørre "Er sittestillende arbeid lengde om gangen utfordrende for deg? Er det noe du har erfaring med fra før?" eller om barnehage så kan man spørre "Har du hatt en tilsvarende aktiv jobb hvor du bruker kroppen mye?" (Hvis nei, spør hvordan personen tror en slik hverdag vil bli.). 

Det går an å spørre hvordan en person vil håndtere X utfordringer eller arbeidsoppgaver, statisk arbeid, tunge løft mm uten å nevne helse eller fysikk med et pip. 

Jeg er enig i at man kan kamuflere spørsmålene sine men poenget er like fullt som intervjuobjekt å svare like rundt tilbake nettopp fordi man som arbeidsgiver har noen spillergler å følge og som ansatt ønsker man at ens arbeidsgiver er pertentlig på slike ting. HVis noen spurte meg (og jeg er mellomleder selv) i et intervju vill ejeg stilt spørsmål tilbake knyttet til HMS ordningen, til avtale med bedriftshelsetjeneste osv - jeg ville ikke "svart" på slike "Lurespørsmål" som du legger opp til fordi jeg mener det sier noe om arbeidsgiver sin holdning til sine ansatte ut over kriteriene ref en annonse og et behov.

Skrevet

Jeg svarer ærlig, da min gode helse er noe jeg håper kan ha en positiv innvirkning på resultatet. 

Jeg nevner det gjerne også uten at de spør at jeg er sunn, frisk og har alltid hatt minimalt med sykefravær. 

Dette er viktig for arbeidsgiver og jeg velger å fremheve alt som positivt med meg, så jeg blir bare glad når de spør jeg :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Jeg er enig i at man kan kamuflere spørsmålene sine men poenget er like fullt som intervjuobjekt å svare like rundt tilbake nettopp fordi man som arbeidsgiver har noen spillergler å følge og som ansatt ønsker man at ens arbeidsgiver er pertentlig på slike ting. HVis noen spurte meg (og jeg er mellomleder selv) i et intervju vill ejeg stilt spørsmål tilbake knyttet til HMS ordningen, til avtale med bedriftshelsetjeneste osv - jeg ville ikke "svart" på slike "Lurespørsmål" som du legger opp til fordi jeg mener det sier noe om arbeidsgiver sin holdning til sine ansatte ut over kriteriene ref en annonse og et behov.

Men om noen spør deg i intervju til en barnehagejobb om tyngre løft blir en utfordring for deg og du svarer med å spørre etter bedriftshelsetjenesten, uten å svare, så stiller du neppe sterkt. Det ville jeg oppfattet som er "luresvar" på et relativt vanlig spørsmål. Disse spørsmålene er ofte like relevante for begge parter å avdekke, litt som kompetanse. Evner du ikke munntlig engelsk og søker på en stilling hvor man får mange telefoner på engelsk, så er det greit å avdekke dette før både arbeidsgiver og ansatt kaster bort hverandres tid på innledende opplæring. Om det oppdages at en lagerarbeider ikke klarer å løfte 5 kilos kanner med bilolje pga prolaps i ryggen, så er ikke en arbeidsgiver pliktig i å tilrettelegge til evig og alltid om en ansatt er i prøvetiden og viser seg å ikke kunne utføre de daglige arbeidsoppgavene. 

Så hvem lurer hvem....

• Liker 5
Skrevet

Jeg ble ikke direkte spurt først, men grunnet nattarbeid og tideligere ryggproblemer har jeg dessverre litt fravær. Spørsmålet var "Hva tror du din arbeidsgiver vil si om deg?". Da fortalte jeg om mine perioder med feber pga utslitthet i forbindelse med nattarbeid. Han spurte da om jeg eller var plaget med det før natt, jeg fortalte da om mine tidligere ryggproblemer men undertrykket at dette var en periode og jeg ikke hadde hatt problemer med den på en stund (som er sant). 

Jeg fikk jobben😊

Anonymkode: 85f6c...d65

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...