lady90 Skrevet 31. januar 2017 #1 Del Skrevet 31. januar 2017 Rørlegger har montert toalettet slik at det er 49,5 cm opp til toppen av setet. Jeg synes dette er høyt, rekker ikke ned med hele foten i gulvet. Nå er søylen det flislagt og greier. Merker det irriterer meg, bruksanvisningen sier 40 cm opp til toppen av skåla (uten sete). Hva er normalt her? Har vi klagerett, eller må vi fikse dette selv? Er det noen måte å senke toalettet på, uten å rive halve søylen med fliser og alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Del Skrevet 31. januar 2017 Dette løser du enkelt ved å bruke et par sko med høye hæler evt en fotskammel du legger beina på. Anonymkode: 55d74...b39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Del Skrevet 31. januar 2017 Du har garanti og rørleggeren skal være faglig ansvarlig for jobben han gjør. Toalettet ditt bør rives ned og bygges riktig uten kostnader for deg. Anonymkode: 482c3...818 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Del Skrevet 31. januar 2017 Klag! Høye toaletter er jo grusomme å gå på. Å gjøre nr to når man ikke kan sette helene i gulvet er forferdelig ubehagelig. Krev at det senkes slik det skal være. Anonymkode: cb01a...60f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Del Skrevet 31. januar 2017 Eneste problemet er hvis dere la gulv før toalettet ble montert, det er mulig at rammen til toalettet (sisternen) gjør at det skulle vært tatt høyde for det når gulvet ble lagt. (Jeg kan ingenting om dette, men vet at noen har brent seg med for lavt toalett fordi gulvet ble lagt etterpå, kan hende det kan skje omvent også) Anonymkode: cb01a...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 31. januar 2017 #6 Del Skrevet 31. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste problemet er hvis dere la gulv før toalettet ble montert, det er mulig at rammen til toalettet (sisternen) gjør at det skulle vært tatt høyde for det når gulvet ble lagt. (Jeg kan ingenting om dette, men vet at noen har brent seg med for lavt toalett fordi gulvet ble lagt etterpå, kan hende det kan skje omvent også) Anonymkode: cb01a...60f Det kan være at rørleggeren (Av gammel vane eller noe... ) har montert sisternen som om gulvet ikke var lagt, men om gulvet er ferdig eller ikke er rimelig lett å se og såpass våken bør en håndverker være. Et vanlig toalett skal imidlertid ha 40 cm. opp til toppen av skålen og 42 - 43 cm. til toppen av setet med mindre noe annet er spesifisert, så jeg ville ha klaget til rørleggerfirmaet og forlangt at de fikset dette uavhengig av hvordan. For meg som ikke er så høy er nesten 50 cm. faktisk helt krise og oppleves som svært ubehagelig. Eller jeg kan selvfølgelig leve med det hvis jeg må, men ikke på et bad/toalett jeg har betalt i dyre dommer for å pusse opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 31. januar 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 31. januar 2017 Problemet er at vi aldri nevnte noe om hvor høyt vi ville ha det. Dog står det i bruksanvisningen at det skal være 40 cm fra gulvet og opp til kanten av porselenet (uten sete), hos oss er det 49,5 cm opp til toppen av setet (ca 48,5 til toppen av porselenet). Det er et avvik på 8 cm i forhold til bruksanvisningen. Kan man forvente at rørlegger monterer etter bruksanvising på toalettet? Jeg vet at han kommer til å komme med masse unnskyldninger og at vi ender opp med regninga (gien). Rørleggern har gjort så mye småfeil at jeg begynner å bli nokså irritert på hele greia. Vi har forsikring som dekker feil fra håndverkere også, er det noe å hente her tro? Er dette en stygg feil, eller er det noe man må godta når man ikke har spesifisert annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Del Skrevet 31. januar 2017 Hadde samme problemet selv. Etter alt var montert, så sa rørlegger at han hadde lagt under en ekstra bjelke, slik at det kom litt høyrer. NEI!!!!! tenkte jeg, med mine 160 over bakken. Men, det forble sånn. Gikk å kjøpte meg en barnekrakk på ikea til 25 kr. Irriterer ikke fult så mye lenger Anonymkode: 74d33...a9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Del Skrevet 31. januar 2017 Standardhøyde er 40-44cm. Ekstra høye toaletter/ handikap er ca. 46cm. Jeg personlig foretrekker ca. 42cm. Din toalett er altfor høy. Du kan klage. Det er jo rørleggermester feil. Noen ganger tjener man penger, andre ganger taper man. Det er selvfølgelig kjipt for rørleggeren men viktig å gjøre jobben rett. Anonymkode: 4e628...727 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #10 Del Skrevet 31. januar 2017 Nå måtte jeg måle mitt eget, og det er 43 cm. når doringen ligger nede (ikke setet), så det virker høyt, ja. Klag. Anonymkode: 5b154...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 31. januar 2017 #11 Del Skrevet 31. januar 2017 Jeg fant en sak fra Boligtvistenemda fra 2013 som omhandler nettopp reklamasjon vedr. høyde på toaletter. Sakene er ikke like, men TS kan kanskje ha nytte av informasjonen om høyde på toaletter som fremkommer i saken. Se sak nr. 7 på listen "Reklamasjon høyder toaletter". http://boligtvistnemnda.no/avgj_relser/avgj_relser_2013/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 31. januar 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 31. januar 2017 Jeg ser at jeg har målt feil, det er 46 cm til toppen av skåla og 48 til toppen av setet. Vi snakket med rørlegger, og grunnen var visst at sisterna ikke kunne gå helt ned pga avløpsrør som må i veien. Jeg mener likevel vi burde hatt beskjed. Å rive dette nå går ikke, er altfor mye jobb (søyle går helt til taket med veggnisje etc), alt er lista og flislagt. Rørlegger tar nok ikke den regninga uansett. Har superforsikring som dekker feil av håndverkere men dette er jo ikke en direkte feil så usikker på om det dekkes. I tillegg går det ikke å senke sisterna noe mer, da må visstnok taket i etasjen under senkes. Er det noen som helst måte å senke doen noen cm på? Burde gått an å justert høyden noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #13 Del Skrevet 31. januar 2017 Akkurat nå, lady90 skrev: Jeg ser at jeg har målt feil, det er 46 cm til toppen av skåla og 48 til toppen av setet. Vi snakket med rørlegger, og grunnen var visst at sisterna ikke kunne gå helt ned pga avløpsrør som må i veien. Jeg mener likevel vi burde hatt beskjed. Å rive dette nå går ikke, er altfor mye jobb (søyle går helt til taket med veggnisje etc), alt er lista og flislagt. Rørlegger tar nok ikke den regninga uansett. Har superforsikring som dekker feil av håndverkere men dette er jo ikke en direkte feil så usikker på om det dekkes. I tillegg går det ikke å senke sisterna noe mer, da må visstnok taket i etasjen under senkes. Er det noen som helst måte å senke doen noen cm på? Burde gått an å justert høyden noe Bygg opp gulvet ditt i steden? (evt kun i området foran wc?) Anonymkode: 13ae4...285 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #14 Del Skrevet 31. januar 2017 Kjøp en krakk i steden Anonymkode: 13ae4...285 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 31. januar 2017 Forfatter #15 Del Skrevet 31. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bygg opp gulvet ditt i steden? (evt kun i området foran wc?) Anonymkode: 13ae4...285 Vil jo se dumt ut å bygge opp gulvet kun ved doen. Å bygge opp hele gulvet er uaktuelt, det er allerede flislagt og varmekabler. Må nok kjøpe meg en liten skammel av noe slag. Tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 31. januar 2017 #16 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) Hvis du ikke veldig gjerne vil ha et designmøbel som står til innredning og farger forøvrig, kan du kjøpe en barneskammel som småbarn hviler bena på når de sitter på sitt eget toalettsete. Slike får du "overalt", vvs-butikker, Jernia, Clas Ohlsson, barneutstyrsbutikker etc. Jeg har en du kan få, i rød hardplast. Endret 31. januar 2017 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 31. januar 2017 Forfatter #17 Del Skrevet 31. januar 2017 16 minutter siden, Arabella skrev: Hvis du ikke veldig gjerne vil ha et designmøbel som står til innredning og farger forøvrig, kan du kjøpe en barneskammel som småbarn hviler bena på når de sitter på sitt eget toalettsete. Slike får du "overalt", vvs-butikker, Jernia, Clas Ohlsson, barneutstyrsbutikker etc. Jeg har en du kan få, i rød hardplast. Vi har to slike, men de ble altfor høye igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 31. januar 2017 #18 Del Skrevet 31. januar 2017 5 minutter siden, lady90 skrev: Vi har to slike, men de ble altfor høye igjen Det går kanskje å sage av bena noen centimeter? Bare et forslag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 1. februar 2017 #19 Del Skrevet 1. februar 2017 21 timer siden, lady90 skrev: Vi har to slike, men de ble altfor høye igjen Hva med sånn fotskammel til bruk på kontorer - de er litt lavere enn de i plast? Finnes på ikea. Litt trasig å måtte bruke det da, men. Med det sagt - noen fordøyelseseksperter anbefaler faktisk å bruke en høy skammel eller bøtte under beina når man går på do, fordi det gir bedre press på tarmene (vi er faktisk skapt for å gå på do på huk, så jo høyere opp med beina, jo bedre). Så kanskje ikke så dumt å gjøre seg vant til å bruke de som er høye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #20 Del Skrevet 1. februar 2017 11 minutter siden, Sisti skrev: Hva med sånn fotskammel til bruk på kontorer - de er litt lavere enn de i plast? Finnes på ikea. Litt trasig å måtte bruke det da, men. Med det sagt - noen fordøyelseseksperter anbefaler faktisk å bruke en høy skammel eller bøtte under beina når man går på do, fordi det gir bedre press på tarmene (vi er faktisk skapt for å gå på do på huk, så jo høyere opp med beina, jo bedre). Så kanskje ikke så dumt å gjøre seg vant til å bruke de som er høye? Jeg skal sjekke det ut. Men høy do betyr jo lavere ben, ikke høyere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå