AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Jeg føler at luksusfellen nærmer seg skritt for skritt nå. Er student men har en del regninger i form av tidligere idiotlån og lignende som gjør det hele ganske smertefullt. Har lært av mine feil og er på god vei til å få betalt ned shiten. Dette skjedde rett etter at jeg fylte 18 og trengte cash litt for fort og ja her sitter jeg i dag da. Men jeg trenger hjelp til et budsjett som burde være greit å holde seg innenfor. Nå har jeg heldigvis klart å skaffe meg en ekstrajobb ved siden av studiene og håper at dette kan hjelpe litt. Vil gjerne høre deres meninger om hvordan jeg skal sette det opp. Denne jobben krever at jeg har bil for å komme meg til arbeidsstedet siden det tar 2 timer å pendle dit men bare 35 min å kjøre dit. Hvis jeg kjører veldig masse bruker jeg rundt 400-500 uke, dette er jo såklart unødvendig og kommer fremover å kjøre kun til jobb så langt det lar seg gjøre. Så dette er hva som er faste utgifter hver måned som jeg ikke kan gjøre noe med. Husleie på 5000, bilforsikring 300 (deler med med en annen), mobilregning 200-300, nedbetaling av lån og inkasso 1000, ruterkort 450. Har stipend på rundt 7500 og en varierende inntekt på rundt 4-5000 kr i måneden. Håper på litt mer etterhvert, men dette er ståa akkurat nå. Så hvordan skal jeg leve greit, hvordan ville dere ha satt det opp? Anonymkode: 30331...e67
Drakan Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 7050 til faste utgifter, sett opp 2000 fast til mat, cirka 500 kr i uka, sett 500 på sparing i måneden og du har enda 2000 kr til andre ting. Veldig enkelt. Jeg regner ut fra laveste sats 11 000 i måneden. Personlig ville jeg satt minst 1000 på sparing om mulig eller minst 700. Du må bare tenke over hva du kjøper og hvor du handler ting. Tenk over hva du trenger og sjekk ut markede, gjerne igjennom prisjakten.no før du kjøper noe annet du trenger. Og ja... prøv å demp brus/energi drikke og slikt vås, da det er unødvendig, i alle fall reduser mengden. Om du røyker stopp det. På byen en gang i måneden (du kan sette av 500 kr av de 2000 til faste fest penger og eventuelt en fast sum til taxi om kvelden også på rundt 500 kr). Du har enda 1000 til overs selv om du fester som kan gå til hva som helst.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Hvor mye gjeld har du totalt? Når du først snakker om luksusfellen syns jeg 1000 kr til nedbetaling av gjeld hørtes ganske lite ut. Anonymkode: ee39d...8e7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 @Drakan Takk for tips og svar Drar heldigvis veldig sjeldent på byen så er ikke der mesteparten av pengene går hehe, er vel mest i bil der. Bompenger og sånn. Til anonymbruker over, ja 1000 høres egentlig ganske lite ut, men det er det jeg har avtalt med de jeg er skyldig penger til. 300 går til en inkasso på et kredittkort, betaler mer når jeg har mer. Betalte for eksempel 4000 i november. Der har jeg vel igjen 8000 kr. Så har jeg en annen regning på 4000 som jeg betaler 300 på, så klart mer hvis jeg har mer å rutte med. Så har jeg 200 til mastercard så har jeg mellom 200 og 350 til sånne idiotiske kjøp nå betal om 3 mnd opplegg. Der har jeg ca 1800 igjen. Så er vel ikke så ille egentlig, men det er jo likevel sinnsykt mye når du bare har levd av stipendet en ganske lang stund. Håper på å bli ferdig med alt i løpet av 2017 nå som jeg har fått meg jobb Anonymkode: 30331...e67
Drakan Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 I så fall... sett av 1000 kr til bil o_o Var ikke sikker for du hadde ikke bensin eller bompenger inkludert i utgifter, så det må du tenke på også.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: @Drakan Takk for tips og svar Drar heldigvis veldig sjeldent på byen så er ikke der mesteparten av pengene går hehe, er vel mest i bil der. Bompenger og sånn. Til anonymbruker over, ja 1000 høres egentlig ganske lite ut, men det er det jeg har avtalt med de jeg er skyldig penger til. 300 går til en inkasso på et kredittkort, betaler mer når jeg har mer. Betalte for eksempel 4000 i november. Der har jeg vel igjen 8000 kr. Så har jeg en annen regning på 4000 som jeg betaler 300 på, så klart mer hvis jeg har mer å rutte med. Så har jeg 200 til mastercard så har jeg mellom 200 og 350 til sånne idiotiske kjøp nå betal om 3 mnd opplegg. Der har jeg ca 1800 igjen. Så er vel ikke så ille egentlig, men det er jo likevel sinnsykt mye når du bare har levd av stipendet en ganske lang stund. Håper på å bli ferdig med alt i løpet av 2017 nå som jeg har fått meg jobb Anonymkode: 30331...e67 Ok, da bør det jo ikke være så vanskelig å få dette til å gå rundt. Husleie: 5000 kr Mat: 2000 kr Mobil: 300 kr Bilforsikring: 300 kr Bensin/bompenger: 1000 kr Buss: 450 kr Gjeld: 1000 kr "Lommepenger": 500 kr Sparing: 500 kr Totalt 11 050. Da står du igjen med 450-1450 kr i slingringsmonn eller til ekstra nedbetaling av gjelda. Cluet er å ikke øke forbruket hvis du klarer å tjene inn mer enn forventet (syns selv dette kan være skitvanskelig, men veldig viktig), heller sette det til side for å betale ned gjelda ASAP eller bygge deg opp en buffer så du slipper å risikere ny gjeld senere. Anonymkode: ee39d...8e7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 ^ Tusen hjertlig takk for at du tok deg tiden! Dette høres kjempebra ut, og ja er helt enig! Best å få betalt ned alt og ha litt på sparekonto! Anonymkode: 30331...e67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå