Gå til innhold

Unge norske jenter som selger sex av egen fri vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I det siste har det vært en del fokus på "vanlige" norske jenter som selger sex for å finansiere studier, shoppingbehov eller bare generelt livsopphold. Både kanal Fem sin nye versjon av programmet "Insider" og NRKs nye dokumentarserie "innafor" har nylig tatt opp dette temaet i sine program. 

Det jeg umiddelbart tenker er at selv om disse jentene blir fremstilt som helt normale, A4-mennesker på lik linje med meg, deg og den vanlige mann i gata, så kan de etter min mening faktisk ikke være det...?
Altså, når du faktisk går til det skrittet at du selger din egen kropp til helt fremmede menn, kun for å få ekstra penger til å spe på studenttilværelsen din, for å kunne kjøpe deg litt flere klesplagg i måneden, eller for å kunne dra på en ekstra ferie hvert år, så må det være noe som er galt med deg?
Jeg tenker med en gang at disse jentene innerst inne ikke kan være så normale som de blir fremstilt. At de enten må ha noen undertrykte følelser, har opplevd noe traumatisk i barndommen, har et anstrengt forhold til egen seksualitet, har et unormalt stort bekreftelsesbehov eller oppmerksomhetsbehov som de ikke klarer å få dekt på andre måter, eller at de rett og slett faktisk er litt korte. Sånn i hodet altså. Både i forhold til konsekvenstenkning, forståelse av alvor og selvrespekt (eventuelt respekt for andre mennesker i form av at det ofte er en uskyld tredjepart som sitter hjemme og ikke aner noe).

Noe må det i hvertfall være som gjør at de ikke er helt med på lik linje med alle oss andre som faktisk skaffer oss en normal jobb for å kunne forsørge oss selv og kjøpe det vi har lyst på. For det er faktisk ikke normalt å selge seg selv, enda mindre normalt er det å gjøre det av egen fri vilje. Det må jo være noe som skorter en eller annen plass i hodet på disse jentene?

Noen andre som har noen tanker om dette?
Før noen påpeker det: Jepp, jeg forstår at jeg kan virke generaliserende og bastant, men nettopp derfor er innlegget postet under skråblikk og generaliseringer.

Endret av Clarity
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er du til å fortelle andre hva som er "normalt" og ikke? 

Du virker veldig dømmende og jeg kan aldri se for meg at du har kompetansen til å sitte og ramse opp bakenforliggende psykiske momenter som forklaring på denne atferden som du klassifiserer som unormal. 

Folk har av mange forskjellige grunner ulike holdninger til sex, det ene er ikke mer rett enn det andre. 

Anonymkode: 7e314...158

• Liker 5
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg har lignende tanker om folk som tror på gud, driver med pengespill, eller velger å få barn; og en rekke andre ting. Jeg har kommet frem til at folk er forskjellige og at andre tar valg jeg ikke forstår logikken bak.

Hvis jeg fortsatt skulle tenkt som TS, ville jeg vært nødt til å stemple 95% av befolkningen som gale.

Skrevet

Tja... Jeg ser vel ikke på det som å selge sin egen kropp men heller en tjeneste :) Kroppen tilhører fortsatt jenta fullt og helt. Det blir som å si at man gir bort sin kropp når man har sex med en kjæreste. Man gjør ikke det. Kroppen tilhører fremdeles personen. De klarer åpenbart å ha sex uten at følelser blir involvert. Sex blir bare sex. Så sånn sett blir ikke selve handlingen annerledes enn om man har en ff eller en ons. Det er slik jeg ser på det.

Anonymkode: 2d2fc...6e8

• Liker 3
Skrevet

De ser ikke normale ut for meg, selv om "normal" egentlig er et feil ord. De ser ikke psykisk friske ut rett og slett. Ikke at de er gale, men de er skadet på en eller annen måte, i selvtilliten, følelsene, et eller annet er det. Jeg tror mange av dem har blitt utsatt for overgrep før de begynte med prostitusjon.

Anonymkode: 7b49f...0b7

• Liker 8
Skrevet

Så trangsynt. Jeg ville heller aldri jobbet som renholdsmedarbeider eller som kassadame, likevel forstår jeg at noen personer ikke har bedre muligheter i livet på grunn av deres dårlige prioriteringer.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har av mange forskjellige grunner ulike holdninger til sex, det ene er ikke mer rett enn det andre. 

Anonymkode: 7e314...158

Prostitusjon handler som regel ikke om sex for den som selger det, det handler om penger. Selgeren har ikke sex, det er det de kjøperen som har. Den som selger stiller bare kroppen sin til disposisjon. Så det handler ikke om holdning til sex, men heller holdning til sin egen kropp. Jeg har ikke sex fordi jeg legger meg ned og skrever liksom.

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du til å fortelle andre hva som er "normalt" og ikke? 

For at noe skal kunne være normalt, må noe annet være unormalt. Fordi de aller fleste av oss faktisk ikke selger kroppen vår, så blir det det normale, mens den lille prosentandelen som faktisk gjør det, blir den unormale. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Clarity skrev:

I det siste har det vært en del fokus på "vanlige" norske jenter som selger sex for å finansiere studier, shoppingbehov eller bare generelt livsopphold. Både kanal Fem sin nye versjon av programmet "Insider" og NRKs nye dokumentarserie "innafor" har nylig tatt opp dette temaet i sine program. 

Det jeg umiddelbart tenker er at selv om disse jentene blir fremstilt som helt normale, A4-mennesker på lik linje med meg, deg og den vanlige mann i gata, så kan de etter min mening faktisk ikke være det...?
Altså, når du faktisk går til det skrittet at du selger din egen kropp til helt fremmede menn, kun for å få ekstra penger til å spe på studenttilværelsen din, for å kunne kjøpe deg litt flere klesplagg i måneden, eller for å kunne dra på en ekstra ferie hvert år, så må det være noe som er galt med deg?
Jeg tenker med en gang at disse jentene innerst inne ikke kan være så normale som de blir fremstilt. At de enten må ha noen undertrykte følelser, har opplevd noe traumatisk i barndommen, har et anstrengt forhold til egen seksualitet, har et unormalt stort bekreftelsesbehov eller oppmerksomhetsbehov som de ikke klarer å få dekt på andre måter, eller at de rett og slett faktisk er litt korte. Sånn i hodet altså. Både i forhold til konsekvenstenkning, forståelse av alvor og selvrespekt (eventuelt respekt for andre mennesker i form av at det ofte er en uskyld tredjepart som sitter hjemme og ikke aner noe).

Noe må det i hvertfall være som gjør at de ikke er helt med på lik linje med alle oss andre som faktisk skaffer oss en normal jobb for å kunne forsørge oss selv og kjøpe det vi har lyst på. For det er faktisk ikke normalt å selge seg selv, enda mindre normalt er det å gjøre det av egen fri vilje. Det må jo være noe som skorter en eller annen plass i hodet på disse jentene?

Noen andre som har noen tanker om dette?
Før noen påpeker det: Jepp, jeg forstår at jeg kan virke generaliserende og bastant, men nettopp derfor er innlegget postet under skråblikk og generaliseringer.

Tenker akkurat det samme som deg.

Anonymkode: 77f31...367

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Så trangsynt. Jeg ville heller aldri jobbet som renholdsmedarbeider eller som kassadame, likevel forstår jeg at noen personer ikke har bedre muligheter i livet på grunn av deres dårlige prioriteringer.

Eller dårlige holdninger til seg selv.

Skrevet

Jeg tenker vell at det godt kan være mye likt mellom jentene som gir av kroppen sin for penger, uten å trenge det, og de som har for vane å dele kroppen sin med folk de ikke kjenner for å få bekreftelse. Du kan på mange måter si at når tilstrekkelig mange har et veldig lite eksklusivt forhold når det gjelder å dele kroppen sin med fremmede er det kanskje heller ikke så rart om en del benytter sjansen til, eller ikke ser problemet med, å få noen kroner ut av det i samme slengen. For mange gir det kanskje enda mer bekreftelse. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri kjøpt sex. Jeg ville aldri kjøpt sex. Jeg ville aldri vært i et forhold med noen som har kjøpt, eller solgt sex (men det kan være umulig og vite noe om). Kanskje jenter som selger sex har opplevd noen ting som ikke er bra når de var liten, kanskje noen av de er innenfor psykopati/narsissist spekteret, sånn som alle andre mennesker kan være. Men: jeg ser ikke ned på folk som selger sex. Jeg har en venninne som gjør det faktisk, og jeg er med henne 6-7 ganger i året kanskje. Men hun vet hva jeg mener om saken. Kanskje hun tar seg nær av det, kanskje hun syns jeg er en moralist, kanskje hun skammer seg, kanskje hun egentlig misliker meg for det - hva vet jeg. Folk får gjøre som folk har lyst, det er ingen grunn til og løpe og hente staten fordi du personlig har en preferanse. Den dagen folk forstår dette kommer samfunnet til og gli mye enklere, alt blir ikke perfekt men det blir bedre enn det er idag. Kanskje det er ting du liker og anser som normalt, og plutselig gjennom ulike mekanismer bestemmer samfunnet seg for at det ikke er OK, også blir det ulovlig.

Endret av LeoxBarca
Altfor store fingre for disse smart-telefonene.
Skrevet

Jeg hater jobben min. En helt vanlig straight jobb ja. Likevel så går jeg på jobben hver eneste dag av egen fri vilje. Forstå det den som kan...

Anonymkode: 60f32...e67

Skrevet

Handler bare om at de har et annet syn på sex, og det å selge sex. Det er veldig mulig å se på sex som en tjeneste rent "saklig", at det ikke er følelser involvert. Akkurat slik noen kan være advokater for drapsmenn og andre tungt kriminelle. Så lenge man klarer å skille den type menn som kjøper sex (som kanskje oftere har kjipere personligheter og verre syn på kvinner/sex enn andre menn) og vanlige menn så vil man heller ikke få ødelagt synet sitt på menn.

Om jeg var mer utadvendt av natur, så kunne jeg kanskje vurdert noen typer sugarbabes jobber. Jeg ser for meg at det i noen tilfeller er nesten som å være støttekontakt for en mann som ikke klarer finne kvinnelig kontakt på egen hånd.

Anonymkode: 343b0...d96

Skrevet

Tja, tenker på det som en fase i tenårene mine og tidlig voksenlivet, er ferdig med det nå. Det var ikke noe verre enn en som velger å jobbe som stripper en periode. Det var ikke noe galt med meg, såvidt jeg vet. Det har vært en del av fortiden og historien min og det er helt greit :)

Anonymkode: bdd3c...fff

Skrevet

Mange velger finne seg en fast partner som kan betale halve huslånet, mange forventer at mannen skal spandere middag om dem skal møtes, mange velger bli i dårlige forhold fordi dem ikke tror det går rundt alene, mange jenter blir ekstra sjarmert og forelsket om mannen kan kjøpe en stor diamantring eller designerveske... just sayin...
Det finnes ganske mange tråder her på KG hvor det kommer helt tydelig fram at status/penger er viktigere enn følelser og kjemi.

Anonymkode: 7e381...f01

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som @Herr Heftig skriver; det er en øvelse å lære seg både å akseptere og forstå at egen logikk ikke nødvendigvis er sammenfallende med andres, eller opinionen for den saks skyld. Dessuten er det litt selvmotsigende å både å rope ut om kvinners rett(igheter), valgfrihet, frigjøring og dyrke seg selv og deretter sable ned de som benytter seg av den, selv om de valgene ikke er representative for den gemene hop..... 

Det sagt; programmet Innafor viser med all sin tydelighet at endel valg som gjøres fremstår, for meg, som triggere for avstumpet følelsesliv, kynisme, egoisme og skadde sjeler - på sikt.

Endret av Gorgonzola
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er nok ganske enig med Herr Heftig. Skulle jeg stemplet all oppførsel jeg ikke forstår som "galskap", så ville mange falt i den kategorien - av mange årsaker.

Du skriver: "når du faktisk går til det skrittet at du selger din egen kropp til helt fremmede menn...". "Helt fremmede menn" er jo ikke unormalt for mange vestlige kvinner idag. Veldig, veldig mange har hatt "one night stands", de fleste i beruset tilstand. I enhver betydning er det fremmede menn. Og som de fleste vil påpeke er det forskjell på betalt og ikke-betalt sex, men det er ved siden av poenget her, fordi du trekker frem "fremmed" som et argument, hvilket betyr at normalen er å ha et forhold til mannen. Veldig mange kvinner i dag ser ikke noen nødvendighet i å ha en relasjon for å ha sex - de trenger, som menn, kun tiltrekning. 

Det samme gjelder det du sier om respekt for en uvitende tredjepart som sitter hjemme. Kvinner har sex med menn som er gift samboende, i forhold - gratis. Det har de gjort til alle tider. Enten de er unge eller godt voksne. 

Ingenting av dette er overraskende for meg, jeg tror det kun virker overraskende for noen litt naive kvinner som tviholder på et gammeldags kjønnsrollemønster om at jenter er dydige, moralske vesener. Hvorfor er det ingen som steiler av disse godt voksne, godt etablerte mennene som ikke bare er utro mot partner, men bruker sin velstand til å få unge jenters oppmerksomhet? Fordi det er antatt at det alltid vil være tilfelle. Slik er det alltid - la mennene kjøre på og reager heller på jentene som sprer beina. Og selvfølgelig kommer det alltid fra andre kvinner.

Anonymkode: 5fde8...011

Skrevet

Jeg gjorde det som student. 

Hadde et pat faste kunder, levde godt på inntektene fra dem, ca 20-30 k/mnd.

Veldig glad jeg ikke tok i mot tilbudet fra han ene. Han ville ha meg for seg selv, da mer som eskortepike. Jeg hadde tjent sykt mye mer på det, fått luksusklær, vesker og skap, og reist verden rundt, men det hadde vært vanskelig å gå fra et liv i luksus til et helt normalt hverdagsliv med gjennomsnittlig inntekt, samboer, stasjonsvogn og 2,4 barn...

Anonymkode: 2c6c1...1d5

Skrevet

For å si det sånn, du hadde ikke klart å peke ut dem som selger.

Jeg er helt normal, har til og med fast 100% jobb i det offentlige. Men selger sex når jeg har anledning, dvs når jeg reiser utenbyes. Er faktisk over 30 år også! Solgte ikke da jeg var student.

Rent økonomisk MÅ jeg ikke selge sex for å få det til å gå rundt. Jeg liker sidejobben min. Det er langt bedre enn one night stand for å si det sånn.

Det er med andre ord helt frivillig! Mennene jeg treffer er også helt normale menn som man ser hver eneste dag. Sterotyp-kundene har jeg ikke sett noe til.

Anonymkode: 4ba5a...d03

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...