AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Har er batn på 4.5 år som fremdeles trenger at vi ligger I samme seng som henne. Hun har hele livet vært litt engstelig ved leggetid,og det toppet seg ds hun var 2 år og skulle passes av en nær bekjent og ofte brukt barnevakt. Den kvelden ble mørkeredsel trigget og hun hylskrek i flere timer. Etter det har vi hver kveld lagt oss med henne i hennes seng. Vi har spurt helsesøster, fastlege,bhg og en psykolog vi har i familien. Alle sier forskjellig. Vi har prøvd å trekke oss sakte lenger mot døra og så ut på gangen. ..gråting i inntil 4 timer hver gang. ...dette har pågått i uker før vi endret sted...ds hun rundet 3.5 år bestemte vi oss for å bli liggende til hun sovnet-og etter det tar dt ca 15 min før hun sovner. Hun har bred seng,så vi velger innemellom at en av oss sover sammen med henne på nettene. Hvor lenge er dette akseptabelt? Alt Vi ønsker er en trygg og selvsikker jente som på sikt kan klare sånne ting på egenhånd. Bhg og helsesøster mener hun er et barn som vil tregne lengre tid enn andre barn på å erverve denne tryggheten. Hva mener KG? Anonymkode: 42f55...2d9
Teddi Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Hvis problemet er at hun faktisk er redd ville jeg ligget ved siden av henne til hun sovnet. Jeg hadde nok også gått og lagt meg hos henne hvis hun våknet i løpet av natten. Nå er hun jo såpass stor at jeg ville snakket mye om det å sove alene på rommet sitt. At mamma og pappa sitter i stuen/sover i sengen sin og passer på henne hele tiden. Virkelig poengtert at hun er en stor og tøff jente, og at hun kan føle seg trygg. Og jeg ville oppmuntret til å øve på å sove alene - også som lek på dagtid. Men hvor lenge det er akseptabelt å holde på sånn..? Så lenge det trengs. Hun må føle seg trygg, det kan ikke påtvinges. Lykke til. 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 http://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/104-ekspert-om-barn-som-er-redde-for-morket-ingen-god-strategi-a-forklare-at-det-ikke-er-far https://www.nrk.no/kultur/ov-deg-pa-morkeredselen-1.6947515
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Lang historie kort: flytting, utrygge barn på nye rom, køyseng på vårt rom. De sover godt fordi de vet vi er her ( overnatting hos andre er ikke noe problem, det er soverommene her de er usikre på) Vi bruker et annet rom når vi trenger "privatliv" men sover på samme rom alle 4. Det går over når de blir større og får behov for mer privatliv selv, så jeg er ikke bekymret for at det hemmer de på noe vis. Hvis er barn trenger trygghet skal det få det mener jeg. Anonymkode: 903ba...89b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Har ikke erfaring med barn, men vet at hvis man hadde gjort tilsvarende med en hund som f.ex. skal lære å være alene, hadde treningen tatt lengre tid om hunden blitt så redd at den hadde hylt i timesvis i løpet av denne treningen. Hunden hadde rett og slett blitt traumatisert av det og ting hadde tatt lengre tid av den grunn. Jeg mener at det dere har gjort har gjort henne mere utrygg. Hvordan kan man forresten la et barn gråte i 4 timer? Og kan hun ikke sove inne hos dere? Jeg fikk alltid lov til å sove i sengen med foreldrene mine hvis jeg ville det, jeg ble aldri tvunget til å sove alene. Kanskje derfor jeg har tilnærmet null mørkeredsel og kan sove alene i telt i skauen om så er. Anonymkode: 8f8bc...935 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå