Gå til innhold

Jeg er en av de som sliter med å få en jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har råd til meg i min lange og tunge prosess i forhold til å få meg en jobb.

Om meg:

Jeg har lite erfaring fra jobb, er i midten av 30 årene.Jeg er ikke lat, en dårlig person eller upålitelig, selv om det ut i fra min CV kan se sånn ut. Det er bare sånn at jeg aldri har fått taket i arbeidslivet, fordi jeg aldri har møtt noen som har hatt lyst til å gi meg en jobb.Jeg har sikkert sendt hundrevis av søknader, på grunn av familie kan jeg ikke flytte hvor som helst, derfor ikke 1000vis av søknader. Ut i fra mine mange hundre søknader har jeg kun blitt innkalt til 4 intervju, til jobber jeg ikke fikk. Jobben jeg i voksenlivet hadde over lengste periode jobbet jeg meg inni via vikarbyrå, men sjefen på dette stedet var så ille, drev splitt og hersk så jeg måtte slutte i jobben rett og slett fordi det ble for tungt å være hennes hakkekylling når jeg prøvde så godt jeg kunne å gjøre alt perfekt. Kollegaene satte pris på meg, men ikke sjefen. I alle andre jobber jeg har hatt, har de vært meget fornøyde med meg som ansatt. Jeg har fått "profesjonelle" folk til å se på mine søknader, og har fått høre at hvis de leste søknaden ville de kalt meg inn til intervju, men niks.

Det er enkelte jobber jeg ikke kan gjøre på grunn av ryggproblem, altså jeg kan ikke stå i en fysisk jobb, derfor blir også antall søknader jeg kan sende en enda kortere liste. To uker siden sendte jeg 7 søknader, men har ikke hørt fra noen ennå, de to ukene etter har de ikke vært en jobb som kan passe. Tenk å holde på sånn i 10 år og ikke få respons, det er tungt og jævlig mår man vet at man er like bra som hvem som elst annen! Jeg har også gått dør til dør flere ganger uten hell.

Jeg har søkt på mange ulike jobber i mange år uten napp. Søker og søker og søker, men ingen er interessert. Jeg har høyere utdanning, det er noe jeg virkelig ønsker å jobbe med og brenner for, men jobbene er få og det finnes mange søkere.

Jeg har sluttet egentlig å tro at jeg noen gang vil lykkes og det er trist fordi jeg vil så gjerne bidra,søker selvsat på alt jeg ser... 

Kanskje er eneste måte å starte egen bedrift, men man trenger vel en del egenkapital for noe slikt?

Ja så jeg lurer egentlig på, spesielt fra arbeidsgivere, hva kan en person som meg gjøre for å få en jobb. Drømmer jo selvsagt om en jobb innenfor det jeg har studert, men om det ikke går så tenker jeg jeg kan brukes til mange ikke fysiske ting, jeg er rimelig flink egentlig.

Noen som har opplevd lignenede? Eller er jeg alene?

Anonymkode: 051f0...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om vi sliter litt med samme greia.

Jeg fikk aldri noen utplasseringsjobb etter videregående da kun 3 av 15 fikk pga mangel på plasser.
Så jeg slo fra meg hele utdanningen, å begynte å jobbe hos et utested som dørvakt/medhjelper 4-5 dager i mnd.
Begynte så i et vikariat for Euronics, men etter ca 2 mnd sto jeg uten jobb da han jeg vikarierte for var tilbake. Tok førerkort, fikk meg jobb som avisbud, jobbet i ca et år før jeg fikk tilbud om sesong arbeid for et firma som lager isolering til bygg industrien. Hoppet fra jobb til jobb når jeg fikk muligheten i håp om at jeg kunne få mer utover det som var avtalt.
Var så arbeidsledig i ca 2 år, delvis fordi jeg hadde gitt opp, og var lei jobbsøking.

Så endte jeg opp med å søke jobb hos en lokal dvd utleie / asia mat kiosk hvor jeg ofte var innom for å leie dvd. Sjefen kjente godt til meg, å jeg fikk mer eller mindre jobben uten å dra på intervju. Dessverre fikk jeg aldri nok timer sammen med lav lønn, så jeg fortsatte søkeprosessen. Fikk så jobb i et Bama lignende privat firma hvor sjefen var alt annet en god. Mindre egnet sjef skal du lete lenger etter. Jobbet 200t+ i mnd for 120 kr timen uten overtidsbetalt. Siste halvåret fikk jeg kranglet meg til 145kr timen da 2 av de jeg hadde lært opp tjente mer enn meg. Sjefen gikk aldri etter ansiennitet, å det var hemmelig hvor mye alle tjente. Nevnte vi til andre ansatte hvor mye vi tjente så ble det refs om det nådde dagens lys. Å du merket tydelig at sjefen straffet deg med div dritt arbeid, overtid, eller la på deg arbeidsoppgaver som egentlig ikke var dine. Der jobbet jeg i 6 år...

Jobber nå i et firma som selger brukt biler som jeg skaffer til dem, hvor jeg snurrer rundt på en kontorstol hver dag, med minimalt fysisk arbeid. Til nød må man booste bil, bytte dekk, eller dytte en å annen bil innimellom. Alt går på provisjon, jeg gjør det ganske bra sammenlignet med andre i bedriften. Lønna er 100% provisjon å jeg tjener på lik linje med det jeg gjorde på ''Bama'' jobben eller mer hver mnd.

Men alt er ikke helt rosenrødt. Arbeidstidene gjør at du sjeldent får mye tid til å være sosial, samtidig som at når du er hjemme, så ringer kunder til alle døgnet tider. Å du må være tilgjengelig, utnytte den sjansen du får før kundene lar det hele ligge. Samboer hater arbeidstidene mine, hater at jeg ''alltid'' er på jobb selv om vi er på ''ferie''. Jeg har en herlig gjeng med kollegaer, samtidig som at sjefene ikke oppfører seg som typiske sjefer som jager deg rundt. Så i teorien burde det være en perfekt plass om man liker jaget etter penger, oppfølging til alle døgnets tider, samtidig som man legger sitt sosiale liv til siden.

Så i dag... Skal jeg krysse fingrene, å levere en søknad til et bygg firma i nærheten av der jeg bor. I håp om å få en jobb hvor jeg får være mer fysisk aktiv, får litt mer normale arbeidstider, samtidig som at jeg kan legge fra meg jobben etter endt arbeidsdag og i helgene. Lønna kommer nok til å bli litt mindre, men jeg vet da hva jeg får ca hver eneste mnd, å man får ikke den stressende følelsen av å jage etter penger. Forhåpentligvis blir det litt bedre stemning hjemme også.

Men da jeg ikke har noen bekjente som har anbefalt meg der, så blir jeg som hvilken som helst random fyr som går inn der uten noen fordeler. Å jeg vet det er rift om jobbene der, samtidig som at jeg ikke har all verden med erfaring. Så jeg har ikke høye forhåpninger selv om mitt største ønske akkurat nå er å jobbe der, lære masse, å bli en god gammel veteran som fortsatt traver der om 10 år :P 

Mitt tips til deg om du har vanskeligheter for å skaffe deg jobb. Bruk hele nettverket ditt. Spør venner og bekjente om det er ledige jobber i firmaene som dem allerede jobber i. Om ja, så la dem legge inn et godt ord for deg før du søker og møter opp i egen person. Ofte er det mye lettere å få jobb om noen som kjenner deg skryter litt av deg på forhånd. Sånn jeg fikk jobb hos bruktbil forhandleren. Hadde det ikke vært for anbefalingen fra min tidligere kollega som også jobber der, så hadde jeg nok aldri fått jobb da jeg kan minimalt om biler, egentlig ikke en selger type eller generelt har egenskaper som tilsier at jeg vil være flink i jobben min. Men jeg fant min egen stil og arbeidsmåte som funker for meg. Sjefen liker ikke alltid metoden, men han kan ikke klage på det heller da det gir bedre resultater enn mange andre som jobber der.

Men, bruk nettverket ditt for alt det er verdt. Ikke bruk så mye tid på random søknader da de sjeldent gir napp. Det finnes alltid noen som kjenner noen som kjenner noen osv der det er jobb å få :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,  det stemmer nok ikke det enkelte så bastant påstår om at alle som VIL får seg en jobb. Noen kan være flinke til å jobbe,  men slite med å få innpass. Ikke alle er like flinke til å selge seg selv. Og ofte er det lite forståelse å få fra folk som ikke sliter med det samme. Har du gått lenge uten jobb blir jo det også et argument for mange til å ikke ansette deg. 

Trådstarter,  hvordan klarer du deg økonomisk? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter  her. Pjatt:kanskje litt av det samme, men sammenlignet med meg hørtes det ut som duhar hatt lengere arbeidsforhold enn jeg, men omtrent like mange plasser 😛. Thyra: Jeg har en mann med god lønn heldigvis, vi klarer oss bra, men får ikke dratt på noe ferie sånne ting, kan ikke kjøpe de ting jeg skulle ønske jeg kunne... og jeg har mye dårlig samvittighet siden han står for betaling av alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss akkurat slik har det vært med meg og!  Har hatt akkurat samme trøbbel som deg ts, men jeg har asperger og sliter psykisk i blant! I tillegg til å ikke få jobb! Men er i praksis nå og tjener litt penger

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også en av de som sliter med å få jobb. Merker at det begynner å gå løs på selvtilliten min. 5 intervjuer og 400 sendte søknader i løpet av to år har resultert i en jobb som var vikariat på to måneder. Jeg begynner jo å lure om det er meg det er noe galt med.

Anonymkode: f9411...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her: Utdanning er uheldigvis for meg uaktuelt i dette tidspunktet, må begynne å betale ned utdanninga jeg har og spare til pensjon etc... 

Anciol forsåvidt så har jeg også det litt slik som du. Jeg er hypersensitiv og i tillegg har jeg tynnslitte nerver fra 6år som mobbeoffer på skolen, har fått psykisk skade av det som jeg aldri helt kommer over. Dette gjør meg også ekstra sårbar spesielt rundt personer som har mobbetendenser, så jeg trekker meg unna alt som er "kvasst" og tåler ikke folk som ikke har evne til ordentlig voksen kommunikasjon. Så sånn sett er det jo noe galt med meg, men i et profesjonelt miljø tror jeg det ikke er noe problem, sånn sett er jeg nok fullstendig ansettelig. Jeg har angst i situasjoner med nye mennesker, men ikke kjente, ukjente mennesker går også bra så lenge de er åpne og har en vennlig holdning.😊 Siden jeg er hypersensitiv merker jeg alle stemninger veldig raskt og er det dårlig stemning reiser hårene i nakken min seg frem til den dårlige stemningen er over...

Men ingen er perfekte og ser man seg rundt på arbeidsplasser, så finner man fort ut at folk som har jobber ikke er perfekte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kunne du tenke deg å jobbe med TS? Har du vært i kontakt med NAV? Ikke alle der er håpløse, jeg syns faktisk jobbklubb var veldig bra og lærte meg masse om søknadsskriving.

Anonymkode: e6b0b...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kunne du tenke deg å jobbe med TS? Har du vært i kontakt med NAV? Ikke alle der er håpløse, jeg syns faktisk jobbklubb var veldig bra og lærte meg masse om søknadsskriving.

Anonymkode: e6b0b...4ec

Enig med at de ikke alle er håpløse. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med at de ikke alle er håpløse. 👍

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...