Gå til innhold

Burde det bli laget stordramatisk film om Barnevernet - "slik er det bak kulissene"? : )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mye drama omkring Barnevernet. Media skriver mye om det..og mange får falske bekymringer mot seg. Selv om det viste seg å være bare "tull og noen som ville ødelegge" kan det bli traumatisk for den familien som måtte erfare dette. I andre tilfeller er ikke ting helt på stell..som med den rike familien som hadde alt det ytre på stell men som forsømte barna i forhold til dusjing/vask/rene klær og oppfølging av lekser etc.

Burde det kanskje bli laget en drama-film omkring  Barnevernet? Slik at man kom litt "bak kulissene"? Det hadde vært spennende, så kunne folk bli mer opplyst og at det ikke ble så mange fordommer?

Rebecca Risvik: https://www.nrk.no/vestfold/_-jeg-gransket-meg-selv-1.7722297

Maria Høili: http://mariahoili.blogg.no/1456751412_nr_du_hater_noen_s_my.html

http://www.knut.com/2012/06/bekymringsmelding-hva-gjor-jeg-n/

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/140258176-falsk-bekymringsmelding-til-barnevernet-hvordan-takle-dette-andre-som-har-erfaringer/

http://nordnorskdebatt.no/article/ett-et-halvt-ar-ble-vi-oppringt

http://www.advokatsylte.no/barn/erstatning-for-uberettiget-undersokelsessak

Virker som om det er så mange historier! Kanskje det burde lages en storfilm som ble satt opp på kino? : ) 

Anonymkode: 48e72...d6f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det syntes jeg ikke :)

Ser at du linker til Advokat Sylte, som er rimelig kjent for å hate barnevernet, og utnytter gjerne sårbare familier for å tjene penger. 

Husk at du ikke får barnevernet sin side av saken fordi de har taushetsplikt. De kan ikke gå i media og fortelle om de egentlige grunnene, og fortvilte foreldre (gjerne med lite selvinnsikt) fokuserer helt feil og tar kun med de tingene som ble notert som de mener er oppsiktsvekkende. Det er snakk om helhetsbilde.

Nei, en storfilm om noe så sårt og fortvilende vil jeg ikke ha.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, mjauritz skrev:

Nei, det syntes jeg ikke :)

Ser at du linker til Advokat Sylte, som er rimelig kjent for å hate barnevernet, og utnytter gjerne sårbare familier for å tjene penger. 

Husk at du ikke får barnevernet sin side av saken fordi de har taushetsplikt. De kan ikke gå i media og fortelle om de egentlige grunnene, og fortvilte foreldre (gjerne med lite selvinnsikt) fokuserer helt feil og tar kun med de tingene som ble notert som de mener er oppsiktsvekkende. Det er snakk om helhetsbilde.

Nei, en storfilm om noe så sårt og fortvilende vil jeg ikke ha.

Hm. Vel, tenkte at det skrives og snakkes mye om Barnevernet - men det er så mye hemmelighetsskremmeri - verre enn Jehovas Vitner, Smiths Venner, med mer, Når noe er så mye debattert - og samtidig så hemmelig - så blir det lokkende å lage en storfilm ut av det. Kanskje noen filmskapere synes det er en god idé? Men det er jo taushetsbelagt så kanskje det oraktisk sett ikke blir mulig. 

En film som belyste omtrent alle sider ville ha bidratt til et mer åpent samfunn. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hm. Vel, tenkte at det skrives og snakkes mye om Barnevernet - men det er så mye hemmelighetsskremmeri - verre enn Jehovas Vitner, Smiths Venner, med mer, Når noe er så mye debattert - og samtidig så hemmelig - så blir det lokkende å lage en storfilm ut av det. Kanskje noen filmskapere synes det er en god idé? Men det er jo taushetsbelagt så kanskje det oraktisk sett ikke blir mulig. 

En film som belyste omtrent alle sider ville ha bidratt til et mer åpent samfunn. 

Hemmelighetskremmeriet kalles taushetsplikt. Det er for at ikke hele verden skal vite om Anne ble seksuelt misbrukt, eller om diagnosene til Per. De gjør det ikke for å være "mystiske" eller fordi det er et slags hemmelig samfunn :)

Jeg skjønner ikke hva du mener med åpent samfunn? Vil du ha vekk taushetsplikten i barnevernssakene? Å lage en film vil jo ikke fjerne de. Jeg tror ikke jeg kommer på noe mer upassende enn et filmcrew som følger barnevernet på møter og tilsyn..

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, mjauritz skrev:

Hemmelighetskremmeriet kalles taushetsplikt. Det er for at ikke hele verden skal vite om Anne ble seksuelt misbrukt, eller om diagnosene til Per. De gjør det ikke for å være "mystiske" eller fordi det er et slags hemmelig samfunn :)

Jeg skjønner ikke hva du mener med åpent samfunn? Vil du ha vekk taushetsplikten i barnevernssakene? Å lage en film vil jo ikke fjerne de. Jeg tror ikke jeg kommer på noe mer upassende enn et filmcrew som følger barnevernet på møter og tilsyn..

Nei da : ) "Hemmelighetsskremmeri" ble vel valgt for å gjøre innlegget mer populistisk..men forstår godt at det er taushetsplikt - det må det jo være. Det vil jo oppstå en del myter/fordommer/spekulasjoner/antagelser i kjølvannet av taushet.

Kan jo hende det er mulig å lage god film ut av en kombinasjon av taushetsplikt med åpenhet omkring et tema?  Tror det kunne ha bidratt til et mer åpent samfunn i form av "mer vennlighet overfor Barnevernet"? 

Skrevet

Hvorfor ikke en dokumentar? Det virker som du ser for deg en heidundranes spillefilm med action, romantikk og mange millioner i budsjett. Det ser jeg ikke helt poenget med.

Anonymkode: 57f1e...f6e

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke en dokumentar? Det virker som du ser for deg en heidundranes spillefilm med action, romantikk og mange millioner i budsjett. Det ser jeg ikke helt poenget med.

Anonymkode: 57f1e...f6e

En dokumentar også selvfølgelig, er bra det også! Alt for å opplyse et helt samfunn. Men...litt drama (uten å lyve) skaper jo større seertall og debatt da. 

Skrevet

Dette er jo bare sakene fra en side. Barnevernet har taushetsplikt av en god grunn. Selvfølgelig vil ikke foreldrene innrømme, at de har gjort noe galt. Hvem vil stå fram med at de har mishandlet barnet sitt? Da er det mye bedre å skylde på andre.

Min far misbrukte med grovt, fra jeg var 3 år, min mor var klar over dette, og bedrev da psykisk terror på meg, for jeg hadde forført og tatt mannen hennes fra henne. Fikk og jevnlig juling. Og vet du hva, min mor har i alle år, sagt at hun har vært en god mor, aldri gjort noe galt, at det var jeg som var et vanskelig barn. Begge mine foreldre nekter for alt som skjedde. For mennesker som gjør så grusomme ting, de nekter for det, og de legger ofte skylden over på andre.

Og jeg har selv anmeldt i 2 til barnevernet, ene var vold, som jeg så selv. Og andre var mor alkoholiker, og kjørte bil full med barnet, vanskjøttet barnet osv. Og vi var mange som anmeldte i begge sakene. Og den ene saken tok 3 år, den andre 2 år. Før de flyttet barna. For de kan ikke bare flytte barn uten grunn.

Jeg har og en god venn, som ble meldt til barnevernet. Og de er fantastiske foreldre, barna har det veldig bra. Og de har nå hatt jevnlig besøk av barnevernet i et halvt år, før barnevernet henla saken. Og som min venn sa, at selvfølgelig var det stress. Men de vet at de er gode foreldre, så de var jo aldri redd for at barnevernet skulle ta barna.

Her er jeg enslig mor, og far har ringt barnevernet noen ganger. Men det har jo vært ganske tullete ting, han kommer med. Så barnevernet har bare tatt en telefon til meg, hvor vi prater om det. Og de har aldri hatt behov for å komme hjem til meg. Men ønsker de det, er de hjertelige velkomne, for jeg er ikke redd for barnevernet. De er der for å hjelpe, ikke for å ødelegge familier.

Anonymkode: 2e2e8...ab0

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare sakene fra en side. Barnevernet har taushetsplikt av en god grunn. Selvfølgelig vil ikke foreldrene innrømme, at de har gjort noe galt. Hvem vil stå fram med at de har mishandlet barnet sitt? Da er det mye bedre å skylde på andre.

Min far misbrukte med grovt, fra jeg var 3 år, min mor var klar over dette, og bedrev da psykisk terror på meg, for jeg hadde forført og tatt mannen hennes fra henne. Fikk og jevnlig juling. Og vet du hva, min mor har i alle år, sagt at hun har vært en god mor, aldri gjort noe galt, at det var jeg som var et vanskelig barn. Begge mine foreldre nekter for alt som skjedde. For mennesker som gjør så grusomme ting, de nekter for det, og de legger ofte skylden over på andre.

Og jeg har selv anmeldt i 2 til barnevernet, ene var vold, som jeg så selv. Og andre var mor alkoholiker, og kjørte bil full med barnet, vanskjøttet barnet osv. Og vi var mange som anmeldte i begge sakene. Og den ene saken tok 3 år, den andre 2 år. Før de flyttet barna. For de kan ikke bare flytte barn uten grunn.

Jeg har og en god venn, som ble meldt til barnevernet. Og de er fantastiske foreldre, barna har det veldig bra. Og de har nå hatt jevnlig besøk av barnevernet i et halvt år, før barnevernet henla saken. Og som min venn sa, at selvfølgelig var det stress. Men de vet at de er gode foreldre, så de var jo aldri redd for at barnevernet skulle ta barna.

Her er jeg enslig mor, og far har ringt barnevernet noen ganger. Men det har jo vært ganske tullete ting, han kommer med. Så barnevernet har bare tatt en telefon til meg, hvor vi prater om det. Og de har aldri hatt behov for å komme hjem til meg. Men ønsker de det, er de hjertelige velkomne, for jeg er ikke redd for barnevernet. De er der for å hjelpe, ikke for å ødelegge familier.

Anonymkode: 2e2e8...ab0

Her ble det vel mye sosialrealisme. 

Tenkte at en storfilm kunne handle mer om gladhistoriene og rettssaker etc. der David og Goliat ble motstandere osv.

Skrevet

At enkeltmennesker går til avisene og påstår de er uskyldige sier i grunnen null og niks. Det gjør dem ikke mer uskyldig og i tillegg får man kun høre deres side da Barnevernet har taushetsplikt. Kan du dokumentere at falske beskyldninger er utbredt?

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er så lett å lage dokumentar om saker om barn som er unge nå, og samtidig bevare taushetsplikten for barnet. Barn trenger fortsatt å bli beskyttet fra at offentligheten får innsyn i hele barnas oppvekst.

Men jeg syns det hadde vært interessant med en dokumentar om gamle saker, der barna er voksne og kan forstå konsekvensene av hva de er med på. Det hadde vært interessant å høre barnas synspunkt. 

Anonymkode: 0c0e3...2f8

Skrevet

Det er mange ting som burde tas tak i, men barnevernets taushetsplikt og personvern gjør at det er en ugjennomtrengelig mur. Det kommer stadig fram ting som er ganske hårreisende (i allefall i min del av landet, her har det blitt gjort mye dårlig arbeid av barnevernet, og det har vært mange uttalelser i avisene fra ledelsen om at de skal "ta tak i rutinene", "dette bør ikke skje", etc etc).

Problemet med gamle dokumentarer, er at ingen av ledelsen er der i dag, ingen kan beklage eller klandres, og dermed får ikke dokumentarene konsekvenser.

Anonymkode: dfcbb...b61

Skrevet

Jeg har erfaring med barnevernet gjennom jobb, og sier bare takk og lov for at de finnes! Har opplevd voksne som er så ruset at de knapt vet sitt eget navn, og som nekter å si hvor ungene folkeregisteret sier de har befinner seg. Har flere ganger måtte kontakte politi og barnevernsvakten som må leie etter ungene, noen ganger har de det greit hos et familiemedlem, andre ganger er de alene hjemme i en alder av 3-4-5 uten noen voksne til å gi omsorg... Enkelte er alvorlig psykisk syke og sliter både med sinnemestring, relasjonsbygging og omsorgsevner, og uansett hvor glad de er i ungen sin, så klarer de ikke gi en god og trygg hverdag for barnet. Mange har måtte ta på seg voksenroller med rydding, husvask, handling, middagslaging og matpakkelaging til mindre søsken før de er fylt ti. Den forelderen som har ansvaret kan ikke se at det er negativ å gi barn ansvar... Har opplevd spesielt en del unge kvinner som er lynende forbannet på barnevernet og vil snakke med tv2 for å få endret tiltakene fra barnevernet (som gjerne har gått via retten). Tv2 hadde glatt bitt på med sin lite kritiske journalistikk, og filmet en ung og velstelt kvinne, pent sminket med oppsatt hår og nye klær, som er så forferdet over at hun ikke får han omsorgen for eget barn. Barnevernet og evt helsevesenet er bundet av taushetsplikt, så ingen kan fortelle tv2 om hvordan dette barnet har opplevd psykisk terror og vold i hjemmet, ei heller at den unge kvinnen ved flere sinneutbrudd har gått til angrep og alvorlig skadet andre voksne, og frykt for barnets liv og helse dermed tilsier at hun ikke kan være den daglige omsorgsperson.

Mange ser også ut til å glemme at de færreste i kontakt med barnevernet blir fratatt ungene. Ofte kan det være snakk om at far får hovedomsorgen hvis mor er lite egnet, at foreldrene sendes på kurs i samtale med barn og hvordan man ivaretar barn, elelr at de får avlastningshjem/besøkshjem for en kortere eller lengre periode. Jeg tviler ikke ett sekund på at det er grusomt å bli utsatt for falske anklager, men skal barnevernet finne de barna som faktisk trenger hjelp må de jo ta bekymringsmeldinger alvorlig. Jeg tror mange sliter med å forstå hva foreldre kan utsette ungene sine for, og derfor heller ikke forstår hvorfor barnevernet trengs eller hvilken jobb de gjør.

Anonymkode: 7e769...96a

• Liker 6
Skrevet

Jeg er et såkalt barnevernsbarn med en historie som sikkert hadde egnet seg bra på tv. I dag er jeg voksen og har et fungerende liv med mann, hund, fulltidsjobb, hus og hele pakka. Det jeg opplevde preger meg hver eneste dag, og det går ikke en dag uten at jeg tenker på det. Barnevernet kan ta all ære for at jeg er i dag et oppegående mennesket som bidrar til samfunnet. 

Likevel ville jeg aldri fortalt min historie til et eventuelt filmselskap eller blottet den for hele verden å se. Ikke for å beskytte meg selv, men for å beskytte de andre som tar del i mitt liv som ikke fortjener å bli svartmalt slik de ville blitt. De fortjener å gå videre med livene sine, og slippe å måtte bøte med gamle synder for alltid. 

Anonymkode: f6770...a2f

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg fikk medfølelse for dette blogginnlegget: 

Det må ha føltes grusomt...ja, jeg kan godt tenke meg at slikt kan ødelegge et helt liv, et slags traume. 

:hug: Klem til de som har opplevd noe slikt.

Har selv fått falske meldinger mot meg fra et familiemedlem som prøvde å stjele ungen fra oss. Det er ikke måte på hvor mange meldinger 15-20. Saken gikk over nesten 2år. Trist at det ikke er straffbart å komme med meldinger som ikke er bygget på annet enn luft. Heldigvis hadde vi noen kjempedyktige saksbehandlere i BV som forstod raskt hva som var tilfellet.

Anonymkode: 06eca...049

• Liker 1
Skrevet

Barnevernet har forbedringspotensiale. Det er alltid rom for å forbedre og det blir aldri perfekt. Feil skjer, men når skal man begynne å sette barnas behov i første rekke? Falske anmeldelser og meldinger til barnevernet skal selvsagt ikke aksepteres, men opplysningene må sjekkes opp. Det er opplagt en vanskelig situasjon å få slike anklager mot seg, men foreldres ubehag går ikke foran barns behov. Foreldre bør være voksne nok til å forstå selv om det føles vondt. Så er det nesten ironisk når ulike mennesker står frem i ulike media og er dypt sjokkert over at noen i det hele tatt kan tenke seg at barn ikke blir ivaretatt når hele fremstillingen skriker "meg".

Anonymkode: 93b0a...b7a

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg fikk medfølelse for dette blogginnlegget: 

Det må ha føltes grusomt...ja, jeg kan godt tenke meg at slikt kan ødelegge et helt liv, et slags traume. 

Hva tenker du at alternativet er? At man slutter å undersøke bekymringsmeldinger som omhandler overgrep? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Hva tenker du at alternativet er? At man slutter å undersøke bekymringsmeldinger som omhandler overgrep? 

Hvordan kom du til den slutningen?

Jeg ønsker et større og sterkere Barnevern og elsker st Norge har noen som følger opp ALT.

Likevel, samtidig, får jeg sympati med de som uskyldig blir utsatt for feilmeldinger.

Klarer du ikke å tenke i to baner parallelt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...