AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Har hatt en diskusjon der en føler seg utelatt fra et barns bursdagsselskap. Barnet fyller ett år. Foreldrene har unnlatt å be sine tanter og onkler, men likevel reagerer den ene tanten som er singel og barnløs. De andre er gift og har barn, men ingen av dem er invitert. Hun mener det skal gjøres unntak og at hun burde fått invitasjon, og sa at nå er det for sent og at dette skal hun ikke glemme. Jeg sa at jeg ikke vil blande meg inn i valg av gjester og at et sted måtte de sette grensa for antallet og slektstilhørighet. Fra den ene siden av familien kommer det mange, men ikke fra den andre siden der grandtante nå har reagert med sinne. Hun har ikke sagt noe til foreldrene. De gjorde unntak i dåpen, og hun er bedt ved par andre anledninger, men da kom hun ikke. Da følte hun at det kanskje ville blitt sett rart på henne siden hun ville være den eneste grandtanten. Nå følte jeg at hun reagerte med sinne bare for å prøve å sette meg ut og lage en konflikt som ikke eksisterer. Hvordan løser dere andre dette? Anonymkode: ef476...6ea
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Vi inviterer barnets besteforeldre, tanter og onkler. Da jeg vokste opp, var det ikke invitasjon, men det var kutyme i min familie å servere kaffe og kaker på dagen. Da kom ofte den grandtanta som bodde like ved, og om noen av de vi hadde mye kontakt med tilfeldigvis var i nærheten så kom de gjerne innom den dagen. Mine to kusiner har relativt liten familie og bor fortsatt i hjembygda. De inviterer stort sett både foreldrene mine, meg og min bror i sine barns selskaper, i tillegg til nærmere familie. Vanligvis har jeg ikke anledning til å komme, men om jeg er hjemme på besøk så møter jeg selvfølgelig. Anonymkode: b423a...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Vi inviterer besteforeldrene, pluss venner med barn på samme alder, til middag og leking med kake etterpå. Tanter/onkler bor litt for langt unna. Er ikke vant til store familieselskap på bursdagene, eller åpent hus med kake hele dagen, foretrekker et kompakt selskap, med definert start/stopp. Anonymkode: 41c13...d0a
Arkana Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Vi ber mine foreldre og søsken. (Mannens bor en lang flyreise unna, men hadde selvfølgelig vært velkommen hvis de hadde vært villig til å bruke mange tusen på et bursdagsselskap. ) I tillegg ber vi den ene onkelen min med familie, ettersom han har barn som er på alder med mine barn. De andre onklene og tantene mine har voksne barn, og vi har heller ikke noe særlig kontakt med dem, så de ber vi ikke. Anonymkode: 4dabe...a97
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Inviterer mine og min manns søsken med kone/samboer og barn, samt besteforeldrene til ungene på begge sider. Syns det er koselig å blande de litt, de går godt overens både min og hans familie. Anonymkode: 22a02...1b4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ber mine foreldre og søsken. (Mannens bor en lang flyreise unna, men hadde selvfølgelig vært velkommen hvis de hadde vært villig til å bruke mange tusen på et bursdagsselskap. ) I tillegg ber vi den ene onkelen min med familie, ettersom han har barn som er på alder med mine barn. De andre onklene og tantene mine har voksne barn, og vi har heller ikke noe særlig kontakt med dem, så de ber vi ikke. Anonymkode: 4dabe...a97 Må legge til at ingen av søsknene mine har barn, så det er derfor vi ber onkelen min, så det blir litt gøyere for barna. Anonymkode: 4dabe...a97
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Ingen. Det er kun vennene til barnet som blir invitert Anonymkode: 0e132...7d2
Gjest chiki Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 Barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler. Så inviterer vi våre venner med barn på kake en dag. eldste på 6 år har også ett selskap med venner
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Takk for svar. Da virker det som det er vanlig å utelate grandtanter og -onkler. Jeg forstår ikke hvorfor hun virker så sint og fornærmet. Det skaper en dårlig tone, men jeg vil ikke blande meg inn i gjestelista siden det vil bli mange gjester om alle skal inviteres. Hun er ikke en eldre, ensom og sykelig dame og inviterer heller aldri noen i familien på noe, men da hun var samboer stilte hun ofte hytta til disposisjon og hadde noen ganger med barna. Ts Anonymkode: ef476...6ea
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #11 Skrevet 31. januar 2017 Vi inviterer hele storfamilien til selskap. :D Dvs mine søskenbarn, tanter og onkler. Har ikke søsken eller foreldre selv, så det blir veldig få (ingen) om vi kun skulle invitert nærmeste. Svigers bor for langt unna til å kunne komme hit. Vi er ofte 15-20stk i selskapene. Anonymkode: c1a1e...499
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 I min familie er det vanlig å invitere én grandtante eller -onkel hvis det passer seg sånn. De er da liksom "representant" for den generasjonen (jeg har 8 par av dem, mannen min har noen). Dette til dåp, konfirmasjon osv. Ettårsdag kanskje. Ingen har noen sinne blitt fornærmet for å ikke bli invitert. Det der høres bare ut som en vanskelig person som vil lage konflikt og vil "føle seg krenket" uansett. Ikke la henne styre. Hun kan da være så fornærmet hun bare vil, det er henne det går ut over. Anonymkode: db21f...b01
Kvist Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 Jeg har et sommerbarn og et høstbarn, det er veldig forskjellig hvor mange vi ber i bursdagene deres. Vi bor i en sommerby der flere i familien har hytter og feriehus i nærheten, så om sommeren blir det gjerne bursdagsselskap i hagen med besteforeldre, oldeforeldre, barnas tanter/onkler, foreldrenes tanter/onkler, barnas søskenbarn og noen ganger også foreldres søskenbarn eller til og med tremenninger hvis de skulle slumpe til å være på ferie i nærheten. Vi har hatt besteforeldres tanter og onkler som gjester, vi har hatt barnets onkels forrige kjæreste på besøk, vi har hatt søskens venner på besøk, vi har hatt venner eller annen familie som ferierer sammen med våre gjester som gjester. Det pleier å bli veldig mye folk og veldig koselig På grunn av reiseavstander og ulike ferieplaner har vi nok aldri vært alle i en gruppe, dvs alle grandtantene eller noe sånt, men jeg vet at alle vet at de er velkomne. Om høsten blir det et mindre selskap. Jeg forventer ikke at folk skal kjøre lengre strekninger for å spise kake og feire mitt barn heller. Da blir det besteforeldre, oldeforeldre, barnas tanter/onkler og søskenbarn. Tilfeldigvis er det slik for oss at de som bor nærmest også er nærmest i familie. Ikke har vi plass til å ha 30-40 gjester inne i stua en sen høstkveld heller. Jeg syns det er merkelig av TSs tante å lage bråk og surmuling for dette. Men det er også litt rart å droppe en tante som tydeligvis har lyst til å komme. Hvorfor kan hun ikke få invitasjon da? Det betyr vel ikke at alle andre på tilsvarende "trinn" i slekta må komme? 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min familie er det vanlig å invitere én grandtante eller -onkel hvis det passer seg sånn. De er da liksom "representant" for den generasjonen (jeg har 8 par av dem, mannen min har noen). Dette til dåp, konfirmasjon osv. Ettårsdag kanskje. Ingen har noen sinne blitt fornærmet for å ikke bli invitert. Det der høres bare ut som en vanskelig person som vil lage konflikt og vil "føle seg krenket" uansett. Ikke la henne styre. Hun kan da være så fornærmet hun bare vil, det er henne det går ut over. Anonymkode: db21f...b01 Hun ble invitert til dåpen siden vår del av familien er liten, men hun meldte avbud i siste liten og kom ikke. Hvis alle grandtanter - onkler skal komme, må foreldrene leie lokale for å få plass eller ha flere selskap. Jeg er besteforelder og svigermor, og vil ikke blande meg inn eller skape konflikt. Foreldrene er voksne og må bestemme dette selv. Det er et ikke-tema som jeg holder meg unna. Men uten at hun har klart å lage drama har hun på en måte sagt til meg at jeg burde tatt det opp, og at det er meg det er noe galt med. Ts Anonymkode: ef476...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Vi har familieselskap + barneselskap adskilt. I familieselskapene er det åpent hus egentlig og ganske uformellt. Men vi sier fra direkte til barnets besteforeldre og barnets tanter og onkler om tids og sted, og om det spres og våre tanter og onkler også vil komme innom, så er de velkomne. Alle "vet" dette, det er litt norm hos oss, vi bor litt spredt, så er familie i nærheten så deltar de. I fjor tok barnets farmor med oldefar i rullestol på besøk fra sykehjemmet, fordi det passet godt sånn. Han var ikke direkte invitert, men alle viste at vi hadde kaffe, kaker og var forberedt på familiebesøk (altså: At vi IKKE har huset fullt av fremmede fireåringer) denne søndagen. Det er litt sånn hos alle i vår familie med barnebursdager og det er ikke alltid vi takker ja/nei heller, bare tropper opp om det passer. Anonymkode: 13d33...f6e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 Jeg inviterer barnets besteforeldre, barnets onkler/tanter (m. partnere/kjærester) og søskenbarn. Utover det så inviterer jeg de i øvrig slekt som vi og barnet har et nært bånd til. Min tante på morssiden er selskreven gjest, fordi vi har nær kontakt med henne og bor et steinkast unna. Samme med hennes sønn (min fetter) og hans familie, de har vi også hatt masse kontakt med opp igjennom og er knyttet til. De bor dessverre i en annen by, men hvis de er på besøk i vår by så kommer de alltid på kaffeselskap og feiringer. Barnet mitt opplever min fetters barn mer som sine søskenbarn enn som tremenninger. Inviterer altså ikke alle barnets grandtanter og -onkler, men de som faktisk er en aktiv del av vårt liv. Noen av mine tanter og onkler, spesielt på farssiden, ser jeg svært sjelden i voksen alder. Tror ikke de husker hvilken dato barnet mitt er født engang. Da føles det ikke naturlig å invitere dem i bursdag. Anonymkode: 15688...763
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #17 Skrevet 31. januar 2017 Vi hadde besteforeldre på selve dagen, og inviterte så min bror og familie og hans bror og familie noen dager senere. Det kommer vi ikke til å gjøre igjen. Min samboers bror og make er slitsomme, og deres gutt med adhd var vi ikke trygg på med vår ettåring, til tross at jeg var tilstede. De hadde ikke koll på han, noe min bror også merket. Vi må se an løsninger senere, kan jo ikke utelukke familien, men samboer et selv ikke særlig happy eller stolt over sin bror. De er svært ulike, og kontakten er minimal. Min samboer gjør det kan for å unngå å komme barneselskap til dem rett og slett. Høres slemt ut, men vil ikke si alt her. Anonymkode: 3f3cb...c08
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #18 Skrevet 31. januar 2017 Besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og faddere på selve bursdagen, oldeforeldre ble også invitert da de var klar (og mobile) og før de ble for skrøpelig. Anonymkode: e491d...80d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #19 Skrevet 1. februar 2017 Vi inviterer alle slektninger som bor i nærheten. Og de som bor langt vekke er også hjertelig velkommen om de ønsker det. Men da må de invitere seg selv :D (ja, vi har stor plass) Anonymkode: 5406b...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå