Gå til innhold

Hvordan fikk du jobben?  

84 stemmer

1. 1. Hei jeg er nysgjerrig på hvordan folk får jobber rundt omkring, kryss av på det som passer deg :-)

• Jeg fikk jobb via familie
      5
    • Jeg fikk jobb via venner
      7
    • Jeg fikk jobb via folk i det profesjonelle nettverket mitt
      10
    • Jeg fikk jobb ved å søke skriftlig på en utlyst stilling og ble kallt inn til intervju
      52
    • Jeg fikk jobb ved å skrive søknad og ringte i tillegg for å vise min interesse
      1
    • Jeg fikk jobb ved å skrive en søknad og ved å ringe flere ganger for å forhøre meg og vise min interesse
      0
    • Jeg fikk jobb via bekjente som ikke er i direkte familie eller venner
      6
    • Jeg fikk jobb ved møte opp hos en bedrift for å levere søknad og CV
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ønsker å høre hvordan folk rundtomkring har fått jobb, hvaslags prosess gikk du gjennom? Hilsen Nysgjerrig.

Anonymkode: 88a2e...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første jobbene mine fikk jeg gjennom mitt personlige nettverk. Den jeg har nå har jeg laget selv.

Min mann fikk sine via å lese seg opp på bedrifter og gå der han mente de ville trenge hans kompetanse, den han har nå er gjennom personlig nettverk.

Min sønn som er lærling fikk jobben gjennom å gå rundt de de bedriftene han, etter å ha lest seg opp, mente var rett for han.

Resten,som er over 12 år,  fikk jobber gjennom å gå rundt med CV eller jobber i familiefirmaer.

Skrevet

Sendte inn søknad. Ble valgt ut til intervjurunden. Fikk tilbud om jobben uken etter intervjuet. Ringte ikke, men skrev i søknaden hvorfor jeg passet til jobben, og viste til relevant erfaring. 

Anonymkode: 1eabd...16c

Skrevet

Har fått jobb gjennom å søke på stillingen, også gjennom kontakter og en telefonsamtale. 

Skrevet

Jeg søkte på en jobb og var inne til intervju. Jeg fikk ikke den jobben, men hen som intervjuet meg flyttet til en annen bedrift like etterpå, ringte meg derfra og oppfordret meg til å søke stilling i den andre bedriften. Jeg hadde et kort intervju med hen og en annen, og fikk jobben.

Anonymkode: 2c3d0...e17

Skrevet

Jobben jeg har nå fikk jeg etter å ha blitt bedt om å søke. Var selvsagt på intervju. Utlysningen var vel strengt tatt skrevet med meg i tankene. 

Anonymkode: 397f1...7cd

Skrevet

En tidligere kollega som har startet eget firma trengte noen til å ta oppdrag i mitt nærområde og tok kontakt for å høre om jeg var interessert.

Anonymkode: dadf2...0b5

Skrevet

Fikk jobb ved å gå på speedintevju, varte 2 min. 

Skrevet

Fikk jobb via mitt profesjonelle nettverk. Har blitt oppringt av folk i dette nettverket i ettertid i forbindelse med andre stillinger, men liker jobben min.

Jobber i en relativt liten bransje og fagfolka kjenner hverandre. Det er nok litt forskjellig, både fra bransje til bransje og hvor høyt utdannet man er.

Skrevet

Via anbefaling fra en annen person i samme firma. 

Anonymkode: 3bb01...cda

Skrevet

Jeg var i praksis på sykehuset som helsesekretær, ble spurt om å være ferievikar, så fikk jeg e del vikariater på en mnd av gangen før stillingen min ble utlyst, jeg søkte og fikk den 😃

Anonymkode: 6c32a...1e2

Skrevet

Leste meg opp på relevante bedrifter for å finne ut hvor min kompetanse ville passe, ringte til noen få daglig ledere og presenterte meg og spurte om det var interessant at jeg sendte søknad. Fikk ja, sendte søknad, tre intervjuer, to tilbud om ansettelse.

Anonymkode: 632a0...e84

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobben jeg har nå fikk jeg etter å ha blitt bedt om å søke. Var selvsagt på intervju. Utlysningen var vel strengt tatt skrevet med meg i tankene. 

Anonymkode: 397f1...7cd

Men da fikk du den via nettverk! 

Anonymkode: 88a2e...50f

Skrevet

Min nåværende jobb fikk jeg ved å søke på en utlyst stilling. Fikk først avslag fordi den de valgte hadde mer erfaring med produktene til butikken , men et halvt år ringte de og spurte om jeg fremdeles var interessert. De hadde husket meg fordi jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk jobben. 

Skrevet

Fikk jobb i en kjøkken butikk ved å spørre om de trengte "julehjelp", spurte i september i fjor så jeg visste at rundt da trengte de nok folk. Hater konkurransen med å søke på ledige stillinger...Fikk pratet med butikksjefen i 5 min og fikk jobben. Ville egentlig ha en fast stilling i butikken, men godtok å bare være "julehjelp".  Tilfeldigvis sluttet det en før jul og to skal slutte i mars pga studier, plutselig var jeg heldig til å få stilling likevel :P

Anonymkode: 1f1d8...31e

Skrevet

Første jobben fikk jeg gjennom familie, den andre ringte jeg til kommunen for å høre om det var noe ledig og ble satt over til en avdeling hvor det var skrikende mangel på folk. De andre jobbene har jeg søkt på med vanlig søknad og blitt innkalt til intervju. 

Anonymkode: 4ba55...02f

Skrevet

Vi drev hvert vårt firma under samme yrke. Han et større firma enn meg. Så ringte jeg og spurte om vi skulle legge firmaene sammen. Jeg har vært veldig flink med markedsføring av mitt eget så det er noe han vil tjjene på. Samtidig tjener jeg på å kunne være ansatt. Så da ble det sånn, fordi jeg ringte med forslag. 

Anonymkode: 5d268...9e7

Skrevet

Fikk min første jobb som sommervikar i firmaet min mor jobbet for (jeg var 14 år). Hun ordnet selvsagt dette for meg. Fikk en veldig god attest der i fra. Neste jobb (16 år) gikk jeg til bedriften og viste min interesse, gav dem søknad og den gode attesten - og fikk jobb der en uke etterpå. Fikk nok en god attest og når jeg skulle søke på sommerjobb i kommunen (18 år) fikk jeg det med en gang - og ble tilbudt fast jobb i midten av juli. Der er jeg enda :) utdanner meg nå innen et felt min nåværende jobb har behov for - og har avtale med sjefen om full stilling når jeg er ferdig utdannet. 

Skrevet

Jobben jeg har nå fikk jeg etter å ha blitt kontaktet av eieren av firmaet. Vi jobbet tidligere i samme firma men på annet kontor, men han og en kollega startet for seg selv for snart 6 år siden. Jeg har jobbet der i 4 år. Vi er nå 12 ansatt og stadig i vekst.

Min tidligere jobb fikk jeg etter å ha hatt sommerjobb i firmaet i en avdeling i den avdelingen som lå der jeg ville flytte. skrev kontrakt 6 måneder før jeg leverte masteren.

Jobber før det har vært på bensinstasjon/turistsenter/student assistent og disse har jeg fått ved å gå til plassen og levere CV og vært på intervju. Student assisten jobbene har jeg fått ved å søke.

Jeg har alltid hatt lett for å få jobb, så jeg sliter av og til med å forstå hvor vanskelig det kan være for enkelte.

Skrevet

Jobben jeg har nå, søkte jeg på. Den var utlyst som vikariat, men var en annen som sluttet måneden før vikariatet mitt gikk ut.

Da jeg var tenåring fikk jeg jobber via nettverk. En jobb jeg hadde ble jeg spurt om å ta grunnet manglende søkere. Den fremstod som lite attraktiv for jevnaldrende. Har i etterkant fått tilbakemeldinger fra arbeidsgivere om at referansen fra den jobben gjorde utslaget for at jeg ble valgt.

Anonymkode: 97017...5ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...