Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks ferdig utdannet lærer (lektor), og skal begynne å søke jobber. Før jeg begynte på utdanningen jobbet jeg som assistent i grunnskolen. Får jeg ansiennitet for dette? Eller er det antall år man har jobbet som lærer som er gjeldende? Jeg hadde også foreldrepermisjon fra jobben min som assistent, vil dette eventuelt telle med? 

Veldig fint om det er noen som har svar på dette 😊

Anonymkode: ab6ed...be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å være 100% sikker, tror jeg at som offentlig ansatt får du ansiennitet for alle jobber du har hatt etter du var 18 år. 

Skrevet
17 minutter siden, Kvalitet skrev:

Uten å være 100% sikker, tror jeg at som offentlig ansatt får du ansiennitet for alle jobber du har hatt etter du var 18 år. 

Takk for svar! Men jeg mener at det kun er relevante jobber som teller med etter fylte 18 år? Og etter endt utdanning teller alt arbeid med.. Var slik jeg forsto det i hvert fall.

Men om det er slik, vil da stillingen som assistent på barneskolen regnes som relevant? Og vil foreldrepermisjon i forbindelse med denne stillingen telle?

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men jeg mener at det kun er relevante jobber som teller med etter fylte 18 år? Og etter endt utdanning teller alt arbeid med.. Var slik jeg forsto det i hvert fall.

Men om det er slik, vil da stillingen som assistent på barneskolen regnes som relevant? Og vil foreldrepermisjon i forbindelse med denne stillingen telle?

Ts

Oki, jeg jobber i det offentlige (sykehus- sykepleier). Her gis ansiennitet av alle typer jobb etter fylte 18, relevant eller ikke...mulig det er annerledes i skolen... 

Skrevet

Hei, 
jeg er ikke TS, men prøver alikevel.. 

Jeg ønsker å studere sosionom, men har en ikke-relevant deltidsjobb nå. Det "letteste" er å beholde denne ved siden av studiene, men stemmer det at all jobbing inner offentlig sektor vil tells som ansiennitet? så jeg bør gå for en deltidsjobb i offentlig sektor så jeg har et lite fortrinn når jeg blir ferdig med studiene? (nemlig stor sjans for at jobben etter studie blir i offentlig sektor)

Anonymkode: a7fe4...3da

Skrevet

Jeg er også lektor i videregående. På skolen min får man ansiennitet for alle kommunale jobber etter fylte 18, inkludert sommerjobb i gartneretaten. Jeg vet ikke om det er det faktiske regelverket, men arbeidsgiver (fylket) er ikke spesielt rause, så det vil jeg nesten tro. 

Anonymkode: 84b50...dec

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 
jeg er ikke TS, men prøver alikevel.. 

Jeg ønsker å studere sosionom, men har en ikke-relevant deltidsjobb nå. Det "letteste" er å beholde denne ved siden av studiene, men stemmer det at all jobbing inner offentlig sektor vil tells som ansiennitet? så jeg bør gå for en deltidsjobb i offentlig sektor så jeg har et lite fortrinn når jeg blir ferdig med studiene? (nemlig stor sjans for at jobben etter studie blir i offentlig sektor)

Anonymkode: a7fe4...3da

Hva mener du med fortrinn? Det er snakk om lønnsmessig ansiennitet, ikke fortrinnsrett til jobb. 

Skrevet
1 time siden, Glitnir skrev:

Hva mener du med fortrinn? Det er snakk om lønnsmessig ansiennitet, ikke fortrinnsrett til jobb. 

Fortrinn for seg selv lønnsmessig. 

Skrevet

Jeg jobbet et år som vikarlærer, imellom studieår. Det har jeg aldri fått ansiennitet for. Dette er pga at ansiennitet regnes i kalenderår, og min ansettelse var et skoleår. Det vil si at jeg ikke jobbet et år, men to halve år. Og vikartimene jeg hadde i disse to halve årene hver for seg, var ikke nok til å gi ansiennitet. Hadde de samme timene vært innenfor et kalenderår, ville jeg fått uttelling for det.

Dette var ca 15 år siden, så det er mulig reglene er endret nå...

Anonymkode: a530e...8be

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet et år som vikarlærer, imellom studieår. Det har jeg aldri fått ansiennitet for. Dette er pga at ansiennitet regnes i kalenderår, og min ansettelse var et skoleår. Det vil si at jeg ikke jobbet et år, men to halve år. Og vikartimene jeg hadde i disse to halve årene hver for seg, var ikke nok til å gi ansiennitet. Hadde de samme timene vært innenfor et kalenderår, ville jeg fått uttelling for det.

Dette var ca 15 år siden, så det er mulig reglene er endret nå...

Anonymkode: a530e...8be

Ja reglene er endret nå. Ansienniteten blir regnet ut fra antall måneder man tidligere har jobbet.( eks sommerjobb hvor man har jobbet 2 måneder)  Man må jobbe et visst antall timer PR måned, men usikker på hvor mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...