Gå til innhold

Har du giftet deg i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker å gifte oss i utlandet. Helst i Spania, Italia eller Hellas. Noen her inne som har gjort det? Vil dere dele erfaringer og ca. pris på bryllupet?

På forhånd takk for svar :)

Anonymkode: 640bc...6ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste som formelt kan vie dere i utlandet er ambassader. Jeg trur alle de nevnte land har Norsk ambassade med muligheter for vielse, sjekk hjemmesidene. Alle som sier de har giftet seg i sjømannskirke, i Vegas eller på stranda er formelt viet på tinghuset i Norge først, så dette er en mulighet om dere ønsker den typen seremoni. 

Seremonien er kort og lite romantisk. Trur ikke vi betalte noe, men måtte bestille tid nesten et år i forveien. Så prisen er det du gjør det til selv, fra kun fly og hotell, til enorme summer hvis man spanderer turen på gjester. 

Anonymkode: 86b82...f68

Skrevet

Vi giftet oss i USA. Med amerikansk prest. ( Man trenger slett ikke gifte seg på noen ambasade eller på tinghuset først som anonym over meg skriver :) ) Det du trenger er å sende inn prøvingsattest eller hva det heter hjemme først. Også må du passe på at papirene du får med deg fra utlandet etter vielsen har apostillestempel (eller apostillebrev - huske ikke hva det heter). Når papirene sendes inn for registrering i Norge er ekteskapet gyldig i Norge også med apostillebrev/stempel - har du ikke fått det vil det ikke være gyldig i Norge ;)

Husker ikke hva vi betalte - det er 10 år siden. Men jeg mener å huske vi landet på rundt 50-60.000 utenom fly og opphold.
(Seremoni, middag m drikke til 15 gjester, kake, blomster, fotograf, klær til mann og barn, diverse til meg utenom kjolen og sikkert noe mer også.)

• Liker 1
Skrevet

Alle ordførere i alle kommunene i Hellas kan vie utlendinger. Det finnes også byråer i Hellas som kan gi råd om det praktiske (og fikse det romantiske ) på stedet. 

Anonymkode: 8673d...deb

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
På 1/30/2017 den 18.35, AnonymBruker skrev:

De eneste som formelt kan vie dere i utlandet er ambassader. Jeg trur alle de nevnte land har Norsk ambassade med muligheter for vielse, sjekk hjemmesidene. Alle som sier de har giftet seg i sjømannskirke, i Vegas eller på stranda er formelt viet på tinghuset i Norge først, så dette er en mulighet om dere ønsker den typen seremoni. 

Seremonien er kort og lite romantisk. Trur ikke vi betalte noe, men måtte bestille tid nesten et år i forveien. Så prisen er det du gjør det til selv, fra kun fly og hotell, til enorme summer hvis man spanderer turen på gjester. 

Dette er nok feil. Dersom ekteskapet er offisielt i landet det ble inngått i, og Norge ikke har en regel mot å akseptere offisielt inngåtte ekteskap fra landet det ble inngått i, er det offisielt anerkjent i Norge. Ekteskap som inngås i Sjømannskirken (i kirker med vigselsrett) er definitivt offisielt godkjent i Norge.

Men så er det mange som drar til utlandet og velger en symbolsk, ikke-religiøs eller ikke-offentlig sermoni som altså ikke er en offisielt anerkjent ekteskapsinngåelse selv i landet sermonien holdes. Det kan være typisk på en herregård ved middelhavet, eller slike fantasier som ikke er juridisk forenelige med offisielle måter for ekteskapsinngåelse. I slike tilfeller må man supplere med et besøk til offentlige myndigheter, enten i landet man bor eller i landet der ekteskapsinngåelsen skjer. 

Den egenerfaringen jeg legger til grunn her er fra å ha planlagt bryllupet til et vennepar. 

Endret av Overrasket
Skrevet
9 timer siden, Overrasket skrev:

Dette er nok feil. Dersom ekteskapet er offisielt i landet det ble inngått i, og Norge ikke har en regel mot å akseptere offisielt inngåtte ekteskap fra landet det ble inngått i, er det offisielt anerkjent i Norge. Ekteskap som inngås i Sjømannskirken (i kirker med vigselsrett) er definitivt offisielt godkjent i Norge.

Vi ønsket oss sjømannskirken i Paris. Her måtte vi gifte oss i Norge eller på ambassaden, men kunne få en kirkelig velsignelse i sjømannskirken. Altså er jeg 100% sikker på at sjømannskirken i Paris ikke blir offisielt godkjent i Norge, for dette brukte vi mye tid på.

Vi prøvde oss deretter med privat seremoni i Italia. Samme konklusjon, etter å ha forsøkt oss på det meste. Måtte gifte oss i Norge, eller ved ambassaden i Roma. 

Vi hadde selvfølgelig alle papirer og prøvingsattest på plass, så var ikke dette som var hinderet. 

Mulig det er fordi Frankrike og Italia ser på ekteskap som statens anliggende, men at man kan gifte seg i land som anerkjenner at bryllup er kirkens anliggende. 

Håper noen oppklarer dette, :) alltid ute etter å lære noe nytt. 

Gjest Overrasket
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsket oss sjømannskirken i Paris. Her måtte vi gifte oss i Norge eller på ambassaden, men kunne få en kirkelig velsignelse i sjømannskirken. Altså er jeg 100% sikker på at sjømannskirken i Paris ikke blir offisielt godkjent i Norge, for dette brukte vi mye tid på.

Vi prøvde oss deretter med privat seremoni i Italia. Samme konklusjon, etter å ha forsøkt oss på det meste. Måtte gifte oss i Norge, eller ved ambassaden i Roma. 

Vi hadde selvfølgelig alle papirer og prøvingsattest på plass, så var ikke dette som var hinderet. 

Mulig det er fordi Frankrike og Italia ser på ekteskap som statens anliggende, men at man kan gifte seg i land som anerkjenner at bryllup er kirkens anliggende. 

Håper noen oppklarer dette, :) alltid ute etter å lære noe nytt. 

Som jeg nevnte har noen, men langt fra alle, sjømannskirker vigselrett. F.eks. i London og New York kan man gifte seg i Sjømannskirken akkurat som i en norsk kirke på Toten (eller lignende). Det dere møtte på i Paris tyder på at Sjømannskirken ikke har vigselsrett i Frankrike, men det betyr ikke det samme som at man ikke kan gifte seg på ordentlig i noen sjømannskirker.  

Når det gjelder Italia har jeg nok enda litt mer innsyn og kan rette opp noen misforståelser. Selvfølgelig er ekteskapsinngåelse absolutt et religiøst domene i Italia. I aller høyeste grad. MEN, dersom man ikke selv er katolsk er det veldig vanskelig, for ikke å si umulig, å gifte seg i en katolsk kirke i Italia. (For katolske nordmenn er saken annerledes.) Alternativene man har som ikke-katolsk er: 1) å gifte seg i en kirke som har en annen trosretning en katolisisme. F.eks. har den anglikanske kirken (den britiske kristendommen) noen kirker i Italia. Der kan man nok lettere få en religiøs sermoni som protestanter. 2) Gifte seg borgerlig (som i blant kan bety svært staselige lokaler). Sjømannskirken har ingen kirker i Italia i det hele tatt, så det er mulig de henviser folk videre til ambassaden. 

Å gifte seg i Italia er en litt byråkratisk prosess med flere personlige avtaler hos div. italienske myndigheter (italienere liker jo slikt), men absolutt mulig. Når man har offisiell vigselsattest ferdig registrert i Italia trenger man bare å oversette attesten til norsk og registrere den i Norge. Snipp, snapp, snute, så er ekteskapet anerkjent. 

Så nevner du privat sermoni. Jeg vet ikke hva du legger i det, men det høres ut for meg som akkurat det jeg pekte på i starten av tråden. Altså at man holder en symbolsk sermoni (uten noen form for vigselsrett i bilde). Mange gjør det, men som du sier, da må man ha en eller annen offisiell religiøs eller borgerlig sermoni (enten hjemme eller i utlandet) i tillegg for å få vigselsattest.

Konklusjonen blir den samme. Det er fullt mulig for de som ønsker det å offisielt inngå ekteskap i utlandet, enten hos Sjømannskirken eller i følge lokale skikker, og få ekteskapet anerkjent i Norge. 

Skrevet

Vi giftet oss i Barcelona i sjømannskirken. Nydelig feiring på hotell i sentrum, og absolutt alt fra middag og styling, til blomster og foto gikk helt på skinner til tross for at alt var arrangert og avtalt over mail. Kunne ikke vært mer fornøyd! Send gjerne pm om du kunne tenke deg mer info :-) 

Skrevet

Måtte søke litt, er tross alt over 10 år siden vi giftet oss på ambassade. 

Det er et begrenset antall land der sjømannskirken kan vie https://www.sjomannskirken.no/bryllup/ Her er også listen over der man kan få kirkelig velsignelse (det vil si at man må gifte seg i ambassade eller i Norge først). 

Man kan gifte seg etter utenlandsk rett, og få ekteskapet godkjent i Norge i ettertid. Da stilles det en del krav, særlig til dokumentasjon http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Ekteskap-og-samliv/Ekteskap/Ekteskap-i-utlandet/

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måtte søke litt, er tross alt over 10 år siden vi giftet oss på ambassade. 

Det er et begrenset antall land der sjømannskirken kan vie https://www.sjomannskirken.no/bryllup/ Her er også listen over der man kan få kirkelig velsignelse (det vil si at man må gifte seg i ambassade eller i Norge først). 

Man kan gifte seg etter utenlandsk rett, og få ekteskapet godkjent i Norge i ettertid. Da stilles det en del krav, særlig til dokumentasjon http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Ekteskap-og-samliv/Ekteskap/Ekteskap-i-utlandet/

Det var vel pretty much det jeg skrev over her ;)

Skrevet

Er det ikke enklere å bare ta det offisielle i Norge før man drar, så har man en symbolsk seremoni i utlandet?

Anonymkode: 6deae...546

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke enklere å bare ta det offisielle i Norge før man drar, så har man en symbolsk seremoni i utlandet?

Da tar man jo med seg gjestene på bryllupsreisen egentlig :fnise:

Anonymkode: 6e808...4f2

Skrevet
På ‎05‎.‎02‎.‎2017 den 0.52, AnonymBruker skrev:

For oss var det ikke særlig vanskelig å be dem sørge for at papirene kom tilbake med apostillestempel.
Det var en liten telefon :) Null problem.

• Liker 1
Skrevet

Vi giftet oss på tinghuset i Østerrike. Begge er norske statsborgere. Null problem. Som skrevet over her tok det to uker å få apostillestempel fra fylkesmannen her i Norge. Synes overhode ikke det var mye (om noe) arbeid.

Anonymkode: f05a8...790

Skrevet

vi giftet oss i Costa del Sol , eller Calahonda da :) 

Nydelige omgivelser og nydelig kirke! Fantastiske mennesker.

Det var bare oss to da, så landet vel på ca 25000 inkl fly og hotell. Vi hadde fotograf også, som også filmet. Og jeg hadde hår og makeup 😀

En perfekt dag som vi avsluttet på den fineste restauranten i nærheten. Vi  har mange gode minner derfra. :) 

Anonymkode: 9a233...3b4

• 3 uker senere...
Skrevet

Har ikke giftet oss enda, men skal ;) Gifter oss i mai i år i Spania (Albir). Vi har et budsjett på 50.000kr, men så planlegger og ordner vi alt selv. Vi har også spist opp mesteparten av budsjettet på hotell for oss og alle gjestene til hotell torsdag til søndag (30.000kr), men vi syns det var verdt det ettersom vi gjerne vil at alle de inviterte skulle kunne komme, og at vi kunne være sammen hele helgen. (de må dekke flybiletter selv). Vi blir ca 30 voksne og 7 barn :)

Ellers har jeg kjøpt kjole på ebay, faktisk! Den er nydelig!! 1500kr! Mat kjøper vi inn selv og får de som jobber på hotellet til å ordne/servere, bestiller mye pynt og dekor via ebay og har en i familien som skal ta bilder, så det trenger ikke å være dyrt å gifte seg i Spania - er min erfaring (så langt) :)

Men så vil vi ha en enkel setting og ikke mye "greier", bare en fin dag/helg med de vi er glad i :D Gleder meg! 

Du kan følge meg frem mot bryllupet i planleggingen på bloggen min om du vil: http://nouw.com/lenerostad/category/spaniabryllup-mai-2017

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...