AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Jeg er på andre året i en bachelor-grad. Jeg gruer meg litt til bachelor-oppgaven som jeg skal ha i neste år. Er det noen som kan fortelle meg hva det innebærer? Jeg har ikke peiling Anonymkode: 57556...138
Devilheart Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Og det spør du oss om istedenfor andre medstudenter og studieveiledere? Burde også stå på skolens nettsider. Bacheloroppgaven, eller hovedprosjekt som også den kalles noen steder, er siste oppgaven du skal gjøre i 6. semester, altså om våren det året du uteksamineres. Den blir en veldig stor og tverrfaglig oppgave der du må bruke alt det du har lært. Praksisen varierer fra skole til skole. Hos noen får man velge oppgaven utifra noen forhåndsbestemte problemstillinger eller problemstillinger gitt av bedrifter, og andre overlater alt til studenten der, der man er selv fritt til å velge oppgaven, innenfor gitte rammer. Hos fleste er det gruppeprosjekt, men man har mulighet til å gjøre den alene også. Så får du store deler av siste semesteret til å jobbe med oppgaven, og frister til diverse punkter, som møter, veiledning, forprosjektrapport og hovedrapport. Til slutt leverer du inn rapporten innen fristen og holder presentasjon og demonstrasjon på en gitt dato. Hør med studieveilederen din om hvordan bacheloroppgavene gjøres på din skole. De vil hjelpe deg med all den hjelpen du trenger.
Emas Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Det kjem heilt an frå fag til fag og skule til skule! Eg også grudde meg vanvittig til å skrive bacheloroppgave, men det enda med at eg storkoste meg med å skrove den, og eg enda faktisk opp med å få A på den 😀 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Du vil sannsynligvis få muligheten til å skrive sammen med noen. Alle jeg har snakket med om det har vertfall fått lov til å velge akkurat det. Vår bachelor var et mini forskningsopplegg. Vi valgte problemstilling, gjorde noen undersøkelser og skrev om disse. Flere av sidene handlet om valg av metode for datainnsamling. Var ikke noe skummelt når vi kom i gang med den. Men jeg var veldig nervøs for den oppgaven før vi begynte på den. Nå når jeg skriver master og tenker tilbake på bacheloren kan jeg ikke skjønne eller forstå at den var skremmende Masteren derimot.. Anonymkode: dfca2...ac1
KaDust Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Det spørs hvilken studieretning du tar. Skolen din har nok mest sannsynlig flere bacheloroppgaver i bibliotekarkivet sitt på nett, så du kan jo ta en titt der for å se hva andre har gjort før.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 MÅ oppgaven presenteres muntlig? Anonymkode: e572b...b4c
Frøken.stille Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: MÅ oppgaven presenteres muntlig? Anonymkode: e572b...b4c Vi gjorde ikke det. Varierer fra studie til studie.
whitewildfox Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Det varierer veldig fra studie til studie. Jeg skrev for eksempel bacheloroppgaven min 3. semester, da vi har Fag 2 tredjeåret. Hos oss kunne vi skrive enten høst- eller vårsemesteret, det er mulig du også har dette alternativet? Vår var veldig kort, men noen studier har oppgaver som skal være på 10 000 ord. Du trenger nok ikke å bekymre deg uansett. Jeg stresset skikkelig før jeg startet andre året, særlig siden jeg syntes det var så tidlig å skrive den, men det gikk veldig bra! Det virker veldig skummelt i starten, men bare tenk på det som en lengre hjemmeeksamen eller semesteroppgave. Dette klarer du nok helt fint
mammamora90 Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 (endret) Det varierer som mange andre også sier. Her får vi velge alt selv (innenfor visse rammer). Vi skal bruke fagstoff vi har lært, velge problemstilling selv, men temaet må være noe som det ikke er forsket så mye på. Vi skal liksom være forskere selv i denne perioden og finne ny kunnskap om det temaet vi velger. Så får vi velge metode selv, jeg har valgt å skaffe infofmanter til personlig intervju f.eks, og vurderer å foreta spørreundersøkelse. Oppgaven her skal være på 8000 ord om vi jobber alene eller 10000 ord om vi jobber sammen med noen. Jeg jobber alene Endret 1. februar 2017 av mammamora90
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 2 minutter siden, mammamora90 skrev: Det varierer som mange andre også sier. Her får vi velge alt selv (innenfor visse rammer). Vi skal bruke fagstoff vi har lært, velge problemstilling selv, men temaet må være noe som det ikke er forsket så mye på. Vi skal liksom være forskere selv i denne perioden og finne ny kunnskap om det temaet vi velger. Så får vi velge metode selv, jeg har valgt å skaffe infofmanter til personlig intervju f.eks, og vurderer å foreta spørreundersøkelse. Oppgaven her skal være på 8000 sider om vi jobber alene eller 10000 sider om vi jobber sammen med noen. Jeg jobber alene 8000-10000 sider høres ut til å være i meste laget. Anonymkode: d2d41...12f 2
whitewildfox Skrevet 1. februar 2017 #12 Skrevet 1. februar 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 8000-10000 sider høres ut til å være i meste laget. Anonymkode: d2d41...12f Klikket feil, sorry! Endret 1. februar 2017 av whitewildfox
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå