AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Jeg begynte å løpe i fjor sommer, og har kommet meg i grei form. Løper nå 1 mil på 55 minutter mot å bare klare å løpe et par km sammenhengende da jeg begynte. Jeg har trent annenhver dag, men nå har jeg fått en ny jobb med mer krevende oppgaver og lengre reisetid, og jeg tror jeg er nødt å kutte noe ned på øktene. Vil formen fremdeles stige med 2-3 økter i uken, eller vil ikke dette være nok til ytterligere framgang? Har lyst å melde meg på 10K eller halvmaraton i år. Anonymkode: 9824b...73d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 3 økter i uken skal være tilstrekkelig for deg å delta på halvmaraton, men du må huske at bare 1 av øktene skal være langkjøring. Da kan en av øktene være intervalltrening og den siste kan være en tempoøkt. Jeg skal selv løpe halvmaraton i år og har selvsagt løpt på meg overbelastningsskade i ene kneet, så trener ved å sykle for tiden i stedet Anonymkode: 95407...263
Athene Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Variasjon er trikset for å sikre progresjon. Med tre økter i uka ville jeg prioritert en intensiv intervalløkt, en litt lengre intervalløkt med lengre intervalldrag og en langkjøring på minst to timer. Intervallene øker oksygenopptaket, langkjøring gjør at kroppen blir vant til å jobbe jevnt over lang tid.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Ja, jeg har merket at intervalløkter er supre for å få opp formen. Løper alltid raskere etter en intervalløkt. Har ikke gjort det nok for jeg syns det er så vondt og ubehagelig (noe som sikkert er poenget for å øke oksygenopptaket...) Skal være mer strukturert og legge inn en av disse hver uke. Anonymkode: 9824b...73d
Athene Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har merket at intervalløkter er supre for å få opp formen. Løper alltid raskere etter en intervalløkt. Har ikke gjort det nok for jeg syns det er så vondt og ubehagelig (noe som sikkert er poenget for å øke oksygenopptaket...) Skal være mer strukturert og legge inn en av disse hver uke. Anonymkode: 9824b...73d Kan også anbefale variasjon i intervallene. Både for progresjon og variasjon. Pyramide, fartslek, motbakke, kortintervaller, aktive pauser... Mye gøy for oss som liker selvpining
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå