Gå til innhold

Sønnen kjøpte ting på playstation store for 1000

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget det i nettbanken i dag. Han er 11 år og kjøpte fifa points for de pengene.

Det jeg gjorde er at han måtte gi meg 1000 kr fra sine oppsparte penger og jeg har slettet kortet mit på playstation store.

Han ble litt småsur pga sparekasse er tom, men jeg har forklart ham at han brukte mine penger uten å spørre.

Samboeren min syns  at jeg er for hard med han :)

Anonymkode: 79ec1...768

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er 11 år og burde vite dette ikke er greit så å ta sparepengene er ok, men om du var ett uhel så synes jeg det blir for strengt... om han kjøpte det uten å vite at det blir trekt på kontoen din?

Anonymkode: fcb23...4fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 11-åring er fullt klar over hvordan store funker, der oppgis også beløpet i kroner og ikke i "poeng". Synes du gjorde helt riktig TS. Guttungen har gjort dette med vilje i håp om at du ikke skulle merke det, litt etter litt, og har ikke regna på hvor mye sluttsummen ble. Sur lærepenge, men han gjør det ikke igjen.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Playstation Store og oppgi at han var mindreårig. Da bør du få pengene igjen. Men la dette bli en lærepenge, la han betale deg 1000 kr. Disse kan du uten at han vet det heller spare til han på en konto. Alle 11-åringer har gjort dumme ting, men han må lære nå at ting på internett kan koste virkelige penger.

Endret av Jacklost
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske dumt å la kontoen sin ligge så åpent til når det er andre mennesker i huset. Ikke lagre kontoinfo eller få bedre passord

Anonymkode: e4540...7c3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon. Gjorde ikke noe stort nummer ut av det. Tenker at jeg lærte en lekse og burde ha snakket med han om det på forhånd.

Anonymkode: 23827...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så smart å lagre kortinformasjonen din.Men da ble det en nyttig lærepenge for dere begge.

Anonymkode: 0474e...3dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal en 11-åring vite dette av seg selv dersom han ikke har blitt lært i det da?

Hvis han bare har trykket kjøp, så trenger det ikke være like innlysende for et barn som for voksne at han faktisk trakk penger fra kontoen til moren sin. 

Jeg syns du var for streng, TS. Og det kan hende du får igjen ved å kontakte playstation slik at de heller kan trekke fra de poengnee og du får igjen penga dine. DET er nok surt nok for 11-åringen for at han ikke hadde blitt lært at å trykke på kjøp på spillet betyr at du faktisk plutselig har 1000 kroner mindre på din pengekonto. 

Anonymkode: de4c5...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han visste at pengene gikk fra kontoen min. Det har vi snakket om før og han vet godt at det er ikke lov å kjøpe ting uten å spørre først.. Han bare håpet at jeg kommer ikke til å merke noe pga ,,jeg hadde mye penger på konto,, ( hans ord). 

ts

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet han at du har mye penger på kontoen, eller bare tror han det?

Anonymkode: f1831...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet han at du har mye penger på kontoen, eller bare tror han det?

Anonymkode: f1831...dde

Han tror det pga jeg er voksen. Han ble rett og slett dratt med og kjøpte litt hver deg pga han skjønte at jeg merket ingenting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han visste at pengene gikk fra kontoen min. Det har vi snakket om før og han vet godt at det er ikke lov å kjøpe ting uten å spørre først.. Han bare håpet at jeg kommer ikke til å merke noe pga ,,jeg hadde mye penger på konto,, ( hans ord). 

ts

Da er du absolutt ikke for streng! Den eneste viktige forskjellen på dette og å stjele fra lommeboka di over lengre tid er at du har nøyaktig bevis for hvor mye penger han har tatt. 

Anonymkode: ce5dc...0c5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare legge til at det er en stor skam at milliardbedriften FIFA tjener store penger på å selge virtuelle liksomvarer, der jeg skal vedde en stor del av kundene er mindreårige. Snakk om å være en rollemodell.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jacklost skrev:

Ta kontakt med Playstation Store og oppgi at han var mindreårig. Da bør du få pengene igjen. Men la dette bli en lærepenge, la han betale deg 1000 kr. Disse kan du uten at han vet det heller spare til han på en konto. Alle 11-åringer har gjort dumme ting, men han må lære nå at ting på internett kan koste virkelige penger.

Jeg synes det er helt utrolig at voksne bevist kan gi fra seg kortinformasjonen til en mindreåring, for så å skylde på ungen og få tilbake pengene. Det skulle ikke vært lov. Det er veldig uaktsomt, man hadde ikke fått igjen på forsikringer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han visstI at pengen11 åringen kontoen min. Det har vi snakket om fø. r og han vet godt at det er ikke lov å kjøpe ting uten å spørre først.. Han bare håpet at jeg kommer ikke til å merke noe pga ,,jeg hadde mye penger på konto,, ( hans ord). 

ts

Det er det samme som å stjele, og du gjør rett i slå hardt ned på dette, siden det var bevisst handling fra 11åringen! Hold på ditt, personlig hadde jeg føyet til flere konsekvenser, spilleforbud osv.  Ellers er det lett for barnet å trå over grensen igjen senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært et uhell, hadde en forklaring vært nok, men når han innrømmer at det var bevisst og at han var klar over at han stjal av deg, da er det bare rimelig at han skal betale tilbake. Han er bare et barn, men det betyr ikke at handlingene hans ikke skal gi konsekvenser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på flere konsekvenser, men tror det holder med at han måtte gi meg pengene. Håper han lærer noe ut av dette. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tenkt på flere konsekvenser, men tror det holder med at han måtte gi meg pengene. Håper han lærer noe ut av dette. 

Ts

Hvis dette er noe han visste og gjorde bevisst så trekker jeg tilbake at du var for streng med å ta pengene hans.

Men. Nei, du kan ikke straffe han mer nå. Nå har han betalt for seg, så han har gjort opp gjelda si og han skjønner at det er dumt å finne på noe sånt en gang til. Og dessuten har du vel tatt bort tilgangen til kortet ditt så han ikke får gjort det noe mer. 

Anonymkode: de4c5...0eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget det i nettbanken i dag. Han er 11 år og kjøpte fifa points for de pengene.

Det jeg gjorde er at han måtte gi meg 1000 kr fra sine oppsparte penger og jeg har slettet kortet mit på playstation store.

Han ble litt småsur pga sparekasse er tom, men jeg har forklart ham at han brukte mine penger uten å spørre.

Samboeren min syns  at jeg er for hard med han :)

Dere burde begge gi 1000 kroner til typen din. Gi din 11 år game unge tilgang på kortet ditt? wow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...