AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Når man søker på flere jobber samtidig (vi arbeidsledige gjør jo gjerne det), og får tilbud om en jobb, men vil vente å se om man får en annen som man er mer interessert i, hva gjør dere? Sier dere ja til første alternativ og hvis det dukker opp noe annet senere så takker dere nei til det første alternativet? Jeg har fått tilbud om jobb nå, men har også søkt på en annen som jeg heller vil ha (søknadsfrist er ikke ute enda) og lurer veldig på hva jeg skal gjøre. Har vært av og på i arbeidslivet så jeg er veldig glad for å få jobbtilbud, men vil jo gjerne ha en jobb jeg vil trives i. (her handler det jo selvfølgelig også om arbeidstid, pendling etc) Er det "stuerent" å først si ja og så takke nei senere? Hva gjør dere? Anonymkode: 8adf4...004 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Du kan spørre om betenkningstid. Jeg har ikke spurt om det før, men har fått vite om det. Om du står innstilt som nr 1 kan de ikke gi jobben til nr 2 før du har svart. Hør hvor lenge du kan tenke over saken. Men hvis du allerede har takket ja til en jobb vet jeg ikke hva du bør gjøre. Men hvis du ikke har skrevet under på kontrakt enda så kan de vel ikke nekte deg å trekke deg. Anonymkode: fc44e...46b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 TS her. Jeg fikk tilbudet før helga og skulle tenke på det til i dag. Ba i dag om å få tenke på det til i morgen for å sjekke opp i en del ting. Fristen for den andre jobben er ikke før om tre uker, så det er vel litt lenge å vente med å gi tilbakemelding... Anonymkode: 8adf4...004
Jacklost Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Ja, her må du nok svare på den ene først, siden fristene er såpass langt fra hverandre. Vanskelig! Gratulerer med ny jobb uansett hva du velger! 1
Gjest Jessica Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg fikk tilbudet før helga og skulle tenke på det til i dag. Ba i dag om å få tenke på det til i morgen for å sjekke opp i en del ting. Fristen for den andre jobben er ikke før om tre uker, så det er vel litt lenge å vente med å gi tilbakemelding... Anonymkode: 8adf4...004 Du kan evt benytte deg av prøvetiden til å si opp
Jacklost Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 4 minutter siden, Jessica skrev: Du kan evt benytte deg av prøvetiden til å si opp Ganske frekk "løsning" spør du meg. Ikke gjør dette.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Svar innen svarfristen for det første tilbudet, er det en ryddig arbeidsplass så har de oppgitt noe ala "Vi ønsker svar om du aksepterer eller ikke innen xx.xx.xxxx". Du bør absolutt unngå å takke ja først, og så takke nei. Avhengig av søknadsprosessen så har du allerede godtatt en kontrakt når du takker ja og det kan få konsekvenser hvis man bryter den ved å svare nei senere. Så nei, absolutt ikke stuerent å svare ja for så å si nei. Om du har vært ute og inne av arbeidslivet en stund, kanskje med noen hull i cv'en osv. så ville jeg sagt ja til første jobben, særlig om den er fast. Så vet du at du har noe, og så kan du heller si opp hvis du får tilbud om annen jobb. Husk at det også vil styrke søknaden din til den andre jobben at du er i jobb allerede. Anonymkode: 8cca6...92b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #8 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, Jacklost skrev: Ganske frekk "løsning" spør du meg. Ikke gjør dette. Vel, får man et ganske godt tilbud i annen jobb, så gjør man dette. Prøvetiden er gjensidig, det er ikke bare arbeidsgiver som skal finne ut at du kan brukes, men også at du finner ut at arbeidsstedet er det rette for deg. Og det er uansett mye ryddigere enn å takke ja først, for så å si nei, noe som kan få juridiske konsekvenser da man mange steder aksepterer en kontrakt når man takker ja til jobben. Anonymkode: 8cca6...92b 2
Jacklost Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, får man et ganske godt tilbud i annen jobb, så gjør man dette. Prøvetiden er gjensidig, det er ikke bare arbeidsgiver som skal finne ut at du kan brukes, men også at du finner ut at arbeidsstedet er det rette for deg. Og det er uansett mye ryddigere enn å takke ja først, for så å si nei, noe som kan få juridiske konsekvenser da man mange steder aksepterer en kontrakt når man takker ja til jobben. Anonymkode: 8cca6...92b Ja, stemmer forsåvidt det. Ser den. Kanskje vi kan møtes på midten å si at hva TS gjør avhenger litt av om hun jobber i en liten bransje + hvor hun bor.
Gjest Jessica Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 23 minutter siden, Jacklost skrev: Ganske frekk "løsning" spør du meg. Ikke gjør dette. Frekk ? Hva er det du ikke skjønner av ordet prøve-tid?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 Om du først takker ja, og deretter ombestemmer deg, så kommer det an på avtalen som gjøres. De to siste jobbene mine har jeg fått tilbud om jobb/kontrakt tilsendt skriftlig. Du kan selvfølgelig ombestemme deg, og ta den andre, men da bør du ikke være i en liten bransje eller på et lite sted, for sånt kan spre seg. Det samme gjelder det med å takke ja, og slutte etter noen uker for å ta en bedre jobb. Det er ikke ulovlig å ombestemme seg, men det er lite kult gjort... Men isåfall bedre å si nei før du starter, enn å begynne på en prøvetid, da slipper iallefall bedriften kaste bort haugevis med penger på deg. Ansettelsesprosessen er ikke akkurat gratis for bedriften heller. Anonymkode: 2f8f0...7aa
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 TS her. Det er nok ingen stor bransje jeg jobber i og det er privat sektor. Betyr det noe hvor jeg bor? Kan også si at den andre jobben er ledig fordi det var en som trakk seg like før han skulle begynne. Jeg synes synd på arbeidsgiver i en slik situasjon, derfor jeg lurer litt på hva andre hadde gjort. Anonymkode: 8adf4...004
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 Om det er liten bransje og på lite sted, så sprer ord om slikt seg mye raskere enn om det skjer på Burger King i hovedstaden liksom. Anonymkode: 2f8f0...7aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå