Gå til innhold

Tørke ullundertøy RASKT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier ikke tørketrommel, så her må alle klær tørkes hengende på stativ. Bruker alltid å la klærne henge i ca. 2 døgn før jeg bretter de sammen, for å være sikker på at de er tørre. 

Men pga. vask og bruk av en ulltrøye er det nå litt knapt med tid og krise her. Hvor lang tid tror dere det vil ta å tørke en ulltrøye hengende på klesstativ? Jeg aner jo ikke siden jeg aldri sjekker før sånn 2 døgn etterpå. Kan den bli tørr etter 14-16 timer? 

Hilsen stressa student som ikke har bodd særlig lenge borte fra mamma 

Anonymkode: 213eb...483

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ull tørker ganske raskt. Heng den gjerne et litt varmt sted, så skal den helt fint tørke på den tiden, med mindre den er veldig tykk. 

Anonymkode: 4b31e...946

Gjest EkteMannen
Skrevet

Ull tørker på null komma niks. Heng det i vinden et par timer så er det tørt, ihvertfall hvis det er tynt. 

Skrevet

I et varmt rom tørker en ulltrøye fint på 14-16 timer ja. Sannsynligvis på halvparten av tiden. Evt heng den på en kleshenger så den ikke henger dobbelt. Ull tørker raskt.

Og du kunne ikke puttet den i tørketrommel om du så hadde en heller.

Anonymkode: 23bd6...f67

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier ikke tørketrommel, så her må alle klær tørkes hengende på stativ. Bruker alltid å la klærne henge i ca. 2 døgn før jeg bretter de sammen, for å være sikker på at de er tørre. 

Men pga. vask og bruk av en ulltrøye er det nå litt knapt med tid og krise her. Hvor lang tid tror dere det vil ta å tørke en ulltrøye hengende på klesstativ? Jeg aner jo ikke siden jeg aldri sjekker før sånn 2 døgn etterpå. Kan den bli tørr etter 14-16 timer? 

Hilsen stressa student som ikke har bodd særlig lenge borte fra mamma 

Ulltrøye kan absolutt bli tørr etter 14-16 timer. Mine ulltrøyer blir tørre etter 6-7 timer og da gjør jeg sånn: Etter vask legger jeg trøya flatt på en håndduk og ruller den ganske hardt sammen. Dette får enda mer fukt ut av trøya etter sentrifugering. Du kan også legge rullen på gulvet og tråkke på den for å få enda mer fukt utav trøya. Så henger jeg trøya på badet hvor det er varmest. Neste morgen er den knusktørr. 

Anonymkode: 6ec00...700

• Liker 1
Skrevet

Heng ulltøyet på en kleshenger på dusjen. Du kan forsiktig bruke hårføner og tørke ullen med noen minutter i blant, men vær forsiktig med varmen. Det hender jeg bruker hårføner på bomullsvasken og for å få tøyet fortere tørt.

NB: Ikke legg fra deg hårtørkeren og la den stå på. Husk brannfaren og at røykvarslere kan reagere på varme. (Om du har det i nærheten.)

Anonymkode: 157a7...342

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I et varmt rom tørker en ulltrøye fint på 14-16 timer ja. Sannsynligvis på halvparten av tiden. Evt heng den på en kleshenger så den ikke henger dobbelt. Ull tørker raskt.

Det kommer an på trommelen. MIn har ull-tørkeprogram. Det går også ofte an å tørke ull på kaldt program i trommel. Men det ser jeg bare poenget med om man har dårlig plass tli å henge opp, for ull tørker jo så fort av seg selv så uansett. 

Anonymkode: 4b31e...946

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg bør vaske trøya ikveld, da vil den være ferdig vasket ca. kl 22. Så trenger jeg å bruke den igjen helst kl 11 i morgen formiddag. Bør vaske den i mellom fordi jeg skal trene i den ikveld, og så bruke den på skolen imorgen. 

Hvis jeg henger den opp med en gang maskinen er ferdigvasket, får den jo 12-13 timer på seg. Kan henge den for seg selv over en stol på badet. Det er ikke kjempevarmt på badet vårt, men noe varmere enn ellers i leiligheten. 

Skrevet (endret)

På vaskerommet vårt tørker slikt på maks 8 timer. 

Trikset er god varme og passe med lufting (=lav luftfuktighet). Om du vil den skal tørke ekstra raskt henger du den for seg selv, uten andre våte klær rett i nærheten. En stol er ofte ikke så hensiktsmessig, da får ikke plagget luft fra alle kanter. 

Det overraskende for mange er at slikt ofte tørker dårlig på badet, dette er fordi det er så mye fuktighet i rommet, særlig om du trener og dusjer på kvelden. Om stua holder normal innetemperatur ville jeg heller tørket der. Evt. hatt på vifta på badet gjennom natten. 

Endret av Athene
Skrevet
2 minutter siden, Athene skrev:

På vaskerommet vårt tørker slikt på maks 8 timer. 

Trikset er god varme og passe med lufting (=lav luftfuktighet). Om du vil den skal tørke ekstra raskt henger du den for seg selv, uten andre våte klær rett i nærheten. En stol er ofte ikke så hensiktsmessig, da får ikke plagget luft fra alle kanter. 

Det overraskende for mange er at slikt ofte tørker dårlig på badet, dette er fordi det er så mye fuktighet i rommet, særlig om du trener og dusjer på kvelden. Om stua holder normal innetemperatur ville jeg heller tørket der. Evt. hatt på vifta på badet gjennom natten. 

Det er ganske kaldt på stua :P Men er det fortsatt bedre å henge den der enn på badet? Vil jo være litt "klamt" på badet en stund siden jeg dusjer der om kvelden.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske kaldt på stua :P Men er det fortsatt bedre å henge den der enn på badet? Vil jo være litt "klamt" på badet en stund siden jeg dusjer der om kvelden.

Du har ikke en varmekilde et sted, eller kan sette på en ovn rett ved tørkestativet gjennom natta? Ikke det mest økonomiske, men beste måten å tørke klær raskt på er lite og godt varmt rom, med liten glippe i vinduet. 

Tviler på at den vil tørke på badet på så kort tid med mindre du har veldig god lufting der inne. 

Skrevet
1 minutt siden, Athene skrev:

Du har ikke en varmekilde et sted, eller kan sette på en ovn rett ved tørkestativet gjennom natta? Ikke det mest økonomiske, men beste måten å tørke klær raskt på er lite og godt varmt rom, med liten glippe i vinduet. 

Tviler på at den vil tørke på badet på så kort tid med mindre du har veldig god lufting der inne. 

Akkurat nå har vi ikke annet enn vedovnen, og den kan vi ikke bruke fordi vi ikke har ved (får levert senere denne uken). Har en panelovn på soverommet mitt, kan eventuelt prøve å henge ulltrøyen foran denne? Ellers er det ingen ovner her, annet enn på soverommene til de jeg deler leilighet med. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tullball! Jeg har tørket ullundertøy i trommel i alle år. Ikke på ullprogram engang, men vanlig varmt program. 

Anonymkode: 05e28...a31

Skrevet

Vask den når du kommer hjem og heng den slik at den får mest mulig luft, anbefaler en kleshenger feks.  Jeg ville bare hengt den opp i stua.  Dersom den skulle være litt fuktig i morgen (noe jeg vedder på at den ikke er), så tar du siste rest med hårføneren :) 

Skrevet

Mine ulltrøyer (tynne fra Pierre Robert) tørker også på null-komma-svisj. Jeg vasker dem gjerne på vanlig 30- eller 40-graders vask med Milo, og sentrifugerer på 1200 omdreininger. Da er de nesten tørre når jeg tar dem ut av vaskemaskinen. Selv om jeg ikke henger dem til tørk før rett før jeg legger meg ved 12-1-tiden er de helt tørre når jeg står opp ved 6-7-tiden. :) 

Anonymkode: 5cb77...753

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...