Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bruker man egentlig temperatur for å kartlegge syklusen?

Jeg har sett litt på nettet, og der står det man må bruke et basaltermometer, og at disse er vanskelige å få i Norge. Kan man virkelig ikke bruke et vanlig termometer, sånn digitalt man stikker under tunga? Hva er egentlig forskjellen på det og et basaltermometer?

Jeg har også lest at man må ta tempen rett etter at man våkner, før man står opp, og at man må ta til samme tid hver dag. Også i helger. Og at man da måtte ha vekkerklokken på i helgene og så heller sove videre etter temping. Jeg kan garantere at det ikke blir populært i heimen om jeg har vekkerklokken på kl 05.30 i helgen også, det er ille nok i ukedagene.. 

Anonymkode: aec6a...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Det viktige med termometeret er at det må ha to desimaler. Kan bestilles på Naturalcycles f.eks. Jeg anbefaler å bruke en App for å skrive inn tempen hver morgen, da vil appen regne ut for deg når du skal ha eggløsning og det er enklere å ha full kontroll på syklus. Jeg har erfaring med Naturalcycles sin app og jeg tracket syklusen med den i et år før vi ble prøvere. Da vi begynte å prøve ble jeg gravid på første forsøk! 

Apropos måling så ja, du må ta tempen til cirka samme tid hver morgen før du står opp av sengen. Hvis man måler i helgen (feks 3 timer senere enn vanlig) vil man måle en altfor høy temperatur. Men det du kan gjøre er å bare måle i ukedagene. Du vil ikke få like gode data hvis du bare måler 5 av 7 dager men du vil fortsatt kunne finne ut omtrent hvilken syklusdag du har eggløsning på.

I mit tilfelle,  etter hvert fant jeg ut at jeg hadde eggløsning på syklusdag 18-19 hver gang så hvis jeg visste at jeg var på syklusdag 6 den morraen er det ikke så mye vits i å måle for da vet jeg at det ikke vil skje store endringer i temperaturen før dag 19. Men alle har ikke så regelmessig eggløsning da :) 

Anbefaler metoden av hele mitt hjerte! Myye enklere å bli gravid med det :) 

Anonymkode: d5fc9...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...