Gå til innhold

Trene styrke, men ønsker ikke bredere rygg eller større lår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er en jente på 20 år, 170 cm ca og 59 kg.

Jeg trener styrke, men ønsker ikke større lår eller bredere rygg. Det er sånn "V" shape på jenter jeg tenker på. Andre synes sikkert det er fint, men jeg ønsker ikke å få det. Hvilke øvelser bør jeg gjøre da? 

Anonymkode: 1ee77...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen problem,du får ikke det uten å jobbe aktivt for det - dvs spise riktig mat i overskudd og trene hardt. 

Anonymkode: 56958...59c

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen problem,du får ikke det uten å jobbe aktivt for det - dvs spise riktig mat i overskudd og trene hardt. 

Anonymkode: 56958...59c

Takk for svar!

Så jeg bare unngår å trene mye rygg? Jeg får jo trent den gjennom markløft osv... Og gjøre hip thrust til den viktigste benøvelsen, istedetfor f.eks knebøy?

Anonymkode: 1ee77...1df

Gjest canacas
Skrevet

Jeg trener mye rygg og bein, og jeg har definitivt ikke V-form eller definerte lår. Du må jobbe ganske målrettet og tungt for å bli formet slik du nevner (om jeg har forstått deg riktig). Skulle ønske kvinner generelt ikke fokuserte på stor/liten når det er snakk om trening... 

Skrevet

Tren knebøy og rygg, du. Du får ikke enorme muskler og v-form over natta, dessverre... OM du mot formodning skulle få mer muskler enn du ønsker, så er det bare å slutte å trene de musklene en stund, så mister du dem fort..

Men jeg synes du bør tenke på at det å ha en sterk rygg og sterke lår er viktig for helsa, og at det er viktigere enn et merkelig skjønnhetsideal. 

Anonymkode: 71cff...b4d

• Liker 7
Skrevet

Ikke tren så mye nedtrekk med smalt grep eller forskjellige ro øvelser. 

Anonymkode: 2edd8...e4e

Skrevet

jenter får ikke lett v-rygg og giga muskler av å trene:p jeg har trent jevnlig styrke over to år nå og har selvfølgelig blitt mer definert men ikke fått disse giganusklene alle jenter er så utrolig redd for. Etter min mening er en lett v-formet rygg fint! Men ønsker du ikke å bli stor når du trener styrke så burde du holde deg unna mange ewpetisjoner of lettere vekter og heller trene tyngre med færre repetisjoner men da må du veie opp med flere sett. Jeg kjører fire uker hor jeg kjører tyngre o tyngre og deretter en lett uke med flere reps. Og som en annen skriver her tror jeg det er sunnere å fokusere på at muskler faktisk er helsemessig bra framfor å fokusere på det rent estetiske hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Disse trådene om hvordan man kan trene styrke uten å få en spesiell form er litt sånn, "jeg vil gjerne begynne å løpe, men jeg vil ikke risikere å få skikkelig god kondisjon". ;)  Nå er hva slags form styrketrening gir en ikke bare avhengig av øvelser, hvor mye man spiser, hvor spesifikt man trener og hvor målrettet man gjør det, men også hvor godt genetisk grunnlag man har for å bygge muskler, og også hvordan kroppen ens selv har lyst til å se ut.

Selv har jeg fra naturens side en mer atletisk bygd kropp ("svømmekropp") og noen grad av V-form var for meg veldig lett å oppnå omtrent uten å prøve (nesten uten å trene styrke overhodet, egentlig), styrketrening har for meg hjulpet å bygge videre på det grunnlaget. En kvinne med timeglass-eller pærefasong ville ha langt vanskeligere for å få samme resultat (men vil lettere kunne oppnå annet enn den V-formen). Hvor store lår du får (eller, hvor store lårmuskler), vil vel for de fleste av oss ha med alt fra hvordan vi er bygd til hva slags idrettsbakgrunn vi eventuelt har fra før (jeg drev mye med idrett gjennom oppveksten som synes å ha bygget sterke og solide lår, og mange tidligere fotballspillere, hestesportutøver etc vil nok kjenne seg igjen.

De som virkelig får tydelig "fitnesskropp" har jobbet så hardt og målrettet for den at man ikke har sjans til å bare ende opp med å se sånn ut ved en feil. For å si det over litt kortere: generell styrketrening av hele kroppen vil ikke uten videre gi deg mer enn en sterkere og gjerne mer velformet kropp. :)

• Liker 1
Skrevet

@Hot mess bra sagt :)

Når man trener, så er det for å styrke kroppe. Alle har forskjellige mål, men uansett om du trener for triatlon, vektløft, handstand og what not, så er det kroppens funksjoner man trener. Ikke utseende. Utseende er en bieffekt av trening (bortsett fra kroppsbyggere, men det er for spesielt interessere)  

Foksuer på å styrke kroppen ved å ha fokus på kjørnemuskler, bein, rygg og hjerte. Da har du et godt grunnlag for videre utvikling av fysiske egenskaper. 

Og slutt å følge taggen #fitness :P 

Anonymkode: afa26...46e

Gjest treningspike
Skrevet

Er så typisk jenter å være redd for å bli stor eller redd for ditten og datten på grunn av styrketrening..
Dere blir ikke store og det skal mye hardt arbeid over tid til å få både store lår og V-form. Viktig å styrke alle muskler. Så det er bare å stå på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...