AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Selv er det noen ting som irriterer meg (jeg har selv hund): 1. De som binder fast hunden utenfor butikken. Helt ok så lenge de binder de fast et stykke fra slik at ikke de som går inn/ut MÅ møte på hunden din. En gang var det faktisk en som bandt den fast i et gjerne like oppi inngangsdøren og ALLE måtte gå helt oppi hunden for å komme seg forbi. Hva tenker folk? Noen er jo redd hund og en vet jo aldri hvordan hunden kan reagere på andre mennesker som går forbi. 2. Det er helt ok å ikke ha hunden i bånd, men vær obs når det kommer andre hunder møtende. Alle hunder er ikke like dressert og de er gjerne under "opplæring". Jeg har møtt flere som blir sinte fordi mine hunder bjeffer og noen ganger prøver å glefse til løse hunder fordi hunden kommer så brått på (feks bakfra) og hundene kan oppfatte det som et angrep. 3. Ja, vi hundeeiere vet at ikke alle liker hunder. Men det er ikke slik at alle uten hund har førsterett til fortauet. Er du livredd hund, så ikke gå tur der du kan møte på hunder. Jeg trekker mine inn ved siden av meg (gjerne slik jeg kommer mellom hundene og forbipasserende) i tilfelle noen er redd, men ikke forvent at jeg skal gå ut i bilveien... 4. Hundeeiere som ikke plukker opp dritten. Hvor vanskelig er det? Det er ikke gøy å plutselig ha tråkket i en illeluktende hundeskit. Anonymkode: 3c107...b44 14
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Har ikke hund Det irriterer meg når hunder er ekstremt needy Når de blir hyper innendørs og rundt gjester Om de sikler Jeg kan legge til at jeg syns rolige hunder er helt ok, men kunne aldri hatt hund selv etter å ha sett så mange håpløse tilfeller Anonymkode: e6e69...287 2
Aamu Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Enig i mange av punktene dine. Det er vel stort sett det som irriterer meg også, men angående punkt 4., så vil jeg komme med en oppfordring til alle hundeeiere: Lær hunden din å passere mennesker. Folk som er hunderedde får det bedre om hunden din viser null interesse for dem Andre ting som irriterer meg: - Folk som lar bikkja bjeffe seint på kvelden (f.eks setter hunden i hundegården og drar for å spille bingo kl 23, blir borte 2-3 timer) - Folk som tror at andre mennesker er interesserte i å hilse på hunden deres. Nei, vi er mange som ikke ønsker det! - Folk som tror at hunder som møter hverandre skal hilse. Går jeg med en hund, kan du banne på at den ikke skal hilse på din hund. - Folk som slipper løs hundene sine uten å ha 99% innkalling på plass. - Folk som ikke trener nok med hundene sine, så de bjeffer på deg når du går forbi - Det er en her som binder bikkja si på gårdsplassen. Den bjeffer på alt, og alle. Jeg holder meg fysisk for ørene hvis jeg går forbi, for skvetter så inni granskauen, får jo nesten hjertestans.. det er ikke greit.. Det er til stor sjenanse - Folk som tror det er greit at bikkja driter i skauen, og lar dritten ligge. Det er jo ingen som går tur i skauen, neida! - Familiemedlemmer som på død og liv skal ha med hunden i selskaper. Og oppi sofaen. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Når hundeeiere først tar seg bryet med å plukke opp hundedritten, så ikke heng drittposen til pynt på et tre, men bær heller til nærmeste søppelkasse. Det er bedre å la dritten ligge enn å forsøple naturen med plast på den måten. Jeg ble bitt av en hund som barn, så er redd for hunder. Derfor er det synd når hunder får løpe fritt rundt. Godt å lese HI sånn sett Anonymkode: d26d2...ed3 5
Sirah Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Jeg har to hunder og er enig i mange av punktene over. Noe jeg merker at irriterer meg er når folk tar med sin hund på besøk til meg uten å si ifra på forhånd siden jeg har hund selv. Altså, jeg liker hundene til vennene mine og det er som regel veldig hyggelig å hilse på dem, men tre hunder som er i lekemodus inne i en stue kan fort bli for mye av det gode selv for meg. Har spesielt en venninne som har en diger blandingshund som røyter som et vondt år. Denne hunden klarer ikke å ligge stille innendørs og er fullstendig bajas når den er på besøk. Den trekker opp mine hunder og hele besøket går ut på å kjefte på hundene. Det er bare styr når den er her. Jeg har sagt det flere ganger at dersom hunden må være med så er det bedre at vi avtaler å gå en lang tur eller noe. Vi får jo skravlet og fjasa da også. Alikevel står ofte hunden plutselig i stua mi når vi har avtalt å se på film eller noe 🙄 Dette har resultert i at jeg nesten har sluttet å invitere henne over da jeg ikke orker alt styret noe som jeg egentlig syntes at er veldig trist. Jeg har også en annen god venninne med hund som det bare er hyggelig at kommer. Denne hunden fjaser litt med mine helt i starten og så legger de seg for å slappe av. Man merker ikke at den er her engang. Denne venninnen spør alltid på forhånd om det er ok at hunden blir med.... 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 Hundeeiere som ikke plukker opp etter hunden. Hundeeiere som tørker hunden med håndklær de også gir gjester på overnatting som må dusje. Hundeeiere som avler hvalper og som forsøker å selge de til hvem som helst inkl familie. Hundeeiere som krafser i pelsen og deretter tar godt nedi chipsskåla eller ikke vasker hendene før de tar på alt mulig. Anonymkode: d9eed...3ca
happiest Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Jeg og naboen har hund. Bor i blokk og det er ganske lytt. Hundene mine bjeffer sjeldent inne, så det er ikke noe problem. Men både mine og naboen sin hund bjeffer på hverandre om de treffer på hverandre. Så her om dagen var klokken like over midnatt og jeg skulle ut en siste tur. Det skulle naboen også. Jeg var akkurat kommer ned i trappen og hørte døren hennes gå opp. Ropte opp (lavt) at jeg var på vei ut med hundene og om ikke hun kunne vente et par minutter til mine var gått ut siden vi begge vet de bjeffer. Det skal tross alt være stille etter kl 23 og det er unødvendig å vekke naboene når vi vet at hundene ikke er stille. Nei, dette kom vist ikke på tale... Helt ok om det er en ettermiddag, men jeg ville selv blitt irritert om jeg plutselig ble vekket av bråk midt på natten en ukedag. Selv har jeg ventet et par minutter om jeg ser hun gå ut med hunden først slik vi slipper masse bjeffing i oppgangen. Ellers irriterer dette meg: -Hundeeiere som på død og liv ALDRI skal la hunden få hilse på andre hunder. Hunder er sosiale dyr. Lurer nesten på om det er eieren som er mer redd i møte med andre hunder... Ellers er en god ide å spørre om det er ok at hundene hilser på hverandre. Forstår selvsagt om noen ikke ønsker dersom de holder på å trene opp hunden. -Bæsjeposer som ligger over alt. De brytes ikke ned... Eller drit folk bare skufler litt snø over - tidenes surprise! -Gjester som ikke tar hensyn. Gjestene mine vet jeg har hund og jeg forteller ved første besøk noen "regler". F.eks at døren ikke må åpnes uten å gi med beskjed, slik jeg kan holde hundene eller rope på de så ikke de løper ut. Eller at det ikke er lov å gi de mat (hvorfor i all verden må folk på død og liv gi hundene kake ++?). -Hundeeiere som sperrer hunden inne store deler av dagen, enten det er i bur eller at hunden kun har et lite og veldig begrenset område den får lov til å være i. Jeg tenker at en hund skal stilles likt som et familiemedlem, og man plasserer ikke et menneske i et bur 8t om dagen eller kun lar mennesket får lov til å være i den lille 2kvm gangen hele dagen. 3
Tabris Skrevet 30. januar 2017 #8 Skrevet 30. januar 2017 (endret) Jeg har hund selv, og det som irriterer meg mest er hundeeiere som ikke oppdaterer seg og fortsatt prater om "klatring på rangstigen", "dominans", at hunden må straffes og "korrigeres" osv osv. Samt de som deler "morsomme" videoer på nett hvor hunder viser oppførsel som bare er trist å se på. Endret 30. januar 2017 av Tabris 12
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 Har ikke hund nå, men har vokst opp med hund og ønsker å få det en dag. Irriterer meg grønn over dem som ikke passer på hvor hunden er i forhold til dem selv og andre. Type lar hunden gå på ene siden av fortauet, og går selv på andre siden, så båndet er en snublefelle for alle andre og de sperrer hele området. Spesielt irriterende på de to grusveiene som er i nærheten av her jeg bor, hvor det er veldig populært å jogge (nettopp fordi grus er bedre å jogge på enn asfalt). Drittirriterende når hundeeiere sperrer hele veien så man må stoppe opp - om man da ikke går på trynet i båndet uten å se det. Også irriterende med dem som lar hunden sose rundt på kryss og tvers uten bånd. Folk som ikke plukker opp etter hunden, eller enda verre: plukker opp men slenger fra seg posen i naturen... Irriterer meg over folk som lar ungene løpe bort til andres hunder uten å spørre om det er greit. Jeg passer til tider en hund som er redd for barn. Det er vanskelig å gå tur med henne når jeg må finne steder og tider hvor det er lite sannsynlighet for å treffe på unger. Hun reagerer med å knurre og flekke tenner når unger kommer løpende mot henne, og når det er en stor hund kan det fort få negative følger.. Anonymkode: 1cadc...f30 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hund Det irriterer meg når hunder er ekstremt needy Når de blir hyper innendørs og rundt gjester Om de sikler Jeg kan legge til at jeg syns rolige hunder er helt ok, men kunne aldri hatt hund selv etter å ha sett så mange håpløse tilfeller Anonymkode: e6e69...287 Vel, bra du har innsikt til å se det mangler noe i empati kurven da. Skal ikke si hvem som høres "håpløs" ut😆 Anonymkode: 8d60c...627 3
Maleficenta Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv er det noen ting som irriterer meg (jeg har selv hund): 1. De som binder fast hunden utenfor butikken. Helt ok så lenge de binder de fast et stykke fra slik at ikke de som går inn/ut MÅ møte på hunden din. En gang var det faktisk en som bandt den fast i et gjerne like oppi inngangsdøren og ALLE måtte gå helt oppi hunden for å komme seg forbi. Hva tenker folk? Noen er jo redd hund og en vet jo aldri hvordan hunden kan reagere på andre mennesker som går forbi. 2. Det er helt ok å ikke ha hunden i bånd, men vær obs når det kommer andre hunder møtende. Alle hunder er ikke like dressert og de er gjerne under "opplæring". Jeg har møtt flere som blir sinte fordi mine hunder bjeffer og noen ganger prøver å glefse til løse hunder fordi hunden kommer så brått på (feks bakfra) og hundene kan oppfatte det som et angrep. 3. Ja, vi hundeeiere vet at ikke alle liker hunder. Men det er ikke slik at alle uten hund har førsterett til fortauet. Er du livredd hund, så ikke gå tur der du kan møte på hunder. Jeg trekker mine inn ved siden av meg (gjerne slik jeg kommer mellom hundene og forbipasserende) i tilfelle noen er redd, men ikke forvent at jeg skal gå ut i bilveien... 4. Hundeeiere som ikke plukker opp dritten. Hvor vanskelig er det? Det er ikke gøy å plutselig ha tråkket i en illeluktende hundeskit. Anonymkode: 3c107...b44 Jeg irriterer meg over det samme birtsett fra at. Folk som er redde for hund må jo få lov å gå tur de også... Er egentlig punkt fire som irriterer meg mest. Men en ting. Jeg irriterer meg over hundeeiere med hunder som tydelig har lyst å hilse på men eieren lar de ikke få lov. 1
Maleficenta Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 Kommer på en til. Hunder som vil sleike deg i trynet. Kan ikke eierne lære av dem denne nasty slikkinga? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 Hundebæsj i veien og i grøften.. Veldig moro å få sko og vognhjul inngriset med hundebæsj. Hørt motargumenter med at man ikke går i grøfta.. men det gjør barn! Hunder som skal lukte overalt på deg. Anonymkode: b2415...17c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #14 Skrevet 30. januar 2017 Har hund selv,men irriterer meg over: -Folk som hele tiden "mister" hunden fordi "den som regel ikke stikker av når den går uten bånd". Det at den stikker av i 20% av tilfellene er allikevel ikke greit. -Folk som tydeligvis ikke kjenner hunden sin godt nok til å vite at den hopper på alle som passerer den når den går tur. Selv om jeg liker hunder,så synes jeg ikke noe om at fremmede hunder hopper på meg,i hvert fall ikke før jeg har rukket å registrere hva slags humør de er i. -Røyting! Anonymkode: c4160...04b 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #15 Skrevet 30. januar 2017 At de er overalt. At de bjeffer og gneldrer. Og mindre intelligente hundeeiere som tror alle synes dyra deres er helt fantastiske og at vi som ikke har pådratt oss f' skapet skal tåle å bli vekket tidlig og sent, tråkke i dritten etter dem og ja som Ts faktisk skal folk som er redd dem unngå områder det kan være hund hehe. Hunder burde være forbudt der folk bor tett. De er kun til glede for de som eier dem og knapt nok det når man ser hvor mye vanskjøtsel disse stakkarne må tåle. Masse tid alene som dumt forsvares med at de ikke lider under det. Kjappe lufteturer som gjør at de så vidt får lettet på benet for å gjøre fra seg. Både hundeeiere og hunder irriterer meg faktisk. Anonymkode: 756d6...dbf
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 30. januar 2017 #16 Skrevet 30. januar 2017 De som lar hunden sin stå ute og bjeffe i timesvis og aldri går tur med den. Skjønner ikke hvorfor de har hund.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 30. januar 2017 #17 Skrevet 30. januar 2017 18 minutter siden, Maleficenta skrev: Kommer på en til. Hunder som vil sleike deg i trynet. Kan ikke eierne lære av dem denne nasty slikkinga? Det er vanskelig, men det går an å lære inn en annen adferd istedenfor, f.ex. sitte foran den som skal hilses på. Aldri gi oppmerksomhet til en hund som er overivrig og hopper og skal slikke, snu siden eller ryggen til, og gi oppmerksomhet når den er rolig og/eller har satt seg ned.
Maleficenta Skrevet 30. januar 2017 #18 Skrevet 30. januar 2017 32 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Det er vanskelig, men det går an å lære inn en annen adferd istedenfor, f.ex. sitte foran den som skal hilses på. Aldri gi oppmerksomhet til en hund som er overivrig og hopper og skal slikke, snu siden eller ryggen til, og gi oppmerksomhet når den er rolig og/eller har satt seg ned. Det må eieren informere besøkende om. Ikne alle har erfaring med hund og vet hvordan man skal te seg rundt dem. Funker det ikke å si hardt nei til hunden når den begynner slik? Eller gi hunden en hundegodis hvis den er flink og lar være å hoppe og slikke men sitter fint og rolig? 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 30. januar 2017 #19 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Det må eieren informere besøkende om. Ikne alle har erfaring med hund og vet hvordan man skal te seg rundt dem. Funker det ikke å si hardt nei til hunden når den begynner slik? Eller gi hunden en hundegodis hvis den er flink og lar være å hoppe og slikke men sitter fint og rolig? Ja selvfølgelig må de informere om det. Jo det funker det, det er vel ikke så vanskelig som jeg skal ha det til egentlig, vet ikke hvorfor jeg skrev det. Eller det vil si det funker om ikke hunden gjør det fordi den er veldig stresset, for da hører den ikke, og man vil jo ikke kjefte for mye på en hund som prøver å blidgjøre noen, som gjerne er grunnen til at de gjør det, da får de bare negative assosiasjoner til mennesker. Å være kjapp og putte godbiter i gapet deres når de setter seg ned er igrunn det beste ja, jeg lærte hunden min å ikke hoppe på den måten, nå setter hun seg ned foran folk istedenfor.
Maleficenta Skrevet 30. januar 2017 #20 Skrevet 30. januar 2017 7 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Ja selvfølgelig må de informere om det. Jo det funker det, det er vel ikke så vanskelig som jeg skal ha det til egentlig, vet ikke hvorfor jeg skrev det. Eller det vil si det funker om ikke hunden gjør det fordi den er veldig stresset, for da hører den ikke, og man vil jo ikke kjefte for mye på en hund som prøver å blidgjøre noen, som gjerne er grunnen til at de gjør det, da får de bare negative assosiasjoner til mennesker. Å være kjapp og putte godbiter i gapet deres når de setter seg ned er igrunn det beste ja, jeg lærte hunden min å ikke hoppe på den måten, nå setter hun seg ned foran folk istedenfor. Men jeg tenker sånn i valpestadiet når man driver med hundetrening jeg at man lærer de helt fra da at de ikke skal bli tullerusk når den møter folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå