Gå til innhold

han sliter meg ut..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 16 år gammel jente, for snart 3 mnd siden mistet jeg moren min. Jeg nå igjen med stefaren min og mine tre hunder. 

Etter jul har jeg begynt med vanlige routiner, jeg reiser på skolen og alt sånt. jeg har treninger 4 ganger i uken to av dem er 3-4 timer mens de to andre er 1/2 time. Når jeg er ferdig med treningen går jeg ut med hundene. Når jeg har tid etter lekser, tar jeg oppvaksen, tar klesvaksen, bretter klær. Er egt JEG som gjør alt, stefaren min pirker på meg for alt, jeg blir snart gæren. Han sier han gjør alt, hva mener han med alt? sitte på rumpa foran PC eller sove? Som dere ser så er "ukeplanen" men helt stappa og jeg er ganske sliten etter skolen og treningen. Jeg synes det ikke er rettferdig at jeg på kun 16 skal gjøre alt i huset. Skjeldent vi har middag, med mindre jeg lager det. Idag ble det ikke noe skole på meg siden han smalt opp døra mi da han skulle vekke meg, satt og grein i 2 timer. Jeg er en tidligere selvskader så jeg begynte med det igjen idag, han kom inn etter jeg var ferdig og skade meg selv og reiv telefonen fra hånda mi. Enda han så kutta min, brydde han seg ikke. Jeg trives best på skolen og på treningen, eneste stedet jeg slepper mas. 

Anonymkode: 67a67...264

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han ble gretten på meg igår for at jeg ikke ville "klø" han på ryggen.. så derfor er han fortsatt suttrete på meg for pga dette

Skrevet

Har dere helsesøster på skolen? Kan være en ide å snakke med henne om dette

Anonymkode: 30227...964

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere helsesøster på skolen? Kan være en ide å snakke med henne om dette

Anonymkode: 30227...964

det har vi, men de er nesten aldri der

Skrevet

Kondolerer med din mor. Har du noen annen slekt? Egen far? Er han oppnevnt som din verge, har han foreldreansvar for deg? Kan du snakke med ham om ting? Det er ennå kort tid siden din mor gikk bort, og dere sørger sikkert begge to. Det er vanskelig å vite utfra det lille du skriver om du har store problemer og ikke bør bo hos ham, og at han er en del /det største problemet; eller om det er vanlige problemer du som sekstenåring har (med at det blir mye med lekser og trening og at du ikke orker husarbeid i tillegg, at du syns han maser og at dere krangler om det). Altså vanlige problemer som er/virker mye vanskeligere nå som din mor er død. Å gråte i to timer og ikke gå på skolen fordi han smalt døra opp når han skulle vekke deg, er ikke bra. Selvskading er virkelig ikke bra. Selvskadingen må du få snakket med noen om, og også andre problemer du måtte ha. Men dette innlegget her: Er det for å klage på ham, at han burde "se" deg mer, mase mindre, lage mer middag, eller er det et virkelig rop om hjelp, at hverdagen din er uutholdelig for tiden, du skader deg og er fortvilet? Helsesøster er uansett en god start, og fastlegen kanskje? Du må jo få noe hjelp så du ikke er helt alene i med alt, både til å takle vanlig hverdag etter din mor gikk bort, og takle sorg og selvskading.

Hvis dere to egentlig er en velfungerende familie der dere blir sure på hverandre i ny og ne, og ikke er enige om husarbeid, kan kanskje en time på familievernkontor eller hos en eller annen terapeut være en god ide, dere har jo blitt en helt ny familie, fått en helt ny hverdag og må finne ut av hvordan takle det sammen.

Anonymkode: fc9a9...6de

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Her ville jeg kontaktet barnevernet.

Du har mistet moren din og stefaren din bruker deg som hushjelp og hobbypsykolog.

Du er fremdeles et barn og må lov å være det, spesielt etter det du har gjennomgått. Spesielt nå som du er i en så sårbar posisjon. Du har rett på hjelp! 

Skrevet

Har du noen tanter eller onkler du kan snakke med, TS? Kansje du kan høre om du kan få leige et rom hos de? eller kansje barnevernet kan bistå med hjelp til deg. Snakk med rådgiveren på skolen. Hva med faren din ?

Anonymkode: efb48...053

Skrevet

Snakk med andre familiemedlemmer, ikke ta kontakt med barnevernet om ikke det er nødvendig. Si i fra om problemene dine med psyken.

Anonymkode: 0e641...e13

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kontaktet barnevernet og fortalt hvordan ting er og at det ikke funker for deg. De kan hjelpe deg videre. Om det er leilighet eller støtte i hjemmet kommer jo an på, men du kan ikke leve slik som dette iallfall. Kondolerer så mye med din mor.:smilyblomst:

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

han ble gretten på meg igår for at jeg ikke ville "klø" han på ryggen.. så derfor er han fortsatt suttrete på meg for pga dette

Dette høres veldig sykt ut...avdøde mors samboer vil at avdøde mors tenåringsdatter skal klø ham på ryggen......??!!

Du må jo ikke bo med en sik person...han er ikke i din familie! Har du ikke noen familie? 

Du bør si i fra til Barnevernet at du vil gå på videregående skole og bo i egen leilighet alene? Du kan ha krav på slikt. Men du MÅ jo ikke bo med en mann du ikke er i familie med,,.

Prøv å komme deg bort fra denne mannen, flytt for deg selv og fullfør en god utdannelse! : - ) Slik at din mor ville ha blitt stolt av deg. 

Anonymkode: 8f8ed...5d0

• Liker 2
Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til!

Nori, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...