AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #1 Skrevet 30. januar 2017 Har arvet litt penger. Eier hus med min samboer og ønsker nå å kjøpe en BBL leilighet og leie ut til et familiemedlem. Får 7000kr i leie, og fellesutgifter er på 4000kr. Er ikke dette bedre enn å betale ned på det lånet jeg har? Vil da få et ekstra lån på ca 1,5 mill. Men tenker det betaler seg selv? Og at jeg kan få en verdiøkning på leiligheten? Anonymkode: 4b978...95e
Million Skrevet 30. januar 2017 #2 Skrevet 30. januar 2017 Dyrere å eie sekundærbolig i Norge etter regelendringer Det blir mindre lønnsomt å investere i sekundærbolig Litt lesestoff :-) 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Takk Kan jo komme mer litt mer opplysninger. Kommer til å ha et totalt lån på ca 2,2 mill. Tjener ca 600k i året. Lånene er innenfor 75%. Kan leie ut leiligheten i minst 10 år. Anonymkode: 4b978...95e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har arvet litt penger. Eier hus med min samboer og ønsker nå å kjøpe en BBL leilighet og leie ut til et familiemedlem. Får 7000kr i leie, og fellesutgifter er på 4000kr. Er ikke dette bedre enn å betale ned på det lånet jeg har? Vil da få et ekstra lån på ca 1,5 mill. Men tenker det betaler seg selv? Og at jeg kan få en verdiøkning på leiligheten? Anonymkode: 4b978...95e Hvis det er borettslagsleilighet det er snakk om så har man ikke lov og kjøpe for og leie ut sånn uten videre. Det bør du sjekke opp før du kjøper. Anonymkode: d1a8c...41a 6
Glitnir Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er borettslagsleilighet det er snakk om så har man ikke lov og kjøpe for og leie ut sånn uten videre. Det bør du sjekke opp før du kjøper. Anonymkode: d1a8c...41a Riktig. Og husk at du må skatte av leieinntekter. I tillegg vet man jo ikke hvilken vei boligmarkedet går fremover. Antar denne leiligheten ikke ligger i et pressområde mtp prisen?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er borettslagsleilighet det er snakk om så har man ikke lov og kjøpe for og leie ut sånn uten videre. Det bør du sjekke opp før du kjøper. Anonymkode: d1a8c...41a Har sjekket det opp, får leie ut til oppad/neadavstigende linje uten søknad. Eller må søke, men de kan ikke nekte å leie ut til barn/foreldre. Anonymkode: 4b978...95e 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, Glitnir skrev: Riktig. Og husk at du må skatte av leieinntekter. I tillegg vet man jo ikke hvilken vei boligmarkedet går fremover. Antar denne leiligheten ikke ligger i et pressområde mtp prisen? Hvis jeg kjøper i det området jeg ønsker, er det et attraktivt område. Er også nært sentrum og høyskole. Anonymkode: 4b978...95e
Glitnir Skrevet 30. januar 2017 #8 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har sjekket det opp, får leie ut til oppad/neadavstigende linje uten søknad. Eller må søke, men de kan ikke nekte å leie ut til barn/foreldre. Anonymkode: 4b978...95e Hva om vedkommende ikke vil bo der lengre? Selv om dere tror fremtiden er avklart minst 10 år frem i tid så kan ting skje, og det er dumt å være avhengig av en spesifikk leietaker. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, Glitnir skrev: Hva om vedkommende ikke vil bo der lengre? Selv om dere tror fremtiden er avklart minst 10 år frem i tid så kan ting skje, og det er dumt å være avhengig av en spesifikk leietaker. Da selger jeg Veldig lette å få solgt de leilighetene. Denne personen er "avhengig" av min hjelp, og så lenge han ikke dør, så vil han bo der. Anonymkode: 4b978...95e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har arvet litt penger. Eier hus med min samboer og ønsker nå å kjøpe en BBL leilighet og leie ut til et familiemedlem. Får 7000kr i leie, og fellesutgifter er på 4000kr. Er ikke dette bedre enn å betale ned på det lånet jeg har? Vil da få et ekstra lån på ca 1,5 mill. Men tenker det betaler seg selv? Og at jeg kan få en verdiøkning på leiligheten? Anonymkode: 4b978...95e Å gurdere om dette er lurt, er umulig å svare på da vi ikke får info om din totale økonomiske situawjon. Vær og klar over at borettslagsleiligheter kan ha strenge begrensninger i laget på fremleie. Der er og begrensninger når du skal selge igjen, uten å måtte skatte, og i de fleste tilfeller må du ha bodd i brl boligen i ett år før du får leie den ut, selv til familiemedlemmer. Selveierboliger vil der og komme begrensninger på fremleie på, da der ligger lovendringer hos regjeringen. Så kommer neste begrensning, og det er endringer i skattesystemet som gjør at bolig nummer to vil få en langt strengere beskatning enn bolig nummer en. Så sum av summarum du må sette deg inn i ghva disse endringene vil bety økonomisk for deg og din økonomi på lang og på kort sikt. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har sjekket det opp, får leie ut til oppad/neadavstigende linje uten søknad. Eller må søke, men de kan ikke nekte å leie ut til barn/foreldre. Anonymkode: 4b978...95e Botiden på ett år da, for eier? Husk og på at det er kortere vei for å klage på forhold ved en fremleietager enn for en eier, og for å kaste ut en som leier ennn en som eier. Fremleie er noe de fleste som bor i egen leilighet har liten tålmodighet med.. Anonymkode: 64b37...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 Ulønnsomt. Husleie på 4000 til boligbyggelaget + skatt og driftsutgifter er jo altfor mye når du ikke får mer enn 7000 i leie Mye med utleie kan gå galt. Leier kan bli arbeidsløs. Langtidssykemeldt og ting går i stykker i leiligheten. Den største faren er likevel uvennskap mellom dere. Gnisninger oppstår lett mellom leier og utleier og da kan han finne på at leiligheten har mangler slik som mugg fukt lukt som er nesten umulig å komme noen vei med. Å sette sparepengene sine i sånn et usikkert prosjekt er dumt. Anonymkode: b3724...597 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 Mindre enn 36 000 i året høres ikke nok ut til å dekke rentene på lånet engang. Det vil derfor bare være lønnsomt hvis boligprisene fortsetter å stige inn i himmelen. Anonymkode: 5a516...42d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 Du må skjønne at borettslaget er det ingen lur ide og kjøpe for å leie ut. De kan komme med nye regler, om noen misliker at du leier ut kan det ble problemer. Skaff deg en selveier leilighet om du skal leie ut. Hva gjør du om familiemedlemmet plutselig flytter ut. Du selger vel ikke en leilighet fordet? Du vet ikke åssen økonomien i Norge er om 2-3år. Muligheter for at du må selge med et pent tap pga du ikke kan leie den ut videre til andre uten at dere er i familie. selv om du trur dette er lurt og du vil investere, så burde du tenke godt over situasjonen du kan komme deg i. Aksjefond, eller et godt selskap burde da være en mye bedre investering. Anonymkode: 3e5d5...695
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #14 Skrevet 30. januar 2017 Hvor mye koster leiligheten? La oss si 2 millioner. Du vil kjøpe med cash. Du vil kjøpe for å tjene 36 000 kr netto i året. 36 000 kr året på 2 millioner er 1,8%. Det får du i banken. Du får naturligvis muligheten for verdistigning, men også verdifall. Jo flere år som går der boligprisene øker mer enn inflasjonen og lønnsveksten i samfunnet, jo større er nedsiden i boligmarkedet. Det er ikke utenkelig at boligmarkedet faller 20-30-40% fra dagens nivå og det tar MANGE år før du er i 0 igjen. Men det er naturligvis også mulig at boligmarkedet øker med 5-10% årlig de neste 10-20 årene også. Anonymkode: 6453c...01b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå