Gå til innhold

Grovbrød i brødbakemaskin?????

Er du fornøyd med din brødbakemaskin?  

1 stemme

1. 1. Er du fornøyd med din brødbakemaskin?

• A) Ja, klarer meg ikke uten
      5
    • B) Nei, har sendt min til brødhimmelen
      1

Anbefalte innlegg

Gjest baker i østre aker
Skrevet

Grrrr! Kjøpte meg brødbakemaskin for fire år siden, som har stått ubrukt i tre (skjønner hvorfor nå....). Og det blir jo ikke bra. :-x Loff blir høy og fin, hever seg nesten ut av hele den ***maskinen, men straks det er annet mel bli det bare en hard liten klump.

Noen som har råd??? I så fall blir jeg veldig glad :-) , og brødbakemaskinen kan vente seg et langt og lykkelig liv (henger i en meget tynn tråd nå :evil:

Skrevet

Ved baking av grovbrød i brødbakemaskin har jeg 1 1/2 av det det skal være med gjær, og en ss sukker i deigen. Da hever det bedre. I tillegg kan det hende du bør ha litt mer hvetemel i deigen enn ved håndbakt grovbrød.

Du kan f.eks prøve Solsikkebrød (ferdig pose) i brødbakemaskin. Dette skal være et ganske kompakt brød, men jeg får alltid bra resultat.

Skrevet

Gjæren virker bedre hvis du tilsetter en teskje sukker når du bruker mye grovt mel. I tillegg må du bestandig bruke litt hvetemel. Det fulgte med oppskrifter på ulike grovbrød med min maskin. Disse blir bestandig bra. Til et mellomstort brød (avhengig av maskinstørrelsen) kan du prøve denne (husk å tilsette ingrediensene i den rekkefølgen som står i oppskriften!):

3,5 dl vann

2 ss olje

1,5 ts salt

2 ts sukker

1 dl hele hvetekorn

1 dl solsikkefrø

1 dl sammalt rug fin

2 dl sammalt hvete grov/fin

5 dl hvetemel

1,5-2 ts tørrgjær

Lages på maskinens grovbrødprogram.

Skrevet

Jeg er avhengig av brødbakemaskin!

Bruker stort sett ferdige melblandinger som Dansk rugbrød og Solsikkebrød. Jeg pleier å bake middels stort brød, da står det i heftet at man skal ha 3,5 dl væske, men jeg bruker alltid 4 dl. Og litt mindre mel (ca 9-9,5 dl) hvis det er rugbrød. De pleier å bli veldig gode, selv om de ikke blir så høye at de kommer over kanten på formen.

Tidligere brukte jeg litt salt og 1 ss mørk sirup i, men nå har jeg funnet ut at melblandingene allerede er tilsatt sukker og salt.

Skrevet

Jeg følger oppskriftene i heftet som lå ved maskinen og det blir alltid vellykket. Både fint og grovt brød blir godt men kanskje litt kompakte og smaker selvfølgelig aller best nystekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...