AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Hva er deres beste bleieslutttips? Jenta vår fyller straks fire, og vi holder på å bli gærne her. Vil så gjerne bli kvitt de bleiene. Har prøvd alt unntatt å rett og slett fjerne bleia. Skal vi gå for det? Ta den av, sette på truse og la det stå til? Anonymkode: 6752d...f52
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Tror det kan være beste løsning. Blei er behagelig. Det å gå med våte klær er ikke så behagelig! Anonymkode: 060b9...334
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #3 Skrevet 30. januar 2017 Vi var i nettopp samme situasjon. En jente på nesten 4 som ikke ville bruke do eller potta. Jeg kjøpte fine truser, tok meg fri noen dager (ingen barnehage de dagene, jeg syns barnehage kan ikke ta seg av en slik omstilling fra dag 1), forklarte til jenta at nå er det slutt med bleia og bare tok den bort. Ungen ble helt krakilsk da hun merket jeg mener alvor. Hun løp til skapet der bleiene ligger. Vanligvis. Nå lå det truser der inne. Nei, ingen do hele formiddag. Jeg spurte gjentatte ganger, nei, hun måtte ikke tisse sa hun, men jeg observerte jo. Da hun ville gjemme seg (som hun pleier å gjøre når hun bæsjer) tok jeg ungen under armen og satt hun på do. Ja, med tvang. Etter ca 15 sekunder innså hun at hun ikke slipper unna, det kom ut enorme menger tiss og en liten bæsj - og hun var stolt som en hane. Fikk masse ros selvsagt. Hun har kun hatt 2 uhell og er tom tørr om natta. Anonymkode: df0a3...ea4 12
Arkana Skrevet 30. januar 2017 #4 Skrevet 30. januar 2017 Vår mellomste nektet også å slutte med bleie. Vi lokket med premie når han sluttet, klistremerkeskjema og nonstop for hvert dobesøk o.l., men han ville bare ikke. Da vi en gang klarte å overtale ham til å ha på truse i stedet for tisset han heller på seg enn å gå på do. Vi lot det ligge og til slutt ønsket han selv å slutte, 4½ år gammel, da gikk det helt problemfritt (og bare 5 mnd senere sluttet den 22 mnd yngre søsteren, så forskjellige er de). For lillebror var det tydeligvis viktig at dette var noe han valgte selv og ikke noe vi bestemte for ham (noe vi ser er viktig for ham også på andre områder). 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #5 Skrevet 30. januar 2017 Vi kjøpte en DIGER pakke som vi satt på en hylle hjemme. Da barnet kom hjem fra barnehagen lurte han jo på hvem det var sin pakke og vi sa at den skulle han få når han hadde sluttet med bleia. Bleia gikk av samme dag og siden var han tørr på dag og natt. Hadde ikke et eneste uhell en gang. Vi måtte selvsagt passe på og minne om å gå på do i begynnelsen, men ellers var det lett når ungen visste deg var en kjempestor premie som ventet. Han fikk pakken da han hadde vært tørr i noen dagen. Vi kunne jo ikke drøye det så lenge at han mistet motivasjonen. Han spurte om å få ta på bleia av og til, men når han fikk masse skryt så ville han ikke ha den på likevel. En belønning kan være vanskelig å forestille seg, men når han fikk en visuell støtte og noe fysisk han faktisk fikk, så ble motivasjonen for slutt noe helt annet enn før. Ellers så er det ros, oppmuntring og lite mas som gjelder! Anonymkode: 160d1...768 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #6 Skrevet 30. januar 2017 Hver morgen spurte vi om han ville ha på truse, og han sa nei hver dag i et halvt år. Så plutselig en dag sa han ja, og da sluttet han på dagen. Da var han altså klar, og det var hans avgjørelse. Minimalt med uhell, sluttet også med bleie på natten samtidig. Tror det er fånyttes hvis de ikke er motivert. La det ligge til hun er klar. Anonymkode: 79830...565
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #7 Skrevet 30. januar 2017 Vår gutt var også nesten fire da han sluttet. Han klarte fint å gå på do, gjorde det hver kveld, men nektet å gå uten bleie. Vi gjorde først akkurat det samme som #5, men her var bleia viktigere enn pakken, så det var ikke nok. Så til slutt bare bestemte vi at nå skal bleia av. Tok det en langhelg, plasserte potta foran barne-tv og holdt oss hjemme. For her var problemet at han var veldig redd for uhell, så da lot vi han ha potta veldig tilgjengelig inntil han skjønte at han hadde kontroll. Vi visste at han hadde det, for han stilte seg alltid opp og gjorde seg klar enten han skulle tisse eller bæsje. Han tilbragte mye tid på potta den første dagen, men så ble han tryggere. Hadde to uhell i løpet av helgen, da han glemte at han ikke hadde bleie på. Det hjalp å droppe trusa noen dager og ha løs joggebukse på, sånn at han kjente tydelig forskjell. Etter helgen satte vi bort potta og han gikk på do helt som vanlig, på eget initiativ og uten påminnelser. Anonymkode: 80c42...a40
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #8 Skrevet 30. januar 2017 Problemet her er at dere sitter og spørre barna om de vil bruke truser. Hallo- selvfølgelig vil de ikke. Du må faktisk lærer dem å gå på do og slutte å bruke bleier. Slutt å kjøpe bleier og ta dem ut av huset. Erstatte alle bleier i huset med truser/underbukser og jobbe med det. Anonymkode: 27927...548 7
Arkana Skrevet 30. januar 2017 #9 Skrevet 30. januar 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet her er at dere sitter og spørre barna om de vil bruke truser. Hallo- selvfølgelig vil de ikke. Du må faktisk lærer dem å gå på do og slutte å bruke bleier. Slutt å kjøpe bleier og ta dem ut av huset. Erstatte alle bleier i huset med truser/underbukser og jobbe med det. Anonymkode: 27927...548 Du verden, dette hadde vi ikke tenkt på før. Endret 30. januar 2017 av Arkana 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #10 Skrevet 30. januar 2017 1 minutt siden, Arkana skrev: Du verden, dette hadde vi ikke tenkt på før. Tydeligvis...når en spørre barna i et halvt år om de vil slutte med bleier også nekter de. Anonymkode: 27927...548 9
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. januar 2017 #11 Skrevet 30. januar 2017 3 minutter siden, Arkana skrev: Du verden, dette hadde vi ikke tenkt på før.
Arkana Skrevet 30. januar 2017 #12 Skrevet 30. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tydeligvis...når en spørre barna i et halvt år om de vil slutte med bleier også nekter de. Anonymkode: 27927...548 Det er da ingen her som har sagt at de har gjort det?
Synne-Marie Skrevet 30. januar 2017 #13 Skrevet 30. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er deres beste bleieslutttips? Jenta vår fyller straks fire, og vi holder på å bli gærne her. Vil så gjerne bli kvitt de bleiene. Har prøvd alt unntatt å rett og slett fjerne bleia. Skal vi gå for det? Ta den av, sette på truse og la det stå til? Anonymkode: 6752d...f52 Det er bare å prøve, tenker jeg. Kanskje ta henne med på butikken for å handle truser først? Det er stor lykke å få velge egne truser og det kan kanskje også gi litt ekstra motivasjon? Mine unger motsto alle forsøk på pottetrening, før de plutselig en dag bestemte seg for at de var ferdig med bleier. Og etter det har de vært tørre natt og dag. Eldstemann manglet noen måneder på å være tre, og mellomsøster var omtrent på samme alder. Om de hadde fortsatt med å nekte, tror jeg at jeg ville ha prøvd å bare kutte bleier.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #14 Skrevet 30. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis...når en spørre barna i et halvt år om de vil slutte med bleier også nekter de. Anonymkode: 27927...548 Ja, og så? Vi er strenge på mange ting, men akkurat dette er noe som må komme innenfra. De må være klar for det, fysisk og psykisk. Vi kunne sikkert tvunget ham til å bruke truse, med det som fulgte med av uhell og dårlig selvtillit pga det. I stedet sluttet han omtrent på dagen når han var tre og et halvt. Anonymkode: 79830...565
Minlillesky Skrevet 30. januar 2017 #15 Skrevet 30. januar 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er deres beste bleieslutttips? Jenta vår fyller straks fire, og vi holder på å bli gærne her. Vil så gjerne bli kvitt de bleiene. Har prøvd alt unntatt å rett og slett fjerne bleia. Skal vi gå for det? Ta den av, sette på truse og la det stå til? Anonymkode: 6752d...f52 Har ikke lest nedover her. Synes hun er det skummelt å skulle gå på do? Min datter syntes doen var kjempeskummel da hun var 3 år og skulle slutte med bleie. Nesten 4 da, hun har bursdag siste mnd i året. Hun sluttet på sommeren. (5 nå) Men doen var veldig skummel. Vi hadde en bok kalt "dobok for jenter". Den leste vi mange ganger og jeg forklarte henne litt om det med å gå på do. Etterhvert ble hun tøffere, selv om doen var skummel fremdeles. Hun var stolt som en hane da hun klarte det! Og etter et par runder på den skumle doen, var den plutselig ikke skummel lengre. 1. Ta vekk bleien, få på truse istedet. De føler seg store når man sier at "truser er for store jenter som deg" osv. 2. Følg henne til do mange ganger iløpet av en dag den første tiden. Du finner raskt ut av tegn fra henne når hun må på do. Så går det automatisk. 3. Ros henne, selv om hun bare satt på doen. Du må regne med mange uhell i løpet av tilvenningstiden. Men det går så fint atte Bare ikke påpek at "æsj, nå tissa/bæsja du i trusa". Bruk heller noe sånt som: "oisann, det gjør ingenting, vi bytter bare truse vi". Å bruke æsj osv når barn skal lære seg doen, kan få barn til å trekke seg tilbake og kvie seg. Gjelder ikke alle men Hvis ingenting hjelper, ville jeg oppsøkt legen. Det kan være noe annet også Husk at barn klarer bare å slutte med bleie når de er klare for det selv. Ikke stress med dette. Ta det i barnets tempo. Det går seg til etterhvert. Barnet trenger bare litt tid, oppmuntring og noen skumle forsøk først Da er det godt foreldrene kan støtte barnet og være tilstedet for det Endret 30. januar 2017 av Minlillesky 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #16 Skrevet 30. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er deres beste bleieslutttips? Jenta vår fyller straks fire, og vi holder på å bli gærne her. Vil så gjerne bli kvitt de bleiene. Har prøvd alt unntatt å rett og slett fjerne bleia. Skal vi gå for det? Ta den av, sette på truse og la det stå til? Anonymkode: 6752d...f52 Seriøst? Bleier sluttet vi med da de var passert to år. Dette har du ventet for lenge med. Rart at ikke de andre i barnehagen har sagt noe om bleiebruk hos en firåring. Kjøp ikke nye bleier nå bleieposen er tom, så er det slutt på bleier. Anonymkode: 926d3...663 9
Arkana Skrevet 30. januar 2017 #17 Skrevet 30. januar 2017 Ikke hør på oppgulpet over her. Bleieslutt er i, i likhet med f.eks. det å gå og si sine første ord, noe mange foreldre er veldig opptatt av akkurat rundt den tiden det skjer, men etterpå er det fullstendig uvesentlig og det er ingen forskjell på de som gjorde det tidlig og de som gjorde det sent. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #18 Skrevet 30. januar 2017 For all del ikke tving noe på barnet. Gjør det interessant for barnet å føle seg stor nok til å bruke truse. Det er mitt beste tips. La barnet bruke truse utpå bleien i starten. La barnet klare å gå på potte og do skikkelig før du tar bleieslutt kampen. Alt gikk helt naturlig her, ingen kamp og ta annet enn kanskje de 3 første dagene da vi så barnet vårt var klar for det. Barnet var nesten 5år, så du trenger ikke stresse opp barnet for å si det mildt. Nå har det gått 4mnd uten bleie og barnet tisser ikke i sengen. Det var bare litt de første ukene da vi måtte passe på inntak av drikke. Er så lett hvis man stoler på guds skaperverk og at barn gir signaler når de er klar. Anonymkode: dadc1...120 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #19 Skrevet 30. januar 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Bleier sluttet vi med da de var passert to år. Dette har du ventet for lenge med. Rart at ikke de andre i barnehagen har sagt noe om bleiebruk hos en firåring. Kjøp ikke nye bleier nå bleieposen er tom, så er det slutt på bleier. Anonymkode: 926d3...663 TS mener nok bleier om natta, ikke om dagen i bhg. Dessuten er du frekk som dømmer andre pga barna dine sluttet tidlig med bleier. Ville heller vært skeptisk til din metode om jeg skulle velge, da jeg mener barn slutter med bleien når de er klar for det, ikke fordi foreldrene har bestemt at nå er barnet 2år så nå må det slutte på død og liv. Anonymkode: dadc1...120 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #20 Skrevet 30. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS mener nok bleier om natta, ikke om dagen i bhg. Dessuten er du frekk som dømmer andre pga barna dine sluttet tidlig med bleier. Ville heller vært skeptisk til din metode om jeg skulle velge, da jeg mener barn slutter med bleien når de er klar for det, ikke fordi foreldrene har bestemt at nå er barnet 2år så nå må det slutte på død og liv. Anonymkode: dadc1...120 Dersom det virkelig er slik du ser det så burde man ikke bruke bleier i det hele tatt. Du var nemlig kanskje ikke klar over at barn sier ifra allerede som nyfødte at de må gjøre fra seg, men at man i vår kultur ignorerer denne medfødte egenskapen og heller venner barna til å bruke bleier? Det å la barnet bruke bleie frem til 3-4-5 års alder er ene og alene av hensyn til foreldrenes komfort. Ikke barnet. Anonymkode: 43814...773 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå