Gå til innhold

Panikkanfall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt veldig sterk angst de siste ukene, mer enn hva jeg pleier å ha. Tidligere i kveld så hadde jeg vært ute å spist og på vei hjem ble jeg fryktelig uvel, ble varm og kvalm. Skal sies at jeg var såpass redd på restauranten at jeg begynte å felle noen tårer der også, men ikke hylgrine liksom. Rett etter at jeg hadde parkert bilen så bare merket jeg at jeg ikke klarte å puste, så ble jeg plutselig ti ganger reddere enn det jeg hadde vært i løpet av dagen, jeg bare følte at jeg ikke klarte å puste, begynte å hyperventilere eller jeg prøve å puste, hørtes nesten ut som jeg skulle føde, begynte å gråte og skrike ukontrollert. Jeg hørte at kjæresten min ropte på meg men jeg klarte bare å mumle noen ord om at jeg ikke fikk puste. Fikk skikkelig vondt i hjertet, noe jeg regner jeg med var på grunn av den pustingen. Jeg har vært utslitt siden, tårer renner nedover øynene, klarer ikke å kontrollere det. Er bare redd. Det samme har skjedd et par ganger før. 

Spørsmålet er om dere tror det kan være panikkangst eller panikklidelse? Skal til legen på onsdag, men er veldig ukomfortabel med hele situasjonen. Er ikke den som prater høyest om min mentale helse for å si det sånn. Har ikke lyst å nevne at det kan være det hvis det bare var litt kraftig reaksjon på angsten. 

Anonymkode: b4495...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, nå er ikke jeg lege eller noe, men jeg har hatt panikkanfall tidligere. Jeg fikk det også bare helt plutselig begge gangene jeg har vært gjennom det, men andre gangen føltes mye lengre enn den første. Ble kvalm, fikk vondt i brystregionen, fikk dødstanker, en ekkel følelse som jeg regner med kjennes som angst og det utløste hallusinasjon (tror jeg). Skal love deg at det var noe av det jævligste jeg har vært borti og jeg var faktisk slik som deg, nervøs. For jeg trodde at tiden var inne for at det skulle klikke for meg. Har ikke lege her jeg bor enda, så gikk på nett og søkte opp hva det kunne være ... for det ekleste var at jeg ikke ante hva som nettopp hadde skjedd. De dagene som kom etter anfallet kjente jeg flere ganger en begynnende panikkanfall, så jeg prøvde alt jeg kunne for å få tankene over på noe annet. Tror panikkanfall går over til å bli panikkangst om du går rundt og er redd for å få panikkanfall igjen og det hemmer deg i dagliglivet. 

Jeg kommer uansett til å stikke til legen med en gang jeg har fått en og spørre om noe beroligende eller noe slikt hvis jeg får det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres nesten sånn ut. Jeg fikk det, eller jeg tror jeg fikk det for en stund siden. Jeg sliter mye med sosial angst. Jeg satt rolig hjemme å spiste middag da jeg plutselig fikk vondt i magen. Det føltes som ett trykk som steg oppover i kroppen. Tilslutt ble trykket så kraftig at jeg følte hodet mitt skulle eksplodere. Jeg fikk vondt i skuldrene og begynte å hyperventilere. Jeg fikk også vondt i hjertet og ansiktet mitt ble knall rødt. Samboeren skjønte ingenting. Jeg begynte å løpe rundt i rommet i full panikk. 

En uke etterpå googlet jeg symptomene og fant ut at det var veldig like symptomer på angstanfall som stille hjerteinfarkt. Skikkelig ekkelt! Dro derfor til legen som sendte meg rett til sykehus for å ta EKG av hjertet. Det var ingen tegn til hjerteinfarkt så det var helt klart angsten som fikk utløp. 

Har ikke vært hos legen siden, men jeg burde sikkert vært det. Venter bare på ett nytt anfall. Huff :-/

Anonymkode: de6da...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et panikk-anfall. Det er veldig skremmende og ubehagelig, selv om det ikke er farlig. Det er mange som kun får det en sjelden gang i livet, så forsøk å ikke bekymre deg for mye over det (selv om det er lettere sagt enn gjort). 

Jeg ville anbefalt det å oppsøke lege og få henvisning til psykolog med det samme. Jeg avventet å oppsøke hjelp før det var gått for lang tid og da begrenset lidelsen meg hver dag. 

Håper du tar vare på deg selv. 

Anonymkode: 24380...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok helt garantert et panikkanfall, ja. Du har iallfall hatt alle tegnene.

Anonymkode: 754a1...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...