Gå til innhold

Ny hvit bh misfarget, hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle være lur nå, og håndvaske bh'er, når jeg først har investert i litt dyrere bher. 

Fylte opp en balje, med ca 40gr på vannet, og tenkte det skulle gå fint å legge svarte og hvite sammen, uten avfarging med den temperaturen, men så feil kunne jeg ta, noen av de hvite bhene fikk svarte streker/rundinger :frkk: what to do? Ubrukte bher, av ett dyrt merke, og første vask. Tenkte først klor, men bhene er syntetiske og da kunne man visst ikke bruke det fant jeg ut når jeg googla..  

Skrevet
4 timer siden, Gia_ skrev:

Tenkte jeg skulle være lur nå, og håndvaske bh'er, når jeg først har investert i litt dyrere bher. 

Fylte opp en balje, med ca 40gr på vannet, og tenkte det skulle gå fint å legge svarte og hvite sammen, uten avfarging med den temperaturen, men så feil kunne jeg ta, noen av de hvite bhene fikk svarte streker/rundinger :frkk: what to do? Ubrukte bher, av ett dyrt merke, og første vask. Tenkte først klor, men bhene er syntetiske og da kunne man visst ikke bruke det fant jeg ut når jeg googla..  

Gni Zalo på der det ble sort, og hell kokevarmt vann over. Misfargede hvite plagg, kan få tilbake sin fine hvite farge igjen ved å kokes i melk. Vet ikke om dine bh'er vil tåle det, men om du anser de for ødelagte likevel mht misfargingen, ville jeg gått for et forsøk i melkeoppkok, dersom ikke Zalo og kokevarmt vann tar vekk det sorte.

Skrevet

Bh er er i all hovedak laget av syntetiske materialer og uegnet for bleking eller klorinbehandling.

Sort og hvitt går uansett aldri sammen, i vask. Så nå har du lært det, på den måten de fleste av oss lærer, ved å gjøre tabben. 

Dersom de hvite bhene er våte så begold dem våte, og øegg dem i biotex eller annen håndvaskemiddel. Skyll ut og gjenta eventuelt. Men jeg er redd du aldri vil få de hvite hvite igjen, selv ikke når de er utvasket og ferdigbrukte. 

Anonymkode: b181b...b38

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bh er er i all hovedak laget av syntetiske materialer og uegnet for bleking eller klorinbehandling.

Sort og hvitt går uansett aldri sammen, i vask. Så nå har du lært det, på den måten de fleste av oss lærer, ved å gjøre tabben. 

Dersom de hvite bhene er våte så begold dem våte, og øegg dem i biotex eller annen håndvaskemiddel. Skyll ut og gjenta eventuelt. Men jeg er redd du aldri vil få de hvite hvite igjen, selv ikke når de er utvasket og ferdigbrukte. 

Hadde allerede hengt de til tørk, men prøvde tipset fra ab over, stygt redd for at jeg ikke får de hvite igjen ja. Jaja, da har jeg lært det også..

29 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Gni Zalo på der det ble sort, og hell kokevarmt vann over. Misfargede hvite plagg, kan få tilbake sin fine hvite farge igjen ved å kokes i melk. Vet ikke om dine bh'er vil tåle det, men om du anser de for ødelagte likevel mht misfargingen, ville jeg gått for et forsøk i melkeoppkok, dersom ikke Zalo og kokevarmt vann tar vekk det sorte.

Gnei salo og helte kokvarmt vann på de, men ble ikke helt hvite nei. Tok på ny zalo på de og hev de inn i maskinen på syntetisk og 60grader, så får vi se hvordan de ser ut når jeg står opp. 

Kan fint brukes så tror ikke jeg tørr å prøve melkeoppkok, heldigvis bare grålig farge, men ikke noe man tar på seg når man skal forføre samboeren akkurat :fnise: 

Skrevet

Tror du skal forberede deg på at all elestikk i stoffet er gåent, når du har helt kokende vann på syntetiske bher. I tillegg til at Zalo er zalo sterkt. 

• Liker 1
Skrevet

Bhene jeg kjøper er farget hvite. Hvitfargen forsvinner derfor ved kraftig/mange vask og bruk av blekemiddel. De blir da grå...

Anonymkode: 521d4...76a

• Liker 1
Skrevet

Er det så farlig da? Du bruker jo bh'en under klærne og ikke utenpå

Anonymkode: 55235...e35

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal forberede deg på at all elestikk i stoffet er gåent, når du har helt kokende vann på syntetiske bher. I tillegg til at Zalo er zalo sterkt. 

Neida, gikk så fint så :) fullt brukbare, så har heldigvis ikke herpa de heeelt :fnise:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så farlig da? Du bruker jo bh'en under klærne og ikke utenpå

Anonymkode: 55235...e35

Farlig og farlig fru Blom. Nei ikke farlig i den forstand, men litt kjipt er det jo når de som helt nye, litt dyrere bher blir ødelagt utseendemessig ved første vask.. Som du sier, går fint å ha de under klærne, men ikke noe man har på om man skal være sexy for samboer. 

Skrevet
20 timer siden, Gia_ skrev:

Hadde allerede hengt de til tørk, men prøvde tipset fra ab over, stygt redd for at jeg ikke får de hvite igjen ja. Jaja, da har jeg lært det også..

Gnei salo og helte kokvarmt vann på de, men ble ikke helt hvite nei. Tok på ny zalo på de og hev de inn i maskinen på syntetisk og 60grader, så får vi se hvordan de ser ut når jeg står opp. 

Kan fint brukes så tror ikke jeg tørr å prøve melkeoppkok, heldigvis bare grålig farge, men ikke noe man tar på seg når man skal forføre samboeren akkurat :fnise: 

Hvis de er grålig etter vasken, kan du legge de noen timer i melk, og så vaske de om igjen. Ikke koke de, bare putte oppi bolle med melk. Melk kan gjøre grålig samt hvitt tøy hvitere, likeså at melk gjør hvit kakekrem (som er offwhite) hvitere. Så her at noen var imot å helle kokevann over, vil bare nevne at det er stor forskjell på å kokevaske i maskin som er vaskeprogram over timer, enn å helle kokevann over og raskt ferdig. Tenker også litt sånn, at om føler at et plagg er ødelagt av noe, kan det evt bli en vinn situasjon, og dermed ikke skade ved å prøve å fikse med smårisikable triks for å kanskje få til å rette opp i skadene.:fnise: Har selv opplevd at hvitt undertøy har blitt grålig etter noen vask, og fått det hvitere etter å ha lagt det i melk. (Melk er jo fint til mye, opprettholder hvit farge på tenner om de blir slått ut også, ellers blir de jo blålige, i alle fall etter det jeg har vært vitne til) Din bh kan uansett ikke ta skade av å ligge litt i melk, før neste runde i maskinen. :) Kjedelig med uhell med dyre bh'er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...