Gå til innhold

Oppussing av kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vi skal pusse opp kjøkkenet vårt; rive alt av gulv, tak og vegger og bygge opp igjen. Vi bor i et gammelt hus på en gård, så vi har lyst på en bonderomantisk stil. Vi tenker lyst eikegulv look (belegg), panel i lys beis og Aubo kjøkken/Toscana.. har dere noen gode tips og råd til oss nå før vi begynner?😊 Hva kunne ikke dere vært foruten? Hva angrer dere på ved kjøkkenet deres?

Jeg tenker hvite eller grå fronter, lys eikebenkeplate og ingen overskap. Kanskje to steikeovner i et høyskap? 

Legg gjerne ved bilder om dere har noe i likhet i stil😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest mulig skuffer under benkeplate, minst mulig skap!

vi angrer på at vi ikke satte inn 'feielist', eller sokkelskuffer.

sett inn dobbelt så mange stikkontakter som du tror du trenger. Gjerne et par USB-uttak også. El-søyler er også smarte.

oppsøk mange kjøkkenleverandører og velg den leverandøren som gir dere muligheten til å utnytte plassen best. Ikke alle leverandører har skrog i alle størrelser...

To stekeovner? Hvor ofte trenger du det? Er det verdt prisen? Hva med en kombi Micro/stek i stedet for den ene i allefall?

skal dere ha glass og kopper i underskap/skuffe? Er det praktisk?

• Liker 1
Skrevet

Ja tenker å gå for mye skuffer😊👍🏼

Sokkelskuff var smart! Litt usikker på hva du mente med feielist..:)

mange har sagt at de angrer på at de ikke satt inn to stekeovner først som sist, siden de ofte steker ulike retter samtidig med ulike grader osv.. jeg er veldig usikker til dette, så var litt nysgjerrig på synspunkter/erfaringer.

for min del er tallerkner og kopper i skuff helt greit i og med at det nå er utviklet stativ osv. Men vi vurderer også å avslutte den ene benklengden med skap oppå benken så det ser ut som et slags vitrineskap og evt ha glass osv der.

Skrevet

To stekeovner er kjekt å ha hvis man er glad i å lage mat og kanskje vil bake brød mens man har en stek i ovnen. Hvis du ikke er av den typen kan du droppe det. Men ekstra bred koketopp (80 - 90 cm.) er et "must". Det samme er to store oppvaskkummer. Pass også på å få så mye sammenhengende benkeplass som mulig.

Skrevet

Jeg har tidligere solgt aubokjøkken. Mitt beste tips er å være åpen i dialog med konsulenten, han eller hun har sett mange kjøkken og rom før og ser nok umiddelbart hvilke muligheter dere har. Jeg ville dessuten vær veldig ærlig på budsjett fra starten av, og ha en åpen dialog om det hele veien. Vær klar på prioriteringene deres, en vær også klar over at det kan være ting dere må gå bort fra eller endre. Dersom dere ikke tør være åpne om forventninger, ønsker og budsjett kan dere ende opp med å lage dere et drømmekjøkken dere ikke har råd til, for så å måtte nedgradere - det føles så kjipt. Da er det bedre å tørre være ærlig fra begynnelsen og lage dere et drømmekjøkken innenfor rammene dere har. 10.000 ektra på benkeplater, 3000 ekstra på vask, 2800 ekstra på hver ovn og 3600 ekstra på platetopp blir fort mye penger selv når an snakker noen hundretusener i utgangspunktet. 

Anonymkode: a6f1d...186

Skrevet

To oppvaskkummer er nok kjekt. Jeg har falt litt for hvit porselenskum, har googlet litt om de og det er så utrolig mye delte meninger om de. De er veldig fine å se på, men er redd de er veldig skjøre. 

Ekstra store koketopp Hørtes bra ut!👍🏼 

Skrevet

Jeg ville ikke valgt å ha så mye skap og skuffer. Gå igjennom kjøkkenutstyr og velg bort det du har dobbelt opp av og aldri bruker. Ofte blir kjøkkenskap fylt opp med julegaver og dritt man aldri bruker, så vær konsekvent. Spesielt når du ikke vil ha overskap. Da tenker du å ha en egen hylle for ting å stå fremme?

Mest mulig fri benkeplass er viktig. Tenk enkelt renhold. Glatte flater er enklere å holde rene enn ruglete, og profilerte flater. Hvorfor gulvbelegg? Hvorfor ikke fliser eller helttre? Personlig ville jeg aldri gått for gulvbelegg i dag med alle giftstoffer som finnes i det.

Kjøkken bør dessuten plasseres mot øst, fint på tidlige morgener, med solgløtt inn på spiseplassen. Hvis dere har det.

Anonymkode: 672eb...1e4

Skrevet
Akkurat nå, Evelyn! skrev:

To oppvaskkummer er nok kjekt. Jeg har falt litt for hvit porselenskum, har googlet litt om de og det er så utrolig mye delte meninger om de. De er veldig fine å se på, men er redd de er veldig skjøre. 

Ekstra store koketopp Hørtes bra ut!👍🏼 

Porselen går helt fint med riktig vedlikehold. Man er jo som regel ikke redd for å kjøpe porselen til dassen, og der sitter det jaggu mange kilo og svømmer gud vet hva i. Hadde det selv i mange år og den så flunkande ny ut når jeg flytta. Stålvask av dårlig kvalitet derimot - det er labre saker det! Når man må vaske med industrivaskemiddel for å få det noenlunde skjoldefritt har man driti på leggen.

Skrevet

Rustfritt stål til benkeplater og kum er dessuten undervurdert. Utrolig praktisk. Og passer bedre inn i slike kjøkken enn mange tror.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Porselen går helt fint med riktig vedlikehold. Man er jo som regel ikke redd for å kjøpe porselen til dassen, og der sitter det jaggu mange kilo og svømmer gud vet hva i. Hadde det selv i mange år og den så flunkande ny ut når jeg flytta. Stålvask av dårlig kvalitet derimot - det er labre saker det! Når man må vaske med industrivaskemiddel for å få det noenlunde skjoldefritt har man driti på leggen.

Haha, ja det har du jo rett i:p 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke valgt å ha så mye skap og skuffer. Gå igjennom kjøkkenutstyr og velg bort det du har dobbelt opp av og aldri bruker. Ofte blir kjøkkenskap fylt opp med julegaver og dritt man aldri bruker, så vær konsekvent. Spesielt når du ikke vil ha overskap. Da tenker du å ha en egen hylle for ting å stå fremme?

Mest mulig fri benkeplass er viktig. Tenk enkelt renhold. Glatte flater er enklere å holde rene enn ruglete, og profilerte flater. Hvorfor gulvbelegg? Hvorfor ikke fliser eller helttre? Personlig ville jeg aldri gått for gulvbelegg i dag med alle giftstoffer som finnes i det.

Kjøkken bør dessuten plasseres mot øst, fint på tidlige morgener, med solgløtt inn på spiseplassen. Hvis dere har det.

Vi er egentlig ikke veldig avhengig av alle skuffene som kommer til å bli, da vi skal ha et spiskammers i tillegg med plass til mye utstyr. Men benkeplate uten skuffer under tror jeg vil bli litt stusselig😊 Spiskammerset er også en av grunnene til hvorfor jeg dropper overskap. Men kommer nok til å ha noen enkle hyller. 

Gulvbelegg velger vi av flere grunner. De med tekstil under er lunere i det kalde huset vårt og det tåler mer i forhold til vann, barn og hunder. Heltre gulv ønsker jeg meg så absolutt men det blir altfor bløtt i forhold til vårt "bruk"..:) gulvet på kjøkkenet går også videre ut i resten av huset, så fliser er utelukket☺

Skrevet

Tenk på støynivået på oppvaskmaskin og ventilator, særlig hvis det er åpen løsning eller dere har spiseplass på kjøkkenet. Tenk også på belysning. Uten overskap, som det gjerne er lys under, må dere ha noen lyskilder over benken. Det er viktig at de er over benken kg ikke midt i rommet så dere skygger for dere selv når dere står ved benken og jobber.

Bruk tid med kjøkkenkonsulenten slik at dere får det sånn som dere drømmer om. Det er en stor investering og da er det viktig å bli fornøyd. Kan også anbefale å sjekke ut et par-tre leverandører for å se hva de ulike har å tilby. Tenk etter hvor dere kan inngå kompromiss da ønsker og pris ikke alltid går overens.

Jeg har steinvask i samme farge som benkeplaten og er veldig fornøyd med den. Har også valgt helt glatt benkeplate da det er lett å holde rent og fint å bake på. Stor sammenhengende benkeflate synes jeg er viktig og synes det er utrolig hyggelig å ha benk foran vinduet.

Skrevet
2 minutter siden, Serafina. skrev:

Tenk på støynivået på oppvaskmaskin og ventilator, særlig hvis det er åpen løsning eller dere har spiseplass på kjøkkenet. Tenk også på belysning. Uten overskap, som det gjerne er lys under, må dere ha noen lyskilder over benken. Det er viktig at de er over benken kg ikke midt i rommet så dere skygger for dere selv når dere står ved benken og jobber.

Bruk tid med kjøkkenkonsulenten slik at dere får det sånn som dere drømmer om. Det er en stor investering og da er det viktig å bli fornøyd. Kan også anbefale å sjekke ut et par-tre leverandører for å se hva de ulike har å tilby. Tenk etter hvor dere kan inngå kompromiss da ønsker og pris ikke alltid går overens.

Jeg har steinvask i samme farge som benkeplaten og er veldig fornøyd med den. Har også valgt helt glatt benkeplate da det er lett å holde rent og fint å bake på. Stor sammenhengende benkeflate synes jeg er viktig og synes det er utrolig hyggelig å ha benk foran vinduet.

Vi skal ha spotter, men veldig godt tips i forhold til at disse da må plasseres litt mer strategisk enn vi kanskje tenkte:) 

sånn planene er nå blir det benk under to vinduer og vask/benk under det tredje vinduet. Ser for meg og håper at det blir koselig😊

Skrevet
4 minutter siden, Evelyn! skrev:

Vi skal ha spotter, men veldig godt tips i forhold til at disse da må plasseres litt mer strategisk enn vi kanskje tenkte:) 

sånn planene er nå blir det benk under to vinduer og vask/benk under det tredje vinduet. Ser for meg og håper at det blir koselig😊

Det høres koselig ut. 😊

Skrevet

Velg fullintegrerte hvitevarer. Det er så stygt å se et nytt kjøkken med integrert stekeovn og så står en kjip Europris-mikro på en hylle og ved siden av står et digert beist av et kjøleskap i rustfritt stål.

Vi har to stekeovner og synes det er urolig praktisk. Dvs. vi har en stekeovn, en mikroovn og en kombiovn. Da kan vi bruke 2 stekeovner + mikro samtidig eller to mikroer + stekeovn. Dekker det meste av bruksområder. Vi har alle tre i samme høyskap og i samme design. 

Og gå for all del for induksjonstopp. Har du ført hatt det vil du aldri ha noe annet igjen. 

Støtter også mange stikkontakter. VI har 6 enkle og en dobbel over benken (fordelt bortover) samt en 3-veis pull-up søyle på øya.

Skrevet
6 timer siden, -jk- skrev:

Velg fullintegrerte hvitevarer. Det er så stygt å se et nytt kjøkken med integrert stekeovn og så står en kjip Europris-mikro på en hylle og ved siden av står et digert beist av et kjøleskap i rustfritt stål.

Vi har to stekeovner og synes det er urolig praktisk. Dvs. vi har en stekeovn, en mikroovn og en kombiovn. Da kan vi bruke 2 stekeovner + mikro samtidig eller to mikroer + stekeovn. Dekker det meste av bruksområder. Vi har alle tre i samme høyskap og i samme design. 

Og gå for all del for induksjonstopp. Har du ført hatt det vil du aldri ha noe annet igjen. 

Støtter også mange stikkontakter. VI har 6 enkle og en dobbel over benken (fordelt bortover) samt en 3-veis pull-up søyle på øya.

Kombiovn, er det Micro og stekeovn i ett?

ja jeg har en far som er elektriker, så stikkontakter blir det heldigvis nok av:)) men de pull-up søylene skal jeg huske på!

Skrevet

To ovner, definitivt! Selv om man ikke er hobbykokk er behovet ofte der. For eksempel når man skal ha fløtegratinerte poteter til lammesteken. Særlig om den ene er kombi-dampovn, da venner man seg raskt til å bruke den til alt mulig du før ville puttet i kokende vann. 

Anbefaler en kombi-damp, og en kombi-mikro, i høyskap. Induksjonstopp på 80-90cm med soner. Vi gikk også for kokende vann og vann med kullsyre i springen, smart konsept. Droppet kaffemaskin, sous-vide og asjettvarmer (!) det er alt for dyrt i forhold til hva man får igjen, og tar uforholdsmessig mye plass. 

Også kan det være smart med enkelte hyller i tillegg til skuffer. Vi valgte å hive ut alt av sjenker og vitrineskap da vi pusset opp kjøkkenet, det betyr at vi har mengder av vinglass, vaser, finservise med mer som ikke kan stå i skuffer. Så tenk gjennom behovet før du designer ferdig. 

Ville også personlig valgt sten eller en fin laminat, og ikke tre. Det ser pent ut om det er stilen som passer. Men det er så lett å få stygge flekker som ikke går bort, og det krever sliping, lakking og vedlikehold. 

Anonymkode: 6617b...451

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg gikk for kokende vann i springen, så det er helt klart noe å vurdere.

Skrevet

Styr unna heltre benkeplate selv om det ser lekkert ut. I hvert fall når den er ny... Blod, vin og søl fra frukt og grønnsaker setter fort merker som er vanskelige/umulige å få fjernet igjen. Blandebatteri med spylefunksjon er derimot et must. Jeg har denne typen og er veldig fornøyd med den, men det finnes mer diskrete varianter hvor man bare kan trekke ut en slange også: https://www.vvskupp.no/produkter/kjøkken/kjøkkenbatteri/blanco/blancomaster/blanco-master-s-semi-profi-krom-1850101-p0000005053

Skrevet

Stekeovn med Pyrolyse for rengjøring. Angrer veldig på at jeg ikke la i noen tusen og fikk det i min ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...